מנהג ישראל בשמחת תורה לאחר הקידוש גם כשחל בשבת.בס"ד
יש בית כנסת שאירגן לימוד תורה אחרי תפילת ערבית בליל שבת כערך שעה (אחרי התפילה, לאפשר למי שירצה ללכת לביתו)
כיון שאחרי הסעודה קשה לאנשים ללמוד ורוצים להרויח זמן לימוד בשבת קודש, בפרט בימות הגשמים
מאידך ידוע שהמצווה היא לקדש מיד בכניסת היום
האם יש מקורות בענין
עיין בזה באורךהאם יש מקורות בענין
בס"ד
יש בית כנסת שאירגן לימוד תורה אחרי תפילת ערבית בליל שבת כערך שעה (אחרי התפילה, לאפשר למי שירצה ללכת לביתו)
כיון שאחרי הסעודה קשה לאנשים ללמוד ורוצים להרויח זמן לימוד בשבת קודש, בפרט בימות הגשמים
מאידך ידוע שהמצווה היא לקדש מיד בכניסת היום
האם יש מקורות בענין
כדאי מאד לשקול גם את אורך ומצב רוח הילדים הצעירים וצורת התנהלותם בסעודת השבת, כי עלולים חלילה להגיע לידי 'יצא שכרו בהפסדו',בס"ד
יש בית כנסת שאירגן לימוד תורה אחרי תפילת ערבית בליל שבת כערך שעה (אחרי התפילה, לאפשר למי שירצה ללכת לביתו)
כיון שאחרי הסעודה קשה לאנשים ללמוד ורוצים להרויח זמן לימוד בשבת קודש, בפרט בימות הגשמים
מאידך ידוע שהמצווה היא לקדש מיד בכניסת היום
האם יש מקורות בענין
במאמר שהעליתי יש ראיות מזמן חז"ל שהיו נוהגים כן עי"ש.יש לקחת בחשבון שיש דין להקדים את הקידוש של ליל שבת כמה שיותר קרוב לתחילת הלילה:
ועיין בקובץ המצורף מש"כ בענין זה.:
המאמר מתייחס רק למקורות שמוראים לכאורה כדעתו, ומתעלם ממקורות שיש לקדש קרוב לתחילת הלילה.במאמר שהעליתי יש ראיות מזמן חז"ל שהיו נוהגים כן עי"ש.
זהו הנידון, אם דין זה נאמר גם גם אם דוחה הקידוש לצורך לימוד.ולדעות שאינו יוצא י"ח קידוש בתפילה, צריך כמה שיותר קרוב לכניסת שבת.
מנ'ל ?מאידך ידוע שהמצווה היא לקדש מיד בכניסת היום
עי' בשו"ע ומ"ב ריש סי' רעאשו'ר מש'כ הרב גברא זוטא מהרשבם, וי'ל..
וואָס איז עסהשעה השביעית
כמדומה שלא הביאו מהגרש"ז אלא מבנו הגר"ש, ומסתבר שמדובר על אחרי פטירת אשתו (אבל יש לברר אם זה היה גם כשהיו אורחים על שולחנו).ומש"כ לעיל מהגרש"ז, עדיין יש לברר אם נהג כן גם בשעה שהיו ילדיו צעירים לימים.
איזה מקורות יש שאסור 'ללמוד' בתחלת הלילה ושהקידוש בתחלת הלילה דוחה 'שיעור תורה'?ומתעלם ממקורות שיש לקדש קרוב לתחילת הלילה.
תרג'ום..וואָס איז עס
"יש נזהרים שלא לקדש בשעה ראשונה של הלילה (דהיינו שעה שביעית אחר חצות היום עיין סי' תכ"ח) אלא או קודם הלילה או לאחר שעה תוך הלילה לפי שבשעה הראשונה הוא מזל מאדים וסמא"ל מושל עליו וכבר נתבאר שלכתחלה יש לו לקדש מיד בבואו מבית הכנסת מבעוד יום".וואָס איז עס
יש מקומות (וכן מובא בליקוטי מהרי"ח על הרה"ק ר"ש מירועסלב) שאומרים הפיוט 'אב הרחמים ירחם עם עמוסים' באם מקדשים בשעה זאת.בשבתות החורף נוהגים הרבה חסידים לקדש רק אחרי השעה השביעית מפני פסק המגן אברהם והביאו בעה"ת שבליל שבת שולט מזל מאדים.
ישר כחהביא מקורות מחז"ל שת"ת דוחה. ופשוט.
התכונתי למאמר שאני העליתי לא למאמר שהעלה יושב אוהלים.ישר כח
לאילו מקורות מחז"ל כבודו מתכוון
הוא אומר סברות, ומביא שיש מתירים ושהגרח"ק זצ"ל לא הסכים לכך
ראיתי. יפה!התכונתי למאמר שאני העליתי לא למאמר שהעלה יושב אוהלים.
הוכחה דחוקה אולי שם מדובר בדיעבד אבל לכתחילה צריך למהר לקדש,בפרט מי שיש לו בני בית ,תמיד אפשר לקצר בסעודה או לנוח חצי שעה אחריה ואח'כ ללמוד,או לישון מוקדם ולקום מוקדם וכו כיד הדמיון הטובה לכל אחדאפשר להוכיח