כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
סיכום בענייני וסתות - נדה טו, טז
תגובות: 1
על ידי
בן אהרון » 06 יוני 2019, 00:17
זמן קריאה: 2 דקות
מצורף כאן סיכום בעניני וסתות אשמח לקבל הערות
דין רבב''ח- הגיע שעת וסתה מותרת
ע' בראשו' שהק' דלקמ' אמר' תיבדק והיאך מותרת הכא בלא בדיקה.
- ברמב''ן תי' דהקילו בבאין מן הדרך לתלות שבדקה או שהקילו משום דאיכא תביעה וחשיב כאלו בדקה (כמו שמצינו לעיל יב גבי בדיקה בטהרות)
- בתוס' הק' מהא דאמר' לקמ' סג, ב...
- 1 תגובות
- 248 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
26 יולי 2022, 23:47
-
-
הערות בנדה ברש״י
תגובות: 10
על ידי
שמואל דוד » 19 נובמבר 2019, 06:07
זמן קריאה: 15 דקות
כמה הערות במסכת נדה
א) כג:
רש״י ד״ה חוץ מן האנזים - וקשיא לרבא דאמר חסא.
לכאורה צ״ע מדוע לא קשה גם על ר׳ ירמיה בר אבא אמר רבי יוחנן.
(אגב, לכאורה צ״ל ברש״י לרבא ׳אמר׳ חסא בלא ד׳)
ב) כג:
רש״י ד״ה אפילו פרצוף אחד - אבר אחד כגון עינו או מצחו או לסת כו׳
ד״ה ומאי אחד - כחסא דאמר העין והלסת...
- 10 תגובות
- 343 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
26 יולי 2022, 23:05
-
-
ספק תלייה
תגובות: 1
על ידי
שי גולד » 26 יוני 2022, 09:06
זמן קריאה: 0 דקות
קי ל שספק תלייה בכתמים ל מ, ולכן ספק עברה בשוק של טבחים אינה תולה וטמאה.
וצ ע שלא מצינו שבעינן שתעבור בשוק של טבחים סמוך ממש למציאת הכתם, והרי כלפי למפרע מציאת הכתם הוי רק ספק ולהכי אי' בדף ו. שבעלת הכתם מקולקלת למנינה, וא כ למה לא יחשב כספק עברה בשוק של טבחים, וצ ע.
- 1 תגובות
- 53 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שי גולד
03 יולי 2022, 09:09
-
-
מה נוהגים בחב"ד - לאיזה יום חוששים בראיה של כמה ימים?
תגובות: 4
על ידי
לענין » 23 אוגוסט 2021, 00:09
זמן קריאה: 1 דקות
בשו ע הגר ז (יו ד סי' קפ ט ס ק קי ב, בסוגריים) שעונה שבתוך ימי הראיה חוששים לה כאשר נקבעת בשלש פעמים.
דהיינו אם ראתה פעם אחת בכ ז לחודש במשך חמשה ימים.
ועוד פעם אחת בכ ט בחודש במשך שלשה ימים.
ועוד פעם אחת בכ ו לחודש ששה ימים.
קבעה לה את כ ח-כ ט-א', לוסת קבוע!
האם כך נוהגים למעשה בחב ד?
- 4 תגובות
- 216 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איכא בשוקא
30 יוני 2022, 23:39
-
-
- 38 תגובות
- 467 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש מזרע אהרן
26 יוני 2022, 19:30
-
-
דיוק בלשון רש"י
תגובות: 1
על ידי
מצרף דהבא » 07 מרץ 2022, 21:58
זמן קריאה: 0 דקות
דבר מפליא ברש י נדה נד ע א, שתי דיבורים זה אחר זה שמביא בהם מימרא מפרק אחרון של נדה,
בדיבור הראשון (ד ה ותשמש) קורא לזה פרק אחרון , ובדיבור הבא (ד ה גרגרן) קורא לזה פרק תינוקת .
אתמהה!!!
ונראה בעניי, דפרק אחרון פירושו פרק אחרון של הש ס כולו, ולכן בדיבור הראשון, שם רש י מביא מימרא בגמ', זה אכן פרק...
- 1 תגובות
- 73 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יואל נהרי
07 יוני 2022, 21:32
-
-
תגובה לאשקך מיין
תגובות: 35
על ידי
נחלי מים » 18 ינואר 2022, 23:52
זמן קריאה: 13 דקות
קיבלתי קישור לתגובה על ספר אשקך מיין.
מישהו שיש לו גישה יכול להוריד בבקשה?
אשמח לעוד תשובות על דבריו (בין לבנות או לסתור).
- 35 תגובות
- 880 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלי מאירי
02 יוני 2022, 21:09
-
-
צריכה שתאמר טהורה אני
תגובות: 24
על ידי
שי גולד » 27 מאי 2022, 10:11
זמן קריאה: 7 דקות
בהא דקיי ל נדה יב. שהניח את אשתו בחזקת טמאה צריכה שתאמר טבלתי, דעת החוו ד בסי' קפה שצריכה שתאמר בפירוש טבלתי ולא מהני מה ששוכבת אצלו.
והדברים בפשו' מרפסין איגרא. שהרי אפי' כותי שאינו נאמן על השחיטה משום שחשיד אלפני עוור, מבו' בחולין ג. שאם אוכל בעצמו משחיטתו סמכינן ע כ לאכול משחיטתו משום שלעצמו...
- 24 תגובות
- 359 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פינחס רוזנצוויג
29 מאי 2022, 14:49
-
-
אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
תגובות: 35
על ידי
ירמיה » 28 אפריל 2021, 01:02
זמן קריאה: 12 דקות
שאלה לי אל חו ר פורום התורה, אשמח אם מישהו יאיר את עיני.
במתניתין נדה יא. נאמר אע פ שאמרו דיה שעתה (כלומר שאם מצאה דם אינה מטמאה למפרע) , צריכה להיות בודקת.
והרי בדף ד: אמר ר י אמר שמואל שכל מטרת הבדיקות היא לשעבר, דהיינו להחזיק את הטהרות שעסקה בהן קודם הבדיקה לטהורות ודאי, וא כ מה מועילה הבדיקה...
- 35 תגובות
- 488 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
26 מאי 2022, 20:37
-
-
האם שורפים תרומה על טומאה דרבנן?
תגובות: 3
על ידי
זאת תורת » 14 מרץ 2021, 21:38
זמן קריאה: 2 דקות
מבואר בגמרא (נדה לד, א) שרבנן טיהרו קריו של עכו ם, כדי שיהיה היכר שטומאתו דרבנן, כדי שלא ישרפו עליו תרומה וקדשים .
ומבואר שאין שורפים תרומה וקדשים על טומאת עכו ם כיון שהיא טומאה דרבנן.
וצריך עיון ממסכת טהרות (פ ד מי א) שעל אב הטומאה שהוא מדברי סופרים ספיקו טמא, וכתב הרמב ם ששורפים עליו תרומה וצ ע...
- 3 תגובות
- 144 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
20 מאי 2022, 12:49
-
-
משל משלו חכמים באשה, החדר הפרוזדור והעליה (נידה ב-ה) מהי עליה
תגובות: 1
על ידי
במבי » 25 אפריל 2022, 11:03
זמן קריאה: 2 דקות
משל משלו חכמים באשה, החדר, והפרוזדור, והעליה. דם החדר, טמא. נמצא בפרוזדור, ספקו טמא, לפי שחזקתו מן המקור (נידה ב-א)
מהי העליה ?
הערוך כותב החדר והפרוזדור והעליה פי' עליה מקום השתנת מי רגלים וכו' (ערך פרוזדור)
אך הרמב ם בפירוש המשניות חולק וכותב
משל משלו חכמים באשה כו': חדר הוא חלל הרחם...
- 1 תגובות
- 104 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודה בן יעקב
25 אפריל 2022, 12:12
-
-
מילה לשמיני... שלא יהו כולם שמחים ואביו ואמו עצבים...
תגובות: 7
על ידי
ערבה » 08 אפריל 2022, 11:38
זמן קריאה: 4 דקות
אשמח אם יש למישהו הסבר מניח את הדעת על דברי הגמרא הללו...
א. אפשר לחשוב כמה עצב יש בכך שהם אסורים בתשמיש... בסך הכל זכר מטמא לשבעה, ואוטוטו הם מותרים שוב לאחר הטבילה...
כמו כל נדה בעולם... (ביחוד שרש י מסביר ששאלת הגמרא היתה על היום השביעי, מדוע לא מלים בו, כך שממש אוטוטו עוד כמה שעות, יהיו...
- 7 תגובות
- 133 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיכאל ש
08 אפריל 2022, 13:55
-
-
סמוך מיעוטא לחזקה - ודאי או ספק?
תגובות: 5
על ידי
יונה בן יעקב » 17 ינואר 2021, 21:46
זמן קריאה: 1 דקות
רש י בנדה י ח: כותב לר מ דחייש למיעוטא אמרינן סמוך מיעוטא לחזקה והוו להו תרי ואין דבריו של אחד במקום שנים, משמע שהוא דין וודאי.
אבל בחולין פ ו: מבואר אם אמרו ספק טומאה לטהר יאמרו ספק איסור להתיר ופירש י דר מ חייש למיעוטא והרוב אף דאיתרע לא גרע ממיעוט שיש לחוש אליו.
זה לכאו' סתירה, והפכתי את העולם...
- 5 תגובות
- 188 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן אהרון
01 מרץ 2022, 14:17
-
-
- 4 תגובות
- 94 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מסיח לפי תומו
17 פברואר 2022, 01:33
-
-
וצופה ומביט מסוף העולם ועד סופו
תגובות: 20
על ידי
בנין נערים » 08 פברואר 2022, 18:18
זמן קריאה: 7 דקות
למדנו נדה לב
ונר דלוק לו על ראשו וצופה ומביט מסוף העולם ועד סופו שנאמר ( איוב כט, ג ) בהלו נרו עלי ראשי לאורו אלך חשך ואל תתמה שהרי אדם ישן כאן ורואה חלום באספמיא ואין לך ימים שאדם שרוי בטובה יותר מאותן הימים שנאמר ( איוב כט, ב ) מי יתנני כירחי קדם כימי אלוה ישמרני ואיזהו ימים שיש בהם ירחים ואין...
- 20 תגובות
- 122 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בנין נערים
08 פברואר 2022, 23:01
-
-
- 5 תגובות
- 95 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דיבוק חברים
19 ינואר 2022, 16:37
-
-
כלה שטבלה ביום השביעי האם מחויבים בהרחקות
תגובות: 12
על ידי
rk1234 » 07 ינואר 2021, 11:41
זמן קריאה: 5 דקות
יש לדון כיום בתקופת הקורונה שמקדימים את החתונה והכלה טובלת ביום השביעי והחופה לפני השקיעה והכלה מתבישת מזה שכולם ידברו שזה חופת נדה ולכן רוצה לתת יד אחרי החופה האם כל הדין של תרבות רעה זה רק כלפי הביאה כמו בוסתות שזה איסור חמור לכן צריך לחשוש שמא תראה ותסתור אבל כלפי קרבה מותר מעיקר הדין, ויש עוד...
- 12 תגובות
- 351 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פפפפ
10 נובמבר 2021, 10:34
-
-
תוספת דמים
תגובות: 1
על ידי
לענין » 19 אוגוסט 2021, 00:25
זמן קריאה: 0 דקות
ראתה ריש ירחא, ריש ירחא, כ ה וריש ירחא, קבעה וסת לר ח, ואע פ שבימי נדה הוא מכל מקום אמרינן דתוספת דמים בעלמא היא.
מה הדין כאשר לפני כן, כבר ראתה שלש פעמים לר ח, וכבר קבעה לה וסת, האם ג כ אמרינן שהראיה הרביעית היא בתוספת דמים, או שמא כאן כבר לא אמרינן כן, אלא באמת הפעם ראתה בכ ה ויום ר ח הוא בתוך...
- 1 תגובות
- 57 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יראתי בפצותי
19 אוגוסט 2021, 00:28
-
-
האם יש חיוב לעשות בדיקה בשעת וסתה או שזה רק דין כדי שלא יעבור על איסור
תגובות: 12
על ידי
rk1234 » 18 דצמבר 2020, 01:23
זמן קריאה: 4 דקות
האם למישהו יש ראיה האם יש חיוב לבדוק בזמן הוסת רק מחמת חשש שמא יבוא או דלמא שיש חיוב גם אם ברור שבעלה מחוץ לעיר ולא יכול להגיע לתקופה ארוכה בשביל שתדע מה וסתה לפעמים הבאות וא כ בעונה בינונית אין חשש זה או שנאמר שיש חיוב לבדוק בכל מצב אפילו שבאלמנה ופנויה אין דין זה ומה יהיה הדין באשה שבעלה צמח ל ע...
- 12 תגובות
- 328 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מחשב
03 אוגוסט 2021, 07:14
-
-
רוכבי גמלים כולם רשעים - ביאור לפי טבע הגמל
תגובות: 9
על ידי
במבי » 29 נובמבר 2020, 22:54
זמן קריאה: 4 דקות
איתא בנידה הגמלים כולם רשעים ומבאר שם רש י מכיוון שמתחממים מהגמל וכו' (דף יד.)
ומלשון רש י מדייק תרומת הדשן שיש בעיה של חימום חוץ מעצם החיכוך (לעניין נתינת חיטים ע ג הבהמה)
ואולי ניתן להוסיף טעם ע פ מה שראיתי במכלול:
לגמל יש ריסים ארוכים להגנה מפני סופות חול ורגליים ארוכות עם שתי ברכים המגנות...
- 9 תגובות
- 362 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברהם לוי
15 יולי 2021, 18:12
-
-
'א"כ בטלת בנות ישראל מפריה ורביה'
תגובות: 17
על ידי
ערבה » 02 יולי 2021, 10:36
זמן קריאה: 8 דקות
הגמ' בנדה ג: מביאה את אחד הטעמים לשיטת 'שמאי' שכל הנשים דיין שעתן,
שטעמם הוא דאם נטמא טהרות למפרע, 'ביטלת בנות ישראל מפריה ורביה'
ומסביר רש י 'דכיון דחיישינן לדם בבית החיצון לבו נוקפו ופורש מן האשה'
ואשמח להבין מדוע החשש נאמר דווקא על 'בנות ישראל' שאינם מצווות על פריה ורביה,
ולא על 'בני ישראל'...
- 17 תגובות
- 339 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ערבה
04 יולי 2021, 11:09
-
-
ספק טומאה כוודאי
תגובות: 6
על ידי
מחפש את עצמי » 24 יוני 2021, 10:42
זמן קריאה: 1 דקות
מישהו מכיר הסבר למה ספק טומאה כוודאי?
ולמה יש חילוק בין רה''י שוודאי טמא לרה''ר שוודאי טהור?
- 6 תגובות
- 104 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
24 יוני 2021, 23:20
-
-
מה החילוק בין וסת לאכילת שום לוסת הקפיצות?
תגובות: 21
על ידי
ירמיה » 18 מאי 2021, 22:19
זמן קריאה: 10 דקות
בנדה סג: כ' תוס' בזה ל:
אכלה שום וראתה. הואיל ועל ידי מעשה הם אינו וסת גמור ולא הוה בכלל דמתני' {ולכן הוי וסת רק בג' פעמים, עיי ש בגמ'}. וא ת ואמאי לא קאמר נמי קפצה וראתה דהוו נמי על ידי מעשה ויש לומר דאינה קובעת וסת לקפיצות לחודיהו כדאמר בפרק קמא (לעיל יא.) דכל שתקבענה מחמת אונס אפי' כמה פעמים...
- 21 תגובות
- 345 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ירמיה
20 מאי 2021, 19:03
-
-
ראיה ראשונה דיה שעתה
תגובות: 6
על ידי
בן עזאי » 16 מאי 2021, 17:22
זמן קריאה: 3 דקות
נדה דף ט:
רש י ד ה הרי היא, וכ ת תגלי מילתא למפרע כו' לא אחמור רבנן כולי האי במעת לעת. .
והקשו הרמב ן והרשב א מהא דהקשו למעלה גבי היתה בחזקת מעוברת וראתה אמאי אין מטמאין אותה למפרע לכשהפילה רוח, וכ' וזו אינה קושיא דהאיכא רב פפי דתריץ הכי הנח מעת לעת לרבנן, ולר פ שאני התם כו'. עכ ל. ומבו' דפירשו...
- 6 תגובות
- 133 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
16 מאי 2021, 18:38
-
-
שני שבילין ואחד טמא מסיבה אחרת דף ס'
תגובות: 7
על ידי
rk1234 » 16 מאי 2021, 13:14
זמן קריאה: 3 דקות
הגמ' אומרת שאם שני אנשים הלכו בשני שבילין ואחד טמא אז הדין הוא שגם אם באו לשאל בב א אז תולין שהטמא הלך בשביל הטמא והטהור טהור וקשה דהנה במשניות טהרות פרק ה' משנה ג' שכתוב שאם אחד הלך בשביל אחד ועשה טהרות ואח כ הלך בשביל השני ועשה טהרות אז השניות ישרפו והראשונות תלויות כך הגירסא במשנה אמנם הגר א...
- 7 תגובות
- 118 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
16 מאי 2021, 17:02
-
-
בדיקה בלי לבדוק בפועל
תגובות: 2
על ידי
לענין » 04 מאי 2021, 22:41
זמן קריאה: 0 דקות
ראיתי למי מרבותינו הראשונים ז ל שהסיבה שמועילה תביעה במקום שצריכה בדיקה, הוא משום שנותנת דעתה להתבונן ולהרגיש אם יש לה דם באו מ. ומבואר שאע פ שלא בודקת בפועל, מכל מקום על ידי שימת לב יכולה לדעת אם יש לה דם.
שכחתי היכן ראיתי זאת, והמזכירים יתברכו מן השמים.
- 2 תגובות
- 119 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רימון
04 מאי 2021, 22:56
-
-
כל שמטמא במגע מטמא במשא
תגובות: 4
על ידי
rk1234 » 25 אפריל 2021, 19:44
זמן קריאה: 1 דקות
הגמ בדף מ ב דנה באו מ אצל אשה שיש נבלה האם מטמא מדין מגע או שזה בית הסתרים ומטמא מצד משא וקשה הרי כל שאינו מטמא במגע אינו מטמא במשא
- 4 תגובות
- 104 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
25 אפריל 2021, 20:30
-
-
למה הכול הפוך ? כי זה רק אוויר !
תגובות: 1
על ידי
NETANEL » 23 אפריל 2021, 12:46
זמן קריאה: 2 דקות
אבל למה הכול הפוך ? כי זה רק אוויר !
מוזרותו של כלי חרס -
ההתייחסות המיוחדת והשונה בדיני הטומאה לכלי חרס,- מזווית שונה .
לכלי חרס יש דיני טומאה שונים משאר הכלים : אינו נטמא במגע , כן נטמא מחללו, מגן על הטומאה למה שבתוכו באוהל המת, אין לו טהרה אלא בשבירתו ועוד רבים
יש...
- 1 תגובות
- 110 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
25 אפריל 2021, 19:42
-
-
האמנם בני האדם השתנו בגובהם בצורה כ"כ משמעותית ???
תגובות: 1
על ידי
ציון הלא תשאלי » 31 ינואר 2021, 16:09
זמן קריאה: 1 דקות
תלמוד בבלי מסכת נדה (כ ד:) : תניא אבא שאול אומר ואיתימא רבי יוחנן קובר מתים הייתי פעם אחת רצתי אחר צבי ונכנסתי בקולית של מת ורצתי אחריו שלש פרסאות וצבי לא הגעתי וקולית לא כלתה כשחזרתי לאחורי אמרו לי של עוג מלך הבשן היתה תניא אבא שאול אומר קובר מתים הייתי פעם אחת נפתחה מערה תחתי ועמדתי בגלגל עינו של...
- 1 תגובות
- 137 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אור זרוע
31 ינואר 2021, 19:25
-
-
דין כתמים גדולים על בגד צבעוני או שאינו מק"ט !
תגובות: 100
על ידי
ציון הלא תשאלי » 20 דצמבר 2020, 11:06
זמן קריאה: 47 דקות
מדוע לא מצינו לכל הראשונים ואחרונים ואפילו אחרוני האחרונים שידברו בדין זה מהו שיעורו של כתם על גבי דבר שאינו מק ט או על צבעוני מהו שיעורו לאסור או להתיר ???
והדבר פלא גדול כי רבה בזה המבוכה !!!
- 100 תגובות
- 2095 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הלומד ילד
04 ינואר 2021, 01:45
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה