כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
"כל הכלים אין נגררין, חוץ מן העגלה, מפני שהיא כובשת"
תגובות: 9
על ידי
נתן הבבלי » 01 יוני 2022, 23:25
זמן קריאה: 2 דקות
ביצה כג: עגלה של קטן טמאה מדרס, ונטלת בשבת, ואינה נגררת אלא על גבי כלים. רבי יהודה אומר: כל הכלים אין נגררין, חוץ מן העגלה, מפני שהיא כובשת , ומבואר דת ק נחלק על ר י וס ל דעגלה עושה חריץ בחפירה ולא בכבישה, ומשמע שאה נ אם היה המציאות שזה היה כובש, לכו ע הוי שרי, ואפילו בבית שחריץ שם הוי בונה, דהא ר...
- 9 תגובות
- 186 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
02 יוני 2022, 21:55
-
-
ערב רב גרים או גויים
תגובות: 7
על ידי
נתנאל דויר » 03 אוקטובר 2021, 09:55
זמן קריאה: 2 דקות
איתא דף לב עב כל שאינו מרחם על הבריות בידוע שאינו מזרעו של אברהם אבינו, ושם אמרו שהוא מערב רב, התעוררתי לשאול והרי היו גרים, וכי גרים אינם נחשבים כזרעו של אברהם אבינו, ואין לומר שהיו גויים גמורים, שהרי בחטא העגל על הפסוק לך רד כי שיחת עמך פירשי שהיו ערב רב,
- 7 תגובות
- 406 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלף בית גימל
15 מאי 2022, 22:42
-
-
מסכת ביצה- למה לא מסכת יום טוב?
תגובות: 61
על ידי
כמעיין המתגבר » 26 מאי 2021, 19:32
זמן קריאה: 17 דקות
זו המסכת היחידה שסובלת מחוסר דיוק בשמה והיא נקראת על שם המילה הראשונה שלה ולא על שם הנושא שלה, מלבד בכמה ראשונים שמקפידים לומר מסכת יום טוב.
לכאו' אם היו מתקנים דבר זה, זה היה מועיל לצעירי הצאן לידע היכן ישנם הלכות יום טוב.
- 61 תגובות
- 2511 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שומע ומוסיף
31 מרץ 2022, 20:51
-
-
"סופר פארם" בזמן האמוראים.
תגובות: 26
על ידי
במבי » 16 ינואר 2019, 08:22
זמן קריאה: 7 דקות
הגמ' בביצה מספרת על ההוא עכברתא דאשתכח בי אספרמקי דרב אשי (דף לו:)
כותב רש י באספרמקי - בשמים.
ומוסף הערוך בערך אספרמקי כותב - פירוש פרמקי בלשון יוני בשמים ורפואות.
מה שנקרא גם בלשונינו אנו רשתות ה פארם ובלע ז Pharmacy
וממבט קל על המילה סופר-פארם נראה ששורשה מגיע מהמילה שמופיעה במקורותינו...
- 26 תגובות
- 3095 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
28 מרץ 2022, 13:47
-
-
מוקצה בבע"ח לר"ש - הערה - ביצה ב.
על ידי
בן עזאי » 19 מרץ 2022, 21:44
זמן קריאה: 0 דקות
המהרש א מק' על מש כ תוס' דמודה ר ש במוקצה דבע ח, דהא מבו' בביצה ב. לגבי תרנגולת דמותרת לר ש. ועי' בקרני ראם שתי' דהטעם דמותר התרנגולת לר ש כיון שהביצה היוצאת ממנה אינה בע ח והיא מותרת, מכח זה נגרע אף המוקצה של התרנגולת. וילה ק דאכתי מה נענה להא דמבו' בגמ' שבת י ט ב' דרחל לגיזתה מותר לר ש, והתם אין...
- 0 תגובות
- 65 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
19 מרץ 2022, 21:44
-
-
תוס' דף ח לגמ' דף לב
תגובות: 3
על ידי
אוהד הגרש אלתר » 22 פברואר 2022, 23:20
זמן קריאה: 1 דקות
מסכת ביצה בתוס' דף ח ע''א ד''ה ואמר כת ב שלכאורה איך אפשר לאפות פשטידא ביו''ט דמזיז אפר ומוקצה הוא ותי' דמשום שמחת יו''ט מותר
ולכאורה הם הם הדברים בדף לב ע''ב אחר המשנה דכתבו שם תני וכו' ואם א''א אא''כ גורפו מותר
וטוב אם יעלו את דברי הגמ' והתוס' עצמן
- 3 תגובות
- 152 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אני בשמאל
24 פברואר 2022, 19:26
-
-
איך אומרים שיש ברירה לחומרא, כשכלל לא היה מתוכנן?
תגובות: 3
על ידי
חימקו » 13 פברואר 2022, 12:07
זמן קריאה: 1 דקות
תלמוד בבלי מסכת ביצה דף לט עמוד א
משנה. בור של יחיד - כרגלי היחיד, ושל אנשי אותה העיר - כרגלי אנשי אותה העיר, ושל עולי בבל - כרגלי הממלא.
רש י מסכת ביצה דף לט עמוד א
כרגלי הממלא - מפני שהוא הפקר, והפקר נקנה בהגבהה, ואם בא אחד ושאל לו מימיו - אינו מוליכן אלא כרגליו, ולית ליה דרבי יוחנן דאמר חפצי...
- 3 תגובות
- 211 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבוקה כנגדו
13 פברואר 2022, 12:14
-
-
'יתברך באלהים ובשם המיוחד' - פירוש?
תגובות: 13
על ידי
חימקו » 15 ספטמבר 2021, 01:05
זמן קריאה: 1 דקות
כך הם דברי התוס' בביצה (דף יד. ד ה איכא בינייהו) שהמחמיר לדוך התבלינים מערב יו ט יתברך באלהים ובשם המיוחד.
א. למה זכינו בברכה מיוחדת מתוס' לגבי חומרא זאת?
ב.מה פירוש הברכה?
- 13 תגובות
- 457 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברהם לוי
16 ינואר 2022, 15:32
-
-
מוכח שגם לעתיד לבוא הלכה כבית הלל
תגובות: 10
על ידי
ברוךווייס » 01 דצמבר 2021, 22:15
זמן קריאה: 3 דקות
ידוע בשם האריז ל (מובא למשל בפרי צדיק לחנוכה ובאהבת יהונתן לר יונתן אייבשיץ בשם הזוה ק) שלעתיד לבוא הלכה כבית שמאי ולא כבית הילל
ולכאורה אם כן לא שייך לגזור גזירה שמא כשיבוא המשיח יאכלו ביצה שנולדה ביום טוב שני כדברי הגמרא בדף ה
אשמח לשמוע תשובות
- 10 תגובות
- 331 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
03 דצמבר 2021, 02:37
-
-
ביצה כח ב - 'הלכה ואין מורין כן', מה משמעותה?
תגובות: 39
על ידי
חימקו » 04 אוקטובר 2021, 08:23
זמן קריאה: 10 דקות
איתא בגמ':
אמר רב נחמיה בריה דרב יוסף: הוה קאימנא קמיה דרבא, והוה קא מעבר לסכינא אפומא דדקולא, ואמרי ליה: לחדדה קא עביד מר, או להעביר שמנוניתה? ואמר לי: להעביר שמנוניתה. וחזיתי לדעתיה דלחדדה קא עביד. וקסבר: הלכה ואין מורין כן.
רש י:
הלכה - כרבי יהודה, ומותר כל איש לעשות, אין מורין לרבים כן,...
- 39 תגובות
- 692 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
01 נובמבר 2021, 12:54
-
-
עזרה דחופה - פשט בגמ' בביצה יח.
תגובות: 11
על ידי
ששמואל » 24 אוקטובר 2021, 19:31
זמן קריאה: 5 דקות
הסוגיא מחפשת טעם לאיסור להטביל כלים בשבת ואומרת אמר רבה גזירה שמא יטלנו בידו ויעבירנו ארבע אמות ברשות הרבים
שאלה ראשונה-
כל גזירה היינו שגוזרים שאסור לעשות את הדבר המותר כי חוששים שמא יבוא לעשות את זה בצורה אסורה, איך יש היכי תימצי שאדם יטבול כלים בהיתר שגזרו שמא יטלטל באיסור הרי מקושיית אביי נראה...
- 11 תגובות
- 166 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
24 אוקטובר 2021, 21:45
-
-
האם כיבוי הוא אב מלאכה לרבי יוסי?
תגובות: 15
על ידי
משה נפתלי » 18 אוקטובר 2021, 10:18
זמן קריאה: 5 דקות
כג, א
תוד ה על גבי חרס: וַאֲפִלּוּ לְמַאן דְּשָׁרֵי הַבְעָרָה שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ כְּלָל בַּיְרוּשַׁלְמִי, הַיְנוּ לְפִי שֶׁיֶּשְׁנוֹ פְּעָמִים לְצֹרֶךְ אֹכֶל נֶפֶשׁ; אֲבָל כִּבּוּי, דִּלְעוֹלָם אֵינוֹ לְצֹרֶךְ תִּקּוּן אֹכֶל נֶפֶשׁ, וַדַּאי אָסוּר לְכֻלֵּי עָלְמָא בְּיוֹם טוֹב.
דרוש וחדוש רעק...
- 15 תגובות
- 258 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצעיר שבחבורה
18 אוקטובר 2021, 18:37
-
-
נתבטל טעם הגזירה נתבטל הגזירה? הבנה בתוס'
תגובות: 4
על ידי
חימקו » 12 אוקטובר 2021, 21:54
זמן קריאה: 2 דקות
כך כתבו התוס' בריש פרק המביא יין (ל. ד ה תנן) וז ל - ומיהו לדידן שרי דדוקא בימיהם שהיו בקיאים לעשות כלי שיר שייך למגזר, אבל לדידן אין אנו בקיאין לעשות כלי שיר ולא שייך למגזר עכ ל.
וק ל - הרי רב יוסף סובר בדף ה. שכל דבר שבמנין שרוצים לבטל, צריך מנין אחר להתירו, גם אם בטל טעם התקנה הראשונה, ומוכיח...
- 4 תגובות
- 219 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
12 אוקטובר 2021, 22:23
-
-
מה בין ימי ראש השנה בזמן חז"ל לימי ראש השנה בזמנינו?!
תגובות: 61
על ידי
חימקו » 05 ספטמבר 2021, 14:14
זמן קריאה: 23 דקות
שני הבדלים מהותיים בין ר ה בזמן חז ל לזמנינו. הן מצד סדר הימים, איזה דאוריתא ואיזה דרבנן, והן מצד חומרת היום השני שהוא מצד מנהג, ולא מדין דרבנן.
א. בזמן שהיו בית דין מקדשין החודש ע פ עדים, אם העדים היו מגיעין מן המנחה ולמעלה, נוהגין אותו יום קודש ולמחר קודש. כלומר יום א' מדרבנן יום ב' מדאוריתא...
- 61 תגובות
- 1003 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
10 אוקטובר 2021, 22:26
-
-
לטלטל מוקצה ביו"ט מותר, להשתמש אסור.
תגובות: 8
על ידי
חימקו » 08 אוקטובר 2021, 13:07
זמן קריאה: 2 דקות
(אולי יש עוד כמוני שלא יודעים זאת)
מוקצה מותר בטלטול ביום טוב לצורך אוכל נפש, אבל להנות מהמוקצה אסור.
ודין זה מיישב כמה קושיות/חוסר הבנה בכמה סוגיות.
מקור: רמ א סימן תקט בסופו עם משנ ב, שם נמצא מקור הדברים.
- 8 תגובות
- 113 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
09 אוקטובר 2021, 23:16
-
-
נתיבי הלכה - ביצה
תגובות: 4
על ידי
למה זה תשאל לשמי » 10 ספטמבר 2021, 15:24
זמן קריאה: 0 דקות
בס”ד
מצ ב עלון היוצא מידי תקופה על ידי הרב יואב מאורי שליט”א.
בעלון סיכום של הנושאים ההלכתיים העולים מהדף היומי ע''ס הדפים, החל מדברי הגמרא כלשונם, דרך הנידונים המרכזיים של הראשונים בנושאים אלו, ומסקנת ההלכה - ציטוט השו''ע והרמ''א עם דעות פוסקי זמננו. (העלון ניתן להורדה גם בפורטל הדף היומי ובאתר...
- 4 תגובות
- 197 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למה זה תשאל לשמי
08 אוקטובר 2021, 11:20
-
-
- 50 תגובות
- 809 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
08 אוקטובר 2021, 03:28
-
-
דף טז: בשכח לערב פעם שניה - בהפסק רגל אחד שכן עירב
תגובות: 5
על ידי
בן יהוידע » 19 ספטמבר 2021, 23:42
זמן קריאה: 2 דקות
להלכה נקטינן דבשכח פעם שני לערב נקרא פושע ולא יכול לסמוך על עירוב גדול העיר ( או כל מי שזיכה לכל העיר ) כך פסק במ״ב (ויש חולקים על פסק זה)
והנה בכף החיים (ובעוד פוסקים) מובא דאם שכח ברצף מחמרינן עליו אך בהפסק רגל שכן עירב אפשר לסמוך על עירוב זה.
אך בחיי אדם מחמיר גם בהפסק רגל - ומדייק לפי שיטתו...
- 5 תגובות
- 181 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
08 אוקטובר 2021, 03:07
-
-
ביצה לה: משילין או משחילין?
תגובות: 3
על ידי
לא נהירא » 05 אוקטובר 2021, 21:33
זמן קריאה: 1 דקות
אתמר: רב יהודה ורב נתן: חד תני משילין וחד תני משחילין ;
אמר מר זוטרא: מאן דתני משילין לא משתבש, ומאן דתני משחילין לא משתבש.
איך נוצר ההבדל? הרי בשביל הקורא של זמננו גם מי שאינו מצליח להגות את האות חית כהלכתה עדיין יכול לבטא אותה כמו כף רפויה. אלא יש לומר לענד שבתקופת הגמרא חלק מהאנשים...
- 3 תגובות
- 104 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
08 אוקטובר 2021, 02:16
-
-
ביצה לד, ב :מכאן אני אוכל
תגובות: 2
על ידי
987 » 07 אוקטובר 2021, 09:07
זמן קריאה: 1 דקות
למה שלא יקצה את כל הכמות לאכילה גם מעבר למה שצריך?
גם אם ברור שלא יאכל
- 2 תגובות
- 85 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
08 אוקטובר 2021, 01:50
-
-
ביצה לב: להפריד פתילה ע"י נר.
תגובות: 2
על ידי
דגש קל » 03 אוקטובר 2021, 17:38
זמן קריאה: 0 דקות
פלא שבשו ע תקיד מובא ההלכה שאסור לחתוך פתילה אך לא בא אם הפתרון של רבי יהודה שמותר ע י נר ? (בנו כ זה כן מובא)
- 2 תגובות
- 103 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דגש קל
04 אוקטובר 2021, 00:21
-
-
- 4 תגובות
- 285 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לב טוב
03 אוקטובר 2021, 22:08
-
-
ביצה כט: לקחת מוצרים מחנווני גוי ביום טוב
תגובות: 1
על ידי
לא נהירא » 03 אוקטובר 2021, 09:42
זמן קריאה: 0 דקות
שאלה ללומדים: התוספות כתוב שלא שנא חנווני יהודי או נוכרי ואפשר לקחת ממי שמכירו דברים מבלי לציין סכום מידה(מניין) או מקח העיקר שאין בזה מחובר או נולד.
יהודי שגר בחוץ לארץ ורגיל לקנות בהקפה מבעל מכולת נוכרי, האם יהיה מותר לו ביום טוב לקחת ממנו לצורך יום טוב בקבוקי שתייה או מוצרים אחרים לפי זה?
מה...
- 1 תגובות
- 89 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן יהוידע
03 אוקטובר 2021, 11:45
-
-
ביצה יב.- האם מותר לצאת עם עגלה לרה"ר ביו"ט כשיש בה דברים שאינם נצרכים?
תגובות: 10
על ידי
חימקו » 14 ספטמבר 2021, 08:56
זמן קריאה: 4 דקות
איתא בגמ' - לדעת ב ה אומרים 'מתוך שהותרה הוצאה לצורך - הותרה נמי שלא לצורך'
ופירש התוס' שעכ פ צריך צורך קצת, ואם לאו עובר על איסור דאורי' וז ל 'אבל שלא לצורך יו ט כלל ודאי אסור מן התורה'.
וכך פסק השו ע סימן תקיח (עיין רמ א עם ביאור הלכה ס א).
ויש לדון האם עגלה של תינוק שיש בה כל מיני פריטים...
- 10 תגובות
- 212 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצעיר שבחבורה
14 ספטמבר 2021, 18:16
-
-
ביצה ט' - מראית העין בנטילת קורנס בשבת
תגובות: 5
על ידי
פרדס יוסף » 13 ספטמבר 2021, 12:31
זמן קריאה: 2 דקות
גמ׳: אמר רב חנן בר אמי מחלוקת ברשות הרבים דב״ש סברי הרואה אומר להטיח גגו הוא צריך וב״ה סברי דשובכו מוכיח עליו אבל ברשות היחיד דברי הכל מותר.
איני והא אמר רב יהודה אמר רב הכל מקום שאסרו חכמים מפני מראית העין אפילו בחדרי חדרים אסור תנאי היא דתניא שוטחן בחמה אבל לא כנגד העם ר׳ (אליעזר) ור׳ שמעון...
- 5 תגובות
- 116 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן יהוידע
13 ספטמבר 2021, 15:27
-
-
ביצה ח: - 'הכניס עפר לכסות בו דם צפור - אסור לכסות בו צואה' מדוע?
תגובות: 16
על ידי
חימקו » 09 ספטמבר 2021, 01:23
זמן קריאה: 6 דקות
דעת רבא שאם אדם מקצה אדם עפר לצורך ודאי (דם ציפור), זה לא מספיק לצורך ספק (צואה), וק ל הרי אם הוא מקצה את העפר לשימוש בשבת, למה שיהיה הבדל בין הקצאה לודאי שלא מועילה לספק.
לכאורה העפר כבר לא נחשב 'מוקצה' ומה זה משנה אם אני הקצתי לשימוש ודאי או ספקי?
- 16 תגובות
- 238 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
10 ספטמבר 2021, 00:00
-
-
- 8 תגובות
- 119 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצעיר שבחבורה
05 ספטמבר 2021, 16:46
-
-
מה הדין ביצה שנולדה בשבת... הייתי מכין ממנה חביתה!
תגובות: 8
על ידי
נדיב לב » 05 ספטמבר 2021, 12:45
זמן קריאה: 3 דקות
....סיפר הזקן:
גרתי בלונדון, בגולדס גרין, ולמדתי בתיכון המקומי. החברים שלי המשיכו לאוניברסיטה, וכמעט כולם נשאו לגויות. ידעתי שזה המסלול הצפוי גם לי, אם אלך לשם, וידעתי שאיני רוצה להתחתן עם גויה. חשבתי: מי יערוב לי שלא אכשל? לאחר הרבה מחשבות, התחבטויות ודיונים החלטתי ללכת ללמוד בישיבה.
שמעתי...
- 8 תגובות
- 203 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
05 ספטמבר 2021, 16:41
-
-
אם שבח חשוב הכנה - דף ב ע"ב
תגובות: 10
על ידי
בן עזאי » 03 ספטמבר 2021, 14:40
זמן קריאה: 4 דקות
הנה הסה ת מפ' בירושלמי דשיירי פתילה ושמן ומדורה אסורים משום הכנה לפי שנעשים יותר טובים ע י שדלקו וכבו, דפתילה מהובהבת יותר טובה, ושמן שדלק הוא יותר צלול. ומבו' חידוש גדול דאפי' תוספת שבח בעלמא שהשמן נעשה יותר צלול חשיב הכנה, . והנה גם התוס' בעירובין דף מ' והרשב א בעה ק סוברים כן ומביאים הירושלמי...
- 10 תגובות
- 105 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
05 ספטמבר 2021, 14:17
-
-
תרנגולת העומדת לגדל ביצים
תגובות: 46
על ידי
HaimL » 02 ספטמבר 2021, 20:24
זמן קריאה: 16 דקות
אמאי פשיט לגמרא דבתרנגולת העומדת לגדל ביצים אסור משום מוקצה, הא אינו מקצה מדעתו אלא את התרנגולת, דעומדת לגדל ביצים, ודחי בידיים שלא יאכל אותה. אבל כל עצמה, הלא אין עומדת אלא לביצים, וכל הנולד ממנה ראוי לאכלו ודעתו עליו.
- 46 תגובות
- 522 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לביא
04 ספטמבר 2021, 23:39
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה