כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
בקשת עזרה בהבנת דברי הגר"ח מבריסק
תגובות: 1
על ידי
איכא דאמרי » 13 יולי 2022, 22:26
זמן קריאה: 4 דקות
תוך כדי לימודי נושא 'סיכוך באניצי פשתן' נתקלתי במאמר מאת הגר ח מבריסק בספר גנזי הגר ח, דבריו מאוד עמומים, העליתי מה שהבנתי על הכתב, אשמח אם תאירו את עיני בהבנת דבריו הק'.
ראשית כל מצוב ז צילום של המאמר
מגנזי הגר''ח.png
- 1 תגובות
- 89 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איכא דאמרי
13 יולי 2022, 22:37
-
-
מיגו דהווה דופן לענין סוכה בספק יו"ט של גלויות.
תגובות: 6
על ידי
זאת נחמתי » 10 יולי 2022, 01:13
זמן קריאה: 1 דקות
בזמן שהיו מקדשין ע פ הראיה, וחל בגלויות ספק יו ט ראשון של סוכות - בשבת .
מה הדין בשתי דפנות ושלישית טפח לענין שבת ?
מי אמרינן כיון דס ס מספק חייב לשבת בסוכה, ויוצאים ידי חובה בסוכה זו - הוי דופן בתורת ודאי לענין שבת, והוי רה י ודאי .
או ד רק תורת ספק דופן עליה, ויש בה חומרי רה ר וחומרי רה י ?
- 6 תגובות
- 297 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאת נחמתי
11 יולי 2022, 14:39
-
-
- 29 תגובות
- 877 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מָרְדֳּכַי
02 יוני 2022, 00:32
-
-
בקשת עזרה בניסוח.
תגובות: 8
על ידי
רואים שקוף » 09 מאי 2022, 15:41
זמן קריאה: 5 דקות
כתבתי חידו ת על רש י ריש סוכה, ואני קורא ומרגיש שמשהו חסר בזה, לא מבואר מספיק, ניסיתי לחשוב מה, ולא הצלחתי לעלות על הנקודה, אשמח אם הת ח דפה יוכלו לסייע בעדי. מצו ב כקובץ וורד.
חמתה מרובה מצילתה.docx
- 8 תגובות
- 459 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רואים שקוף
10 מאי 2022, 18:13
-
-
ביאור המו"מ בגמ' מ"ש סוכה ממבוי
תגובות: 11
על ידי
רואים שקוף » 05 מאי 2022, 19:20
זמן קריאה: 4 דקות
מתני',
סוכה שהיא גבוהה למעלה מעשרים אמה פסולה ורבי יהודה מכשיר
ובגמ',
תנן התם מבוי שהוא גבוה מעשרים אמה ימעט רבי יהודה אומר אינו צריך מאי שנא גבי סוכה דתני פסולה ומאי שנא גבי מבוי דתני תקנתא סוכה דאורייתא תני פסולה מבוי דרבנן תני תקנתא ואיבעית אימא בדאורייתא נמי תני תקנתא מיהו סוכה...
- 11 תגובות
- 185 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רואים שקוף
05 מאי 2022, 19:26
-
-
סוכה כז: מנין שחייב אדם להקביל פני רבו ברגל
תגובות: 5
על ידי
מלמד להועיל » 18 אפריל 2021, 11:31
זמן קריאה: 3 דקות
מנין שחייב אדם להקביל פני רבו ברגל שנאמר מדוע את הולכת אליו היום לא חודש ולא שבת מכלל דבחודש ושבת מיחייב איניש לאקבולי כו'.
פירש המהרש א, דראיית רבי יצחק היא דממה שבחודש ושבת יש חיוב להקביל פני רבו, כ ש שיש חיוב להקביל פני רבו ברגל. ולכא' קשה, דלמה לא אמר רבי יצחק שיש חיוב להקביל פני רבו בכל חודש...
- 5 תגובות
- 620 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אשדת לעמו
17 אפריל 2022, 18:39
-
-
אשר היו טמאים לנפש אדם - מישאל ואלצפן
תגובות: 8
על ידי
ובכן » 29 מרץ 2022, 20:31
זמן קריאה: 4 דקות
רבי עקיבא אומר, מישאל ואלצפן היו, שהיו עוסקין בנדב ואביהוא.
רבי יצחק אומר, אם נושאי ארונו של יוסף היו - כבר היו יכולין ליטהר, אם מישאל ואלצפן היו - יכולין היו ליטהר.
תימה, הא בא' ניסן נאמרה פרשת 'קח את הלויים', ושם נאמר 'הזה עליהם מי חטאת', מפני טמאי מתים שבהם.
ובשני אכן נשרפה פרה, ובשלישי ושביעי...
- 8 תגובות
- 181 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ובכן
30 מרץ 2022, 08:10
-
-
הוויכוח בין שמחה לששון
תגובות: 5
על ידי
שפת הים » 15 מרץ 2022, 23:58
זמן קריאה: 1 דקות
בגמ' סוכה מח: מובא ויכוח בין ב' מינים, שמחה וששון
פעם ראיתי בזה ביאור מהגר א, כמדומני שכתבו הגר א חבר, אודה למי שיוכל להעלותו או להודיעני היכן זה נמצא.
- 5 תגובות
- 143 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיץ תפוחים
16 מרץ 2022, 02:56
-
-
איזה איסור שבת איכא בחביטת ערבה?
תגובות: 30
על ידי
נצבים וילך » 04 פברואר 2021, 10:28
זמן קריאה: 8 דקות
הטעם שאין קובעים ראש השנה ביום א' הוא כיון שאז יהיה הושענא רבה בשבת ותדחה מצות ערבה (ירושלמי סוכה פ ד, תוד ה לא - סוכה מג:).
אמנם לא נתבאר איזה איסור שבת יש בחביטת הערבה, שמשום זה יהיה צריך לדחותה אם תחול בשבת.
הריטב א (סוכה שם) כ' נהי דליכא משום גזירה דרבה הא איכא איסור טלטול מדרבנן. ע כ. מדוע...
- 30 תגובות
- 916 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהושע בן יוסף
26 ינואר 2022, 14:37
-
-
רש"י סוכה לה: מיהו הרשע?
תגובות: 12
על ידי
פינחס רוזנצוויג » 29 אוגוסט 2021, 11:01
זמן קריאה: 4 דקות
רש י סוכה לה:
הרי יש בה היתר אכילה, לכהן, וישראל נמי נפיק בה אם לקחה מכהן, הואיל ויכול להאכילה לבן בתו כהן, אבל פדיון אין לה להיות ניתרת לאכילת ישראל, והאומר כן רשע הוא.
ביקורת די חמורה על הטועה בדבר זה, האם יש למשהו השערה למה רש י יצא בכזו חריפות?
- 12 תגובות
- 341 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבוקה כנגדו
05 ינואר 2022, 13:41
-
-
סוכה דף ו: - דבר תורה רובו ומקפיד עליו חוצץ ושאינו מקפיד עליו אינו חוצץ
תגובות: 21
על ידי
יושב אוהלים » 12 יולי 2021, 10:05
זמן קריאה: 11 דקות
דף ו:
בגמ' דבר תורה רובו ומקפיד עליו חוצץ ושאינו מקפיד עליו אינו חוצץ וגזרו על רובו שאינו מקפיד משום רובו המקפיד ועל מיעוטו המקפיד משום רובו המקפיד וליגזר נמי על מיעוטו שאינו מקפיד משום מיעוטו המקפיד אי נמי משום רובו שאינו מקפיד היא גופא גזירה ואנן ניקום ונגזר גזירה לגזירה.
ידועין דברי האחיעזר (ח...
- 21 תגובות
- 263 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן אהרון
03 ינואר 2022, 16:50
-
-
עזרה במס' סוכה בקהילות יעקב סימן ד'
תגובות: 7
על ידי
הוי דן » 26 דצמבר 2021, 15:43
זמן קריאה: 1 דקות
שלום וברכה.
התקשיתי קצת בהבנת סימן ד' בקהלות יעקב
עד לשאלה של רע'''א.
למי שיש ומצוי אוצר החכמה, אשמח שיבאר לי את השאלות והתשובות בשפה עברית של היום.
תודה רבה ותזכו למצוות.
מצו''ב
מפה ( לא כולל הפסקה וי''ל)
עד לעמוד הבא (אלא שהגרעק''א)
- 7 תגובות
- 117 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ויאמר
26 דצמבר 2021, 22:11
-
-
- 0 תגובות
- 129 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלימיר
13 דצמבר 2021, 21:25
-
-
ראיה לכאורה שאין חובה לשתות יין בחוה"מ
תגובות: 10
על ידי
שחל » 24 אוגוסט 2021, 20:37
זמן קריאה: 3 דקות
ידוע שיש אומרים שחובה לשתות כוס יין בכל יום מימות חוה מ לקיים מצות שמחה.
והנה בגמ' איתא:
שכשם ששבעת ימי החג טעונין קרבן ושיר וברכה ולינה אף שמיני טעון קרבן ושיר וברכה ולינה וכו'.
ויש לגמ' צד לומר ש'ברכה' הכוונה 'זמן' - ברכת שהחיינו. ומקשינן:
מכל מקום כוס בעינן, לימא מסייע ליה לרב נחמן דאמר רב...
- 10 תגובות
- 348 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מבשן אשיב
02 נובמבר 2021, 13:28
-
-
האם סוכה העשויה ע"י 'לבוד' - ראויה לדירה?
תגובות: 51
על ידי
כהן » 08 יולי 2021, 11:24
זמן קריאה: 21 דקות
לרגל תחילת מסכת סוכה בדף היומי, אעלה כאן קושיא שקשה לי שנים רבות ולא זכיתי למצוא תשובה המניחה את הדעת.
סוכה העשויה ע י לבוד כשרה כמבואר בגמ' ובפוסקים, כיון שלבוד חשיב מחיצה מעלייתא.
אולם צ ע, שהרי בסוכה מלבד דיני מחיצות יש דין של תשבו כעין תדורו, סוכה העשויה לדירה בעינן, ולכן סוכה שיש בה י ט...
- 51 תגובות
- 762 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כתריאל
01 נובמבר 2021, 21:17
-
-
סוכה דף טו - סככה בשיפודים - על מה הציור של כולם מתבסס??
תגובות: 61
על ידי
מבין ענין » 20 יולי 2021, 03:47
זמן קריאה: 34 דקות
בסוגיה של סככה בשיפודים ובארוכות המיטה אם יש ריווח ביניהן כמותן - כשירה.
רש י מסביר - בין שיפוד לשיפוד על פני כולה.
אך בעייני בציורים של העוז והדר, וכן הציור של קול הלשון, הם מציירים שמדובר ששם שיפודים צפופים ברוחב של 3.9 טפחים, וסכך כשר - 3.9. ובמעדיף - ששם את הסכך הכשר ברוחב של 4 טפחים.
מישהו...
- 61 תגובות
- 911 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אשר ברא
29 אוקטובר 2021, 15:45
-
-
בנו הקטן שהגיע לחינוך או בנו גדול מי קודם
תגובות: 6
על ידי
אבוקה כנגדו » 03 אוגוסט 2021, 22:09
זמן קריאה: 2 דקות
ראיתי בחוט השני ספק בגגונא שיש להאב מקום אחד בסוכה ויש לו ב' בנים אחד שהגיע לחינוך דמצות החינוך על האב, ובנו אחר בן י ג מי קודם דהא מצד אחד מצות הקטן הוא על האב, אך מצד קיום מצות הגדול הוא דאורייתא והא אית ליה לאב ערבות, אף ערבות אינו חיוב כ כ כמו חינוך, ודעתו שם דמ מ קיום המצוה דהבן הגדול הוא...
- 6 תגובות
- 188 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבוקה כנגדו
19 אוקטובר 2021, 16:28
-
-
חידוש בעניין "לוקוס לוקוס עד מתי אתה מכלה ממונן של ישראל"
תגובות: 9
על ידי
במבי » 16 דצמבר 2018, 10:07
זמן קריאה: 3 דקות
בס ד
היום ח' טבת יום תענית על תרגום התורה ליוונית - ארשום הנ ל
רש י מפרש שמרים בת בלגה שאמרה לוקוס לוקוס כוונתה זאב אך יש להוסיף שביוונית לוקוס זה גם צבע לבן
(נגזרות מילה זו נמצאים ב לווקן אדם מלובן \ לקטוז - סוכר החלב \ לוקמיה (רח ל) - התרבות התאים הלבנים בדם וכו')
וצ ל שזהו גם כוונתה שהרי...
- 9 תגובות
- 1246 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
07 אוקטובר 2021, 14:50
-
-
סוכה כח:-כט. שפך לו קיתון על פניו
תגובות: 15
על ידי
יושב אוהלים » 04 אוגוסט 2021, 10:08
זמן קריאה: 6 דקות
דף כח: במתני': ירדו גשמים.. משלו משל למה הדבר דומה לעבד שבא למזוג כוס לרבו ושפך לו קיתון על פניו:
ובגמ' דף כט. : איבעיא להו מי שפך למי, ת''ש דתניא שפך לו רבו קיתון על פניו ואמר לו אי אפשי בשמושך.
בעניותי כי רבה היא לא זכיתי להבין השקו ט דגמ' זו. הרי כל הענין של 'שפך לו קיתון על פניו' הוא רק משל,...
- 15 תגובות
- 204 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ברוךווייס
24 ספטמבר 2021, 11:26
-
-
- 1 תגובות
- 147 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דורש טוב לעמו
20 ספטמבר 2021, 15:50
-
-
הדס שענביו מרובות מעליו פסול
תגובות: 3
על ידי
יצחק » 05 ספטמבר 2021, 20:44
זמן קריאה: 2 דקות
מה הכוונה מרובות, במספר או בנפח. למשל אם יש ענבים קטנים כשומשום אבל מנינם מרובה יותר מן העלים, גם זה יהיה פסול?
(קצת דומה לזה שאלתי רבים מה הכוונה יצא רובו הרי הוא כילוד או לגבי סוכה שצריך ראשו ורובו האם הכוונה רוב אורך שמודדים מהראש לרגלים או שהכוונה רוב נפח, רוב הנשאלים אמרו שהכוונה רוב אורך,...
- 3 תגובות
- 151 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
09 ספטמבר 2021, 17:50
-
-
- 39 תגובות
- 733 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
09 ספטמבר 2021, 16:24
-
-
הערות ודיוקים במסכת סוכה
תגובות: 62
על ידי
שמואל דוד » 11 יולי 2021, 07:48
זמן קריאה: 17 דקות
ב:
כיון דשבעה הוו אי אפשר דלא הוי בהו חד שאינו צריך לאמו כו'
צ ע קצת, הרי אפשר לומר שילדה תאומים או שלישיות.
- 62 תגובות
- 1044 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חייל של הרבי
06 ספטמבר 2021, 08:53
-
-
קושיא עצומה בנחלקה התיומת לפי הגאונים
תגובות: 9
על ידי
גופא דעובדא » 02 ספטמבר 2021, 00:33
זמן קריאה: 5 דקות
תוספות במסכת בבא קמא צ ו ע א כותב ר י מצא בתשובת הגאונים ששני עלים העליונים (שתי תיומות) שמחוברים ביניהם זה הנקרא תיומת (ככה מסביר הב י סי' תרמ ה) והקשו בתוס' ולדבריהם לא ימצא לנו לולב כשר כי בטורח נמצאין אותן שיש להם תיומת כזה אפי' אחד בה' מאות ועל כן תירצו בתוס' ויש לומר שאף לדבריהם אין פסול...
- 9 תגובות
- 208 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
03 ספטמבר 2021, 13:46
-
-
לה א - ואימא פלפלין - על אילו פלפלין מדובר?
תגובות: 8
על ידי
עמנואל » 11 אוגוסט 2021, 18:51
זמן קריאה: 1 דקות
ת ר ( ויקרא כג, מ ) פרי עץ הדר עץ שטעם עצו ופריו שוה הוי אומר זה אתרוג ואימא פלפלין כדתניא היה רבי מאיר אומר ממשמע שנאמר ( ויקרא יט, כג ) ונטעתם כל עץ איני יודע שהוא עץ מאכל מה ת ל עץ מאכל עץ שטעם עצו ופריו שוה הוי אומר זה פלפלין ללמדך שהפלפלין חייבין בערלה ואין א י חסרה כלום שנאמר ( דברים ח, ט...
- 8 תגובות
- 234 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גופא דעובדא
03 ספטמבר 2021, 02:19
-
-
- 8 תגובות
- 140 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
02 ספטמבר 2021, 22:27
-
-
סוכה לשם צל ולא לצניעות
תגובות: 3
על ידי
הרב מרודוש » 02 ספטמבר 2021, 18:08
זמן קריאה: 1 דקות
דעת השו ע הרב דסוכה העשויה לשם צל ולשם צניעות פסולה
ולפ ז איך מצינו ידינו ורגלינו בסוכות הרי כל אחד שם את הסכך גם לשם צניעות
הרי ברחוב אף אחד לא מוכן לישון
- 3 תגובות
- 102 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מבקש אמת
02 ספטמבר 2021, 18:51
-
-
סוכה נו:
תגובות: 3
על ידי
שמואל דוד » 02 ספטמבר 2021, 07:09
זמן קריאה: 0 דקות
נו:
רש״י ד״ה דל בדל כו׳ דל הסר כמו דל רגלים (ר ה דף ז:) וכדגרסינן בריש מסכת (דף ב.) דל עשתרות קרנים איכא צל סוכה דל דפנות ליכא צל סוכה דל מעשר בהמה (ר ה דף ז:)
צ״ע, חדא, מדוע התחיל להביא מקור מראש השנה ולא מריש המסכת. ועוד, מדוע הפסיק בין המקור מראש השנה למקור מראש השנה עם המקור ממסכת סוכות.
- 3 תגובות
- 64 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
02 ספטמבר 2021, 07:35
-
-
סוכה דף נג,ב - אנו לי - ה ולי - ה עינינו
תגובות: 15
על ידי
well » 30 אוגוסט 2021, 00:12
זמן קריאה: 8 דקות
מבואר בגמ' שאין לומר כן כמו מודים מודים דמיחזי כשתי רשויות, ולכאו' צ ע על הפיוט שנוהגים לומר בסליחות אנו לי - ה ועינינו לי - ה .
- 15 תגובות
- 249 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן יהוידע
01 ספטמבר 2021, 17:21
-
-
סוכה נ''ג- תקיעות לפתיחת שערים, למה ?
תגובות: 9
על ידי
פרדס יוסף » 31 אוגוסט 2021, 12:09
זמן קריאה: 4 דקות
בכל יום היו שם עשרים ואחת תקיעות במקדש. שלש לפתיחת שערים.
ובגמרא לקמן בסמוך (נ''ד א') א ר זירא לפי שאין תוקעין לפתיחת שערים בשבת. וברש''י שאין תוקעין לפתיחת שערים בשבת - שאינה למצוה כתקיעות של קרבן דכתיבי בקרא ותקעתם בחצוצרות על עולותיכם אבל הנך לסימנא נינהו שישמעו ויבאו למעמדם ולדוכנם ולא דחו שבת...
- 9 תגובות
- 119 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן יהוידע
01 ספטמבר 2021, 13:03
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה