כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
-
-
הנגון של שירת הים
תגובות: 24
על ידי
בן טובים » 03 פברואר 2020, 05:41
זמן קריאה: 8 דקות
רבינו דון יצחק אברבנאל כותב שכל השירות שבתנ ך נמסרו עם נגון מיוחד לקוראם. והם אבדו לנו. לדבריו נגינת קריאת השירה הבהיר את כוונת הפסוקים. והוא משתמש בביטוי: מיטב השיר כזבו ... כלומר, יש הפרזות והגזמות בדרך השירה. עיינו בדבריו בפרשת השבוע.
- 24 תגובות
- 413 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יערב שיחי
14 ינואר 2021, 09:19
-
-
חוש ההומור של כלל ישראל
תגובות: 23
על ידי
מישהוא » 12 פברואר 2020, 15:31
זמן קריאה: 12 דקות
מה ההסבר בטענה המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר
(נראה שאין זה כי אם עקיצה בלבד, מעניין אם יש עוד מקום כזה בתורה)
- 23 תגובות
- 422 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נתן הבבלי
04 ינואר 2021, 21:51
-
-
בשלח - עצמות יוסף
תגובות: 33
על ידי
יחי » 09 פברואר 2020, 14:42
זמן קריאה: 14 דקות
פרש י מחז ל שלקחו שאר אחיו עמם ג כ.
וא כ צ ת מה ההדגשה ביוסף דווקא שאמר ויקח משה וכו'. ועוד למה משה לקחם הרי שאר האחים נישאו מסתמא ע י צאצאיהם ולמה יוסף יצא מן הכלל.
ותן לחכם וג'.
- 33 תגובות
- 235 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי קמיע מומחה
05 אוקטובר 2020, 17:38
-
-
מרים הנביאה - מה מקומה בהנהגת עם ישראל במדבר?
תגובות: 7
על ידי
חזק וברוך » 03 אוגוסט 2020, 17:48
זמן קריאה: 2 דקות
ידועה הגמרא (תענית ט.):
רבי יוסי ברבי יהודה אומר שלשה פרנסים טובים עמדו לישראל אלו הן משה ואהרן ומרים, ושלש מתנות טובות ניתנו על ידם, ואלו הן באר וענן ומן, באר בזכות מרים עמוד ענן בזכות אהרן מן בזכות משה.
והנה משה היה המנהיג, ואהרן הכהן היה הכהן הגדול. אך מה תפקידה של מרים?
ואי אפשר לומר שלא היה...
- 7 תגובות
- 58 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חזק וברוך
03 אוגוסט 2020, 18:39
-
-
עשרה נסיונות שניסו אבותינו במדבר
על ידי
סיידוף » 10 מאי 2020, 10:43
זמן קריאה: 0 דקות
כתוב בפסוק וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יָצְאוּ מִן הָעָם לִלְקֹט וְלֹא מָצָאוּ ואיתא בערכין ט ו ע א תניא, א ר יהודה, זה אחד מעשרה נסיונות שניסו אבותינו במדבר להקב ה . וקשה לי הלא במדרש איתא דהאנשים היו דתן ואבירם,וא כ לא היה זה חטא כללי, אלא חטא פרטי של דתן ואבירם בלבד, ומדוע נחשב מעשה זה לנסיון...
- 0 תגובות
- 28 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סיידוף
10 מאי 2020, 10:43
-
-
ביאורים מהגאון רבי שמואל ברנד זצ"ל
תגובות: 6
על ידי
א אידיש קינד » 10 פברואר 2020, 00:53
זמן קריאה: 29 דקות
ביאורי רבי שמואל
מהגאון רבי שמואל ברנד זצ ל
פרשת בשלח
בענין ביזת מצרים ועצמות יוסף
שני פירושים ב'וחמושים', או שהוא מזויינים או שהוא טעונים בכסף וזהב. לשני הפירושים קשה מה ענינו כאן, ועוד קושיות
(יג, יז), ויהי בשלח פרעה את העם וגו', ויסב אלוקים את העם דרך המדבר ים סוף וחמושים...
- 6 תגובות
- 201 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי א אידיש קינד
14 פברואר 2020, 00:35
-
-
אתה עייף ויגע ממלחמת עמלק אבל ה' ממש לא - דרש נפלא וקצר
תגובות: 6
על ידי
טל חרמון » 05 פברואר 2020, 21:11
זמן קריאה: 1 דקות
למה תאמר יעקב ותדבר ישראל נסתרה דרכי (במדבר) מה' ומאלהי משפטי יעבור, כי היו עייפים ויגעים ברפידים בלא מים(ובדקו היש ה' בקרבם אם אין), הלא ידעת.. אלהי עולם ה' לא ייעף ולא יגע, גם אם אתה עייף ויגע אין זה אומר שאלהיך כמוך, וייעפו נערים ויגעו ובחורים כשול יכשלו וקווי ה' יחליפו כח י עלו אבר כנשרים ילכו...
- 6 תגובות
- 84 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פרלמן משה
10 פברואר 2020, 17:52
-
-
שירת הים בלשון נוכח או נסתר
תגובות: 2
על ידי
מישהוא » 09 פברואר 2020, 21:11
זמן קריאה: 1 דקות
בתחילת שירת הים אומרים בלשון נסתר כי 'גאה גאה' ולא גאית וכן 'רמה בים' ולא רמית וכן 'זה א-לי ואנווהו' ולא ואנווך וכו'
ובהמשך מתחילים לומר בלשון נוכח, 'ימינך ה'' ולא ימין ה' וכן 'וברוב גאונך' ולא גאונו וכן 'עם זו גאלת' ולא גאל וכו' ויל ע בזה
- 2 תגובות
- 31 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
09 פברואר 2020, 23:24
-
-
ההנהגה שלא שינו שמם לשונם ומלבושם - האם שייכת בזמנינו?
תגובות: 23
על ידי
חזק וברוך » 05 פברואר 2020, 19:58
זמן קריאה: 12 דקות
ידוע מאמר חז ל (שמות רבה א):
אמר רב הונא בשם בר קפרא: בשביל ד' דברים נגאלו ישראל ממצרים, שלא שינו את שמם ושלא שינו את לשונם ושלא גלו סודם ושלא הפקירו נשותיהן.
ובפסיקתא זוטרתי (סי' ו):
והוצאתי אתכם, והצלתי אתכם, וגאלתי אתכם, ולקחתי אתכם, כנגד ד' זכיות שבידם, שלא שינו את לשונם, ולא חילפו את שמלותם,...
- 23 תגובות
- 249 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי אחד
06 פברואר 2020, 04:14
-
-
מצרים - כור הברזל, - פשט נפלא וקצר
על ידי
טל חרמון » 05 פברואר 2020, 21:08
זמן קריאה: 0 דקות
מצרים היתה כור הברזל , לא כור כסף. אם היתה כור כסף אולי כמעט כולם היו לסיגים ולא היה נשאר כמעט מאומה, ועל כן ה' שם את עמו בכור של עניים שצורפים ברזל, ואומר אעלה אתכם מעני מצרים,
וכן נא' ע י ישעיהו הנביא הנה צרפתיך ולא בכסף בחרתיך בכור עוני אבל לעתיד נא' וישב מצרף וטיהר את בני לוי כזהב וככסף והיו...
- 0 תגובות
- 10 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי טל חרמון
05 פברואר 2020, 21:08
-
-
ההנהגה המופלאת שנהג הקב"ה בישראל במדבר
תגובות: 1
על ידי
בן ישיבה » 04 פברואר 2020, 23:43
זמן קריאה: 1 דקות
ידוע שבמדבר אכלו מן ושתו מן הבאר, כמו כ לגבי ירידת השליו נחלקו הראשונים,
כלל ישראל זכו במדבר לאכול לחם אבירים אם זה לחם של מלאכים או שזה נבלע באברים, כמו כ זכו לשתות ממי הבאר אשר גם בזה אי' במפרשים שהי נבלע באיברים,
אך הפלא הוא שהנהגה זו כבר היתה ירידה במשהו,
בפרשתינו וילכו שלשת ימים במדבר ולא מצאו...
- 1 תגובות
- 66 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
05 פברואר 2020, 07:35
-
-
בשר קדשים היה נבלע באיברים? (תמיהה על בעל נפש החיים זי"ע)
תגובות: 4
על ידי
נהירו דאנפין » 04 פברואר 2020, 02:41
זמן קריאה: 1 דקות
ידועים דברי בעל נפש החיים בספרו רוח חיים, כי כשם שהמן היה נבלע באיברים, כך גם בשר הקדשים היה נבלע באיברים.
וזה שנים רבות ששמעתי לתמוה על כך מדברי הרמב ם בהלכות כלי המקדש (והם מדברי המשנה בשקלים), שהכהנים נעשו חולים על ידי אכילת בשר הקדשים, זה לשונו: הכהנים מפני שהן עומדין על הרצפה תמיד ואוכלין בשר...
- 4 תגובות
- 118 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כלפי ליא
04 פברואר 2020, 18:41
-
-
בשבתנו על סיר הבשר - קרבן פסח?
תגובות: 12
על ידי
טל חרמון » 02 פברואר 2020, 13:58
זמן קריאה: 6 דקות
כשבאו בנ י למדבר סין בט ו אייר נא'
ויאמרו אלהם בני ישראל מי ית ן מותנו ביד ה' בארץ מצרים בשבתנו על סיר הבשר באכלנו לחם לשבע כי הוצאתם אתנו אל המדבר הזה להמית את כל הקהל הזה ברעב
והנה התורה מספרת לנו על מאורע חד פעמי שה' שלח ידו להרוג במצרים והיא היתה במכת בכורות וה' היכה כל בכור בארץ מצרים ובאמת...
- 12 תגובות
- 140 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פרלמן משה
03 פברואר 2020, 14:53
-
-
מהו הרושם שהותירה קריעת ים סוף על עם ישראל - לעומק ולרוחב
על ידי
טל חרמון » 02 פברואר 2020, 23:54
זמן קריאה: 2 דקות
נראה שה' הראה את כוחו הרב ושליטתו המוחלטת בבריאה בעשרת המכות, ומה טעם היה בתוכנית התרמית הגדולה כדי להביא את פרעה למצב של מרדף אחרי ישראל?
ויש בזה כמובן הרבה בחינות ואני אעמוד על נקודה אחת שלדעתי היא מרכזית ומודגשת מאוד פעמים רבות במקרא.
ה' הוציא את צבאותיו ממצרים, וחמושים עלו משם, דהיינו הם...
- 0 תגובות
- 34 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי טל חרמון
02 פברואר 2020, 23:54
-
-
פרשת בשלח- שאלה דברי החזקוני בענין המזלות
תגובות: 2
על ידי
גבריאל פולארד » 20 ינואר 2019, 20:26
זמן קריאה: 1 דקות
ידועים דברי החזקוני סו''פ בשלח
''בחר לנו אנשים שנולדו באדר השני ואין להם לירא ממכשפות שהרי אין בו מזל ובני עמלק מכשפנים הם ויש להם יכולת בי״ב מזלות ובעת שאין בו מזל אין כשוף מצליח. ד״א בחר לנו אנשים כדי שיהא מספר חיל שלנו ושלהם שוים''.
וזמן רב שאני מתקשה, הרי י''ב מזלות תלוים בשנת חמה, כמבואר...
- 2 תגובות
- 244 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה אהרן
07 אוגוסט 2019, 18:02
-
-
פרשת בשלח - דתן ואבירם
תגובות: 15
על ידי
פשר פרשה » 25 ינואר 2018, 16:26
זמן קריאה: 4 דקות
ואמר פרעה לבני ישראל נבכים הם בארץ סגר עליהם המדבר (שמות, יד, ג).
פירש רש י: לבני ישראל - על בני ישראל.
אך בתרגום יונתן בן עוזיאל כתב נפלאות, וזה לשונו: ויימר פרעה לדתן ואבירם בני ישראל דמישתיירון במצרים , חזינן דדתן ואבירם הרשיעו כ כ עד שלא הצטרפו עם ישראל ביציאתם ממצרים, ואליהם דיבר פרעה....
- 15 תגובות
- 2071 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודה1
28 יוני 2019, 11:59
-
-
היכן מסיימת שירת הים
תגובות: 3
על ידי
שאר לעמו » 19 ינואר 2019, 22:07
זמן קריאה: 0 דקות
האם הספק כי בא סוס פרעה וגו' הוא חלק מהשירה או לא.
ראה אבן עזרא, וראה רמב ן.
שהרי הלשון בפשטות זה סיפור דברים ושלא כדרך שירה כלל.
(לא לע ע במסורה ובכת י ישנים)
- 3 תגובות
- 207 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בר בי רב
23 ינואר 2019, 11:32
-
-
ויהי בשלח פרעה - ויהי ל' צער
תגובות: 2
על ידי
אוריאל » 16 ינואר 2019, 13:06
זמן קריאה: 1 דקות
פרשת בשלח. ויהי בשלח פרעה את העם. ובאור החיים הק' האריך על מה ולמה אמר ויהי לשון צער, במקום גילה ורנן .
ואולי יש לומר, שהוא נמשך לסוף הפסוק, פן ינחם העם בראותם מלחמה ושבו מצרימה , והוא מסתבר טעם לפגם, כי אם היתה אמונתם איתנה וקבועה וחזקה לא היו אומרים נתנה ראש ונשובה יהיה מה שיהיה אחר שה' ברחמיו...
- 2 תגובות
- 228 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברעמעלע
23 ינואר 2019, 01:23
-
-
פר' בשלח - ידמו כאבן - הערה
תגובות: 3
על ידי זקן ויושב בישיבה » 20 ינואר 2019, 13:58
זמן קריאה: 1 דקות
בשירת הים 'בגדול זרועך ידמו כאבן'.
ידמו אינו מלשון דמיון אלא מלשון דממה, יהיו דוממים כאבן.
אי לכך שמעתי מת ח שראוי לדקדק ולהדגיש את ה'שווא נע' ולא לאומרו ב'שווא נח', מכיון שיש בזה שינוי משמעות.
בשווא נח הוא לשון דמיון, בשווא נע הוא לשון דממה.
- 3 תגובות
- 199 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
21 ינואר 2019, 01:39
-
-
קריעת ים סוף מיוחדת לדתן ואבירם
תגובות: 2
על ידי
אוריאל » 20 ינואר 2019, 23:49
זמן קריאה: 0 דקות
ידועה הקושיא עמ ש יונתן בן עוזיאל ואמר פרעה לבני ישראל - לדתן ואבירם דאישתיירון במצרים, דא כ איך הגיעו אחר כך אל בני ישראל.
ושמעתי שיש שכתבו שהיתה קריעת ים סוף פרטית וייחודית עבורם.
מה המקור?
- 2 תגובות
- 201 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ים סוף
21 ינואר 2019, 01:26
-
-
פרשת בשלח - האם משה רבינו השתמש במטה כדי לקרוע את ים סוף?
תגובות: 6
על ידי
ים סוף » 20 ינואר 2019, 00:41
זמן קריאה: 3 דקות
ב'הדר זקנים' כ' ואתה הרם את מטך. אינך צריך אלא להרים המטה. ומיד תבקע המים כי כן עשיתי לה תנאי מן ששת ימי בראשית שתבקע. וכ כ גם האברבנאל.
ואילו במדרש רבה (כא' ט') איתא אמרו המצריים לא היה יכול משה לעשות כלום אלא במטה, בו הכה היאור בו הביא כל המכות, כיון שבאו ישראל לתוך הים והמצריים עומדים מאחריהם...
- 6 תגובות
- 297 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברך
20 ינואר 2019, 23:43
-
-
וברוח אפיך...
תגובות: 25
על ידי
במבי » 17 ינואר 2019, 22:15
זמן קריאה: 8 דקות
התרגום על הפסוק וברוח אפיך נערמו מים
תרגם ובמימר פומך חכימו מיא.
והשאלה, בפסוק כתוב אף וא כ מדוע תרגם פה ?
- 25 תגובות
- 678 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
20 ינואר 2019, 21:43
-
-
פרשת בשלח - האם התוף של מרים נועד בכדי לעמעם את קולן של הנשים השרות?
תגובות: 9
על ידי
ים סוף » 20 ינואר 2019, 01:13
זמן קריאה: 2 דקות
בתי הקטנה ספרה בשבת שסיבת מה שנטלה מרים תוף בידה הוא משום ש אסור לשמוע את הנשים שרות כי זה לא צנוע עכ ל הטהו ז.
ומצאתי מקורו בילקוט מעם לועז שכ' ומה שלקחה התוף בידה לומר שירה ולא עשו כן האנשים הטעם הוא מפני שקול באשה ערוה ואסור לאשה לזמר בפני אנשים כן לקחו הכלים האלו כדי שלא ישמעו קולם
ומקורו...
- 9 תגובות
- 337 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ים סוף
20 ינואר 2019, 14:34
-
-
ואכבדה בפרעה
תגובות: 2
על ידי
קשישא » 19 ינואר 2019, 23:53
זמן קריאה: 0 דקות
בפרק יד' -ד' ואכבדה בפרעה ובכל חילו (הושמט רכבו ופרשיו)
בפרק יד' -יז' ואכבדה בפרעה ובכל חילו ברכבו ובפרשיו
בפסוק יח' בהכבדי בפרעה ברכבו ובפרשיו. (הושמט כל חילו)
אני מתקשה בזה זמן רב ולא מצאתי ששואלים
אשמח לאיזה ידיעה בעניין
- 2 תגובות
- 159 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי קשישא
20 ינואר 2019, 13:53
-
-
כמה שאלות בפרשת בשלח
על ידי
נדיב לב » 17 ינואר 2019, 23:19
זמן קריאה: 3 דקות
כל שנה כשאני קורא את פרשת בשלח צצים לי מספר שאלות בסיסיות
1 מה הטענה כנגד עם ישראל בתלונתם על המים
2 איך יתכן שטענו כנגד משה אחרי שהכתוב מעיד בקריעת ים סוף ויאמינו בה' ובמשה עבדו
3 מדוע משה רבינו לא הקדים את תפילתו קודם שכלו המים
4 איך עם ישראל באים בטענה שבמצרים אכלו בשר וכיוצא בזה הלא באותם...
- 0 תגובות
- 146 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
17 ינואר 2019, 23:19
-
-
פרשת בשלח, ה' ילחם לכם ואתם תחרישון,- אם תשיב משבת רגליך. מה השייכות?
על ידי
רוצה לדעת » 17 ינואר 2019, 21:58
זמן קריאה: 0 דקות
בזוה ק כאן (מ ז א) איתא: ה' ילחם לכם ואתם תחרישון ר' אבא פתח אם תשיב משבת רגליך עשות חפציך ביום קדשי וכו', עיי ש.
י ל בדרך דרוש שכמו שכאן הקב ה אמר שאי ז העת להאריך בתפילה אלא כאן היו צריכים להתחזק במידת הבטחון, \
כמו כ בשבת אין לאדם לשאול על צרכיו, ושבת היא מלזעוק וכו',
כלומר, בשבת ההנגה היא ואתם...
- 0 תגובות
- 106 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רוצה לדעת
17 ינואר 2019, 21:58
-
-
פרשת בשלח, אמירת "אז ישיר" מצוה לאומרה בכל יום, וזהו "לאמר" היינו לדורות.
על ידי
רוצה לדעת » 17 ינואר 2019, 18:34
זמן קריאה: 1 דקות
ויאמרו לאמר
הנה בחזקוני כאן כ': ויאמרו לאמר, אמרו לאמר לדורות להנהיג שיאמרו שירה זו תמיד בכל יום, עכ ל. וכעי ז באוה ח: ואומר ישיר לשון עתיד, לצד שאמר אז, חש הכתוב שיטעה אדם, ויאמר כי אז מיעוט, שאין שירה זו יכולה ליאמר זולת אז, תלמוד לומר ישיר שישנה לשירה זו גם לעתיד, וכל הבא לשיר שירה זו לפני ה'...
- 0 תגובות
- 111 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רוצה לדעת
17 ינואר 2019, 18:34
-
-
פרשת בשלח - האם ה'מן' התקלקל כבר בערב?
תגובות: 1
על ידי זקן ויושב בישיבה » 16 ינואר 2019, 09:38
זמן קריאה: 0 דקות
רמב ן פרק ט ז פסוק כ' על הפסוק וירם תולעים ויבאש הביא מהמדרש ליישב למה קודם הרים תולעים ורק אח כ ויבאש
וז ל: ואלה שמות רבה (כה י יד) אמרו וכי יש לך דבר שבתחלה עושה תולעים ואחר כך מבאיש, אלא שהקב''ה בקש להראות מעשיהם לבריות, שלא יריחו את ריחו בערב וישליכו אותו, שהיה עושה כל הלילה שורות שורות של...
- 1 תגובות
- 144 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלימלך
16 ינואר 2019, 12:40
-
-
פרשת בשלח, ידידים רוממוך ובשירה קדמוך מי כמכה ה' באלים
תגובות: 4
על ידי
רוצה לדעת » 14 ינואר 2019, 19:03
זמן קריאה: 1 דקות
בפיוט יום לישבה איתא: ידידים רוממך בשירה קדמוך מי כמכה ה' באלים.
יל ד מהו הלשון בשירה קדמוך הלא אמרו השירה לאחר קרי ס
ועוד למה שינה מלשון הקרא דכתי' מי כמך באלים ה' ובפייט איתא מי כמכה ה' באילים.
- 4 תגובות
- 256 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הכהן
14 ינואר 2019, 22:42
-
-
פרשת בשלח, ואתם זעקתם שמעת על ים סוף, וכי במצרים לא התפללו?
תגובות: 6
על ידי
רוצה לדעת » 01 ינואר 2019, 20:35
זמן קריאה: 1 דקות
ותרא את עני אבותנו במצרים ואת זעקתם שמעת על ים סוף
צ ב למה לא מזכירים גם מה שהתפללו במצרים כמש כ ותעל שעוותם מן העבודה וכו'?
הערה זו גם יש לשאול ברש י עה פ ויצעקו אל ה' ופרש י שתפסו אומנות אבותם בידם, ולמה לא פירש כן גם בפר' שמות עה פ הנ ל ותעל שעותם וכו'
- 6 תגובות
- 323 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי באמונתו יחיה
03 ינואר 2019, 09:54
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה