-
-
"לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"
תגובות: 7
על ידי
מנחם מענדל שפרינגר » 02 נובמבר 2021, 17:09
זמן קריאה: 2 דקות
מסכת עירובין פ ה מ ו:
עִיר שֶׁל יָחִיד וְנַעֲשֵׂית שֶׁל רַבִּים,
מְעָרְבִין אֶת כֻּלָּהּ
וְשֶׁל רַבִּים וְנַעֲשֵׂית שֶׁל יָחִיד
אֵין מְעָרְבִין אֶת כֻּלָּהּ
אֶלָּא אִם כֵּן עָשָׂה חוּצָה לָה
ולמה אומר התנא:
אין מערבין.. אא כ וכו'
הרי היה יכול להגיד רק את המשפט של 'אין מערבין'?...
- 7 תגובות
- 92 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מנחם מענדל שפרינגר
02 נובמבר 2021, 19:06
-
-
מדוע לומר "משמנה עשרה לסאה" שהרי לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה !
תגובות: 12
על ידי
במבי » 07 מאי 2021, 08:29
זמן קריאה: 3 דקות
לקחתי פרק משניות לעילוי נשמת קדושי מירון ועלתה לי שאלה פשוטה
כַּיּוֹצֵא בוֹ אָמְרוּ, הָאוֹכֵל בְּבַיִת הַמְנֻגָּע פְּרָס, מִשָּׁלשׁ לְקָב. אָמְרוּ לוֹ, אֱמֹר מִשְּׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה לִסְאָה. אָמַר לָהֶם, כָּךְ שָׁמַעְתִּי סְתָם. אָמַר בֶּן עַזַּאי , אֲנִי אֲפָרֵשׁ. אִם אוֹמֵר אַתָּה מִשָּׁלשׁ לְקָב,...
- 12 תגובות
- 222 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
28 אוקטובר 2021, 23:20
-
-
שבת פרק ו משנה י - שן שועל לשינה
תגובות: 8
על ידי
בבלי » 06 דצמבר 2020, 16:56
זמן קריאה: 2 דקות
כותבת המשנה:
יוֹצְאִין בְּבֵיצַת הַחַרְגּוֹל, וּבְשֵׁן שׁוּעָל, וּבְמַסְמֵר מִן הַצָּלוּב, מִשּׁוּם רְפוּאָה, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, אַף בְּחֹל אָסוּר, מִשּׁוּם דַּרְכֵי הָאֱמוֹרִי:
ומפרש הרמב ם:
חרגול מין ארבה את החרגול למינהו (ויקרא יא כב) וזה יועיל לחולשת עצבי...
- 8 תגובות
- 178 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הישר והטוב
03 אוקטובר 2021, 23:39
-
-
- 2 תגובות
- 54 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אופטימי
21 ספטמבר 2021, 21:16
-
-
עשה לך רב
תגובות: 6
על ידי
HaimL » 01 ספטמבר 2021, 17:48
זמן קריאה: 3 דקות
נראה לי שהמשניות חלוקות בטעם עשה לך רב, וזה לפי המשך המשנה.
עשה לך רב - וקנה לך חבר. היינו, שעשיית הרב היא רק בשביל לקנות לו חבר ללימוד (ראה פירוש הרמב ם ז ל, בטעם עשה לך רב).
עשה לך רב - והסתלק מן הספק. היינו, שטעם עשיית הרב היא בשביל לשאול ממנו הוראות הלכה למעשה.
- 6 תגובות
- 104 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לביא
01 ספטמבר 2021, 23:00
-
-
נמר
תגובות: 55
על ידי
שרביה » 28 יוני 2020, 09:27
זמן קריאה: 18 דקות
בפירוש הברטנורא על משנת הוי עז כנמר כתב וז ל:
'עז כנמר - הנמר הזה נולד מן חזיר היער והלביאה כי בעת יחם האריות הלביאה מכנסת ראשה בסבכי היער ונוהמת ותובעת את הזכר והחזיר שומע קולה ורובעה ונמר יוצא מבין שניהם ולפי שהוא ממזר הוא עז פנים אע פ שאין בו גבורה כ כ. אף אתה הוי עז ולא תתבייש לשאול מרבך מה...
- 55 תגובות
- 962 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
01 ספטמבר 2021, 07:25
-
-
הערה בכלים פרק א משנה ג
תגובות: 2
על ידי
לישועתך קויתי השם » 29 אוגוסט 2021, 02:49
זמן קריאה: 1 דקות
משנה מסכת כלים פרק א משנה ג
למעלה מהן זובו של זב ורוקו ושכבת זרעו ומימי רגליו ודם הנדה שהן מטמאין במגע ובמשא למעלה מהן מרכב שהוא מטמא תחת אבן מסמא למעלה מן המרכב משכב ששוה מגעו למשאו
למה לגבי מעיינות הזב הלשון מטמא במגע ובמשא, והכוונה ששוה מגעו למשאו - ראה מפרשים - ובמשכב הלשון מפורש: ששוה מגעו...
- 2 תגובות
- 54 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בית גנזי
29 אוגוסט 2021, 09:16
-
-
באילו מצוות ה' חפץ יותר - בין אדם לחבירו או בין אדם למקום?
תגובות: 6
על ידי
עמנואל » 10 אוגוסט 2021, 19:36
זמן קריאה: 2 דקות
רא ש פאה א א
ושכר המפורש בהם הן הפירות, מה שאין כן בשאר המצוות, אמרינן היום לעשותם ולא היום ליטול שכרם, אלא לעולם הבא. ובגמרא פרכינן, בשילוח הקן נמי כתיב למען ייטב לך והארכת ימים , ומפיק מהך קרא: אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו , וכי יש צדיק טוב ויש צדיק שאינו טוב? אלא טוב לשמים וטוב לבריות,...
- 6 תגובות
- 101 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חימקו
10 אוגוסט 2021, 23:33
-
-
"וזה דבר השמיטה"
תגובות: 22
על ידי
מישהוא » 13 יולי 2021, 21:10
זמן קריאה: 5 דקות
כתוב במשנה (פ י משביעית),שמי שמגיע להחזיר חוב שנשמט בשביעית, יאמר לו משמט אני, ואם רוצה אעפ כ, יקבל ממנו ובגמרא בגיטין לז: כתוב שצריך לומר לו במתנה אני נותן לך ודבר זה נלמד מפסוק וזה דבר השמיטה וכן נפסק בפוסקים חו מ ס ז.
וקשה, למה צריך פסוק להתיר לתת מתנה בעלמא (ולא בתורת פרעון חוב שנשמט) וצ ע.
- 22 תגובות
- 215 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי nls
02 אוגוסט 2021, 11:32
-
-
אבות פרק ה משנה יח
תגובות: 5
על ידי
מ אלישע » 16 יולי 2021, 04:28
זמן קריאה: 1 דקות
אבות פרק ה משנה יח מחלוקת לשם שמים סופה להתקיים זו מחלוקת הלל ושמאי.
בפי' רבינו יונה מקשה שב ש במקום בית הלל אינה משנה. (וא כ מהו סופה להתקיים)
ומתרץ סיעתא דשמיא היא שלא נחלקו לגודל מעלתן, אלא להוציא דבר לאמיתו, ולהעמיד הדברים על בוריין,
שנמצאו שניהם מתכוונים לדבר אחד לעבודתו של מקום.
אם הקושיה...
- 5 תגובות
- 67 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
16 יולי 2021, 09:33
-
-
- 18 תגובות
- 225 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי huo yuc יום טוב
20 יוני 2021, 01:12
-
-
חזו"א כלים סי' א סק"א (אבן מסמא)
תגובות: 4
על ידי
אלמוני » 29 מאי 2021, 21:31
זמן קריאה: 1 דקות
בחזו א כלים סי' א סק א עי ש משה' ע ד המהרש א ולא זכיי להבין הקו' ייש כ מראש למי שיואיל בטובו להאיר עיני.
- 4 תגובות
- 133 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלמוני
31 מאי 2021, 22:48
-
-
שלי שלי שלך שלך = קפיטליזם
תגובות: 10
על ידי
סיידוף » 26 אפריל 2021, 20:44
זמן קריאה: 1 דקות
אבות פ ה מ י אַרְבַּע מִדּוֹת בָּאָדָם. הָאוֹמֵר שֶׁלִּי שֶׁלִּי וְשֶׁלְּךָ שֶׁלָּךְ, זוֹ מִדָּה בֵינוֹנִית. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, זוֹ מִדַּת סְדוֹם .
לכאורה שלי שלי שלך שלך זו שיטת הקפיטליזם הרווחת בהרבה מן מדינות המערב. ושאלתי האם זו מידת סדום וכל אלו המדינות מידותיהם מידות סדום?
- 10 תגובות
- 316 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מהמבקשים
23 מאי 2021, 23:44
-
-
עשר נטיעות הלמ"מ, שביעית פ"א
תגובות: 1
על ידי
chagold » 23 מאי 2021, 00:41
זמן קריאה: 0 דקות
בתחילת מס' שביעית מבואר דאיסור דקודם שביעית הוא פלוג' אם הוי הלמ מ או דנמנו לאסור וע ז נמי נמנו להתיר.
ולהלן במשנה איכא את ההלכה של י' נטיעות. ומבואר שם שהוא מחמת ההלכה למשה מסיני. ו במלאכת שלמה הק' דלא קאמר הטעם (דילדה שרי) משום דנמנו על שני פרקים הללו והתירום. עי ש.
ומלבד קושייתו, שאשמח...
- 1 תגובות
- 59 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
23 מאי 2021, 18:03
-
-
דוגמאות לאותו מושג במשנה במילים שונות?
תגובות: 12
על ידי
שייף עייל » 03 אפריל 2021, 23:13
זמן קריאה: 3 דקות
אני מחפש דוגמאות למושג כל-שהוא במשנה (דייקא) שהוא מופיע במקומות שונים במילים אחרות, שבמקום אחד התנא קורא לזה כך ובמקום אחר התנא קורא לזה ככה.
- 12 תגובות
- 358 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שייף עייל
04 אפריל 2021, 16:34
-
-
חלוקת המשנות במסכת אבות
תגובות: 1
על ידי
דעתו יפה » 17 דצמבר 2020, 14:34
זמן קריאה: 0 דקות
נער הייתי וגם זקנתי ולא ידעתי שבחלוקת המשניות במסכת אבות יש הבדל בין ה'סידור' לבין המשניות. מענין איך נהיה שינוי זה?
עד היום ידעתי שבין המשנות בגמ' למשניות יש הבדלים, אבל מנין נהי' הבדלים בסידור התפלה.
- 1 תגובות
- 125 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אור זורח
01 מרץ 2021, 16:33
-
-
בירור בענין התאנים ואופן השימוש בהם בעבר
תגובות: 4
על ידי
משתמש מקצוען » 20 פברואר 2021, 23:39
זמן קריאה: 1 דקות
אני לומד כעת משניות סדר זרעים, ופעמים רבות נתקלתי יחד עם החברותא כשהמשנה מזכירה דין ונוקטת אותו לגבי תאנים, פעמים הדין נאמר לגבי תאנים בדווקא, ופעמים נקטה המשנה תאנים רק כדוגמא בעלמא.בחלוף הזמן נוצר אצלי בלבול רב בין סוגי התאנים והצורה שבה היו מקיימים אותם בזמנם
שאלותי הם
א) מדוע תאנה נקראת גם בשם...
- 4 תגובות
- 152 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
22 פברואר 2021, 08:24
-
-
חילול מעות שביעית
תגובות: 1
על ידי
הערשל » 11 פברואר 2021, 00:54
זמן קריאה: 1 דקות
במשנה שביעית פ ח מ ח אין לוקחין מדמי שביעית בהמה טמאה עבדים וקרקעות ואם לקח יאכל כנגדן,ע כ. והיינו שהדמי שביעית נשארו בקדושתן וצריך לחלל המעות על פירות ויאכל הפירות בקדושת שביעית.
וצריך להבין מה הטעם שלא התחללו המעות על העבדים וקרקעות ובהמה טמאה, ואולי נימא משום שיש איסור סחורה במעות שביעית לא חל...
- 1 תגובות
- 108 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הערשל
15 פברואר 2021, 01:34
-
-
- 1 תגובות
- 112 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נצבים וילך
21 ינואר 2021, 15:31
-
-
תפארת ישראל יכין קידושין ד אות עז
תגובות: 21
על ידי
בבלי » 18 ינואר 2021, 10:59
זמן קריאה: 7 דקות
עז) טוב שברופאים לגיהנם. נ ל דאין מאמר זה גנאי לרופא רק שבח הרופא המומחה, והוא על פי מה שמ כ דבר נחמד שכשהוציא משה רבינו ע ה את ישראל ממצרים, שמעו עמים ירגזון וגו', ויתמהו מאד על זה האיש משה, כי על ידו נעשו כל הגבורות והנפלאות האלו, ולכן התעורר מלך ערביי א' וישלח צייר מובחר לצייר תמונת המנהיג הגדול...
- 21 תגובות
- 544 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משתדל לעשות רצון ה'
18 ינואר 2021, 19:01
-
-
בקשת פשט ופי' המילות בתוספתא כלאים
תגובות: 2
על ידי
שלו' » 17 ינואר 2021, 18:06
זמן קריאה: 1 דקות
תוספתא כלאים פ א הלכה ז':
אין נוטעין שרביט של רמון ולא עקצים של רמון (בצד) סדן של שקמה.
צ ב לי פי' המילות:
א. מהו 'שרביט' של רמון ומהם 'עקצים' שלו?
ב. מדוע שנה התנא ב' אופני נטיעה ברמון – בשרביט ובעקצים, משמע שיש רבותא בזה על זה, ומהי?
.
ממה שחפשתי במפרשי התוספתא – לא...
- 2 תגובות
- 84 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן ראם
17 ינואר 2021, 18:23
-
-
דעת גדולי ישראל במאה ה-18 למניינם על החיסון ועל ממציאו
תגובות: 3
על ידי
עמנואל » 04 ינואר 2021, 03:00
זמן קריאה: 0 דקות
מצאתי ידיעה מעניינת בויקפדיה האנגלית, בערך רבי שלום בוזגלו -
שכאשר הופיעו החסיונים על ידי המדען אדוארד ג'נר, התגלעו חילוקי דעות בין גדולי התורה האם ליטול את החיסון, כאשר רבי שלום בוזגלו הורה ליטלן. אשמח אם מי מהלועזים יביאו את דבר הויכוח ואת צדדיו.
ובאגב, בעל תפארת ישראל (אבות ג יד), בן זמנו של...
- 3 תגובות
- 298 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
04 ינואר 2021, 12:24
-
-
הבדלים בין גירסת וילנא למשנה לבין גירסת הרמב"ם
תגובות: 10
על ידי
בבלי » 25 דצמבר 2020, 14:41
זמן קריאה: 1 דקות
מכיוון שישנם הבדלים בין גירסת וילנא המקובלת כיום לבין גירסת הרמב ם למשנה, אשמח שיפרטו כאן את ההבדלים בצורה הזו:
מילה בגירסת וילנא. מילה בגירסת הרמב ם. מקום בש ס.
תודה רבה מראש.
- 10 תגובות
- 244 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עטסופר
29 דצמבר 2020, 18:41
-
-
יומא ופיהמ"ש הרמב"ם שם - שבעת ימים
תגובות: 11
על ידי
בבלי » 20 דצמבר 2020, 07:54
זמן קריאה: 3 דקות
במשנה שם כתוב:
שבעת ימים קודם יום הכפורים מפרישין כהן גדול מביתו ללשכת פלהדרין
ומפרש הרמב ם:
ומפרישין אותו מאשתו שמא תמצא נדה
ואני שואל:
והרי יש וסתות לנידה וא כ אז למה צריך להפריש משום נידה?
אשמח לתשובות עם מקורות
- 11 תגובות
- 240 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב בשבת תחכמוני
20 דצמבר 2020, 21:41
-
-
לבקיאים בהלכות נגעים
תגובות: 15
על ידי
המכיר את מקומו » 14 דצמבר 2020, 19:53
זמן קריאה: 3 דקות
חתן שנולד בו נגע נותנין לו ז' ימי המשתה שא צ להראות בהן הנגע לכהן
שאלתי בזאת, האם ידוע מה הדין בכלה שנראה בה נגע? אשמח למקורות בנידון
- 15 תגובות
- 228 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חלק א׳ ממעל
14 דצמבר 2020, 21:37
-
-
- 3 תגובות
- 314 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברהם לוי
14 דצמבר 2020, 10:43
-
-
מעשרות פרק ג משנה א - פועלים המעבירין תאנים בחצר בעה"ב ויש להן עליו מזונות
תגובות: 1
על ידי
בבלי » 30 נובמבר 2020, 17:47
זמן קריאה: 0 דקות
כותבת המשנה במעשרות פרק ג משנה א כך:
המעביר תאנים בחצרו לקצות בניו ובני ביתו אוכלים ופטורין הפועלים שעמו בזמן שאין להם עליו מזונות אוכלין ופטורין אבל אם יש להם עליו מזונות הרי אלו לא יאכלו
ואני שואל: ואם יש עליו מזונות והם אכלו, האם הם מותרים לאכל בלי לעשר או שמחוייבין לעשר?
- 1 תגובות
- 74 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
03 דצמבר 2020, 16:22
-
-
מעשר שני פרק א
תגובות: 4
על ידי
בבלי » 01 דצמבר 2020, 19:37
זמן קריאה: 6 דקות
משנה:
משנה א
מעשר שני אין מוכרין אותו ואין ממשכנין אותו ואין מחליפין אותו ולא שוקלין כנגדו ולא יאמר אדם לחברו בירושלם הילך יין ותן לי שמן וכן שאר כל הפירות אבל נותנין זה לזה מתנת חנם:
משנה ב
מעשר בהמה אין מוכרין אותו תמים חי ולא בעל מום חי ושחוט ואין מקדשין בו האשה הבכור מוכרין אותו תמים חי...
- 4 תגובות
- 81 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
03 דצמבר 2020, 16:04
-
-
פירוש הרמב"ם למשנה
תגובות: 4
על ידי
בבלי » 02 דצמבר 2020, 20:38
זמן קריאה: 1 דקות
למה הרמב ם באף מקום בפירושו למשנה לא פוסק הלכה כבית הלל/בית שמאי?
- 4 תגובות
- 103 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
02 דצמבר 2020, 20:48
-
-
- 8 תגובות
- 167 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש ווילנא
30 נובמבר 2020, 21:38
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה