כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
הארות והערות בפרק קמא
תגובות: 5
על ידי
משה נפתלי » 22 מאי 2022, 22:46
זמן קריאה: 2 דקות
ד, ב
אִיכָּא לְמֵימַר הָכִי וְאִיכָּא לְמֵימַר הָכִי, שְׁקוּלִין הֵן וְיָבוֹאוּ שְׁנֵיהֶן.
לִשָּׁנָא אַחֲרִינָא: וַחֲדָא חֲדָא תֵּיקוּ בְּמִלְּתָהּ.
שני הלשונות מביעים אותו רעיון אך בסגנון שונה.
לשון ראשון: כאשר אתה בא להביא את העבודות שהן כעין הפרט, ואין לך אחת שהיא כעין הפרט מכל צד, אלא...
- 5 תגובות
- 123 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
15 אוגוסט 2022, 22:40
-
-
שלא לשמה - ו' שמות
תגובות: 3
על ידי
chagold » 14 אוגוסט 2022, 12:59
זמן קריאה: 2 דקות
האם הא דאינו עולה לבעלים לשם חובה הוא אף בד' מחשבות שאינן פוסלות? אשמח למקור. תודה.
- 3 תגובות
- 51 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי א. ל. חנן
14 אוגוסט 2022, 13:51
-
-
הקרבת קרבן כשלא עולה לבעלים לשם חובה
תגובות: 12
על ידי
chagold » 01 אוגוסט 2022, 13:03
זמן קריאה: 6 דקות
זבחים ב. - עולה ששחטה שלא לשמה אסור לזרוק דמה שלא לשמה. איבעית אימא סברא איבעית אימא קרא איבעית אימא סברא משום דשני בה כל הני לישני בה וליזיל. וכו'. ומשמע בד' רבא שאפי' שלא עלו לשם חובה עכ פ יש מצוה להקריבם. והיינו דעכ פ לא יקריבום של ש.
ומאידך גיסא יש קרבנות שכשהם שלא כמצוותם, הרי אין מצוה כלל...
- 12 תגובות
- 140 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי chagold
05 אוגוסט 2022, 14:47
-
-
במשנת 'העלה וחזר והעלה' - פרק השוחט והמעלה
תגובות: 1
על ידי
משה נפתלי » 13 יולי 2022, 11:52
זמן קריאה: 1 דקות
הֶעֱלָה וְחָזַר וְהֶעֱלָה וְחָזַר וְהֶעֱלָה – חַיָּב עַל כָּל עֲלִיָּה וַעֲלִיָּה , דִּבְרֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן.
רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: אֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא אַחַת.
פירוש, העלה איבר בחוץ ופקע מעל האש וחזר והעלהו פעם ופעמים – לדעת רבי יוסי אינו חייב אלא על ההעלאה הראשונה בלבד, ולדעת רבי שמעון חייב...
- 1 תגובות
- 41 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
24 יולי 2022, 11:37
-
-
מסכת זבחים - הערות וחידושים
תגובות: 18
על ידי
אוריאל » 22 אפריל 2018, 09:42
זמן קריאה: 5 דקות
דף ב.
תד ה החטאת. איכא חטאת ואשם נמי דאין באין על חטא כגון חטאת יולדת .
יש ליישב לכאו' עפ י מה שאמרו בנדה לא: בשם רשב י דאף יולדת צריכה להביא חטאת כיון דקופצת ונשבעת, אך כנראה שהתוס' אזלי בשיטת הר ן נדרים ד. דעיקר קרבנה לאו לכפרה אתיא, שהרי אפילו יודעת בודאי שלא נשבעה ג כ צריכה להביא קרבן.
גם יש...
- 18 תגובות
- 1571 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מוישה הירש
07 יולי 2022, 20:41
-
-
נדבת שלמים
תגובות: 2
על ידי
ברוךווייס » 26 יוני 2022, 20:34
זמן קריאה: 1 דקות
בפשטות לשון הרמב ם הלכות מעשה הקרבנות פ ט ה ה נראה שאין דבר כזה אלא כל נדבת שלמים ה ה תודה
היתכן?
לדעתי מבואר בגמרא ט. לא כן
אשמח לעוד מקורות ולהסבר בדברי הרמב ם
- 2 תגובות
- 82 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פינחס רוזנצוויג
26 יוני 2022, 22:49
-
-
זבחים ב' ב' - סתם אשה לאו לגירושין עומדת - למה האשה ולא הגט?
תגובות: 8
על ידי
שלו' » 19 מאי 2022, 00:49
זמן קריאה: 2 דקות
לא הבנתי בשינויא 'אשה בסתמא לאו לגירושין עומדת', מה צורך בזה, הא כיון דאסיק דבעינן לשמה, ורק דבזבחים שמן עליהן ולזה הן עומדין, ממילא דגט אשה לא דמי כלל, כי מעולם לא היה בו 'לשמה'?
גם לא מובן: וכי על האשה אנו דנים או על הגט? ומה בכך שאשה בסתמא אינה עומדת לגרושין, מה עם הגט? הוא כן עומד לגרושין?...
- 8 תגובות
- 95 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
30 מאי 2022, 22:16
-
-
זבחים ג' א' - למה הק"ו מ'מת' ל'כלי חרס' ולא לשרץ?
תגובות: 2
על ידי
שלו' » 22 מאי 2022, 23:56
זמן קריאה: 0 דקות
זבחים ג' א' בסוה ע:
אמר רבי אליעזר קל וחומר אם הציל במת החמור לא תציל בכלי חרס הקל.
יל ד במה שההעמיד הק ו בין מת החמור לכלי חרס הקל, ולכא' אין הדברים מקבילים, שאם מדבר על הדבר המטמא - הו ל להעמיד לעומת מת החמור את השרץ הקל, ואם מדבר על מקום הטומאה, הו ל להעמיד אהל המת החמור לעומת כלי חרס הקל?
- 2 תגובות
- 44 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שלו'
23 מאי 2022, 14:31
-
-
- 28 תגובות
- 248 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
06 אפריל 2022, 16:17
-
-
חסרון בין שחיטה לזריקה, לענין מעילה
על ידי
chagold » 03 אפריל 2022, 12:50
זמן קריאה: 0 דקות
כשחסרה הבהמה בין שחיטה לזריקה, או המנחה בין קמיצה להקטרה.
והנה בבהמה במום פקע קדוה ג ואף בק ק ליכא מעילה.
השאלה האם במקרה של חסרון, וכמבואר בסוגי' מנחות ט: שהחסרון כבעל מום (וכמבואר בתוס' קח: - קט. ד ה כמאן מהדרינן פוקעין דמשו ה נפטרים בחוץ), האם ה נ ליכא בהו מעילה.
(ויסוד השאלה שלי הוא האם בכה ג...
- 0 תגובות
- 30 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי chagold
03 אפריל 2022, 12:50
-
-
תודה היא חובה או רשות? האם היא קרבה בבמה
תגובות: 9
על ידי
יאיר1 » 20 פברואר 2022, 23:55
זמן קריאה: 3 דקות
מקורות בבקשה.
שאלה שעלתה בבית כנסת, על ידי שני תלמידי חכמים המשמשים כמלמדים בחיידר.
מ מ אחד שאני זוכר.
רש י זבחים ז.
תודה רבה.
- 9 תגובות
- 133 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יאיר1
23 פברואר 2022, 23:41
-
-
חידוש הגר"ח שפיגול בזריקה הוה בעבודה ולא באכילה
תגובות: 2
על ידי
rk1234 » 10 אוקטובר 2021, 15:10
זמן קריאה: 1 דקות
זבחים ף מ ב ע ב תוס' ד ה הקומץ כותבשקומץ הוה לחמו של מזבח ולכן פוקע פיגולו משא כ דם שנזרק לא הוה אכילת מזבח
ושואל טה ק למה אין את הק,ו של עולא אס מרצה לפיגולו לא מפקיע פיגולו
ואפשר לומר לפי חידוש הגר ח שזריקה זה עבודה אז העבודה נעשתה לריצוי הפיגול אבל אין פה אכילת מזבח שמפקיעה שם פיגול
משא כ בהקטרה...
- 2 תגובות
- 88 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
10 אוקטובר 2021, 19:14
-
-
שיטת הרמב"ם שיש חילוק בין עצים ללבונה לגבי טומאה
על ידי
rk1234 » 10 אוקטובר 2021, 00:55
זמן קריאה: 0 דקות
הרמב ם הלכות פסוהמ ק פרק י ח כותב שעל לבונה חיבים בטומאה ומשמיט עצים ועיין שם בחידושי הגר ח שכל מה שאפשר לפגל בעצים הינו דוקא לרבי שהוה קרבן ועין באבי עזרי שחולק עליו בביאור הסוגיא בדף ל ד במחלוקת אביי ורבא ונוקט שזה גם אליבא דרבנן
ואולי יש לבאר ברמב ם דהנה תוס' דף מ ג ד ה הלבונה שואל למה יש...
- 0 תגובות
- 32 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
10 אוקטובר 2021, 00:55
-
-
לר"מ שמפגלין בחצי מתיר האם שפיגל בכל מתיר זה חל רק בסופו
תגובות: 1
על ידי
rk1234 » 03 אוקטובר 2021, 02:00
זמן קריאה: 1 דקות
הנה רש י דף מ ב ע ב כותב בשאלת הגמ' שהוה מיא בעלמא שכיון שזרק את השאר בלי מחשבת פיגול אז זה מיא משמע שאם שאם יהיה מחשבת פיגול בהכל אז לא יהיה מיא בעלמא כיון שהפיגול חל בסוף .
רק שאלת הגמ' היא ממה שכתוב חשב בראשונה או בשניה שמשמע שחשב רק בראשונה ולא בשניה .
ובזה יהיה מיושב שאלת הגר ח על תוס'...
- 1 תגובות
- 43 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
03 אוקטובר 2021, 23:44
-
-
מנחות ק. קידוש קומץ מנחה שנקמצה בלילה
תגובות: 4
על ידי
chagold » 02 יולי 2021, 10:34
זמן קריאה: 1 דקות
בגמ' שם איתא שמנחה שנקמצה בלילה אינו נחשב מחוסר זמן ודלפיכך קידוש הקומץ בכלי מהני (וכ ש מקדשו שלא מדעת) ליפסל.
ולא הבנתי דככל ואיכא קרא דביום צוותו א כ מ ט נחשב קמיצה כשירה לענין שמתקדש בכלי, ועוד דמה הענין בקידוש כלי זה שהרי אין דין 'כלי שרת' לקדש קמיצות פסולות, ואף אין סיבה שיתקדש בכך שהוא מועיל...
- 4 תגובות
- 75 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מצפה למשיח
04 אוגוסט 2021, 18:58
-
-
היתכן מחלוקת ר"ש עם רשב"י?
תגובות: 12
על ידי
מתאהב על ידך » 02 יולי 2021, 00:55
זמן קריאה: 4 דקות
(בסוף זבחים יש מחלוקת מרובעת בביאור הפסוק כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה - האם 'מנוחה' זו שילה ו'נחלה' זו ירושלים, או להיפך, או שבשתיהן הכוונה לשילה, או להיפך ששתיהן ירושלים)
אקיצער, גליתי שם שבין כל השיטות יש גם רבי שמעון ורשב י.
היתכן? הרי סתם רבי שמעון הוא רשב י? הוא חולק על עצמו?
- 12 תגובות
- 145 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
02 יולי 2021, 08:47
-
-
זבחים דף ל ישנה לקמיצה מתחילה ועד סוף
תגובות: 2
על ידי
rk1234 » 08 יוני 2021, 14:47
זמן קריאה: 1 דקות
יש מחלוקת אביי ורבא האם בלחצות לעולה ושלמים יש מחלוקת אם תפוס לשון ראשון
ורבא מביא ראיה שיש מזה שחלקו על פיגול בשחיטה לשיטת ר' יוחנן שחלקו בעבודה אחת ומתרץ אביי שכיון שישנה לשחיטה מתחילה ועד סוף אז חשב בסימן ראשון חוץ לזמנו וסימן שני חוץ למקומו
ושואלת הגמ' מקמיצה שגם שם נחלקו ומתרצת הגמ' שמדובר...
- 2 תגובות
- 84 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
08 יוני 2021, 20:21
-
-
דף ע מה ההבדל בין טרפה לבע"מ
על ידי
rk1234 » 02 יוני 2021, 19:52
זמן קריאה: 0 דקות
יש מחלוקת בשיטת ר מ שמליקת טרפה מטהרתה האם גם מליקת בע מ מטהרתה כי לא מצינו מליקת בע מ מטהרתה
וקשה מה ההפרש בין טרפה לבע מ
ואולי אפשר לומר דהנה מצאנו מחלוקת בתמורה דף יז האם שהקדיש טרפה ששמואל אומר שצריך לחכות שיפול מום ומבאר רש י שיש לה קדושת הגוף ור' אושיעה אומר כמקדיש עצים ואבנים שיש רק...
- 0 תגובות
- 65 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
02 יוני 2021, 19:52
-
-
זבחים ב. - דאמר רבא עולה ששחטה שלא לשמה אסור לזרוק דמה שלא לשמה
תגובות: 9
על ידי
chagold » 27 מאי 2021, 23:43
זמן קריאה: 2 דקות
דאמר רבא עולה ששחטה שלא לשמה אסור לזרוק דמה שלא לשמה.
והנה בסוגי' נזיר כח: מבואר בכמה אופנים בסוגי' שם שככל ונשתנה שם הזבח, הרי אפשר אף לזרוק הדם לכתחילה במחשבה האחרת (והמקרים שם הם או בנשחט שלא לשמו, או בהפר לה בעלה את נזירותה, יעוי ש בסוגי' ובתוס'. (עריכה: ומוכרח מהסוגי' דאף בכבשי עצרת מחשבת של ש...
- 9 תגובות
- 181 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי chagold
02 יוני 2021, 17:50
-
-
- 10 תגובות
- 176 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי chagold
28 מאי 2021, 11:25
-
-
הכלל/ החילוק לגבי מה אשם הוי כחטאת אליבא דר' אליעזר ולגבי מה לא
תגובות: 5
על ידי
chagold » 21 מאי 2021, 10:29
זמן קריאה: 2 דקות
רש י בפסחים עג. ר׳ אליעזר אומר ימות – כל צדדיו של רבי אליעזר היה עושה אשם כחטאת לכל דבר שנאמר (ויקרא ז) כחטאת כאשם וכן גבי שלא לשמו וכן גבי חטאת שנכנס דמה לפנים במס׳ זבחים (דף י:). {ויעוי' נמי בספרי ויקרא ו' כ ג}.
והנה לעומת זאת איתא בזבחים יא. דר' אליעזר יליף כר' שמעון דמנחה עובדה בימין ועובדה...
- 5 תגובות
- 78 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
21 מאי 2021, 17:27
-
-
זבחים ב ע"א כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן כשרים. בדברי הגרי"ז.
תגובות: 5
על ידי
אלמוני » 07 אפריל 2021, 09:40
זמן קריאה: 4 דקות
ידועים דברי הגרי ז (פ ד ממעה ק) שכהן שכיוון שלא לשמה אינו עוקר את דין הלשמה שבקרבן אלא הלשמה עדיין קיים אלא שחש מחשבת פסול. ועי ש. והדברים צריכים ביאור. ונתועררתי לבאר בזה תוך שיחה עם ג א. דיש ב' חלקים בהקדשת הקרבן, יש את מה שהבעלים הקדיש את הקרבן, ובזה הקרבן הוא קרבן לשם מה שהקדישו הבעלים. ויש את...
- 5 תגובות
- 122 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי chagold
21 מאי 2021, 10:18
-
-
זבחים כו, ב שלא במקומו לאו כמקומו דמי
תגובות: 14
על ידי
שניץ ונחיץ » 09 מאי 2021, 23:19
זמן קריאה: 4 דקות
שלום אני תקוע כאן נואשות בזבחים כו, ב. לפי הצד ששלא במקומו לאו כמקומו דמי, הזבח פסול כמו שמשמע במשנה, או פשוט הזריקה היא כלא כלום ויחזור ויזרוק או יחזור ויקבל ויזרוק כמו שמשמע בגמרא? לכאו' זו ממש סתירה ולא מצאתי מי שידבר על זה!
תודה
- 14 תגובות
- 205 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן ישיבה
10 מאי 2021, 12:43
-
-
בענין נשפך הדם
על ידי
rk1234 » 27 אפריל 2021, 20:27
זמן קריאה: 1 דקות
הנה ידוע שאלת הגר ח מה ההבדל בין דם שאם היה בכלי אחר קודם קידושו בכלי פסול ובמנחה כשר ושני חילוקיו שם אמנם צריך לברר מה מקור הרמב ם שפסול בדם ונראה עפ י מה שביאר החזו א בסוגית נפחתו שולי מזרק שהגמרא דנה האם אויר שסופו לנוח כמונח דמי או לאו שהגמרא מביאה ראיה מחבית שכמונח דמי שאם העביר לכלי אחר בזמן...
- 0 תגובות
- 46 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
27 אפריל 2021, 20:27
-
-
האם יש בגר בקרבן לאחר שחיטתו
תגובות: 2
על ידי
rk1234 » 25 מרץ 2021, 00:32
זמן קריאה: 1 דקות
בגמ' בדף כה ע ב כתוב שאם נשחט בן שנה אז צריך שהזריקה תהיה גם כשהוא בן שנה ומזה מוכיחה שם שאזלינן בתר שעות וקשה למה אינו תלוי בסוגיא של בגר בקבר ,ויש לדון שמא בן שנה אין לזה שום משמעות רק אם עבר שנה מהלידה או שיותר וגם לאחר שמת עבר יותר משנה מלידתו משא כ בבגר של נערה זה גוף אחר וע ז הגמ' דנה האם יש...
- 2 תגובות
- 95 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב בשבת תחכמוני
25 מרץ 2021, 01:35
-
-
- 7 תגובות
- 202 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב בשבת תחכמוני
12 מרץ 2021, 12:37
-
-
זריקת טמא, שיריים
תגובות: 15
על ידי
chagold » 28 ינואר 2021, 13:09
זמן קריאה: 7 דקות
בזריקת טמא, השיריים (שבכוס) הולכים לאמה או ליסוד?
נ.ב. השאלה אינה אליבא דשיטת רבינו אפרים בתוס' זבחים לד: דבכל פסול הספק אי אזיל ליסוד. או א נ אף לספק זה אבל לצד שפסול עושה שיריים, דהא התם מיירי בשאר פסולים ולא בטמא, ושאלתי בטמא.
- 15 תגובות
- 281 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב בשבת תחכמוני
05 מרץ 2021, 00:53
-
-
חצי מתיר / ב' דברים המתירים אינם מועילים זה בלא זה
על ידי
chagold » 23 פברואר 2021, 19:18
זמן קריאה: 0 דקות
כשבעי' ב' עבודות להתר אחד, ובמנחות מז. ופסחים יג: מבואר שיש נדון לגבי ב' דברים המתירים. מאידך יש כמה מקומות שדנים לגבי 'חצי מתיר'.
האם זה מקרים שונים או התייחסות שונה כפי הנדון?
תודה.
- 0 תגובות
- 59 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי chagold
23 פברואר 2021, 19:18
-
-
- 14 תגובות
- 307 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמיד נאמן
09 פברואר 2021, 16:24
-
-
זריקה שלבמ"ק, דין השיריים זבחים כו:
תגובות: 4
על ידי
chagold » 24 ינואר 2021, 13:41
זמן קריאה: 1 דקות
בזרק שלבמ ק (כשמואל דכבמקומו דמי, לכפרה). ולא זרק ד' מתנות (ואפי' בהי ת שהיה אפשר לו לזרוק). האם מ מ יש דין שפיכת שיריים ליסוד?
ואולי השאלה מתחילה בכל קרבן רגיל שיש לו דין ד' מתנות ועדיין לא זרק הד' מתנות אלא מתנה אחת, אם הוי בי' נמי דין שיריים ליסוד או דהוא רק אחר נתינת ד' מתנות.
וכן באם אחר מתנה...
- 4 תגובות
- 102 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
24 ינואר 2021, 16:15
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה