כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
בענין יהרג ואל יעבור
תגובות: 19
על ידי
משה נפתלי » 11 יוני 2022, 23:46
זמן קריאה: 5 דקות
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשֻּׁם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יְהוֹצָדָק: נִמְנוּ וְגָמְרוּ בַּעֲלִיַּת בֵּית נִתְזָה בְּלֹד: כָּל עֲבֵרוֹת שֶׁבַּתּוֹרָה אִם אוֹמְרִין לְאָדָם עֲבֹר וְאַל תֵּהָרֵג - יַעֲבֹר וְאַל יֵהָרֵג, חוּץ מֵעֲבוֹדָה זָרָה וְגִלּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכוּת דָּמִים.
ויש להבין, מה נשתנה...
- 19 תגובות
- 332 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלף בית גימל
24 יוני 2022, 10:31
-
-
בעניין פלטיאל
תגובות: 4
על ידי
נתן הבבלי » 21 יוני 2022, 22:36
זמן קריאה: 1 דקות
סנהדרין יט: כתיב פלטי וכתיב פלטיאל אמר רבי יוחנן: פלטי שמו, ולמה נקרא שמו פלטיאל - שפלטו אל מן העבירה, מה עשה? נעץ חרב בינו לבינה, אמר: כל העוסק בדבר זה ידקר בחרב זה , וצ ב האיך התייחד איתה.
- 4 תגובות
- 76 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי התורה היא חיינו
21 יוני 2022, 22:59
-
-
האם יהרג ולא יעבור ברציחה ועריות הוא דין מדרבנן חלק א
תגובות: 8
על ידי
אלף בית גימל » 17 יוני 2022, 13:32
זמן קריאה: 14 דקות
נמנו וגמרו רציחה עריות 1.pdf בס ד
פרשת שלח לך מה המחלוקת בן רבי ישמעאל ורבי אליעזר על ייהרג ולא יעבור בעבודה זרה ? למה הגמרא לא מביאה את שני צדדי המחלוקת ברציחה ועריות בנידון של ייהרג ולא יעבור ? האם הסברא מה דמך סמוק משל חברך קשור בדין חשבונו של העולם שהעולם נידון אחר רובו וצריך אדם לראות את...
- 8 תגובות
- 177 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלף בית גימל
20 יוני 2022, 18:14
-
-
דיני ממונות בשלשה - מה החידוש?
תגובות: 8
על ידי
פשוטאי » 02 מאי 2022, 16:40
זמן קריאה: 3 דקות
בריש מסכת סנהדרין, דיני ממונות בשלשה וכו'.
ולכאורה צ ב איזה הלכה התחדשה בזה.
דהא עיקר החיוב (מלבד בקנס) חל אף אם בי ד לא חייבו אותו.
ואי נימא לעניין כפייה הרי בכל דיני התורה אין כופין בפחות משלשה (גיטין פח', ולכה פ כן דעת קצוה ח ג' א').
ואם שניים מתווכחים ביניהם, הרי שאם הכריעו כדין שוב אי ז תלוי...
- 8 תגובות
- 181 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פשוטאי
03 מאי 2022, 02:10
-
-
ספר טוב על סנהדרין.
תגובות: 6
על ידי
זאב בודד » 02 אפריל 2022, 21:49
זמן קריאה: 1 דקות
מישהו מכיר ספר שמקיף או לכה''פ פותח, את עיקרי שיטות הראשונים והנושאים, בכל סנהדרין?
- 6 תגובות
- 209 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוספי
02 אפריל 2022, 23:58
-
-
לחתוך יד חברו אם מאויים במוות
תגובות: 1
על ידי
התורה היא חיינו » 23 פברואר 2022, 01:13
זמן קריאה: 0 דקות
אם אומרים לו לאדם או חתוך יד חברך או נהרגך.
ולעניין לגזול ממון כדי להינצל ממות, יש בזה מח' ראשונים.
ולפי הראשונים שאסור בממון כ ש שאסור אף כאן אך לראשונים שבממון מותר יש לדון.
והסברא נותנת שיהיה אסור לחתוך יד חברו. על אף שימות על ידי זה.
אך ראיה שמותר לחתוך שבעניין אמרו או הרוג חברך, או...
- 1 תגובות
- 101 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי מאמין בן מאמין
23 פברואר 2022, 08:44
-
-
רודף
תגובות: 13
על ידי
מיכי » 04 פברואר 2022, 11:42
זמן קריאה: 2 דקות
ברצוני לדון מה הדין באדם הרודף חבירו להורגו, וירה חץ בליבו, הדרך היחידה להציל את הנרדף היא להוציא את לב הרודף ולהשתילו בליבו של הנרדף האם מותר לעשות כן.
אפשר לדון משני טעמים להתיר
א. כיוון דמצילין את הנרדף בנפש הרודף ואעפ י שבדרך כלל אם כבר ירה את החץ אין תועלת יותר אבל במקרה דנן שיש תועלת אז...
- 13 תגובות
- 215 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיכי
09 פברואר 2022, 22:50
-
-
דעת רבינו דוד דאין דין אשו משום חיציו באבן הנופלת לתחת - דף עז
תגובות: 8
על ידי
בן עזאי » 10 ינואר 2022, 23:27
זמן קריאה: 2 דקות
הנה כ' הר ן סנהדרין ע ז: בשם רבינו דוד, לבאר הא דאיתא שם דאבן שזרקה למעלה ונפלה לתחת והרגה דפטור ע ז, דאין אומרים אשו משום חיציו אלא באסו מ שנעשה כאן פעולה ע י הרוח מצויה והרוח מתייחסת למניח, משא כ באבן הנופלת לתחת אין בה פועל של כלל אלא שמחמת כובדה היא יורדת ואף אם הרגו בירידתו לא נעשה זה בפועל...
- 8 תגובות
- 112 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
11 ינואר 2022, 13:38
-
-
הוציאה יראתה מתוך חיקה אמרה לו עבוד לזה (סנהדרין קו) ביאורו
תגובות: 9
על ידי
במבי » 23 נובמבר 2021, 14:58
זמן קריאה: 6 דקות
א ר אבא בר כהנא כאדם שמקלל את עצמו ותולה קללתו באחרים אמר להם אלהיהם של אלו שונא זימה הוא והם מתאוים לכלי פשתן בוא ואשיאך עצה עשה להן קלעים והושיב בהן זונות זקינה מבחוץ וילדה מבפנים וימכרו להן כלי פשתן עשה להן קלעים מהר שלג עד בית הישימות והושיב בהן זונות זקינה מבחוץ וילדה מבפנים ובשעה שישראל...
- 9 תגובות
- 249 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
24 נובמבר 2021, 14:12
-
-
למה נח לא הדליק נרות בתיבה להאיר לו - פשט בתשובת מרן הגר"ח
תגובות: 39
על ידי
נתן הבבלי » 05 מאי 2020, 18:24
זמן קריאה: 15 דקות
שאלתי את מרן הגר ח בסנהדרין קח: אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח : קבע בה אבנים טובות ומרגליות , כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים , צ ב מדוע היה צריך ציוו מהקב ה על זה , וכי לא היה לו נרות להדליק .
וענה לי המבול כיבה את כל הנרות .
מה ביאור תשובתו
- 39 תגובות
- 944 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עלה מבבל
27 אוקטובר 2021, 19:00
-
-
סנהדרין קד. - כיצד מאכיל נו"ט ורעל - זוכה להשראת שכינה?
תגובות: 10
על ידי
מבין ענין » 24 יוני 2020, 09:56
זמן קריאה: 3 דקות
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קד עמוד א
ומשרה שכינה על נביאי הבעל - מחבירו של עדו הנביא, דכתיב ויהי הם ישבים אל השלחן ויהי דבר ה' אל הנביא אשר השיבו.
מעולם התפלאתי. הרי עדו הנביא הוזהר שלא לאכול שם. ונביא השקר הרשע הטעהו שקיבל נבואה שיאכל אצלו.
אם כן האכילו לא פחות מנבילות וטריפות - דהיינו לאו של...
- 10 תגובות
- 226 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודה זעירא
24 אוקטובר 2021, 23:42
-
-
הערות והארות בפרק חלק
תגובות: 26
על ידי
משה נפתלי » 14 מאי 2021, 09:58
זמן קריאה: 11 דקות
צט, א
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קָרְחָה אוֹמֵר: כָּל הַלּוֹמֵד תּוֹרָה וְאֵינוֹ חוֹזֵר עָלֶיהָ, דּוֹמֶה לְאָדָם שֶׁזּוֹרֵעַ וְאֵינוֹ קוֹצֵר.
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, כָּל הַלּוֹמֵד תּוֹרָה וּמְשַׁכְּחָהּ , דּוֹמֶה לְאִשָּׁה שֶׁיּוֹלֶדֶת וְקוֹבֶרֶת.
ויש להבין, משכחהּ מחמת מאי?
ודוחק לומר...
- 26 תגובות
- 592 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
20 אוקטובר 2021, 20:12
-
-
למה עדות זה לא לשה"ר?
תגובות: 8
על ידי
ברוךווייס » 23 ספטמבר 2021, 23:19
זמן קריאה: 2 דקות
האם כל ההיתר להגיד עדות זה כי זה לתועלת?
אם כן מי שקשה לו לא לכוון לבזות את חבירו לא יוכל להעיד?
- 8 תגובות
- 153 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמק יזרעאל
24 ספטמבר 2021, 03:05
-
-
תירוץ קושית תוס' איך יתכן בעל אוב דשאול
על ידי
במבי » 10 ספטמבר 2021, 07:36
זמן קריאה: 1 דקות
ת ר בעל אוב זה המדבר בין הפרקים ומבין אצילי ידיו ידעוני זה המניח עצם ידוע בפיו והוא מדבר מאליו זמיתיבי (ישעיהו כט, ד) והיה כאוב מארץ קולך מאי לאו דמשתעי כי אורחיה לא דסליק ויתיב בין הפרקים ומשתעי תא שמע (שמואל א כח, יג) ותאמר האשה אל שאול אלהים ראיתי עולים מן הארץ מאי לאו דמשתעי כי אורחיה לא דיתיב...
- 0 תגובות
- 84 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
10 ספטמבר 2021, 07:36
-
-
קנין עבד כנעני לקטן
תגובות: 13
על ידי
יוספי » 03 ספטמבר 2021, 00:50
זמן קריאה: 5 דקות
האם מהני קנין עבד כנעני שיקנה לקטן.
אם אפשר ראיות או מ מ.
אם כן - מה הקשה תוס' (בריש בן סורר ומורה) האיך שייך גזל מגר קטן.
אם לא אמאי לא, הא לא נצרך כלל לקנין הקטן.
(אם נימא שמהני - הרי היא כתי' התוס' שיכול לזכות בחוב, וכל קנין כסף הרי היא כחוב אי נסבור כטעמא דכסף החוזר).
- 13 תגובות
- 146 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח 2
05 ספטמבר 2021, 14:52
-
-
ברכת המלך על הספר תורה והמסתעף
תגובות: 34
על ידי
במבי » 12 אוגוסט 2021, 14:03
זמן קריאה: 8 דקות
למלך יש מצווה לשאת איתו ספר תורה כל ימי חייו ומסתמא הוא גם יברך עליו בשעה שהוא מניח את הס״ת כגון שחוזר מבית הכסא ומבית המרחץ, ולישון עם הס״ת ייתכן שישן שהרי הגמ׳ אומרת
אינו נכנס לא לבית הכסא ולא לבית המרחץ שנאמר והיתה עמו וקרא בו (דברים יז-יט) מקום הראוי לקרוא (סנהדרין כא:)
ומה הדין בשעת תשמיש ?...
- 34 תגובות
- 404 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הכהן
19 אוגוסט 2021, 13:45
-
-
בשבילי ניברא העולם
תגובות: 37
על ידי
משה בן חנינא » 24 יוני 2021, 20:25
זמן קריאה: 20 דקות
כתב הרמב''ם :
הרי כל באי עולם בצורת אדם הראשון הם נבראים ואין פני כל אחד מהן דומין לפני חבירו לפיכך כל אחד ואחד יכול לומר בשבילי נברא העולם
דבריו כאן הם על פי המשנה :
ומלך מלכי המלכים הק'ב'ה' טבע את כל האדם בחותמו של אדן הראשון ואין אחד מהן דומה לחבירו לפיכך כל אחד ואחד חייב לומ' בשבילי...
- 37 תגובות
- 577 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלי הרשבורג
28 יוני 2021, 08:33
-
-
- 12 תגובות
- 233 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משבט הכהונא
23 מאי 2021, 14:38
-
-
אין אשה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי - במה?
תגובות: 14
על ידי
דוד חיים » 10 מאי 2021, 21:53
זמן קריאה: 6 דקות
סנהדרין כב, ב: אמר רב שמואל בר אוניא משמיה דרב אשה גולם היא ואינה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי שנאמר (ישעיהו נד, ה) כי בועליך עושיך ה' צבאות שמו.
ויש לברר האם תלוי בהסרת הבתולים או בביאה הראשונה, או דבר אחר.
והיודע בה דברים ישא ברכה מאת ה'.
- 14 תגובות
- 759 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דוד חיים
11 מאי 2021, 14:10
-
-
בעובדא דר"ל, רחב"ז ורשבי"ה, דף כ"ו.
תגובות: 8
על ידי
HaimL » 19 אפריל 2021, 18:59
זמן קריאה: 2 דקות
אתא לקמיה דרבי יוחנן א ל בני אדם החשודין על השביעית כשרין לעבר שנה וכו'
ובפירש י
החשודין - על השביעית. שנעשו סניגורין לרשעים:
---
קצת תמוה לי, דהא תנן וֶהֱוֵי דָן אֶת כָל הָאָדָם לְכַף זְכוּת, ובפשטות, משמע שלא היה בידם לעכב או למחות ביד החורש והמכסח, א כ תיתי להו שדנו אותם לכף זכות.
- 8 תגובות
- 157 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
21 אפריל 2021, 07:47
-
-
הערות הגרד"ל
תגובות: 3
על ידי
יוספי » 08 אפריל 2021, 15:31
זמן קריאה: 0 דקות
האם מישהו נתקל פעם בהערות הגר ד לנדו על פר אחד דיני ממונות בסנהדרין?
תודה רבה
- 3 תגובות
- 221 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוספי
08 אפריל 2021, 21:46
-
-
מי אין לסמוך לדיין?
תגובות: 6
על ידי
צדיק האמת » 02 אפריל 2021, 09:18
זמן קריאה: 3 דקות
כתובות יז. כי סמכו רבנן לרבי אמי ולרבי אסי שרו להו הכי כל מן דין (רש י כל כמות אלו הוו סומכין לנו לקרותן רבי ולמנותם דיינין) וכל מן דין סמוכו לנא, לא תסמכו לנא לא מן סרמיסין ולא מן סרמיטין ואמרי לה לא מן חמיסין ולא מן טורמיסין .
ופירוש הערוך וז ל
פ א סרמיסין - שמסרסין את המסכתא ואין שונין ממנה...
- 6 תגובות
- 125 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי צדיק האמת
05 אפריל 2021, 16:15
-
-
סנהדרין עח. גוסס וטריפה
תגובות: 11
על ידי
קפלן » 03 מרץ 2021, 21:41
זמן קריאה: 5 דקות
הגמ' בסנהדרין עח. אמר רבא הכל מודים בהורג את הטריפה שהוא פטור בגוסס בידי שמים שהוא חייב כו'. ועיקר הדברים, צריכים עיון טובא במה חלוק גוסס מטריפה, ששניהם הרי הולכים למות, וצע ג טעם החילוק.
- 11 תגובות
- 237 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ישראלמאיר
05 מרץ 2021, 03:09
-
-
- 9 תגובות
- 182 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
16 פברואר 2021, 11:53
-
-
הוחזק כפרן
תגובות: 7
על ידי
יוספי » 25 ינואר 2021, 22:23
זמן קריאה: 3 דקות
לבקיאים בחו מ.
בקצוה ח ע ט י הביא דעת המהרי ט שאין אדם נעשה כפרן על פי עצמו והודאתו.
וצ ע מהגמ' סנהדרין כ ט. בהו א שבאומר לא הודיתי נעשה כפרן ולא יכול לומר יותר משטה.
(ובשיעורי ר ש בב ב דף ו הביא לדון אי דברי המהריט קאי גם במכחיש הודאתו ואי לא מתיישב אך לא נראה לי כן מדברי המהריט. ומה שהקשה שם לא...
- 7 תגובות
- 164 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חונה בירושלים
02 פברואר 2021, 09:10
-
-
מדוע לאחיתופל אין חלק לעוה"ב ?
תגובות: 27
על ידי
שירת העשבים » 28 דצמבר 2020, 02:04
זמן קריאה: 9 דקות
בגמ' {חלק} מבואר ג' מלכים וד' הדיוטות אין להם חלק לעוה ב.
ומדי לומדי גמ' זו לא זכיתי להבין במה חטא אחיתופל חטא כ כ חמור, עד כדי כך שאין לו חלק לעוה ב.
אשמח מאוד בכל ביאור המתיישב על הלב.
- 27 תגובות
- 512 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שירת העשבים
29 דצמבר 2020, 15:15
-
-
סמיכת ר' יהודה בן בבא
תגובות: 5
על ידי
למד לשונך לומר » 12 נובמבר 2020, 11:27
זמן קריאה: 1 דקות
שפעם אחת גזרה מלכות הרשעה גזירה על ישראל שכל הסומך יהרג וכל הנסמך יהרג ועיר שסומכין בה תיחרב ותחומין שסומכין בהן יעקרו מה עשה יהודה בן בבא הלך וישב לו בין שני הרים גדולים ובין שתי עיירות גדולות ובין שני תחומי שבת בין אושא לשפרעם וסמך שם חמשה זקנים ואלו הן ר מ ור' יהודה ור' שמעון ור' יוסי ור' אלעזר...
- 5 תגובות
- 166 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למד לשונך לומר
12 נובמבר 2020, 15:05
-
-
איש עצל זה אחז
תגובות: 2
על ידי
יצחק » 02 מאי 2020, 21:47
זמן קריאה: 0 דקות
בגמ' סנהדרין דף קג. על שדה איש עצל עברתי זה אחז ופירש רש י שביטל את עבודת הקרבנות והעלה שממית על גבי המזבח.
וקשה שלכאורה לא מתאים בזה לשון עצל כי הרי הוא ביטל בידים את העבודה וכי התביעה כאן היא על עצלות ??
- 2 תגובות
- 150 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי huo yuc יום טוב
28 אוקטובר 2020, 07:23
-
-
פלגינן בע"א
על ידי
החושב » 17 אוקטובר 2020, 21:38
זמן קריאה: 0 דקות
האם ידוע לאחד מחו ר הפורום האם עושים פלגינן בעדות ע א היכא שהוא נאמן בה, כעדות בסוטה או לשבועה, אשמח לראיות תודה רבה
- 0 תגובות
- 48 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי החושב
17 אוקטובר 2020, 21:38
-
-
- 10 תגובות
- 290 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יראתי בפצותי
01 אוגוסט 2020, 23:03
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה