למה יוסף צריך להרים את מנשה ואפרים

יוסף אומץ

משתמש ותיק
למה יוסף צריך להרים את מנשה ואפרים מעל ברכיו של יעקב (״וַיּוֹצֵ֥א יוֹסֵ֛ף אֹתָ֖ם מֵעִ֣ם בִּרְכָּ֑יו״), הרי הם היו גדולים.
וכן קשה ״וַיִּקַּ֣ח יוֹסֵף֮ אֶת־שְׁנֵיהֶם֒״, וכן בתחילת הפגישה כשיעקב אומר ליוסף: ״קָֽחֶם־נָ֥א אֵלַ֖י וַאֲבָרְﬞכֵֽם״ - הם לא יכולים ללכת לבד?
 

בצ"ל

משתמש ותיק
למה יוסף צריך להרים את מנשה ואפרים מעל ברכיו של יעקב (״וַיּוֹצֵ֥א יוֹסֵ֛ף אֹתָ֖ם מֵעִ֣ם בִּרְכָּ֑יו״), הרי הם היו גדולים.
לא הרים אותם.

רד"ק בראשית פרשת ויחי פרק מח פסוק יב
מעם ברכיו - כלומר מבין ברכיו. כי מלת עם תבא בזה הענין, וכן מעם השולחן (שמואל א' ל"ג) עם באר לחי רואי (כ"ד):

כן קשה ״וַיִּקַּ֣ח יוֹסֵף֮ אֶת־שְׁנֵיהֶם֒״, וכן בתחילת הפגישה כשיעקב אומר ליוסף: ״קָֽחֶם־נָ֥א אֵלַ֖י וַאֲבָרְﬞכֵֽם״ - הם לא יכולים ללכת לבד?
בהוראתו של יוסף, אמר להם להתקרב, והתקרבו.
 

יוסף אומץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
לא הרים אותם.

רד"ק בראשית פרשת ויחי פרק מח פסוק יב
מעם ברכיו - כלומר מבין ברכיו. כי מלת עם תבא בזה הענין, וכן מעם השולחן (שמואל א' ל"ג) עם באר לחי רואי (כ"ד):
רד״ק מסביר למה כתוב ״עם״, הוא לא מסביר למה יוסף הוא זה שצריך להוציא אותם והם לא פשוט קמים.
בהוראתו של (יוסף) [יעקב]אמר להם להתקרב, והתקרבו.
למה יעקב אומר ליוסף לקחת אותם אליו, וכי הם לא יכולים ללכת לבד? ובכלל, למה לא להגיד להם פשוט שיתקרבו.

ויותר מזה, למה בתחילת הפגישה מודגש ״וַיַּגֵּ֤שׁ אֹתָם֙ אֵלָ֔יו״, וכי הם לא יכולים ללכת לבד? למה יוסף עושה את כל הפעולות… (מגיש, מקריב, מוציא וכו׳)
 

יוסף אומץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
הבנים עמדו בין ברכיו של יעקב, שישב על המטה, ויוסף הסיג אותם לאחור.
למה זה נצרך? ומילא אם זה היה הפעולה היחידה שיוסף עושה, אבל בפועל: וַיַּגֵּ֤שׁ אֹתָם֙ אֵלָ֔יו; וַיּוֹצֵ֥א יוֹסֵ֛ף אֹתָ֖ם…

ג״כ קשה איך הם הצליחו להיכנס בין ברכיו.
 

מיושבי ביהמ''ד

משתמש ותיק
התקשיתי בזה בשבת וחשבתי לעצמי שהעסק עם אבא היה משהו הרבה יותר רציני ממה שנראה לנו, יוסף הוא המביא אותם לברכה, אז הם לא זזים מילימטר בלי הדרכתו והוראתו. (ויש להוסיף שתוך כדי כך יוסף גם השתחוה לאביו).
 

יוסף אומץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
התקשיתי בזה בשבת וחשבתי לעצמי שהעסק עם אבא היה משהו הרבה יותר רציני ממה שנראה לנו, יוסף הוא המביא אותם לברכה, אז הם לא זזים מילימטר בלי הדרכתו והוראתו. (ויש להוסיף שתוך כדי כך יוסף גם השתחוה לאביו).
[לא מסתבר שיעקב ׳יטריח׳ את יוסף בדבר שכזה ללא צורך,] הוא יכול פשוט לבקש מהם שילכו, או להגיד ליוסף והם יבינו לבד ללכת. זה לא מפחיצ מהרצינות של הפגישה.
 

בצ"ל

משתמש ותיק
[לא מסתבר שיעקב ׳יטריח׳ את יוסף בדבר שכזה ללא צורך,] הוא יכול פשוט לבקש מהם שילכו, או להגיד ליוסף והם יבינו לבד ללכת. זה לא מפחיצ מהרצינות של הפגישה.
לחזק דבריו, ע"ד הפשט, יש כאן הרבה גינוני כבוד ומנהגי דרך ארץ, וידיעת התהלוכות הראויות, ויוסף הוא שבקיא בהם, ולכן מורה לבניו כיצד לנהוג,
יתירה על כך, בניו של יוסף אינם מתברכים בזכות עצמם אלא בזכותו של יוסף, יוסף הוא המביא אותם לברכה, והיחס אליהם כאן כאל "בני יוסף" ולא כיישות עצמאית.
 

יוסף אומץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
לחזק דבריו, ע"ד הפשט, יש כאן הרבה גינוני כבוד ומנהגי דרך ארץ, וידיעת התהלוכות הראויות, ויוסף הוא שבקיא בהם, ולכן מורה לבניו כיצד לנהוג,
יתירה על כך, בניו של יוסף אינם מתברכים בזכות עצמם אלא בזכותו של יוסף, יוסף הוא המביא אותם לברכה, והיחס אליהם כאן כאל "בני יוסף" ולא כיישות עצמאית.
כל זה רק אם מקבלים את ההנחה שהאחים לא זזו כי הפגישה הייתה יותר ׳רצינית׳ ממה שאנחנו כבר רואים, אבל
הוא (יעקב) יכול פשוט לבקש מהם שילכו, או להגיד ליוסף והם יבינו לבד ללכת. זה לא מפחית מהרצינות של הפגישה. [וגם לא מגינוני הכבוד.]
מה גם שהם נכדים שלו (ויותר מזה), ולא משרתיו וכדומה.
 
חלק עליון תַחתִית