-
-
שורש המילה 'זן'
תגובות: 25
על ידי
רואים שקוף » 29 יוני 2022, 13:59
זמן קריאה: 9 דקות
מהמבואר הידוע לי בזה, הוא גם לשון פרנסה, וגם לשון הפקרות. ובת י שניהם יקראו 'פונדקאות', ע פ מלבי ם יהושע.
לכאו' זן כשם פועל, צריך להיות בתוספת ו', כמו 'זון' וכדו', עי' יהוש ע פ ב.
א כ 'כי הוא זן' מתפרש כשם עצם.
והבנה חדשה תהיה לנו ב'הזן את העולם כולו', שהפקיר את הבריאה כולה לשימושנו והנאתנו.
- 25 תגובות
- 184 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רואים שקוף
אתמול, 19:33
-
-
הקפת החנות
תגובות: 6
על ידי
איש תלמודי » 24 יוני 2022, 14:11
זמן קריאה: 1 דקות
מה הפירוש של המילה 'הקפה'
לכאורה זה מלשון להקיף לסובב, ומה זה קשור להקפת החנות ?
- 6 תגובות
- 146 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
אתמול, 09:21
-
-
יניחו בפתח או קמץ - מה הכלל בזה?
תגובות: 8
על ידי
נצבים וילך » 21 יוני 2022, 00:20
זמן קריאה: 3 דקות
כ' הלבוש או ח כה ז וז ל, וצריך לומר להניח בקמ״ץ תחת הה״א ולא בפת״ח תחת הה״א כו' חילוק רב יש ביניהן בין קמ״ץ לפת״ח במשמעות, וכמעט שני הפכים הם. כי כשהוא בקמ״ץ, הוא מבניין נחי העי״ן ושרשו נ.ו.ח שהיא לשון מנוחה ונחת, כמו ותנח התיבה וגו׳, וינח בכל גבול מצרים וגו׳, וכן להניח ברכה אל ביתך פירושו תנוח...
- 8 תגובות
- 195 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מאן דכתב
23 יוני 2022, 07:03
-
-
שמות לנולדים
תגובות: 70
על ידי
מוחל וסולח » 25 יולי 2021, 22:43
זמן קריאה: 17 דקות
בדורנו התפתחו הרבה שמות שלא היו בעבר במגזר החרדי.
האם יש כללים מהו שם שנחשב כשם, ומה לא נחשב כשם?
ומה ההשלכות והנפק מ אם זה שם או לא שם?
אשמח לשמוע גם סברות, וגם ידע מוסמך.
תודה רבה.
- 70 תגובות
- 1063 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מוישה הירש
23 יוני 2022, 00:02
-
-
האקדמייה - שוב אינה יודעת !
תגובות: 8
על ידי
NETANEL » 16 יוני 2022, 19:02
זמן קריאה: 5 דקות
ושוב התשובה איני יודע . לא ,לא שלי - של האקדמייה .
פעם אחת כאן .
פעם שנייה כאן
ושוב פעם -להלן:
בהפטרת בהעלותך בספר זכריה
ובפסוק האחרון פרק ד ,ח נאמר והוציא את האבן הראשה תשואות חן חן לה. ובכל המפרשים הכוונה לאבן יסוד \ אבן ראשונה וכדומה. זה ביטוי יחידי ואין לנו בתנך עוד ביטוי כזה.
והנה...
- 8 תגובות
- 542 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי NETANEL
17 יוני 2022, 00:10
-
-
עיקר-עיקור
תגובות: 9
על ידי
מגיה ספרים שבירושלים » 16 יוני 2022, 11:45
זמן קריאה: 1 דקות
בספרי ה חתם סופר כתב פעמים רבות את המילה עיקר בתוספת וי ו - עיקור , מהי הסיבה לכך (והאם הוי ו בחול ם או בשורו ק), והאם יש עוד מחברים שכתבו כך ?
- 9 תגובות
- 585 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
16 יוני 2022, 17:40
-
-
'רועה' 'ריע'
תגובות: 2
על ידי
ישר א-ל » 16 יוני 2022, 12:11
זמן קריאה: 0 דקות
האם יש קשר בין שתי המילים האלו
- 2 תגובות
- 289 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פינחס רוזנצוויג
16 יוני 2022, 12:42
-
-
- 40 תגובות
- 1244 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שונה הלכות
13 יוני 2022, 20:36
-
-
שורש המילה "נביא"
תגובות: 9
על ידי
יצחק ב » 07 יוני 2022, 21:32
זמן קריאה: 1 דקות
שמואל פ ט ט'
לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל, כֹּה-אָמַר הָאִישׁ בְּלֶכְתּוֹ לִדְרוֹשׁ אֱלֹהִים, לְכוּ וְנֵלְכָה, עַד-הָרֹאֶה: כִּי לַנָּבִיא הַיּוֹם, יִקָּרֵא לְפָנִים הָרֹאֶה.
מאיפה הגיעה המילה נביא
מה שורשה?
אשמח מאד למידע בענין
ייש כ
- 9 תגובות
- 414 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי את בש
10 יוני 2022, 12:16
-
-
פירוש ותרגום 'משפחה'
תגובות: 11
על ידי
שלו' » 29 מאי 2022, 20:51
זמן קריאה: 4 דקות
להערה דלק' התעוררתי בקריאת שמו ת דפר' בהר:
ראיתי בתרגום על 'משפחתו' , שמתרגם 'זרעיתיה', וצ ב, דהא לכא' משפחתו אינם בדוקא זרעו, אלא אביו ואחיו, ומדוע זהו התרגום?
ומידי דברי עם א מ שליט א בזה, העיר שיש לברר מהו שורש המילה 'משפחה'.
- 11 תגובות
- 762 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמעיה
10 יוני 2022, 08:49
-
-
מהו "ששר"?
תגובות: 6
על ידי
חימקו » 14 מאי 2022, 23:36
זמן קריאה: 0 דקות
רמב ם הלכות שבת פרק יא הלכה יז
רושם תולדת כותב הוא, כיצד הרושם רשמים וצורות בכותל ובששר וכיוצא בהן כדרך שהציירין רושמים הרי זה חייב משום כותב.
- 6 תגובות
- 696 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
10 יוני 2022, 08:21
-
-
מקווה - מקוה ישראל ה' - מה הקשר
תגובות: 12
על ידי
איש תלמודי » 09 יוני 2022, 17:03
זמן קריאה: 5 דקות
אמר ר ע מה מקווה מטהר את הטמאים אף הקב ה מטהר את ישראל, ואומר מקוה ישראל ה'
ואני לא מבין מה הקשר בין מקווה מים שמשמעותו מלשון יקוו המים למקוה ישראל ה' שמשמעותו מלשון תקוה וקוה אל ה' ?
אשמח לביאור שמסביר את עומק הקשר בין מקוה לתקוה.
- 12 תגובות
- 370 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבימי
09 יוני 2022, 17:30
-
-
- 32 תגובות
- 708 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
08 יוני 2022, 07:49
-
-
פירוש המילה ליבטנו / לובטנו
תגובות: 4
על ידי
ספרא דדיינא » 06 יוני 2022, 18:25
זמן קריאה: 0 דקות
ברש י בפרשת בהעלותך מביא:
רע באזני י״י – תאנה תהא רעה באזניו, מתכוונים שתבא לאזניו ויקניט, אומרים: אוי לנו כמה ליבטנו בדרך זה, שלשה ימים לא נחנו מעינוי הדרך.
מה פירוש המילה???
ישר כח גדול!
- 4 תגובות
- 96 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ובכן
06 יוני 2022, 18:46
-
-
פירוק המילה קורונה לגרמים
תגובות: 137
על ידי
במבי » 30 אפריל 2020, 17:34
זמן קריאה: 96 דקות
כידוע פירוש המילה קורונה הינה כתר והגדרת הכתר הינה דבר המקיף את הראש
אם נסתכל על האותיות המרכיבות אותה הדומינטטי בהם הם ק' ר' ונ'
אם נחפש מילים דומות אליה נמצא רבות כגון צמח הקורנית (שביעית ח-א) ומסביר מוסף הערוך שהוא מלשון כתר שהיו עושים ממנו עטרות לראש המסובים בבתי המשתאות
גם קרנית העין נראית...
- 137 תגובות
- 4103 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
05 יוני 2022, 21:27
-
-
"נחברות"
תגובות: 2
על ידי
נצבים וילך » 03 יוני 2022, 07:22
זמן קריאה: 0 דקות
בראב ע בראשית מב א כתב בעבור היות ההרגשות נחברות במקום אחד.
מהו פי' המלה נחברות?
- 2 תגובות
- 61 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
03 יוני 2022, 08:48
-
-
מילות המתפרשות בהחלפת ר-ל
תגובות: 119
על ידי
במבי » 06 נובמבר 2020, 14:30
זמן קריאה: 28 דקות
ונקדים בעוד החלפה שהיא החלפת האות ר' באות ל' ואביא מספר דוגמאות
בפסוק וַיֵּ֙דַע֙ אַלְמְנוֹתָ֔יו וְעָרֵיהֶ֖ם הֶחֱרִ֑יב וַתֵּ֤שַׁם אֶ֙רֶץ֙ וּמְלֹאָ֔הּ מִקּ֖וֹל שַׁאֲגָתֽוֹ׃ (יחזקאל יט-ז) כותב המצודת ציון - אלמנותיו. כמו ארמנותיו ובאה הלמ״ד במקום הרי״ש וכן התוציא מזרות (איוב ל״ח:ל״ב) והוא כמו מזלות...
- 119 תגובות
- 3142 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
01 יוני 2022, 21:12
-
-
- 13 תגובות
- 314 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מוישה הירש
01 יוני 2022, 19:38
-
-
דגל - מהו?
תגובות: 15
על ידי
הצעיר שבחבורה » 01 יוני 2022, 08:09
זמן קריאה: 4 דקות
אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל מוֹעֵד יַחֲנוּ. וְהַחֹנִים קֵדְמָה מִזְרָחָה דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה לְצִבְאֹתָם...
לָאַחֲרֹנָה יִסְעוּ לְדִגְלֵיהֶם.
האם הכוונה למה שאנו מכירים? האם זהו ביאור המילה?
- 15 תגובות
- 150 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצעיר שבחבורה
01 יוני 2022, 13:23
-
-
הקרוי בשם "חנניה" אינו יכול לקרוא לבנו "יוחנן"
תגובות: 57
על ידי
המצפה לישועת ה' » 12 אוגוסט 2021, 21:06
זמן קריאה: 16 דקות
שהרי לכאורה שניהם אותו השם בדיוק.
החילוק הוא רק בהיפוך הסדר, חננ-יה יהו-חנן .
וכן בשמות אל-יהו ו יו-אל .
ויש להביא ראיה ברורה לזה, משמו של מלך יהודה יהויכין , אשר במלכים ובדה י נקרא יהויכין , ובירמיה ומגילת אסתר נקרא יכניה , כלומר אותו השם בדיוק, עם אותם המילים, רק בהיפוך הסדר.
- 57 תגובות
- 791 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מָרְדֳּכַי
30 מאי 2022, 22:04
-
-
מה ההבדל בין "לולא" ו"לולי"
תגובות: 3
על ידי
נצבים וילך » 28 מאי 2022, 23:23
זמן קריאה: 0 דקות
לגבי אלמלא ואלמלי מצינו בתוס' מגילה כא. דהיכא שיש אלף בסוף אלמלא רוצה לומר אילו לא, והיכא דכתיב אלמלי ביוד רוצה לומר אילו היה.
אבל לולא ולולי שניהם מצינו במשמעות אילו לא - בראשית לא מב ושם מג י. ואם כן מדוע נכתב פעמים ביוד ופעמים באלף?
- 3 תגובות
- 115 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבימי
29 מאי 2022, 21:08
-
-
פירוש המילה "סלה".
תגובות: 5
על ידי
יצחק ב » 03 מאי 2021, 13:09
זמן קריאה: 2 דקות
אבן עזרא תהילים ג' ג'רבים יפרשו סלה - כמו לנצח, ואיננו נכון.
ומתרגם ספר תהלות לאחרים (יש לא' מהחכמים מידע על מי מדובר ומה ענינו של הספר הנ ל?) אמר: כי מלת סלה אין לה טעם,
רק היא לתקון טעם הנגון והעד כי לא תמצא זאת המלה בכל המקרא,כי אם בתפילת חבקוק שלשה
שהוא כדרך תהלות על שגיונות, כמו: שגיון לדוד...
- 5 תגובות
- 236 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גביהא בן פסיסא
29 מאי 2022, 16:17
-
-
מן הפח(ת) אל הפח(ת) ?
תגובות: 9
על ידי
יעקב ר » 26 מאי 2022, 10:28
זמן קריאה: 2 דקות
בישעיהו כד יח:
וְהָיָה הַנָּס מִקּוֹל הַפַּחַד יִפֹּל אֶל הַפַּחַת וְהָעוֹלֶה מִתּוֹךְ הַפַּחַת יִלָּכֵד בַּפָּח .
בירמיהו מח מד:
הַנָּס מִפְּנֵי הַפַּחַד יִפֹּל אֶל הַפַּחַת וְהָעֹלֶה מִן הַפַּחַת יִלָּכֵד בַּפָּח .
פסוקים אלו הם המקור לביטוי הנפוץ מן הפח אל הפחת - כלומר, פח הוא מכשול קטן, פחת...
- 9 תגובות
- 176 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בשלמא
29 מאי 2022, 11:15
-
-
המילה שבט
תגובות: 2
על ידי
יעקב שלם » 28 מאי 2022, 23:28
זמן קריאה: 0 דקות
שבט פירושו מקל
לאחרונה נתקלתי בשני הסברים
(שניהם בלי מקור)
מה השייכות ליב שבטים וכדו'
א. מלשון ענף היינו האבות זה הגזע וכל שבט זה ענף
סבץ. מלשון לרדות במקל
היינו השבט נקרא ע ש ראש השבט
וראש השבט ע ש רדייתו במקל
אשמח למקורות להסברים אלו
או לחילופין הסברים נוספים
- 2 תגובות
- 56 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצעיר שבחבורה
28 מאי 2022, 23:32
-
-
- 6 תגובות
- 122 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לעיתים רחוקות
27 מאי 2022, 16:53
-
-
אשכול פסוקים שמתפרשים ע"פ לע"ז
תגובות: 88
על ידי
במבי » 12 יולי 2019, 09:32
זמן קריאה: 37 דקות
מצאנו פסוקים רבים שמפרש י התנ ך מפרשים אותם ע פ לע ז
ויחד יתרו -
כותב רש י - וישמח יתרו, זהו פשוטו.
לכאורה זה ע פ לע ז שהרי התרגום במקום כותב וחדי יתרו שפירושו וישמח יתרו. אך עדיין א ל שזהו גם ע פ העברי משורש המלה חדווה, וכפסוק והיתה אדמת יהודה לחגא, ומפרש שם רש י לשון שבר והטיית המילה חגא...
- 88 תגובות
- 3326 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חדא פלפלתא
27 מאי 2022, 09:53
-
-
- 3 תגובות
- 66 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שחג
24 מאי 2022, 23:05
-
-
האם 'דיו' לשון נקבה או לשון זכר?
תגובות: 9
על ידי
יושב אוהלים » 22 מאי 2022, 19:28
זמן קריאה: 2 דקות
בשעת לימוד במסכת אבות בשבת, שמתי לב ללשון המשנה (פרק ד משנה כ): אלישע בן אבויה אומר: הלומד ילד למה הוא דומה, לדיו כתובה על נייר חדש, הלומד זקן למה הוא דומה לדיו כתובה על נייר מחוק .
והתפלאתי על הלשון דיו כתובה שהרי המילה 'דיו' הוא לשון זכר? שהרי אנו אומרים דיו שחור, דיו כחול, ולא דיו כחולה, דיו...
- 9 תגובות
- 136 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
24 מאי 2022, 09:48
-
-
הצעת ביאור לשם ה"צרצור יין"
על ידי
במבי » 20 מאי 2022, 17:48
זמן קריאה: 1 דקות
הערוך כותב
צרצר (כלים פ ב) המסרק של צרצור רבי אליעזר מטהר וחכמים מטמאין (מקואות פ ג) המערה מן הצרצור מטיל למקומות הרבה פי' ראש הלגין שדומה לראש הרמון בשם ששנינו ר א אומר אף המסרק טהור וצרצור על פיו יש צורת רשת כדי שלא יכנס לשם דבר רע ולכן שנינו מטיל מקומות הרבה ובלשון קודש שמו בקבוק שכשאדם שותה...
- 0 תגובות
- 29 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
20 מאי 2022, 17:48
-
-
האם "בראשית ברא אלוקים" - לפי האדר"נ - פירושו: "בארץ ברא אלוקים"?
תגובות: 4
על ידי
אמונה » 18 מאי 2022, 23:45
זמן קריאה: 1 דקות
שכן כך אמרו שם (אדר נ נוס ב, פמ ג):
עשרה שמות נקראת ארץ: אדמה. יבשה. חרבה. תבל. חלד. ארקא. ראשית. גיא. שדה. ארץ.
...'ראשית' מנין? שנאמר 'בראשית ברא אלהים' וגו' (בראשית א, א) .
כיצד מתיישב - פשוטו של מקרא - לאור זאת?
האם הפירוש הוא בעולם ברא הקב ה את השמים ואת הארץ ?
והרי לכאו' אין פירוש התיבה...
- 4 תגובות
- 82 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אמונה
20 מאי 2022, 14:52
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה