כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
קרקפתא דלא מנח תפילין. בתפילין של יד ?
תגובות: 4
על ידי
סאטמארער » 29 דצמבר 2020, 20:59
זמן קריאה: 1 דקות
בגמ׳ ר״ה אמרי׳ פושעי ישראל בגופן, קרקפתא דלא מנח תפילין.
ונסתפקתי אם מי שאינו מניח תפילין של יד גם הוא בכלל זה או לא. דמלשון קרקפתא משמע דקאי על גולגולת הראש.
אשמח לשמוע מקורות לענין.
- 4 תגובות
- 238 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סאטמארער
30 דצמבר 2020, 16:33
-
-
ר"ה ג. סייח, בן הסוס או בן החמור?
תגובות: 6
על ידי
מוטי מן » 17 דצמבר 2020, 14:14
זמן קריאה: 2 דקות
רש י במס' ראש השנה ג. ד ה סייח מפרש, עייר בן סוס.
אך מנגד בגמ' ב ב עח: מפורש שסייח הוא בנו של החמור, וכן משמע גם בב מ פ ה מ ה.
אז מה זה סיח, בן סוס או בן חמור?
- 6 תגובות
- 215 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אור זרוע
17 דצמבר 2020, 15:04
-
-
ר''ה י: בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה
תגובות: 18
על ידי
פיילוט 0.4 » 29 אפריל 2020, 18:47
זמן קריאה: 5 דקות
בגמ' ר ה י: ''בר''ה נפקדה שרה רחל וחנה''.
לכאורה מה החידוש בזה הלא כל באי עולם עוברים לפניו כבני מרון ונפקדים לפניו ביום זה לחיים ולמוות.
ובפשטות (ואולי כאן הטעות שלי) כל עניני האדם מהחל ועד כלה נקבעים בראש השנה, ומה מיוחד בפקידתן של אותן צדיקות בראש השנה?
ומחמת המשחית אין שערי המדרשות והיכלי החכמה...
- 18 תגובות
- 757 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב בשבת תחכמוני
30 ספטמבר 2020, 22:07
-
-
ר"ה יד:, מבואר ברש"י ועכ"פ במאירי שמי שאינו יודע מדרגת החכמים נקרא כסיל!
תגובות: 44
על ידי
צדיק האמת » 18 מאי 2020, 15:48
זמן קריאה: 25 דקות
ר ה יד: מחומרי ב ש ומחומרי ב ה,
עליו הכ תוב אומר 'והכס יל בחשך הולך'
אלא אי כב ש בקוליהון ובחומריהון אי כב ה בקוליהון ובחומריהון
וברש י ד ה מקולי - והאוחז בחומרי שניהם כסיל - שאינו יודע על מי לסמוך
וביאור דברי רש י שיש דין בע ז ז. אם היה אחד גדול בחכמה ובמנין הלך אחריו
ומי שאינו יודע על מי...
- 44 תגובות
- 759 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
19 מאי 2020, 16:04
-
-
כייף ופשיט ר"ה כ"ו:
על ידי
HaimL » 28 אפריל 2020, 22:26
זמן קריאה: 0 דקות
אף פעם לא הצלחתי להבין את הפירוש לאשורו. לעצמי, אני מפרש פשיט זה משום שעיקרו של ר ה לדעה הזאת הוא המלכת הקב ה (ופועל יוצא שהוא יום הדין), ולכן יש בו גאווה להיות כמו לגיון של מלך. וכייף זה משום שר ה לדעה הזאת עיקרו הוא יום הדין (והמלכת הקב ה היא כמו בדרך ממילא), ולכן צריך להיות כפוף בשפלות, כמו מי...
- 0 תגובות
- 91 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
28 אפריל 2020, 22:26
-
-
ראש השנה פרק א' משנה א'
תגובות: 12
על ידי
HaimL » 19 נובמבר 2019, 19:00
זמן קריאה: 4 דקות
מדוע ארבעה ראשי שנים? הרי אם ראש השנה לרגלים, הכוונה לחג המצות, צריך התנא לומר בט ו בניסן ראש השנה לרגלים?
ארבעה ראשי שנים הם.
באחד בניסן ראש השנה למלכים ולרגלים.
באחד באלול ראש השנה למעשר בהמה.
רבי אלעזר ורבי שמעון אומרים, באחד בתשרי ט .
באחד בתשרי ראש השנה לשנים י ולשמיטין וליובלות, לנטיעה...
- 12 תגובות
- 532 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
19 נובמבר 2019, 22:07
-
-
ביאור המושג 'שמיעה' לענין שופר וכיו"ב, אם 'חולם' נחשב לשומע
תגובות: 9
על ידי
בני תורה » 28 ספטמבר 2018, 10:37
זמן קריאה: 5 דקות
הנה בפשטות היה נראה שהשמיעה עליה אנו מצווים כגון שמיעת שופר וכו' היינו שמיעת האוזן ר ל כמו שיש דיבור בפה יש שמיעת האוזן. לכאורה מדוברים על מציאות 'יבישה' של קול שנכנס לאוזן.
אבל לכאורה מוכח לא כן, דהנה מצינו בגמרא בראש השנה סוגיה של 'תרי קלי לא משתמעי' ומבואר שאף אם רוצה לצאת בשמיעת קול אחד אינו...
- 9 תגובות
- 565 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
29 אוקטובר 2018, 21:05
-
-
דרשו ה' בהמצאו
תגובות: 24
על ידי
משה בן חנינא » 12 ספטמבר 2018, 22:39
זמן קריאה: 10 דקות
משה רבינו אמר:
כי מי גוי גדול אשר לו אלקים קרבים אליו כה' אלקינו בכל קראנו אליו
לדעת חז''ל, כוונתו שה' מוכן לשמוע תפילותיו של ישראל בכל עת ובכל שעה. כנגד זאת, ישעיהו בן אמוץ אמר:
דרשו ה' בהמצאו קראהו בהיותו קרוב
כלומר, רק בזמנים מסוימים ה' שומע לקוראיו. חז''ל (ביבמות מט ב) פתרו את הסתירה כך:...
- 24 תגובות
- 1126 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דרומאי
16 ספטמבר 2018, 02:06
-
-
מסכת ר"ה - ענינא דיומא
על ידי
יוסף יוסף » 04 ספטמבר 2018, 23:28
זמן קריאה: 1 דקות
גמרא ר ה טז:
וא''ר יצחק ג' דברים מזכירין עונותיו של אדם אלו הן קיר נטוי ועיון תפלה ומוסר דין על חבירו דא''ר (אבין) כל המוסר דין על חבירו הוא נענש תחלה שנאמר {בראשית טז-ה} ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך וכתיב {בראשית כג-ב} ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה
הוקשה לי, איך נלמד משרה אמנו שמזכירין עונותיו...
- 0 תגובות
- 156 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוסף יוסף
04 ספטמבר 2018, 23:28
-
-
ר"ה יח. רבה ואביי רבה חי מ' שנה ואביי ס' שנה
תגובות: 3
על ידי
אלימלך » 13 אוגוסט 2017, 20:44
זמן קריאה: 2 דקות
בגמ' ר ה יח.
לכן נשבעתי לבית עלי אם יתכפר עון בית עלי בזבח ובמנחה - אמר רבא בזבח ובמנחה אינו מתכפר אבל מתכפר בתורה אביי אמר בזבח ומנחה אינו מתכפר אבל מתכפר בתורה ובגמילות חסדים רבה ואביי מדבית עלי קאתו רבה דעסק בתורה חיה ארבעין שנין אביי דעסק בתורה ובגמילות חסדים חיה שיתין שנין.
ויל ע,
א . דמה...
- 3 תגובות
- 1708 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אוריאל
03 ספטמבר 2017, 14:20
-
-
ר"ה כח, כפאוהו פרסים לאכול מצה - מדוע דווקא פרסיים ?
תגובות: 15
על ידי
דוד ריזל (הפרסומאי) » 05 פברואר 2017, 21:22
זמן קריאה: 3 דקות
כתוב בגמרא, ואבקש מהידענים לעזור לי במראה מקום. אופן של אוכל מצה שלא לשמה, כאשר כפאוהו פרסים לאכול מצה .
השאלה היא מדוע הגמרא כתבה דווקא שהיה פרסי ולא סתם גוי ? (אולי רש י כותב הוא זה שכתב 'פרסיים' - איני זוכר כרגע)
וי ל בדרש דרוש:
שהגמרא חיפשה היכי תימצי שיהודי לא רוצה לקיים מצוות מצה ולכן לא...
- 15 תגובות
- 3896 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עזריאל ברגר
14 פברואר 2017, 14:40
-
-
ההגהה סוף מסכת ר"ה על רשי בדף יא:
על ידי
איש ירושלים » 06 יולי 2016, 23:27
זמן קריאה: 0 דקות
בסוף מסכת ר ה יש הגהה ארוכה על הגמ' ורש י בדף יא: במח' ר א ור י האם המבול היה בחשון או באיר. שמתחילה הכי גרסינן הלכה זו בראשונה עד שלא הגיה רבנו וכן בספרי רומים וכו' וכן עיקר..
האם יש ידיעה מה ענינה של הגהה זו, מי חיבר אותה וכו'?
- 0 תגובות
- 1233 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש ירושלים
06 יולי 2016, 23:27
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה