כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
שעון שבת
תגובות: 2
על ידי
שי גולד » 03 יולי 2022, 09:13
זמן קריאה: 0 דקות
מנהגינו להפעיל חשמל בשבת ע י שעון מע ש.
וצ ע אמאי אי ז כלול בגזירות חז ל על פירות הנושרין ומשקין שזבו, ותוכן הגזירה היא שנאסר להנות ממלאכה שנתהוותה בשבת, מגזירה שמא יבוא לעשות המלאכה בשבת בעצמו.
- 2 תגובות
- 79 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוסף יצחק
03 יולי 2022, 09:24
-
-
- 12 תגובות
- 424 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מידות ושיעורי תורה
27 יוני 2022, 12:21
-
-
בשיטת רש"י בבנין בכלים
תגובות: 4
על ידי
נתן הבבלי » 25 יוני 2022, 23:20
זמן קריאה: 1 דקות
שיטת רש י בכ מ שאין בנין וסתירה בכלים כלל, אלא בבנין, צ ב משבת קז. המפיס מורסא בשבת, אם לעשות לה פה – חייב , ופרש י משום בונה, וכ כ בכתובות ו: וכן צ ב מדף צה. גודלת ופוקסת - משום בונה. - וכי דרך בנין בכך? - אין, כדדרש רבי שמעון בן מנסיא: ויבן ה' אלהים את הצלע , וקשה דאף אי נאמר דאיכא פסוק ויבן הרי...
- 4 תגובות
- 131 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משיב דבר
25 יוני 2022, 23:40
-
-
- 6 תגובות
- 130 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי צבי אריה רוט
25 יוני 2022, 23:07
-
-
מה מקור גזירת ידיים הבאות מחמת ספר שפוסלות את התרומה?
על ידי
דוד 123 » 21 יוני 2022, 01:07
זמן קריאה: 0 דקות
בשבת דף יד. מבואר בדברי התוס' דלכאורה הוי גזירה קדמונית, למרות שמתוך הסוגיא משמע דהוי מיח' דבר,
ואך הקשו דא כ יש יותר מי ח דבר.
אך רש י בשבת דף קטו. (או קטז.) כותב דהוי בפשטות דהוי מגזירת י ח דבר.
מה ידוע לציבור בענין זה.
- 0 תגובות
- 106 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דוד 123
21 יוני 2022, 01:07
-
-
שבת יח ב מגיס
תגובות: 2
על ידי
עמנואל » 23 מרץ 2020, 01:50
זמן קריאה: 2 דקות
בגמרא יח ב מבואר כי ב ה מתירים לתת צמר ליורה ולא חששו שמא יבוא להגיס, מפני שהם עסקו ביורה טוחה.
והנה בכל בו סימן לא כתב דבר חידוש:
וצריכות להזהר שלא לתת אותן המים בעוד הקדרה על האש לפי שהן מערבות ומגיסות בקדרה כדי לערב יפה וקיימא לן דמגיס חייב משום מבשל אפילו בקדרה מבושלת כל זמן שהיא על האש אבל...
- 2 תגובות
- 177 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמנואל
09 יוני 2022, 19:35
-
-
דף צח > בחשבון העגלות
על ידי
איש מזרע אהרן » 06 יוני 2022, 07:37
זמן קריאה: 0 דקות
שהרי י''ב קרשים היו לעגלה אחת שמ''ח קרשים היו כ' קרשים לצפון ועשרים לדרום ושש למערב ושנים למקצועות
ומה עם עמודי החצר?
ואם הם גבוהין ט ו אמה, איך הם היו על העגלות, הרי אין ברוחב הדרך יותר מט ז אמה, ויש בה שתי עגלות?
- 0 תגובות
- 146 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש מזרע אהרן
06 יוני 2022, 07:37
-
-
שבת קה. דברי המהרש"א המפליאים שאסור לבכות ולהצטער מלבד על מת
על ידי
מוסיף » 01 יוני 2022, 00:44
זמן קריאה: 0 דקות
שמעתי מחבר שלומד שבת, במהרש א בשבת קה. הקשה על הא דאיתא שם אמר ר ש בן פזי א ר יהושע בן לוי משום בר קפרא כל המוריד דמעות על אדם כשר הקב ה סופרן ומניחן בבית גנזיו שנאמר ( תהלים נו, ט ) נודי ספרתה אתה שימה דמעתי בנאדך הלא בספרתך והקשה המהרש א איך חזינן בפסוק שהולך על דמעה על אדם כשר שמת.
ותירץ המהרש...
- 0 תגובות
- 87 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מוסיף
01 יוני 2022, 00:44
-
-
הכנת קפה וכיו"ב בשבת
תגובות: 29
על ידי
בן עזאי » 29 מאי 2022, 02:46
זמן קריאה: 7 דקות
נתעוררתי אך יש הטוענים להתיר הכנת קפה בשבת, עכ פ בחלק מסוגי הקפה כיון דהם דבר המבושל כבר, הרי יתכן שבושלו במכשירים חשמליים שאין בהם גוף חימום לוהט וא כ הוי תולדות חמה, ויש להחמיר בבישול אחר בישול בתולדות חמה להרבה מהפוסקים ?
- 29 תגובות
- 366 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שניאור
30 מאי 2022, 16:58
-
-
טסלה בשבת
תגובות: 26
על ידי
איר » 29 מאי 2022, 10:35
זמן קריאה: 3 דקות
שלום וברכה
רכב אוטונומי שנוסע על ידי דיבור בלבד ובהנחה שגם הדלתות נפתחות לבד והרכב נדלק ע י דיבור האם יהיה מותר לנסוע בו בשבת?
נא לצרף מקורות
(נראה שזה קולא שאין הציבור יכול לעמוד בה)
- 26 תגובות
- 392 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גביהא בן פסיסא
29 מאי 2022, 17:01
-
-
שבת דף עד. - כמה אבות מלאכות יש? (הפתעה!)
תגובות: 22
על ידי
יושב אוהלים » 19 מאי 2020, 10:14
זמן קריאה: 13 דקות
כמה אבות מלאכות יש?
לכאורה התשובה היא פשוטה. משנה מפורשת היא במסכת שבת, דף עג. אבות מלאכות ארבעים חסר אחת.
ועל זה אומרת הגמ' שם עג: שבמנין הזה יש גם נ מ להלכה, שאם עשאן כולם בהעלם אחד חייב על כל אחת ואחת , אבל מלאכות אחרות שהם בגדרי תת-מלאכה - תולדה של מלאכות אלו, אם עשאן ביחד עם אב שלהם, אינן...
- 22 תגובות
- 441 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ahgby100@gmail.com
24 מאי 2022, 01:21
-
-
שבת דף נז - טוטפתא
תגובות: 21
על ידי
יושב אוהלים » 03 מאי 2020, 10:46
זמן קריאה: 11 דקות
שבת דף נז - ריש פרק במה אשה יוצאת
במה אשה יוצאה ובמה אינה יוצאה לא תצא אשה וכו' ולא בטוטפת
ובגמ' שם ע ב יוצאה אשה בסבכה המוזהבת ובטוטפת ובסרביטין הקבועין בה:
המילה טוטפת הוא ממש כמו מה שכתוב אצל מצות תפילין והיו לטטפות בין עיניך
יש לשאול מי נתלה במי? האם טוטפת של תפילין הוא כמו טוטפת דשבת או...
- 21 תגובות
- 431 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי על פינת גג
20 מאי 2022, 02:37
-
-
ינוקא דאישתפוך חמימיה
תגובות: 3
על ידי
זאת נחמתי » 10 מאי 2022, 00:33
זמן קריאה: 1 דקות
קיי ל דינוקא דאישתפוך חמימיה דקודם מילה,אסור לחמם לו מים בשביל לרחצו, משום דהוי מכשירי מילה שאפשר לעשותם מע ש .
אמנם דעת הרמב ן ,דאי אישתפוך חמימיה דבתר מילה,מותר למולו ולחמם לו מים כיון דעכשיו המילה דוחה, ואח כ פיקו נ דוחה ומתיר לחמם לו המים .
ויש להסתפק: באב שיש לו שני בנים למול, ומל אחד מהם,...
- 3 תגובות
- 104 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאת נחמתי
10 מאי 2022, 01:12
-
-
קושיה עצומה בסוגיית 'מסייע אין בו ממש'
תגובות: 9
על ידי
בת עין » 08 מאי 2022, 23:16
זמן קריאה: 4 דקות
בגמרא שבת (צג.) מבואר כי שנים שהוציאו משא כבד בשבת, אחד יכול להוציאו לבדו ואחד אינו יכול, הרי זה שיכול הוא הוא העיקר וחייב חטאת, וזה שאינו יכול אינו אלא מסייע, ו'מסייע אין בו ממש'.
ומבואר בגמ' בביצה (כב.) כי מסייע אין בו ממש היינו שמותר אפילו לכתחילה.
והנה האחרונים כתבו (הגרעק א שם, האבני נזר,...
- 9 תגובות
- 141 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בת עין
09 מאי 2022, 10:03
-
-
א"א שלא שמע בינתיים - האמנם
תגובות: 6
על ידי
מוישלה הכהן » 08 מאי 2022, 16:08
זמן קריאה: 3 דקות
מסכת שבת פרק כלל גדול
הגמ' על ההתחלה אומרת שמי שלא ידע שהיום שבת וחילל כמה שבתות חייב חטאת על כל שבת
רש י על המקום אומר שזה העלמה אחת וחייב רק חטאת אחת על כל השבתות ולמה חייב על כל שבת?
ומתרץ שימים בינתיים מחלקים כי אי אפשר שלא שמע בינתיים שאותו הן שבת היה.
יש דיון בקרב המפרשים למה
האם הוא יודע שאי...
- 6 תגובות
- 83 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מוישלה הכהן
08 מאי 2022, 18:42
-
-
- 10 תגובות
- 82 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מידות ושיעורי תורה
08 מאי 2022, 17:59
-
-
בעוד מספר ימים מתחילים עירובין, הבו עצות
תגובות: 31
על ידי
יוסף שלומוביץ » 05 אוגוסט 2020, 18:04
זמן קריאה: 8 דקות
איך להכניס מתיקות במסכת זו שקצת קשה מבחינת המושגים החדשים שיש בה במסגרת הדף היומי,
כגון הקדמות טובות, ספרי עזר.
עצות איך להחזיק מעמד בקביעות היומית בשביל לא להפסיד את רצף לימוד הדף היומי, ובפרט שחלקו של המסכת יוצא בזמנים קצת קשים של בין הזמנים וחגי תשרי הבעל ט.
וכל דבר אחר שמועיל לטובת הכלל יתקבל...
- 31 תגובות
- 1654 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי
07 מאי 2022, 21:40
-
-
האם יש בעיה של דרכי האמורי בחייל הצועד "שמאל ימין שמאל" ?
תגובות: 15
על ידי
במבי » 05 יוני 2021, 21:29
זמן קריאה: 4 דקות
כתוב בתוספתא בשבת
המושבת אפרוחין ואמרה איני מושבתן אלא בבתולה איני מושבתן אלא ערומה איני מושבתן אלא בשמאל איני מושבתן אלא בי תרי והמקדש בתרי והמשלח בתרי והאומר הוסיפו על השולחן ה ז מדרכי האמורי ביצים ועשבים בכותל וטחה בפניהם ומונה ואחד ה ז מדרכי האמורי (ז-ט)
וכותב המנחת בכורים
בשמאל. ביד שמאל...
- 15 תגובות
- 347 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמו שחל
05 מאי 2022, 02:23
-
-
שאלה על הגדרת תוס' לביאור המילה "פילוסוף"
תגובות: 36
על ידי
במבי » 27 יוני 2020, 21:46
זמן קריאה: 11 דקות
תוס' בשבת קטז. ד ה פילוסופא מביא בשם יהודי שבא מארץ יוון שבלשון יון פילוסוף הוא דוד החכמה.
ואנו יודעים שפירוש המילה פילוסוף בלועזית הוא אוהב חכמה (פיליה=אהבה סופיה=חכמה)
וא כ מסתמא תוספות התכוון כדוד של שיר השירים ששם זהו כינוי ל אהוב וא כ מדוע תוס' דיבר ברמזים?
- 36 תגובות
- 1274 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אמונה
26 מרץ 2022, 20:09
-
-
כל האומר דוד חטא - אינו אלא טועה
תגובות: 6
על ידי
נתן הבבלי » 06 מרץ 2022, 23:06
זמן קריאה: 2 דקות
שבת נו. כל האומר דוד חטא - אינו אלא טועה, וכו' כל היוצא למלחמת בית דוד כותב גט כריתות לאשתו ומבואר שאמר דוד לשימו אל מול פני המלחמה החזקה ושבתם מאחיו ונכה ומת, וצ ב הרי אין זה מאה אחוז שימות שתמיד אפשר שינצל אפילו ממש מחזית המלחמה, כפי המציאות שפעמים ניצולים גם משם, וכפי שהיו ניצולי שואה, וא כ איך...
- 6 תגובות
- 134 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דיין
06 מרץ 2022, 23:26
-
-
ממחק בחולב
תגובות: 5
על ידי
נתן הבבלי » 22 פברואר 2022, 23:27
זמן קריאה: 1 דקות
לר ת בתוספות מסכת שבת עג: דחולב חייב משום ממחק צ ב, הרי א צ את המיחוק שם, והוי ליה משצ ל, ועוד ממחק במשכן היה בעור בהמה מתה, ומהיכי תיתי לומר שקאי נמי על חיה.
- 5 תגובות
- 193 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שפת הים
23 פברואר 2022, 23:53
-
-
למה מפסיקים בין 'קבעת עתים לתורה' לבין פלפלת בחכמה והבנת דבר מתו"ד
תגובות: 2
על ידי
יושב אוהלים » 17 פברואר 2022, 16:31
זמן קריאה: 1 דקות
שבת דף לא ע א:
בגמ' בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו נשאת ונתת באמונה, קבעת עיתים לתורה, עסקת בפריה ורביה, ציפית לישועה, פלפלת בחכמה, הבנת דבר מתוך דבר.
צ ע - למה מפסיקים בין 'קבעת עתים לתורה' לבין למה מפסיקים בין 'קבעת עתים לתורה' לבין פלפלת בחכמה והבנת דבר מתוך דבר בשאלת עסקת בפו ר וציפית לישועה,...
- 2 תגובות
- 138 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
17 פברואר 2022, 16:45
-
-
- 16 תגובות
- 259 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חנינא בני
24 ינואר 2022, 07:40
-
-
רש''י שבת דף קכב
תגובות: 2
על ידי
פתח הבית » 29 דצמבר 2021, 02:22
זמן קריאה: 1 דקות
עי' רש''י שבת דף קכב. שכ' וז''ל אבל מכירו אסור - קא סלקא דעתך דעביד נמי אדעתא דידיה. עכ''ל
ולא הבנתי למה כ' קא סלקא סעדך, וכי באיזה מקום במסקנא אנו מסקינן ביאור אחרת?
- 2 תגובות
- 168 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פתח הבית
29 דצמבר 2021, 02:53
-
-
אומרים לו לאדם חטא כדי שיזכה חבירך
על ידי
בן עמינדב » 12 דצמבר 2021, 15:09
זמן קריאה: 1 דקות
הדביק פת בתנור לא התירו לאחרים לרדותה כי אין אומרים לו לאדם חטא כדי שיזכה חבירך. (כן הוא בשבת דף ד' ע א וכן נפסק בטושו ע סי' רנ ד) והקשו התוס' מכמה מקומות בש ס שמשמע שעדיף לעשות איסורא זוטא כדי שלא יבא חברו לידי איסורא רבה ומתרצים בכמה אופנים, והאופן האחרון הוא שאם חבירו פשע כגון בהדבקת פת בתנור...
- 0 תגובות
- 105 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עמינדב
12 דצמבר 2021, 15:09
-
-
שבת מו. דיוספרא
תגובות: 3
על ידי
שמואל דוד » 23 אפריל 2020, 07:37
זמן קריאה: 2 דקות
מו.
אמר ריב״ל פעם א׳ הלך רבי לדיוספרא כו׳
האם מצינו דיוספרא בעוד מקומות?
מדוע הלך רבי שם, ומדוע סיפר הגמרא שהלך והורה שם?
אולי הכוונה שהלך למקום של יהודים בגלות (diaspora) ולפי״ז מיושב הכל.
אשמח במידע על זה.
- 3 תגובות
- 229 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תשובה מאהבה
09 דצמבר 2021, 08:30
-
-
למה לא הניחו פעם חנוכה בעששית?
תגובות: 5
על ידי
נתן הבבלי » 05 דצמבר 2021, 22:02
זמן קריאה: 1 דקות
הניח חנוני את נרו מבחוץ - חנוני חייב. רבי יהודה אומר: בנר חנוכה פטור , צ ב מדוע פטור הרי יש באפשרותו להניח את הנר חנוכה בתוך עששית כפי המנהג כיום, ולא היה נשרף, (וודאי שהיה עששית שקופה כמ ש לגבי צואה בעששית).
- 5 תגובות
- 96 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הישר_והטוב
05 דצמבר 2021, 22:11
-
-
תמיהה בפרק חבית
תגובות: 9
על ידי
משה נפתלי » 24 נובמבר 2021, 00:27
זמן קריאה: 3 דקות
מִפְּנֵי מָה גּוֹיִם מְזֹהָמִין? מִפְּנֵי שֶׁאוֹכְלִין שְׁקָצִים וּרְמָשִׂים.
אִתְּעַר בְּהוּ רַבִּי יוֹחָנָן, אֲמַר לְהוּ: דַּרְדַּקֵּי!
נתפלאה חמותי תחי' פליאה גדולה: הלוא אמת נכון הדבר שאכילת שקצים ורמשים משקצת ומזהמת, ומה טעם נזף רבי יוחנן בתלמידיו?
- 9 תגובות
- 283 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
24 נובמבר 2021, 23:32
-
-
דעת ר' אידי בירושלמי לגבי פרתו של ר' אלעזר בן עזריה (והערה בצידה לגבי ר' אידי)
תגובות: 6
על ידי
במבי » 07 ינואר 2020, 10:57
זמן קריאה: 8 דקות
כתוב במשנה בשבת פָּרָתוֹ שֶׁל רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה הָיְתָה יוֹצֵאת בִּרְצוּעָה שֶׁבֵּין קַרְנֶיהָ, שֶׁלֹּא בִּרְצוֹן חֲכָמִים (ה-ד) ובירושלמי כתוב -
א ר חנניה פעם אחת יצאת והשחירו שיניו מן הצומות. א ר אידי דחוטריה אשתו הייתה . ומנין שאשתו קרוי עגלה. ( שופטים יד ) לולא חרשתם בעגלתי לא...
- 6 תגובות
- 567 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
22 נובמבר 2021, 20:13
-
-
שבת נה 'כל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה
תגובות: 20
על ידי
יוסי 2 » 01 מאי 2020, 01:40
זמן קריאה: 9 דקות
הגמ' מביאה רשימה של אנשים שבפשטות הפסוקים היה בהם חטא מסוים אבל האומר כך 'אינו אלא טועה'
ולכאורה ראובן שג כ נאמר עליו כך ר' יהושע ור' אליעזר סוברים שכן חטא
וכן בבני עלי הפשטות היא שהאומר שחטאו טועה ורב סובר שחפני חטא ששכב עם נשים
ומה שצריך ביאור הוא שממתי מגיעה קביעה חדה וברורה שכל האומר וכו' טועה...
- 20 תגובות
- 639 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שניאור
17 נובמבר 2021, 11:16
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה