לימוד הגהת סת"ם?!

לא סת"ם

משתמש רשום
שלום רב,
ברצוני לפנות למי מהחברים כאן שכפי הנראה והנקרא מההודעות ומהידע ההלכתי שלהם בטוחני שיש בידם מידע מועיל בנושא.
שאלתי היא כזו:
אני כיום סופר סת"ם, ב"ה מאוד נהנה ממלאכת הכתיבה וב"ה מצליח בה.
דא עקא שמתעוררת בי מדי פעם התשוקה לדעת ג"כ את שאר ההלכות המסתעפות לכתיבה, כגון של אותיות בעיתיות - ספיקות/פסולים/ש"ת וכל המסתעף...
(מי שנתקל מתי שהוא בסיטואציה שהבעל-קורא קורא לו לראות איזה אות שנראה לו בעיתית - כי הוא יודע שאתה סופר, אך אתה לא יודע מה לפסוק לו כי הרי אתה לא מגיה. - יכול להבין את התחושה שאתה רוצה לדעת יותר. אבל האמת היא שלא רק בגלל המקרים האלו רצוני ללמוד).

למעשה, לפי מה שאני יודע (תתקנו אותי אם אני טועה) ישנה דרך אחת שבה אוכל להגיע ליעד - שהוא - לדעת לפסוק את ההלכה כשחברים מביאים בפני שאלות בסת"ם.
והיא - ללמוד הגהת סת"ם, לעשות שימוש, וכך לדעת יותר ממה שאני יודע היום.

הבעיה בדרך זו,
א. שאני לא מחפש להיות "מגיה", והבנתי שחלק עיקרי מהלימוד זה איך "לתפוס" פסולים.
ב. לא תמיד מגיעים בלימוד הגהה לתשובות לבעיות - אלא רק יודעים לומר שיש כאן "שאלה". (כך התרשמתי מכמה מגיהים שעבדתי איתם, הם לא פסקו לי אם זה כשר או פסול אלא אמרו שיש 'שאלה'. אולי יש מגיהים ברמה יותר גבוהה..)

ומי ששרד עד לכאן.. נגיע לשאלה המרכזית... האם ידוע למאן דהוא האם ישנה דרך נוספת לעשות ''שימוש'' בנושא סת"ם ללא לימוד 'הגהה' - משום שבאמת אין לי צורך בתעודה של מגיה.

תודה מראש למגיבים.
ישר כח
 

תולעת

משתמש ותיק
שאילה טובה, פרקטיקה וזמן ואומץ להכריע, כמובן כל זה לאחר לימוד מקיף של הקסת ומקדש מעט ועוד
 

הבוחן

משתמש ותיק
שלום רב,
ברצוני לפנות למי מהחברים כאן שכפי הנראה והנקרא מההודעות ומהידע ההלכתי שלהם בטוחני שיש בידם מידע מועיל בנושא.
שאלתי היא כזו:
אני כיום סופר סת"ם, ב"ה מאוד נהנה ממלאכת הכתיבה וב"ה מצליח בה.
דא עקא שמתעוררת בי מדי פעם התשוקה לדעת ג"כ את שאר ההלכות המסתעפות לכתיבה, כגון של אותיות בעיתיות - ספיקות/פסולים/ש"ת וכל המסתעף...
(מי שנתקל מתי שהוא בסיטואציה שהבעל-קורא קורא לו לראות איזה אות שנראה לו בעיתית - כי הוא יודע שאתה סופר, אך אתה לא יודע מה לפסוק לו כי הרי אתה לא מגיה. - יכול להבין את התחושה שאתה רוצה לדעת יותר. אבל האמת היא שלא רק בגלל המקרים האלו רצוני ללמוד).

למעשה, לפי מה שאני יודע (תתקנו אותי אם אני טועה) ישנה דרך אחת שבה אוכל להגיע ליעד - שהוא - לדעת לפסוק את ההלכה כשחברים מביאים בפני שאלות בסת"ם.
והיא - ללמוד הגהת סת"ם, לעשות שימוש, וכך לדעת יותר ממה שאני יודע היום.

הבעיה בדרך זו,
א. שאני לא מחפש להיות "מגיה", והבנתי שחלק עיקרי מהלימוד זה איך "לתפוס" פסולים.
ב. לא תמיד מגיעים בלימוד הגהה לתשובות לבעיות - אלא רק יודעים לומר שיש כאן "שאלה". (כך התרשמתי מכמה מגיהים שעבדתי איתם, הם לא פסקו לי אם זה כשר או פסול אלא אמרו שיש 'שאלה'. אולי יש מגיהים ברמה יותר גבוהה..)

ומי ששרד עד לכאן.. נגיע לשאלה המרכזית... האם ידוע למאן דהוא האם ישנה דרך נוספת לעשות ''שימוש'' בנושא סת"ם ללא לימוד 'הגהה' - משום שבאמת אין לי צורך בתעודה של מגיה.

תודה מראש למגיבים.
ישר כח
התשובה לזה היא פשוטה,
כמו בהרבה נושאים הלכתיים,
אין קיצורי דרך [כמו שניסית לכתוב]...
לימוד יסודי של ההלכות ומבחן,
ובעיקר לשמש תלמידי חכמים, כדי להביא את הידע לידי מעשה.
הרבה הצלחה וסיעתא דשמיא!
 

ים סוף

משתמש ותיק
לא תמיד מגיעים בלימוד הגהה לתשובות לבעיות - אלא רק יודעים לומר שיש כאן "שאלה". (כך התרשמתי מכמה מגיהים שעבדתי איתם, הם לא פסקו לי אם זה כשר או פסול אלא אמרו שיש 'שאלה'. אולי יש מגיהים ברמה יותר גבוהה..)
אכן, המגיה לא אמור לפסוק, להפך אסור לו לפסוק. מגיה שהופך להיות רב הוא מגיה בעייתי מאד.
קורס מגיהים זה לא הפתרון לתשוקה שלך.

אתה צריך למצוא רב שיסכים שתשב אצלו לשמש וללמוד ממנו את התשובות לא את השאלות.

בדרך כלל השאלה הראשונה שהרב ישאל אותך היא - מה אתה כבר יודע?
וזה בגלל שבתי ההוראה עמוסים במשמשים, וכדי למקסם את התועלת הרבנים משתדלים לקבל רק כאלו שהם 'בר-הכי'. אני מתכוון שאברך שעדיין לא שולט בסימן ל"ב על בוריו, זה פשוט בל תשחית להושיב אותו בבית הוראה על חשבון מקום של מישהו אחר שכבר יודע. הוא לא יקבל שם כמעט כלום ולא יעמוד בקצב המושגים שירוצו שם.
 

ים סוף

משתמש ותיק
אכן, המגיה לא אמור לפסוק, להפך אסור לו לפסוק. מגיה שהופך להיות רב הוא מגיה בעייתי מאד.
קורס מגיהים זה לא הפתרון לתשוקה שלך.
מישהו שאל אותי בפרטי ואני חושב שהוא צודק והייתי צריך להבהיר יותר:
אם אשקיע את כל כוחי, בלימוד, בשימוש וכו' כדי להיות מגיה טוב, מדוע שלא אוכל להכריע על ספקות גם כן?

התשובה היא שאלו שני מקצועות שונים לחלוטין. הרב הוא ת"ח שיש לו ידע הלכתי רחב מאד וכוח הכרעה לפי מה שקיבל ושימש.
העבודה של מגיה כוללת ידע הלכתי מסוים, עיניים טובות, וריכוז גבוה.

ברגע שמתחיל ערבוב רשויות זה מגיע אחד על חשבון השני. המגיה צריך לסמן כל מה שהוא לא כפי הצורה לכתחילה. גם אם הוא בכובעו השני גם רב והוא הכריע שזה כשר, הוא בכל זאת צריך לסמן לסופר שלא כך כותבים כי זה יוצר בעיות.
אך כשהכובע של הרב משתלט על הכובע של המגיה, הוא מתחיל לסמן רק את מה שהוא הכריע שזה בעיה, ולכן הוא מפסיק להיות מגיה טוב.
 

לא סת"ם

משתמש רשום
פותח הנושא
אכן, המגיה לא אמור לפסוק, להפך אסור לו לפסוק. מגיה שהופך להיות רב הוא מגיה בעייתי מאד.
קורס מגיהים זה לא הפתרון לתשוקה שלך.

אתה צריך למצוא רב שיסכים שתשב אצלו לשמש וללמוד ממנו את התשובות לא את השאלות.

בדרך כלל השאלה הראשונה שהרב ישאל אותך היא - מה אתה כבר יודע?
וזה בגלל שבתי ההוראה עמוסים במשמשים, וכדי למקסם את התועלת הרבנים משתדלים לקבל רק כאלו שהם 'בר-הכי'. אני מתכוון שאברך שעדיין לא שולט בסימן ל"ב על בוריו, זה פשוט בל תשחית להושיב אותו בבית הוראה על חשבון מקום של מישהו אחר שכבר יודע. הוא לא יקבל שם כמעט כלום ולא יעמוד בקצב המושגים שירוצו שם.
כל מה שאני מדבר זה אחרי שכמובן יש לי תעודה  בתוקף ואני שולט ב"ה בהלכות סת"ם. למדתי כמה פעמים את המ"מ.
ואני הייתי מאוד מעוניין אולי מישהו יכול להפנות אותי לרב שיסכים שאשמש אתו. (כי לא מצאתי כזה - ולכן חשבתי להתחיל ללמוד הגהה וכך להיכנס לבית הוראה..)
ישר כח לכל המגיבים!!
 

Yeshiv

משתמש רגיל
מי שמחפש לדעת סת"ם - צריך לבחור לעצמו [עכ"פ בהתחלה] רב א' שהוא משמש אותו ורואה הפסקים. מי שמסתובב מרב לרב לראות פסקים יוצא מבולבל לגמרי בלי קו....
 
חלק עליון תַחתִית