כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
דיני תפיסה
תגובות: 1
על ידי
אוזנים לתורה » היום, 00:53
זמן קריאה: 0 דקות
בגמרא בק דף טו מבואר שניזק שתפס חפץ ממזיק ואחר כך המזיק מת בית דין גובים מהיתומים את הנזק אבקש מי שיכול להציג באיזה מקרים מותר לניזק לתפוס את נכסי המזיק כדי להיות בטוח בתשלום אם אפשר להעלות תשובה עם מקורות
- 1 תגובות
- 15 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
היום, 01:31
-
-
אשו משום ממונו בשיטת רש"י - קושיה עצומה
תגובות: 16
על ידי
למען לא ניגע לריק » 16 מרץ 2021, 14:37
זמן קריאה: 5 דקות
שיטת רש י שהחייב הוא רק בעל האש. ולא זה שהוציא את האש מרשותו אם הוא לא שלו.
והנה מבואר מדברי רש י שיש בעלות על אש וא כ לכאורה צע ג למה שלא יהא חייב כגזלן על אש זו שגזלה מבעליה וכאשר כתב תוס' לקמן נו: שגזלן חייב בשמירת נזקיו. וחייב הוא לשלם. ואמאי הכא אינו כגזלן. .
- 16 תגובות
- 144 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למען לא ניגע לריק
05 אפריל 2021, 15:16
-
-
שור ולא אדם
תגובות: 12
על ידי
נתן הבבלי » 22 מרץ 2021, 20:41
זמן קריאה: 3 דקות
בבא קמא כח: ונפל שמה שור או חמור, שור - ולא אדם, חמור - ולא כלים , האם זה פְּטוּר של גזירת הכתוב בלבד או שיש בזה ג כ סברא.
- 12 תגובות
- 102 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמיד11
22 מרץ 2021, 23:32
-
-
מזיק החילוק בין גרמא למעשה בידים
תגובות: 80
על ידי
קפלן » 08 מרץ 2021, 19:53
זמן קריאה: 64 דקות
הנה סוגיא רבתא, היא הסוגיא של גרמא בנזיקין. אשר טעם החילוק בין מעשה בידים לגרמא, צריך ביאור טובא. ולא מצאתי בה דרך סלולה באחרונים, אשמח למראי מקומות וביאורים בענין.
- 80 תגובות
- 612 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שפת הים
22 מרץ 2021, 16:48
-
-
ממונו המזיק
תגובות: 43
על ידי
למען לא ניגע לריק » 04 דצמבר 2020, 14:39
זמן קריאה: 27 דקות
אני זקוק להסבר ברור מפני מה אדם חייב על ממונו שמזיק הלא לכאורה אין שום קשר בינהם שאמור לחייבו על נזקים שהיא עושה. אלא רק שיש לו את הרווחים שלה.
- 43 תגובות
- 436 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למען לא ניגע לריק
21 מרץ 2021, 11:10
-
-
שאלה בדף מ"א:
תגובות: 37
על ידי
HaimL » 01 אוקטובר 2020, 17:21
זמן קריאה: 15 דקות
ת ר ובעל השור נקי רבי אליעזר אומר נקי מחצי כופר אמר לו ר' עקיבא והלא הוא עצמו אין משתלם אלא מגופו הביאהו לבית דין וישלם לך אמר לו רבי אליעזר כך אני בעיניך שדיני בזה שחייב מיתה אין דיני אלא כשהמית את האדם על פי עד אחד או על פי בעלים על פי בעלים מודה בקנס הוא קסבר כופרא כפרה תניא אידך וכו'
לא הצלחתי...
- 37 תגובות
- 386 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
17 מרץ 2021, 12:46
-
-
- 21 תגובות
- 198 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
16 מרץ 2021, 19:31
-
-
ספק בדין חיוב שור המזיק
תגובות: 12
על ידי זקן ויושב בישיבה » 16 מרץ 2019, 19:49
זמן קריאה: 5 דקות
יש לחקור באופן ששמר על שורו היטב ויצא להזיק באונס ואין לו שום דרך לשמור על שורו, אלא שיכול למנוע את הנזק באופן אחר, כגון שיכול לסלק את הניזק וכיוצא בזה.
האם חייב בעל השור בכך? ואם לא עשה כן יתחייב בתשלומין?
הצעתי את הספק בפני כמה ת ח וקיבלתי תשובות חלוקות.
אשמח לשמוע חוות דעת של החברים מסברא...
- 12 תגובות
- 465 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עת הזמיר
16 מרץ 2021, 14:32
-
-
שאלה ללומדי בבא קמא - אש
תגובות: 40
על ידי מתחזק » 06 פברואר 2019, 23:09
זמן קריאה: 16 דקות
יש לחקור הניח כלי של חבירו בראש הגג ונפל הכלי ברוח מצויה ונשבר, מאיזה טעם יתחייב המניח?
והנה למ ד אשו משום חיציו וכל העושה בצירוף הרוח, חשיב חציו א כ גם כן הכא נחשב שזרק הכלי מהגג לקרקע,
אבל למ ד אשו משום ממונו מטעם מה יתחייב הכא ובמה הוא דומה להבערת אש?
ולכאורה יש לומר דהוי כמקרב הדבר לאש, וכמו...
- 40 תגובות
- 1089 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמיד נאמן
15 מרץ 2021, 19:27
-
-
תימה עצומה בחזקיה.
תגובות: 5
על ידי
משה הלוי זוכמיר » 05 מרץ 2021, 15:48
זמן קריאה: 1 דקות
ב''ק סג: סד.
במהלך הסוגיה, רבא אומר שזה כלל ופרט וכלל שהמילה ''חיים'' זה הכלל.
הבעיה היא ש''חיים'' זה לא כלל. זה דין !!
רש''י על החומש אומר שזה דין להביא חיים ולא מתים.
אשמח מאד לתשובות.
- 5 תגובות
- 82 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
06 מרץ 2021, 20:54
-
-
נגח ואח''כ הפקיר
תגובות: 23
על ידי
הצבי » 19 מאי 2020, 22:07
זמן קריאה: 10 דקות
אבקש אם יוכל מאן דהו להעלות כאן איזה יישוב משמח לחוסר ההבנה בעניין הפטור בנגח ואח''כ הפקיר, שכבר עמד עליו החת''ס בתשובה דלעניין חיוב תשלומי ממון במועד איך ייפטר במה שהפקיר והלא כבר חל עליו חוב ממון משעת הנזק, והוא רצה לומר דמיירי רק בתם ולמ''ד פלגא נזקא קנסא אבל לכה''פ בשיטת חלק מהמפרשים מבואר...
- 23 תגובות
- 278 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למען לא ניגע לריק
23 פברואר 2021, 21:18
-
-
ב"ק דף ל"ז- להבין תשובת הגרח"ק בענין ראה שוורים ולא נגח אותם
תגובות: 44
על ידי
יושב אוהלים » 11 מאי 2020, 11:17
זמן קריאה: 20 דקות
בגמ' ב ק דף ל ז מבואר שאם שור ראה שני שוורים ונגח ואחרי זה ראה שוורים ולא נגח ואחרי זה ראה ונגח אינו נעשה מועד עד שיגח שלש פעמים ברצף, וכן אם כבר היה מועד וראה שלש פעמים ולא נגח כבר אינו מועד.
וראיתי (כמדומני בספרו של הג ר דוד משה לפקוביץ שליט א) ששאל למרן הגר ח קנייבסקי שליט א, אם העידו עשים...
- 44 תגובות
- 420 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
14 פברואר 2021, 18:14
-
-
נזקי שן ורגל בדרך הרבים שבתוך שדהו
תגובות: 7
על ידי
שפרינגר » 01 פברואר 2021, 23:34
זמן קריאה: 3 דקות
קיי ל שעל נזקי שן ורגל ברה ר פטור, ובשדה הניזק חייב נזק שלם.
הרי שהיתה דרך עוברת בתוך שדהו והרבים עוברים בה (וכהא דאמרינן הרי שהיתה דרך הרבים כו' נטלה ונתן מן הצד מה שנתן נתן ושלו לא הגיעו),
כיצד הדין אם הזיק בשן ורגל בתוך דרך זו.
האם מדובר על זה בגמ' או במפרשים או בפוסקים
- 7 תגובות
- 90 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שלמה שלמה
13 פברואר 2021, 23:23
-
-
שאלה בתוספות מב.
על ידי
HaimL » 16 ינואר 2021, 20:37
זמן קריאה: 0 דקות
(המובאה למטה)
בתוד ה כתב רחמנא וכו', ותמוה לי, הלא יציבא בארעא הוא קושיית רבא על דברי רב עולא בריה דרב אידי, ואיך פירשו בדברי רב עולא שלומדים בעל השור נקי לפטור תם מדמי ולדות, כי היכי דלא תיהווי יציבא בארעא וכו', הואיל ופטר מועד מדמי ולדות מאנשים. ומדוע לא תירץ כן רבא בעצמו על דברי רב עולא. וגם...
- 0 תגובות
- 33 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
16 ינואר 2021, 20:37
-
-
שאלה בדברי התוספות, תחילת מ"ב.
תגובות: 1
על ידי
HaimL » 03 ינואר 2021, 17:29
זמן קריאה: 1 דקות
(המובאות למטה)
לפירש י, שההו א דרב עולא ברדר א הוא שתמים יהיו פטורים מכלום, ומועדים יהיו חייבים נ ש, ניחא, דליכא למילף מועד מתם, אלא אדרבה, החידוש הוא דלא ילפינן תם ממועד, ומועדים פטורים ותמים חייבים.
אבל לפירוש התוספות, שההו א דרב עולא הוא שהייתי פוטר מועדים מצד מועדות שבהם, אבל לא מצד תמות, שבזה...
- 1 תגובות
- 52 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
04 ינואר 2021, 07:48
-
-
- 0 תגובות
- 25 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מה אדבר
01 ינואר 2021, 10:59
-
-
שאלה כללית - לשון הש"ס
תגובות: 4
על ידי
HaimL » 30 דצמבר 2020, 17:18
זמן קריאה: 2 דקות
כתבתי בפורום של ב ק, מפני שהביטוי מופיע בו לפחות פעמיים.
רבי פלוני דיינא הוא ונחית לעומקא דדינא.
לטעמי, אחד הביטויים המעציבים ביותר שאני מכיר. אם רבי פלוני הדיין חולק, אז סומכים על עמקותו בדינא דידן
ואם הוא לא חולק? כמה דינים (אולי) לא נחקרו ונבדקו עד לעומקא דדינא, והכי נהגינן, באין חולק? האם...
- 4 תגובות
- 78 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאת ועוד
31 דצמבר 2020, 10:30
-
-
מסכת ב"ק - זורק כלי מראש הגג והוקר בין הזריקה לשבירה?
תגובות: 2
על ידי זקן ויושב בישיבה » 24 פברואר 2019, 20:02
זמן קריאה: 1 דקות
יש לחקור בזורק כלי מראש הגג והוקר או הוזל הכלי בין הזריקה לשבירה,
והנה אם בתר מעיקרא אזלינן פשוט שהמחיר נקבע לפי שעת הזריקה.
אלא שיש לחקור למ ד בתר תבר מנא אזלינן אם לענין שווי הנזק הולכים אחר הזריקה או אחר השבירה,
ומסברא נראה לומר דכיון דהחיוב הוא מכח מעשה הזריקה השווי נקבע לפי שעת הזריקה,
וכן...
- 2 תגובות
- 198 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למען לא ניגע לריק
04 דצמבר 2020, 14:35
-
-
מיגו כח הטענה
תגובות: 4
על ידי
הלמדן » 21 אפריל 2020, 18:40
זמן קריאה: 8 דקות
עולם הישיבות דן הרבה מהו המיגו שכתב ר' אלחנן מיגו כח הטענה נכתבו על זה הרבה פירושים וכולם נדחקו ודחו את הטענה הזו אף שיש לה מקורות בש ס והוכחות ברורות אך לא ידעתי מדוע הרי מי שמבין את ההגדרה של טענה ברור לו שיהיה גם כח טענה והבאר
התורה חידשה שיהיה לעם ישראל דיין ושופט שישפוט את טענותיהם או כל דין...
- 4 תגובות
- 181 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמן רענן
30 נובמבר 2020, 11:49
-
-
בהמה פצועה שנפלה לבור ומתה
תגובות: 3
על ידי
בבלי » 22 נובמבר 2020, 20:38
זמן קריאה: 0 דקות
לאור הגמרא ופירוש רש י בדף ג עמוד א {יתכן גם שבעוד מקומות}:
מה דין בהמה פצועה שנפלה לבור ט ומתה?
- 3 תגובות
- 41 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמוד-תורה
23 נובמבר 2020, 23:39
-
-
ציורים על פרק שור שנגח את הפרה
תגובות: 2
על ידי
שלום » 15 ינואר 2019, 12:07
זמן קריאה: 0 דקות
האם ידוע למאן דהוא אם קיים איזה שהוא ספר עם ציורים על פרק שור שנגח את הפרה?
כדוגמת הספרים של יוני גרשטיין על אלו מציאות המפקיד וכו'.
- 2 תגובות
- 332 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמוד-תורה
21 אוקטובר 2020, 22:25
-
-
שאלה בדברי רש"י מ"א.
על ידי
HaimL » 13 אוקטובר 2020, 17:37
זמן קריאה: 1 דקות
---תחילת ציטוט---
אמר רבה הכא במאי עסקינן כגון שאמדוהו לשלשה בני אדם רב אשי אמר אומדנא לאו כלום הוא אלא הכא במאי עסקינן כגון שסיכן לשלשה בני אדם
וברש י ז ל
גמ' שאמדוהו לשלשה בני אדם - שרץ אחריהן זה אחר זה וברחו מפניו ואמדו שאם לא ברחו היה הורגן:
שסיכן ג' בני אדם - לפיכך לא נסקל בשנים...
- 0 תגובות
- 22 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
13 אוקטובר 2020, 17:37
-
-
שאלה על הגמרא בדף מ"ב:
על ידי
HaimL » 12 אוקטובר 2020, 11:24
זמן קריאה: 1 דקות
---תחילת ציטוט ---
ורבי אליעזר נמי לישני ליה שקדם ושחטו אמר לך התם הוא דנתכוון להרוג את הבהמה והרג את האדם דשור לאו בר קטלא הוא כלל דס ד אמינא ניחייב אצטריך קרא למעוטי אבל הכא דמעיקרא בר קטלא הוה לא צריך קרא אע ג דשחטיה
אבל הכא - דשור בר קטלא הוא תחילת דינו נפטר מממון ולא חלה עליו תשלומין דאיכא...
- 0 תגובות
- 27 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
12 אוקטובר 2020, 11:24
-
-
שאלה על רש"י בדף מ"ב:
על ידי
HaimL » 12 אוקטובר 2020, 08:47
זמן קריאה: 1 דקות
---לשון הגמרא---
ורבי אליעזר נמי לישני ליה שקדם ושחטו אמר לך התם הוא דנתכוון להרוג את הבהמה והרג את האדם דשור לאו בר קטלא הוא כלל דס ד אמינא ניחייב אצטריך קרא למעוטי וכו'
---לשון רש י ז ל---
דשור לאו בר קטלא הוא כלל - ואי לא מיעטיה הוה אמינא עיקר חיובו כופר הוא:
------
לא הצלחתי להבין. אם...
- 0 תגובות
- 25 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
12 אוקטובר 2020, 08:47
-
-
עוד שאלה בדף מ"א:
תגובות: 5
על ידי
HaimL » 09 אוקטובר 2020, 08:37
זמן קריאה: 4 דקות
בתוספות (שאעתיק להלן)
לא הצלחתי להבין. מדוע אין סברא לומר שבעל השור, מאחר שאינו נשבע להכחיש את העד האחד, ה ל מודה בקנס. שמא הוא טוען איני יודע ואין זה מרשיע את עצמו
--- לשון התוספות---
מודה בקנס הוא. דקיימא לן פלגא נזקא קנסא ונראה דהוה מצי למפרך אעד אחד דאין סברא לומר שלא יחשוב מרשיע עצמו...
- 5 תגובות
- 78 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נוריאל עזרא
12 אוקטובר 2020, 01:19
-
-
ב"ק יג נכסים המיוחדין
תגובות: 4
על ידי
יעקב בוצ'קובסקי » 21 אוגוסט 2020, 15:19
זמן קריאה: 1 דקות
דף יג:
נכסים המיוחדין למיעוטי זה אומר שורך הזיק וכו'.
משמע שזה דין מיוחד בהלכות נזקין. וצ ב דהוא דין פשוט, המע ה.
- 4 תגובות
- 71 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי קדמא ואזלא
12 אוקטובר 2020, 00:36
-
-
שאלה בדברי רש"י בדף מ"א:
על ידי
HaimL » 05 ספטמבר 2020, 21:00
זמן קריאה: 1 דקות
גמרא ב ק מ א. (סוף העמוד), מתקיף לה מר זוטרא אימא ה מ היכא דבדק צור וכו' אטו סכין כתיבא באורייתא וכו' ופירש רש י ז ל שתהא שחיטתו חשיבא להתיר יותר משחיטת צור. ונתקשיתי מאוד בהבנת דבריו. ולולא פירש כך, הייתי מפרש (בדוחק) דמאחר ולא כתיב סכין באורייתא, כל היכא דכתיבי זביחה או שחיטה, וק ל דבכל שוחטין,...
- 0 תגובות
- 50 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
05 ספטמבר 2020, 21:00
-
-
עידית בינונית וזיבורית - איך מדרגים אותם ביותר משלוש קרקעות ?
תגובות: 8
על ידי
זאת נחמתי » 30 אוגוסט 2020, 21:53
זמן קריאה: 3 דקות
אדם שיש לו למשל 10 קרקעות, שכל אחת מהם היא באיכות אחרת .
איך מחלקים אותם לעידית בינונית וזיבורית (למ ד בשלו הם שמין )?
שליש שליש שליש ? או : הכי טובה היא עידית, והכי גרועה היא זיבורית , וכל האמצעיות בינונית ?
או אפשרות אחרת .
- 8 תגובות
- 87 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאת נחמתי
30 אוגוסט 2020, 23:08
-
-
אם לאדם שמתאבד יש דין רודף ב"ק דף כב.
תגובות: 9
על ידי
מה אדבר » 26 יולי 2020, 22:51
זמן קריאה: 6 דקות
חיוב רודף להרוג את עצמו
הנה מבו' בתוס' דחיוב מיתה ברודף הוא חיוב כלפי כל איש ישראל, עד כדי שאם שיבר כלים של כל אדם בהליכתו נחשב ממון ונפשות לאחד. וע כ אין כוונתם דכיון שכל אחד רשאי להורגו מחמת שהוא כעין שליח של הנרדף נחשב שחייב לו מיתה, דע כ לא אזלי' בתר ההורג בפועל דא כ לעולם שליח בי ד יהיה...
- 9 תגובות
- 156 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מה אדבר
28 יולי 2020, 08:14
-
-
ב"ק פ"ב.
תגובות: 5
על ידי
יוספי » 05 מאי 2020, 00:01
זמן קריאה: 2 דקות
בגמ' ב ק פ ב. אמרינן שאיכא חובת עיון קודם טבילה שאין בה חציצה.
ןצ ע דמדאורייתא רק רובו המקפיד חוצץ. ואמאי בעי לחשוש להכא.
ואין לומר דלכתחילה קאמר דהרי כתבו הפוסקים דבלא עיינה חייבת לחזור ולטבול.
אשמח למ מ.
- 5 תגובות
- 88 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
05 מאי 2020, 02:26
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה