כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
מה בין 'אשה אל אחותה' ל'אותו ואת בנו' ?
תגובות: 45
על ידי
זאת נחמתי » 23 יוני 2022, 03:03
זמן קריאה: 14 דקות
הרמב ן בגיטין סד. הביא את קושיית התוספות על הדין של האומר לשלוחו צא וקדש לי אשה ומת שלוחו - אסור בכל הנשים שבעולם.
והקשו בתוספות, למה כל נשים שבעולם אינם אסורות להינשא, דילמא הן הן האשה שקידש השליח, ו אם נאמנות הם לומר לא נתקדשנו - למה לא יאמנו להתיר קרובותיהן. ועוד כל קטנות שבעולם יאסרו דילמא...
- 45 תגובות
- 285 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאת נחמתי
24 יוני 2022, 14:34
-
-
- 7 תגובות
- 79 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מתון מתון
23 יוני 2022, 13:15
-
-
כבד אינו בשר אלא דם
תגובות: 5
על ידי
לעצמו נברא » 21 יוני 2022, 21:39
זמן קריאה: 2 דקות
בגמ' חולין קי: כבדא מה אתון ביה וביארו רש י ותוס דהכבד כולו דם ובכ ז התירתו תורה,וע כ איסור דמו רק מדרבנן.
והדברים תמוהים הא עינינו רואות דאיכא בשר בכבד ומה הוכחה זו דהתירה תורה בשרו,
וביתר דהאחרונים שם המהרם שיף ועוד, דנו להתיר אכילת כבד עם חלב דהרי דם הוא ואינו בשר.
ומוכח דבשר הכבד, אינו בשר אלא...
- 5 תגובות
- 56 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יתכן ומסתבר
21 יוני 2022, 23:05
-
-
"תוקע ומריע בנשימה אחת" (חולין כו:)
תגובות: 1
על ידי
חימקו » 24 מאי 2022, 20:50
זמן קריאה: 0 דקות
פירש י: בנשימה אחת: ומכל מקום מפסיק הוא בינתיים:
וקשה לי: אם הוא יכול להפסיק בינתיים, מה העניין בנשימה אחת, הרי אפשר להפסיק טובא ולא יהיה ניכר שתוקע ומריע בנשימה אחת?
- 1 תגובות
- 44 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ינון בר כוכבא
24 מאי 2022, 21:24
-
-
פשט בגמ' חולין ס"ט.
תגובות: 1
על ידי
מישהוא » 23 מאי 2022, 20:46
זמן קריאה: 0 דקות
הגמרא מסתפקת על עובר שהוציא יד בתוך העזרה שאולי לא יחשב כיוצא מהבהמה כיון שמחיצות העזרה נחשבות מחיצות לבהמה
וכמו כ יחשב מחיצה להחשיב את העובר כאילו הוא בתוך הבהמה ושחיטת הבהמה תתירו באכילה.
ואני שואל מה הקשר בין מחיצות האם למחיצות העזרה הלא מחיצות האם מתירות משום שהעובר בתוך הבהמה ואיך יועיל...
- 1 תגובות
- 41 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
23 מאי 2022, 22:42
-
-
בן פקועה שאמו טריפה, ושחט את אמו ואח"כ שחטו, מה דין חלבו ?
תגובות: 16
על ידי
זאת נחמתי » 19 מאי 2022, 01:16
זמן קריאה: 4 דקות
קיי ל שולד בן פקועה שאימו טריפה, יכול לשוחטו כדי להתירו באכילה .
ויש להסתפק מה דין חלבו
שהרי מצד שחיטת אמו, חלבו מותר מאיסור חלב כמו כל בן פקועה , אבל אסור באיסור טריפה .
ומצד שחיטת עצמו, אסור באיסור חלב, אבל מותר מאיסור טריפה .
וא כ האם מותר לאכלו ע י שישתמש בשחיטת שניהם, או ד דהוה תרתי דסתרי ...
- 16 תגובות
- 123 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבא בוטא
19 מאי 2022, 15:08
-
-
פשט תוס קלא:
על ידי
פרחוני » 09 מאי 2022, 01:51
זמן קריאה: 0 דקות
דאי הוה אמר בהדיא מעשר ראשון הוה אמינא דה''ה מתנות כהונה
- 0 תגובות
- 61 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פרחוני
09 מאי 2022, 01:51
-
-
מדוע נקרא רחיצה חילול
תגובות: 52
על ידי
נתן הבבלי » 22 יוני 2021, 23:12
זמן קריאה: 18 דקות
חולין קיג. הא - דחלליה בי טבחא, הא - דלא חלליה בי טבחא , ופרש י כל רחיצת הבשר מתרגמינן חילול , וצ ב מדוע נקרא רחיצה חילול, ומלשון מה זה.
- 52 תגובות
- 722 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
04 מאי 2022, 19:28
-
-
חולין יא - המקור לרוב - מדוע לא ילפ' משחיטה עצמה
תגובות: 3
על ידי
בן אהרון » 15 פברואר 2022, 19:55
זמן קריאה: 1 דקות
הגמ' בהו''א רצתה ללמוד דין רוב משחיטה עצמה מהא דל''ח שמא במקום נקב קא שחיט וז''ל
רב אשי אמר אתיא משחיטה עצמה דאמר רחמנא שחוט ואכול וליחוש שמא במקום נקב קא שחיט אלא לאו משום דאמרינן זיל בתר רובא
אלא דדוחה וז''ל
אמר רב אשי אמריתא לשמעתא קמיה דרב כהנא ואמרי לה רב כהנא קמיה דרב שימי ואמר...
- 3 תגובות
- 60 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זיקה
24 אפריל 2022, 22:01
-
-
סיפור החגב קרה כבר לפני כ-200 שנה
תגובות: 23
על ידי
עמנואל » 24 מרץ 2022, 19:28
זמן קריאה: 6 דקות
בימים אלו מסופר רבות הסיפור הנפלא על הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ ל והחגב.
היום חבר הראה לי שסיפור כזה אירע לפני כ-200 עם הגאון הלובי רבי יצחק גואטה
הוא כותב בספרו שדה יצחק חולין נט
ובתוך שאני משתומם נפל על הגמרא שבידי עוף אחד מזה המין יפה מראה ולקחתיו בידי והצצתי לבו ומצאתי כל הסימנים האלו...
- 23 תגובות
- 502 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בשלמא
04 אפריל 2022, 19:39
-
-
דעת הרשב"א בחלב ב"פ ולד טריפה
תגובות: 2
על ידי
בן עזאי » 10 ינואר 2022, 23:21
זמן קריאה: 1 דקות
בשו ת הרשב א החדשות א' מ ז מבואר דחלב ולד בן פקועה שהוא ולד טריפה מותר , וצ ב דמ ש מהוציא העובר את ידו ובעי ר' ירמיה מהו לגמוע חלבו, כיון דלית לי' תקנתא בשחיטה. אכן אי גדר יוצא דהוא איסור מחודש, לק מ, אכן להמבו' בחי' הרשב א ס ט. ד ה אלא ותוה ב ב ב סוף ש ג דבעיא דר' ירמיה היינו משום דלית ליה תקנתא...
- 2 תגובות
- 41 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
01 אפריל 2022, 09:50
-
-
אם דין עיקור הוא דוקא בראש הסימן
על ידי
בן עזאי » 13 מרץ 2022, 02:43
זמן קריאה: 0 דקות
יש לעיין אם בפסוקת הגרגרת בכולו יש גם פסול עיקור, שהרי מחצית הסימן שלצד הריאה עקור מהלחי. ובאמת לכאעו' בפמ ג סי' כ ד מבואר לצדד כן דגם זה הוה עיקור. .
ויל ע בזה, דהא ע כ פסוקת הגרגרת לא הדר בריא וכדמוכח מהא דהיא טריפה, וא כ קשה לפי ז דהיאך מהני שחט שלא במקו' חתך לר ל, אטו לי ל לר ל הלכתא דעיקור....
- 0 תגובות
- 40 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
13 מרץ 2022, 02:43
-
-
מחזיקין מאיסור אמ''ה לאיסור טריפה - דעת הרשב''א
על ידי
בן אהרון » 12 מרץ 2022, 23:45
זמן קריאה: 1 דקות
דנו האחרו (ש''ש ה-ט ועוד) האם מחזיקין מאיסור אבר מן החי לאיסור טריפה.
וב רשב''א תה''ב (בית א' שער א') הק' למאן דס''ל דסמכינן מיעוטא לחזקה היאך אכלינן בשרא, הרי יש לסמוך חזקת איסור הבהמות למיעוט טריפות ולאסור, ולכאו' יש ללמוד מכאן לנדון הנ''ל דמחזיקין לאיסור טריפה.
וז''ל הרשב''א
ועוד היה לו...
- 0 תגובות
- 35 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן אהרון
12 מרץ 2022, 23:45
-
-
חולין פו - האם מהני חזקה בספק פלגא ופלגא סתירה בדברי התוהרא''ש
תגובות: 26
על ידי
בן אהרון » 23 פברואר 2022, 08:45
זמן קריאה: 8 דקות
יש לדון האם מהני חזקה במקום ספק פלגא ופלגא.
הציור לזה שחיטת חש''ו (חולין פו) כאשר פלגא מעשיהן מתוקנים ופלגא מקולקלים.
בתוס' שם מבאר דלרבנן מהני משום דסמוך חזקה לפלגא, אך לר''מ משמע דלא מהני (הטעם נראה משום דהכרעה זו מועילה מדין רוב והרי ר''מ חייש למיעוטא).
אלא דב תוספות הרא ש יש בזה סתירה דתחלה...
- 26 תגובות
- 152 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיכי
07 מרץ 2022, 20:24
-
-
חולין יז - המקור לצורת בדיקת סכין הנהוגה בימינו
תגובות: 4
על ידי
בן אהרון » 02 ינואר 2022, 23:41
זמן קריאה: 2 דקות
רציתי לדעת מה מהמקור לזה שבימינו המנהג לבדוק סכין שחיטה ולפוסלו אם אינו חלק לגמרי ואם הורגש דבר קל בבדיקתו.
הרי בגמ' מבאר דחיישינן לפגימות, ושיעור הפגימה כדי שתחגור בה ציפורן, ועע''ש דפגימה היינו פגימה אוגרת שיש בה ב' קדקדים אבל בלא''ה כשר, וכן נמצא שם שבדקו ע''י הסתכלות על חוד הסכין מול השמש או...
- 4 תגובות
- 98 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דבש לפי
23 פברואר 2022, 22:16
-
-
כיסוי הדם בספק בשחיטה הסבר הפמ''ג
תגובות: 8
על ידי
בן אהרון » 21 פברואר 2022, 14:20
זמן קריאה: 3 דקות
בב''ח (ס' יח וס' כח) כתב לפטור לגמרי מכיסוי הדם בספק בשחיטה.
וב פמ''ג (ס' כח ס''ק כז) כתב לפ' דהוא משום דסו''ס אינו נאכל ואינו בכלל אשר יאכל וז''ל
ועיינתי בב ח בסימן זה וז ל כיון דלא יצאה מחזקה כו' וגם זה הוה בכלל אשר יאכל יראה לי דה ק לו דהוה ספק השקול עם החזקה ולא וודאי מ מ כיון דאשר יאכל ממעט...
- 8 תגובות
- 91 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן אהרון
21 פברואר 2022, 22:58
-
-
הבדל בין חזקה לרוב
תגובות: 9
על ידי
דניאלי » 15 יוני 2021, 22:22
זמן קריאה: 3 דקות
אשמח לקבל ביאור טוב בחילוק בין רוב לחזקה היינו ברובא דליתא קמן, מתי קוראים לזה רוב ומתי חזקה
ואביא כמה דוגמאות כדי להסביר השאלה:
רוב עמי הארץ מעשרין הן.
רוב נשים מתעברות ויולדות.
חזקה אין אדם פורע בתוך זמנו.
חזקה אין אדם מעיז פניו וכו'.
חזקה א א תובע אא כ יש לו עליו.
חזקה אין אשה מזנה וכו'.
יש...
- 9 תגובות
- 163 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לעצמו נברא
15 פברואר 2022, 23:01
-
-
המקור לרוב דל''ק בדאפשר
תגובות: 8
על ידי
בן אהרון » 13 פברואר 2022, 22:54
זמן קריאה: 5 דקות
ע' בגמ' חולין יא, דנדחו כל ראיות הגמ' לדין רובא דל'ק בדאפשר (הגדרת אפשר לרש''י היינו אפשר לעמוד על הבירור בהמשך כמו קטן וקטנה לעניין סריס ואיילונית).
ובמקור רובא דל'ק כתב רש''י וז''ל
אלא ודאי הלכה למשה מסיני הא דסמכינן ארובא אפי' היכא דאפשר אי נמי אחרי רבים להטות (שם כג) משמע בין רובא דאיתיה קמן...
- 8 תגובות
- 103 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן אהרון
15 פברואר 2022, 19:57
-
-
לאו דלפני עוור בדבר שאיסורו שנוי במחלוקת והשני נוהג להיתר
תגובות: 36
על ידי
בר נש » 06 פברואר 2022, 13:07
זמן קריאה: 14 דקות
חולין נ.
שמיה דרבי חנינא הוה קאי קמיה דרבי חנינא
א''ל קמוץ הב חי דאיכול
חזייה דהוי קמחסם א''ל בבלאה את גום שדי
לכאורה רבי חנינא שם לב שלשמש שלו שהיה בבלי אותו חלב אסור (נהגו בבבל כרבי ישמעאל שאוסר חלב הקיבה) וא''כ אסור לו להגיש אותו לר' חנינא למרות היותו בן א''י (שם נהגו להיתר כרבי עקיבא). ויש...
- 36 תגובות
- 302 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן אהרון
10 פברואר 2022, 23:54
-
-
שחיטת עוף בסכין פגומה
תגובות: 19
על ידי
יאן » 18 מרץ 2021, 01:27
זמן קריאה: 4 דקות
יוקדם שהנושא הוא לפלפולא בעלמא.
כידוע, שחיטת עוף בדיעבד סגי בסימן אחד. ובקנה מצינו שעד חצי קנה פגום, כשר לשחיטה, והחיתוך מחצי לרוב הוא השחיטה הכשרה.
א כ יוצא שהשוחט קנה עוף בסכין פגום, כדי שיחשב לעיקור צריך שברגע שחותך את הרוב יעמוד בדיוק במקום הפגימה, והוא ממש בגדר א א לצמצם.
ואף שממשיך לשחוט אח כ...
- 19 תגובות
- 351 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יאן
01 פברואר 2022, 02:34
-
-
בדיקת סכין לאחר שחיטה
תגובות: 7
על ידי
מיכי » 25 ינואר 2022, 21:48
זמן קריאה: 3 דקות
רבי עקיבא איגר יורה דעה סימן יח
(סעיף י ב) צריך לחזור ולבדוק אחר השחיטה. קשה לי הא הוי ס ס ספק שאינו פגום ואת ל פגום שמא בעצם המפרקת נפגמה והרי הרמ א פסק (בסי' ק י ס ט) דבס ס אפילו היכא דאפשר לברר א צ לברר ואף להחולקים דצריך לברר מ מ נלע ד דזהו רק אם אחר הבירור נעמוד על הבירור דאסור ודאי או לא אבל...
- 7 תגובות
- 70 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיכי
25 ינואר 2022, 23:07
-
-
נקובת הושט נבילה מחיים - רמב"ם
תגובות: 1
על ידי
בן עזאי » 21 ינואר 2022, 01:44
זמן קריאה: 0 דקות
בפשוטו מבו' ברמב ם (פ ג משחיטה הי ט) שכ' דפסוקת הגרגרת ונקובת הושט ה ה נבילה מחיים.
ולא הבנתי א כ אמאי עכו ם עובר במפרכסת על אמ ה, הא כל מפרכסת הויא נקובת הושט לכה פ ?
- 1 תגובות
- 46 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי
21 ינואר 2022, 02:04
-
-
חולין י,ב - חזקה דמעיקרא דנגע במקום ריעותא - קו' התוס' ת' החזו''א
תגובות: 16
על ידי
בן אהרון » 11 ינואר 2022, 14:45
זמן קריאה: 7 דקות
עי בתוס' שהק' על הא דמטמאים הבית אפ' במקום שנמצא חסר לאחר ז' וז''ל
דה נ יש ריעותא גדולה דאע ג דאישתכח שחסר לאחר שבעה אפ ה לא מטהרים למפרע כל אותם שנכנסו לבית בימי הסגר ומיהו קשה דהך מילתא דמיא למקוה שנמדד ונמצא חסר דשבקינן לחזקה דמקוה ומטמאינן לגברא שטבל משום העמד טמא על חזקתו והרי חסר לפניך וה נ...
- 16 תגובות
- 165 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
20 ינואר 2022, 08:50
-
-
טריפה חיה או לא - מח' במציאות? באור דברי הרמב''ן (חולין מב)
תגובות: 7
על ידי
בן אהרון » 16 ינואר 2022, 00:30
זמן קריאה: 3 דקות
במה שנחלקו התנאים אי טריפה חיה או אינה חיה, הק' הרמב''ן שנבדוק הדבר, וז''ל
מה שנחלקו חכמי ישראל בטרפה אם היא חיה או אינה חיה. תמוה היאך לא בדקו הדבר בנסיונות הרבה?!
ות' וז''ל
אפשר שקיימו מן הטרפות שהם הלכה למשה מסיני פעם אחר פעם ומצאו שלא היו מתקיימות שנים עשר חדש, ואעפ כ מי שראיות חכמתו...
- 7 תגובות
- 76 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי התורני
18 ינואר 2022, 21:37
-
-
עובר מת במעי בת פקועה אם מטמא ? - חולין ע:
על ידי
בן עזאי » 18 ינואר 2022, 13:11
זמן קריאה: 0 דקות
תלמוד בבלי מסכת חולין דף ע עמוד ב
מתני'. בהמה שמת עוברה בתוך מעיה, והושיט הרועה את ידו ונגע בו, בין בבהמה טמאה בין בבהמה טהורה - טהור, ר' יוסי הגלילי אומר: בטמאה - טמא, ובטהורה טהור: גמ'. מאי טעמא דתנא קמא? אמר רב חסדא: קל וחומר, אם הועילה אמו להתירו באכילה, לא תועיל לו לטהוריה מידי נבלה.
ומעתה...
- 0 תגובות
- 20 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
18 ינואר 2022, 13:11
-
-
חולין י,ב - חזקה דמעיקרא דנגע במקום ריעותא - קו' התוס' ת' התוס' שאנץ
תגובות: 5
על ידי
בן אהרון » 11 ינואר 2022, 15:05
זמן קריאה: 2 דקות
עי בתוס' שהק' על הא דמטמאים הבית אפ' במקום שנמצא חסר לאחר ז' וז''ל
דה נ יש ריעותא גדולה דאע ג דאישתכח שחסר לאחר שבעה אפ ה לא מטהרים למפרע כל אותם שנכנסו לבית בימי הסגר ומיהו קשה דהך מילתא דמיא למקוה שנמדד ונמצא חסר דשבקינן לחזקה דמקוה ומטמאינן לגברא שטבל משום העמד טמא על חזקתו והרי חסר לפניך וה נ...
- 5 תגובות
- 63 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
12 ינואר 2022, 22:44
-
-
אבר חתוך מעובר שנשאר במעי אמו ונולד העובר.
תגובות: 7
על ידי
בן עזאי » 09 ינואר 2022, 09:59
זמן קריאה: 2 דקות
שיטת הפרי תואר (סי' י ד ד') דאם חתך מהעובר שבמעיה, ואח כ נולד רוב העובר לפני שנשחטה אמו, מ מ האבר מותר, דכיון שהותר האבר מדין כל בבהמה , אינו שייך לעובר כלל, ואף שנאסר העובר כשנולד אינו יכול לאסור את האבר שנחתך ממנו.
דהא בגמ' חולין ס ח: מיבעי בדין הוציא עובר ידו וחתכה וחזר והוציא וכו' עד שהשלימו...
- 7 תגובות
- 78 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זכרונות
10 ינואר 2022, 12:58
-
-
קו' עצומה בגמ' חולין, בענין חילוקי התראות
תגובות: 28
על ידי
צ''ע » 04 ינואר 2022, 16:58
זמן קריאה: 18 דקות
הגמ' בחולין מדמה חיובי מלקות לחיובי חטאות ולדעת סומכוס שהשוחט שני איסורי או''ב לוקה פ' יוצא שגם האוכל שני זיתי חלב בהעלם אחד מביא שני חטאות,
והפלא הוא עצום, מהיכ''ת ? והרי שונים הם לחלוטין זמ''ז,
דבחטאת התחדש שאפשר להביא כפרה אחת על שני חיובים כל זמן שאין מחלקים שונים כמו גופים או ידיעות,...
- 28 תגובות
- 195 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי צ''ע
09 ינואר 2022, 21:55
-
-
הערה לדעת התבו"ש ופלתי באבר שנשאר בפנים מעובר שנולד אח"כ.
על ידי
בן עזאי » 09 ינואר 2022, 14:35
זמן קריאה: 0 דקות
תלמוד בבלי מסכת חולין פרק ד - בהמה המקשה
כי פליגי - היכא דהושיט ידו למעי בהמה, ותלש חלב של בן ט' חי ואכל; רבי יוחנן אמר: חלבו כחלב בהמה - חדשים גרמי, רבי שמעון בן לקיש אמר: חלבו כחלב חיה - חדשים ואוירא גרמי.
והנה לדעת התבו ש ופלתי דבחותך מעובר החתיכה שבתוכה אסורה אם נולד העובר לפני השחיטה,...
- 0 תגובות
- 22 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
09 ינואר 2022, 14:35
-
-
נשברה מפרקתו אפי' הוא חי חשיב כמת ומטמא [יו"ד סיש"ע] ובנידון מוות מוחי
תגובות: 9
על ידי
חיים כץ » 29 דצמבר 2021, 19:00
זמן קריאה: 4 דקות
הנה בשו ע פסק דנשברה מפרקתו חשיב כמת לעניין שמטמא
מישהו הסביר לי שכשנשבר המפרקת מיד המח מת ואיין לו חיים חוץ אם מיד מחברו לאקמו וחי על המכשיר {וג ז לא לעולם}
זה מה שנקרא מוות מוחי בעולם הרפואה.
ולגבי גברא קטילא ואיסור רציחה על כזה נשמה האריכו בזה הפוסקים שחשיב כחי { איני בקי כלל בנידון, אבל כך...
- 9 תגובות
- 95 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פיש
30 דצמבר 2021, 00:29
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה