כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
-
-
וְשִׂמַּח אֶת־אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר־לָקָח
תגובות: 10
על ידי
משה נפתלי » 14 מאי 2022, 23:00
זמן קריאה: 3 דקות
יְשַׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ. וְתַרְגּוּמוֹ 'וִיחַדֵּי יָת אִתְּתֵהּ'. וְהַמְתַרְגֵּם 'וְיִחְדֵּי עִם אִתְּתֵהּ' טוֹעֶה הוּא, שֶׁאֵין זֶה תַּרְגּוּם שֶׁל 'וְשִׂמַּח' אֶלָּא שֶׁל 'וְשָׂמַח'.
.
תמהני, כיצד יפרנס את הלשון 'וְשִׂמַּח' אדוננו הרמב ם, שכתב בספר המצות:
מִצְוָה ריד הִיא, שֶׁצִּוָּנוּ...
- 10 תגובות
- 226 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יראתי בפצותי
21 יולי 2022, 12:39
-
-
- 6 תגובות
- 150 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיכאל ש
13 יולי 2022, 02:52
-
-
וְלֹא יְגַלֶּה כְּנַף אָבִיו
תגובות: 21
על ידי
משה נפתלי » 12 יוני 2022, 21:38
זמן קריאה: 7 דקות
השם 'כנף' במשנה תורה נרדף הוא לשם 'ערוה' שבתורה. ו'לא יגלה כנף אביו' היינו ערות אביו, במקביל לאזהרה שבתורה: 'ערות אביך לא תגלה'.
כמו כן 'ארור שוכב עם אשת אביו, כי גלה כנף אביו' מקביל לאמור בפרשת קדושים תהיו: 'איש אשר ישכב את אשת אביו, ערות אביו גלה'.
.
ובכך נבין שותא דרבנן בריש פרק נושאין על...
- 21 תגובות
- 372 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
19 יוני 2022, 18:49
-
-
מדוע שלמה המלך לא מחה את עמלק סופית?!
תגובות: 7
על ידי
מָרְדֳּכַי » 13 מרץ 2022, 02:42
זמן קריאה: 1 דקות
כתוב בפרשת זכור.
והי'ה בהניח ה' אלוקיך לך מכל אויבך מסביב בארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה לרשתה.
תמחה את זכר עמלק מתחת השמים!
אז מדוע שלמה המלך לא מחה את עמלק בחכמתו?
כמו שהוא סובב בחכמתו להרוג את שמעי בן גרא?
ואז הי'ה נחסך מאיתנו את המן האגגי?!
- 7 תגובות
- 66 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מםאלף
13 מרץ 2022, 03:27
-
-
- 4 תגובות
- 115 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אשרי העם
05 ינואר 2022, 09:02
-
-
לא ילבש
תגובות: 13
על ידי
זוטרא » 23 אוגוסט 2020, 23:11
זמן קריאה: 6 דקות
לשיטת רש י בחומש שפוסק כמאן דאמר שלא אסרה תורה אלא לבוש המביא לידי תועבה (ע ז נט.) אם כן במקרה של אדרוגנוס אין מביא לידי תועבה שמטרתו היא להתלבש ולא כדי להתערבב בין האנשים, לצורך זנות. אמנם רבי אליעזר בן יעקב חולק על זה.
בהלכה יש בזה שיטות חלוקות, ולמשל ההיתר להתחפש לאשה בפורים לכאורה מבוסס על שיטה...
- 13 תגובות
- 273 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חלק א׳ ממעל
30 ספטמבר 2021, 01:25
-
-
זכירת מעשה מרים
תגובות: 15
על ידי
פינחס רוזנצוויג » 18 אוגוסט 2021, 15:17
זמן קריאה: 5 דקות
'זכור את אשר עשה ה' אלוקיך למרים בדרך בצאתכם ממצרים'
בלא סיוע חז ל די קשה להבין מה צריך לזכור.
רש י כותב וזה לשונו: אם באת להזהר שלא תלקה בצרעת, אל תספר לשון הרע. וכך הוא בכל המפרשים.
אפילו ה'אבן עזרא' הפשטן כותב, הנה ראיה על דרש אל תקרי מצורע אלא מוציא שם רע. לאמר: כוונת הכתוב היא להזהיר מלהוציא...
- 15 תגובות
- 148 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצעיר שבחבורה
22 אוגוסט 2021, 18:33
-
-
בן סורר לא היה
תגובות: 25
על ידי
יהודי » 24 אוגוסט 2018, 13:13
זמן קריאה: 9 דקות
שמעתי בצעירותי מתלמיד הגה צ מתתיהו סלומון שליט א שאמר בשם רבו שבן סורר לא היה ולא נברא, משום שאם ההורים הם כאלה יראים שמוכנים שיהרגו את בנם כדי שלא יחטא, לא ייצא מכאלו הורים כזה ילד בעייתי.
- 25 תגובות
- 956 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
20 אוגוסט 2021, 13:17
-
-
אשת יפת תואר - ההייתה?
תגובות: 6
על ידי
תיובתא » 30 אוגוסט 2020, 11:34
זמן קריאה: 2 דקות
סנהדרין עא.
כמאן אזלא הא דתניא בן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות ולמה נכתב דרוש וקבל שכר כמאן כרבי יהודה איבעית אימא ר' שמעון היא
ברש י בפרשתנו - כי תצא
ולקחת לך לאשה לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע שאם אין הקב ה מתירה ישאנה באיסור אבל אם נשאה סופו להיות שונאה שנאמר אחריו כי תהיין לאיש...
- 6 תגובות
- 278 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תיובתא
19 אוגוסט 2021, 19:49
-
-
הטעם שכתוב במקום עיר 'שער'
תגובות: 6
על ידי
פרלמן משה » 16 אוגוסט 2021, 19:39
זמן קריאה: 1 דקות
בפרשיות האחרונות לא תוכל לאכול בשעריך בשעריך תאכלנו והלוי אשר בשעריכם
ואילו בפרשת השבוע כתוב זקני עירו ואל שער מקומו .
- 6 תגובות
- 65 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
17 אוגוסט 2021, 14:25
-
-
במלחמת ארץ ישראל, אין יצר הרע?
תגובות: 6
על ידי
חימקו » 15 אוגוסט 2021, 19:05
זמן קריאה: 2 דקות
רש י :
כי תצא למלחמה - במלחמת הרשות הכתוב מדבר, שבמלחמת ארץ ישראל אין לומר ושבית שביו, שהרי כבר נאמר (לעיל כ טז) לא תחיה כל נשמה:
וקשה לי הרי כל הסיבה שהתורה התירה אשת יפת תואר זה מפני שאם לא ישאנה בהיתר ישאנה באיסור כמו שכתב שרש י
'לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע. שאם אין הקדוש ברוך הוא מתירה...
- 6 תגובות
- 92 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נתנאל_ב
15 אוגוסט 2021, 20:44
-
-
מצוה דאורייתא בקונה בית חדש
תגובות: 7
על ידי
יודוך אחיך. » 28 יולי 2021, 12:50
זמן קריאה: 3 דקות
וז ל הרמב ם במנין המצוות בפתיחה למלכים ומלחמות (יח) להיות מארס, ובונה בנין, ונוטע כרם, שמחים בקנינם שנה תמימה, ומחזירין אותן מן המלחמה .
וצ ב היכן מצינו שמצוה היא לשמוח בכך שנה, הרי החיוב לשמוח שנה הוא אך באירס אשה וכפי שמפורש שם בקרא להדיא, ומהיכן הוציא הרמב ם דאף בבנה בית חדש או בנוטע כרם חייבים...
- 7 תגובות
- 86 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
28 יולי 2021, 15:08
-
-
ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור מפתור ארם נהרים לקללך
תגובות: 21
על ידי
משה בן חנינא » 25 יוני 2021, 23:47
זמן קריאה: 5 דקות
כתוב:
לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה' גם דור עשירי לא יבא להם בקהל ה' עד עולם על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים בדרך בצאתכם ממצרים ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור מפתור ארם נהרים לקללך
אחד מטעמי הרחקת מואבי הוא ששכר (לא ששכרו כי העמוני לא שיתף פעולה בזה) בלעם כנגד ישראל. באוֹר זה לא הבנתי דברי...
- 21 תגובות
- 188 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
28 יוני 2021, 05:47
-
-
פר' כי תצא. אשת יפת תואר
תגובות: 110
על ידי
מוחל וסולח » 21 אוגוסט 2018, 21:11
זמן קריאה: 70 דקות
הקדמה לשאלתי.
מהו ההסבר להיתר אשת יפת תואר?
הרי יש לנו (תרי ב) עשה ולא תעשה, ואין שום היתר לאחד מהם, (אלא כאשר מתנגשים שניים, כגון, פיקוח נפש בשבת). ומה שונה איסור זה בנקודת זמן זו שהיא מותרת?
אלא, למדנו שלא דיברה תורה אלא כנגד יצר הרע, שאם אין הקב ה מתירה, ישאנה באיסור.
כלומר, וכי חסרים דחפים...
- 110 תגובות
- 3099 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חידוד
23 ספטמבר 2020, 00:45
-
-
לא ילבש
תגובות: 1
על ידי
נתן הבבלי » 03 ספטמבר 2020, 21:07
זמן קריאה: 0 דקות
מה הדין דבר המפורש בתורה לאיסור, אך השתנה המציאות, האם יהיה מותר, כגון אם רוב הגברים ילכו בשמלת אשה, לא יהיה איסור לא ילבש בזה.
- 1 תגובות
- 72 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
03 ספטמבר 2020, 21:25
-
-
הבדל בין רע בעצם, ליצרו תוקפו.
תגובות: 2
על ידי
שלום23 » 30 אוגוסט 2020, 16:14
זמן קריאה: 2 דקות
ביבמות ע ו: אמרי' מואבי ולא מואבית משום דהטעם שלא קידמו אתכם ל ש עליהם כי דרכו של איש וכו' וכל כבודה בת מלך פנימה,
בדרש משה מקשה הרי בנות מואב היו אלו שהכישלו בנ י והרי היו פרוצות?
ותי' דבעצם היו צנועות רק בבעל פעור יצרן התגבר עליהן, אבל לגבי לקדם בלחם ומים לא היו להם יצה ר ונשארו בצניעותן...
- 2 תגובות
- 116 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ישראלמאיר
30 אוגוסט 2020, 20:25
-
-
שיטת הרמב"ם בדין אשת יפת תואר
תגובות: 14
על ידי
איש ווילנא » 28 אוגוסט 2020, 10:27
זמן קריאה: 5 דקות
שיטת הרמב ם שעיקר התר שהתירה תורה באשת יפת תואר הוא שמותר לבא עליה ביאה ראשונה מיד. אבל ביאה שניה לא הותר גם לאחר שלושים יום ועשיית כל המעשים הכתובים בפרשה. אלא כשמתגיירת מרצונה.
מאידך שיטת הרמב ן על התורה כאן שההתר של אשת יפת תואר הוא שלאחר שלושים יום נושאה אפילו שלא התגיירה מרצונה אלא בעל כרחה...
- 14 תגובות
- 236 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
28 אוגוסט 2020, 13:47
-
-
למה שני שונאים אסורים להילחם זה לצד זה?
תגובות: 17
על ידי
שעשועי תורה » 23 אוגוסט 2020, 23:03
זמן קריאה: 5 דקות
כתב בעל הטורים (כא, י) שבמלחמות ישראל - לא היו מניחים שני שונאים להילחם זה לצד זה שמא יהרגו זה לזה במלחמה .
וצריך ביאור, הלא נתבאר בסוטה מד, א שרק צדיקים באים להילחם בשדה הקרב (עד כדי כך שאף מי ששח בין תפילה וכו').
וא כ הכיצד שייך אדם ששונא את חבירו במלחמה, ועובר על לא תשנא את אחיך?
- 17 תגובות
- 230 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
24 אוגוסט 2020, 11:58
-
-
פרשת כי תצא - תאומים זכרים מי מהם נוטל חלק בכורה?
תגובות: 7
על ידי
ים סוף » 13 ספטמבר 2019, 00:53
זמן קריאה: 3 דקות
איתא בספר 'סערת אליהו' מעשה שהיה בימי הגר א כי איש אחד לקח אשה וישנאה ויגרשה וכו' ויקח תיכף אשה אחרת והנה עוד לא כלו שבעה ירחים ותלד האשה השניה לו בן ואח ז נודע כי בעוד ימים לא כבירים ילדה גם האשה הראשונה הגרושה ג כ בן זכר כי נמלאו לה שתעה ירחים ואחר זמן רב נפלה מחלוקת בין משפחת הגרושה ובין האיש...
- 7 תגובות
- 280 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ספר וסופר
17 ספטמבר 2019, 21:18
-
-
העבט תעביטנו - לעבוט עבוטו
תגובות: 5
על ידי
פרלמן משה » 10 ספטמבר 2019, 01:40
זמן קריאה: 1 דקות
מה פירוש המילה? בפרשת כי תצא מתפרש דעבוט הוא משכון, ואילו בפרשת ראה מתפרש דהעבטה היינו הלואה.
- 5 תגובות
- 230 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבר כיונה
10 ספטמבר 2019, 22:17
-
-
כי תצא - מה רוצים מהעמונים (לפי הרמב"ן...)
תגובות: 5
על ידי
יחי » 24 אוגוסט 2018, 18:14
זמן קריאה: 3 דקות
לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' וג' על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים (דברים/כג/ד-ה).
לדעת הרמב ן הפסוק מחולק לשנים: העמונים לא קדמו בלחם ומים, אבל המואבים קדמו גם קדמו, שהרי בפרשת דברים (ב/כח-כט) כתיב אוכל בכסף תשבירני וג' כאשר עשו לי המואבים היושבים בער.
ויש להקשות לפי מה שהביא רש י בפרשת חוקת...
- 5 תגובות
- 375 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחי
02 ספטמבר 2018, 20:04
-
-
למה תלו את "אותו האיש"
תגובות: 17
על ידי
יצחק » 24 אוגוסט 2018, 13:41
זמן קריאה: 4 דקות
בפרשת השבוע (פרק כ א פסוק כ ב) וכי יהיה באיש חטא משפט מות והומת ותלית אתו על עץ
ובסנהדרין דף מה: כל הנסקלין נתלין דברי רבי אליעזר וחכ''א אינו נתלה אלא המגדף והעובד ע''ז. וקיי ל כחכמים שאינו נתלה אלא המגדף ועובד ע ז.
וקשה בגמ' סנהדרין דף מג. בערב הפסח תלאוהו ליש ו והכרוז יוצא מלפניו מ' יום קודם...
- 17 תגובות
- 838 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי amsgula.net
27 אוגוסט 2018, 12:11
-
-
כי תצא - בן סורר ומורה
תגובות: 3
על ידי
יוסף יוסף » 24 אוגוסט 2018, 11:26
זמן קריאה: 1 דקות
בדין התורה של בן סורר ומורה
מצאנו חידוש עצום שאין כמוהו (כמעט) בכל התורה כולה
היה אביו רוצה ואמו אינה רוצה אביו אינו רוצה ואמו רוצה אינו נעשה בן סורר ומורה עד שיהו שניהם רוצים (משנה סנהדרין פ ח מד)
ולכאור' באם כתבה התורה עליו ובערת הרע מקרבך וסופו לעמוד בפרשת דרכים וללסתם וכו'
מדוע הוריו יכולים...
- 3 תגובות
- 345 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוסף יוסף
26 אוגוסט 2018, 21:42
-
-
לא תתעב
תגובות: 2
על ידי
שמואל דוד » 24 אוגוסט 2018, 20:21
זמן קריאה: 0 דקות
לא תתעב אדמי לא תתעב מצרים
עיין רש״י
לא תתעב אדמי לגמרי כו׳
לא תתעב מצרי מכל וכל כו׳
מדוע שינה בלשונו, ומה החילוק בין ״לגמרי״ ל״מכל וכל״
- 2 תגובות
- 194 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמואל דוד
26 אוגוסט 2018, 04:19
-
-
כי תבנה בית חדש
תגובות: 2
על ידי
שמואל דוד » 23 אוגוסט 2018, 04:29
זמן קריאה: 0 דקות
כי תבנה בית חדש כו׳
פירש״י אם קיימת מצות שלוח הקן סוף כו׳ שמצוה גוררת מצוה ותגיע לכרם ושדה ולבגדים נאים כו׳
וצ״ע מדוע לא פירש רש״י שיזכה גם לשוורים וחמורים כמבואר בפסוק יו״ד ״לא תחרוש בשור ובחמר יחדו״
ועיינתי בתנחומא, ושם איתא שיזכה לשור וחמור. וצ״ע כנ״ל.
- 2 תגובות
- 236 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמואל דוד
24 אוגוסט 2018, 20:19
-
-
בסו"מ לא היה ולא עתיד להיות
תגובות: 4
על ידי
ראובן » 24 אוגוסט 2018, 12:01
זמן קריאה: 2 דקות
גמרא סנהדרין עא.
איבעית אימא ר' שמעון היא דתניא אמר רבי שמעון וכי מפני שאכל זה תרטימר בשר ושתה חצי לוג יין האיטלקי אביו ואמו מוציאין אותו לסקלו, אלא לא היה ולא עתיד להיות ולמה נכתב דרוש וקבל שכר
לכאורה דברי ר ש תמוהים ולא מיישבים כלל, אם תמיהתו איך חמור מעשהו כל כך שעל זה תחייבהו התורה סקילה....
- 4 תגובות
- 392 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוסף יוסף
24 אוגוסט 2018, 12:49
-
-
בנים לא יומתו על אבות
על ידי
אוריאל » 24 אוגוסט 2018, 11:38
זמן קריאה: 1 דקות
לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות איש בחטאו יומתו.
פירש רש י: בעדות בנים. ואם תאמר בעוון בנים, והלא כבר נאמר איש בחטאו יומתו. אבל מי שאינו איש מת בעון אביו, והקטנים מתים בעון אבותם בידי שמים.
הנה לכאורה לדברי רש י, גם אמצע הפסוק בנים לא יומתו על אבות , אין הכוונה בעונש אבות , אלא בעדות...
- 0 תגובות
- 171 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אוריאל
24 אוגוסט 2018, 11:38
-
-
- 10 תגובות
- 2535 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שלום על ישראל
01 ספטמבר 2017, 09:12
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה