-
-
אמירת יהי שם לאחר שמונה עשרה למנהג הספרדים
תגובות: 12
על ידי
well » 04 אפריל 2021, 21:53
זמן קריאה: 2 דקות
כידוע מנהג הספרדים לומר שלשה פסוקים לאחר שמונה עשרה : יהי שם וכו' (בתפילות שאין אומרים בהם תחנון),
האם מישהו יוכל להחכים אותי על מקור מנהג זה וטעמו?
- 12 תגובות
- 132 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמו שחל
לפני 14 דקות
-
-
עיון בפיוט ברוך א'ל עליון אשר נתן מנוחה
תגובות: 11
על ידי
ובכן » 09 אפריל 2021, 06:25
זמן קריאה: 5 דקות
הזמר הזה ידוע רבות בין האשכנזים, ואמרתי לשתף את אשר עיינתי בו ובמבנהו וצורתו.
הבית הראשון:
ברוך א'ל עליון/ אשר נתן מנוחה
לנפשנו פדיון/ משאת ואנחה
והוא ידרוש לציון/ עיר (הנדחה)
עד אנה תוגיון/ נפש נאנחה
כל אחד מבחין במבנה. הבית כולל ארבע שורות, כאשר כל החלקים הראשונים שלהן מתחרזים יחד בסיומת...
- 11 תגובות
- 170 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
אתמול, 23:45
-
-
הבדל בסדר סיום התפילה בין שבת לחול לפי נוסח אשכנז
תגובות: 4
על ידי
well » אתמול, 22:29
זמן קריאה: 1 דקות
כידוע לפי נוסח אשכנז מסיימים את התפילה בימות החול בסדר הזה: עלינו, שיר של יום, פטום הקטורת.
ואילו בשבת הסדר: פטום הקטורת, עלינו, שיר של יום.
האם ידוע למישהו מקורות המביאים טעם לשינוי הזה?
- 4 תגובות
- 40 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דרומאי
אתמול, 23:06
-
-
שאלה בפיוט אמיץ כוח
תגובות: 8
על ידי
HaimL » 28 ספטמבר 2020, 20:33
זמן קריאה: 1 דקות
אך למען הגילוי הנאות, אני דווקא מאומרי אתה כוננת .
והפר ציווי כפתי בהשאת זוחל. ועונש בזיעת אף לטרוף חוקו. ואיוולת בצירים. וערום עפר לחמו.
מדוע לא הזכיר ערום אצל החטא, שבא ע י ערמתו של הנחש, כמפורש בתורה, והנחש היה ערום וגו'. והיה צריך לכאורה להזכיר זוחל אצל העונש דווקא.
- 8 תגובות
- 146 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
09 אפריל 2021, 06:59
-
-
תפילת שלמה בחרוזות
תגובות: 34
על ידי
ובכן » 05 אפריל 2021, 00:24
זמן קריאה: 9 דקות
אחר שמצאתי שאלה זו
...והיכן מצינו שאנשי כנסת הגדולה חרזו חרוזים?
...ובכלל אני שואל, האם מצאנו בתקופת אנשי כנה ג חריזה?
אמרתי לשתף ברעיון נחמד ששמעתי ממאן דהוא , ששלמה המלך בתפילתו ( מלכים א ח, נז-נט ), דקדק לחרוז מילות הברכה, וזו תוארה:
יְהִי ה' א'להינו עִמָּנוּ
כַּאֲשֶׁר הָיָה עִם...
- 34 תגובות
- 336 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ובכן
09 אפריל 2021, 06:31
-
-
זמן ברכת הנטילה שלפני התפילה
תגובות: 10
על ידי
שלומי טויסיג » 07 יוני 2020, 22:28
זמן קריאה: 7 דקות
התוס' (פסחים ז:) ועוד ראשונים רבים הביאו שני טעמים מדוע אין ברכים את ברכת על נטילת ידים עובר לעשייתן קודם הנטילה, א. שכיון שלפעמים
הידים מזהמות וא״א לברך על נט״י, א״כ גם כשידיו נקיות יברך אחר הנטילה. ב. מפני שאפשר לברך עובר לעשייתן גם אם מברכים לאחר הנטילה, והוא ע״י שנברך קודם הניגוב שהיא גמר...
- 10 תגובות
- 155 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
09 אפריל 2021, 00:13
-
-
ח"י אזכרות בובא לציון ?
תגובות: 4
על ידי
אברהם לוי » 04 אפריל 2021, 22:14
זמן קריאה: 2 דקות
כתב האבודרהם בסדר ובא לציון וז ל: ולכך תקנו לתרגם סדר קדושה זה כדי שיבינו עמי הארץ שאין מכירין לדבר בלשון הקדש אלא בלשון תרגום שהיו רגילים לדבר בו באותו זמן, כמו שאמרנו בפירוש הקדיש. ותקנו להם כאן כמו תפלה קטנה. בתחלה אשרי ואח כ קדושה וזכרון ציון ותלמוד תורה, כמו שתקנו בלילי שבת ברכה מעין שבע בעבור...
- 4 תגובות
- 89 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברהם לוי
08 אפריל 2021, 20:44
-
-
את שם הקל המלך הגדול הגיבור והנורא "קדוש הוא".
תגובות: 47
על ידי
יושב אוהלים » 03 מרץ 2021, 12:30
זמן קריאה: 19 דקות
בברכת יוצר:
אֶת שֵׁם הָאֵ-ל הַמֶּֽלֶךְ הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא קָדוֹשׁ הוּא .
צ ב למה נשתנה צורת התואר האחרון 'קדוש' משאר התוארים הא-ל הגדול הגיבור והנורא, שנאמר בזה קדוש הוא , ולמה לא נאמר אֶת שֵׁם הָאֵ-ל הַמֶּֽלֶךְ הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא וְהַ קָדוֹשׁ?
ואין לומר שאנו אומרים...
- 47 תגובות
- 391 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי קדמא ואזלא
08 אפריל 2021, 14:05
-
-
מה אתם מתכוונים בתפילות מוסף - לבקש או לנדור ממש? והאם זה לעיכובא?
תגובות: 11
על ידי
מתאהב על ידך » 26 מרץ 2020, 03:01
זמן קריאה: 5 דקות
למשל היום במוסף של ר ח (אבל לא רק):
שתעלנו בשמחה לארצנו ותטענו בגבולנו, ושם נעשה לפניך את קרבנות חובותינו .
ואני נבוך כל פעם מחדש
האם במילים אלו אנו אמורים לבקש שתי בקשות כדלהלן:
1. שתעלנו וכו'.
2. שנעשה לפניך וכו' .
או אולי בעצם בתפילה זו מתייחסים אנו לתביעה האוטומטית המתעוררת כלפינו, שהלא הגיע...
- 11 תגובות
- 260 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דעתו יפה
08 אפריל 2021, 07:34
-
-
שובה עלינו או שובה אלינו
תגובות: 36
על ידי
בן אבנר » 03 אפריל 2021, 23:03
זמן קריאה: 16 דקות
בעוד שרוב מתפללי נוסח אשכנז כבר עזבו את נוסח סטנוב וחזרו לומר בתפילתם מוריד הגשם בסגול, אך יש עוד שינויים של אותו האיש המתפרסמים מעת לעת שעדיין רוב הציבור אומרים אותם בשיבוש, ומענינא דיומא אחר ששמעתי כל הפסח מהחזנים שובה אלינו בהמון רחמיך רציתי לדעת למה באמת לא שינו הציבור את הרגלם גם בזה לשובה...
- 36 תגובות
- 535 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אור עולם
07 אפריל 2021, 21:31
-
-
ברכה ותפילה בלא כוונה
על ידי
נסיכא דבי נשיאה » 07 אפריל 2021, 17:43
זמן קריאה: 0 דקות
וכתב ר' יהודה החסיד (*) שה' יתברך מתמלא חרון-אף בראותו שאומרים ברכה ותפילה בלא כוונה, וגורם לאיבוד החכמה והתבונה מן העולם!
היכן דברי רבי יהדוה חסיד?
- 0 תגובות
- 35 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נסיכא דבי נשיאה
07 אפריל 2021, 17:43
-
-
פירוש שם ה' "אדני" לפי ר' יהודה החסיד והרוקח
תגובות: 1
על ידי
במבי » 04 אפריל 2021, 09:31
זמן קריאה: 1 דקות
כתוב בספר הגימטריאות של ר' יהודה החסיד בריש פרשת פקודי:
מה טובו אהליך יעקב, מה באתב ש י צ (בגימטריא) מאה זהו מה ה' אלוקיך שואל מעמך, מאה ברכות בכל יום ומאה אותיות בפסוק כשתקרא במילוי תיבות שואל , ובכל ברכה שם אדני בסוף הברכה והוא אַדֵן העולם (ד' בצירי) מתחת זרועות עולם (דברים לג-כז) וכנגדו ק'...
- 1 תגובות
- 69 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אור זורח
07 אפריל 2021, 14:06
-
-
ברך עלינו - הסבר.
תגובות: 5
על ידי
משה הלוי זוכמיר » 29 מרץ 2021, 22:35
זמן קריאה: 1 דקות
למה בברכת השנים אומרים רק 'ושבענו מטובה' ולא ממשיכים שיהיה לחיים ולא למוות, לברכה ולא לקללה. כמו בתפילת טל?
- 5 תגובות
- 75 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן אבנר
07 אפריל 2021, 12:30
-
-
הקפדת הפייטנים בחריזה על הניקוד והדיוק הניקודי
תגובות: 81
על ידי
אבר כיונה » 20 דצמבר 2020, 00:09
זמן קריאה: 22 דקות
אחד טען שראי' שצריך לומר שם אדנות כהגייה המזרחית בפתח תחת הנון, מהזמירו צור משלו אכלנו ברכו אמוני שבענו וגם הותרנו כדבר ה', ואמרו לו שאין מזה ראי' אלא לזה שמחבר הזמירה הנ''ל הי' מעדות המזרח.
גם ר' שמעון בר יצחק ממגנצא חרז פתח עם קמץ בזמר ברוך ה' יום יום, וכן ר' ברוך בר' שמואל ממגנצא בברוך אל...
- 81 תגובות
- 428 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נבהל להשיב
07 אפריל 2021, 10:44
-
-
אמירת פיוטים
תגובות: 42
על ידי
איש הישראלי » 04 אפריל 2021, 17:55
זמן קריאה: 16 דקות
מדוע בבתי הכנסת הנקראים ליטאים
לא אומרים פיוטים
למרות דברי רבינו המ ב בעניין זה?
- 42 תגובות
- 346 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נש בר נש
07 אפריל 2021, 00:29
-
-
תפילה בציבור או בישוב הדעת
תגובות: 21
על ידי
תיובתא » 16 ספטמבר 2020, 09:11
זמן קריאה: 7 דקות
שאלני יהודי מתחזק המתגורר בישוב אשר אין בו מניין, וכדי להגיע למניין לוקח לו הדבר זמן. האפשרויות שלו הם כדלהלן:
1. להתפלל בביתו ללא מנין ותוך הפסד קריאת התורה, אך בישוב הדעת ובמתינות ללא דילוגים.
2. להקפיד על מניין, אך התפילה תהא בפיזור הדעת, במרוצה (לחץ של זמן וכדו'), ועם דילוגים שאולי יושלמו בהמשך...
- 21 תגובות
- 336 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
06 אפריל 2021, 22:38
-
-
מכשול בסידור וילנא
תגובות: 12
על ידי
פרלמן משה » 04 אפריל 2021, 21:27
זמן קריאה: 2 דקות
בשו ע מוזכר לומר קודם התפלה פרשת התמיד והקטורת, ובסידור וילנא הוסיף כל קרבנות היחיד ועבודות בית המקדש, והמתפלל התמים הולך לפי הסדר, וכשאינו מספיק מחסיר את העיקר.
- 12 תגובות
- 237 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי 5555
06 אפריל 2021, 17:49
-
-
לשון יחיד עם סגו"ל
תגובות: 9
על ידי
הצדיקים מבקשים » 31 מרץ 2021, 13:54
זמן קריאה: 3 דקות
בלשון הקודש, מקובל כי לשון יחיד של שולחן שלך נכתב 'שולחנך' ואילו שולחנות שלך , נכתב 'שולחניך'. הראשון נהגה בשפת העברית בשוו א תחת הנו ן והשני בסגול, כך גם לרוב בלשון הקודש. אלא שבלשון הקודש, מופיע רבות בתורה ובסידור התפילה לשון יחיד שמנוקדת בסגו ל. לא ידעתי את חילוק הדברים ובחיפושי מצאתי באתר של...
- 9 תגובות
- 200 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סנגורן של ישראל
06 אפריל 2021, 13:59
-
-
- 4 תגובות
- 83 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבר כיונה
06 אפריל 2021, 12:23
-
-
טעות בדרשו בברכת רפאינו
תגובות: 5
על ידי
עמק יזרעאל » 05 אפריל 2021, 16:06
זמן קריאה: 1 דקות
במשנ''ב דרשו כותבים בהלכות ברכת רפאינו בשם ר' חיים קנייבסקי שכשמתפללים על רב צריך לומר ר' פלוני ומביאים ציון ואחר עיון קטן לא מצאתי התייחסות על זה שם ולא במקומות אחרים שבדקתי אך דמסברא י''ל הפוך שאין גדלות לפני הקב''ה
- 5 תגובות
- 105 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי 5555
05 אפריל 2021, 20:55
-
-
- 14 תגובות
- 140 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי המכיר את מקומו
05 אפריל 2021, 16:08
-
-
מדוע אברהם תיקן תפילת שחרית ולא ערבית
תגובות: 7
על ידי
במבי » 22 נובמבר 2019, 05:00
זמן קריאה: 2 דקות
ישנה שאלה ששמעתי בעבר מדוע אברהם תיקן תפילת שחרית ולא ערבית, שהרי היום מתחיל מהלילה והיה מתאים יותר שיתחיל בערבית?
אז אתמול החלפתי מג ש שבמזל ט אשתו ילדה, והציבור הוא עמך פשוט אך כמו שרב המזמר תמיד היה אומר שהפשוט הוא לא כ כ פשוט.
והנושא הנלמד היה הגמ' בסוטה על הקללות והברכות שבהר גריזים והר עיבל,...
- 7 תגובות
- 342 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רב אחא
05 אפריל 2021, 00:49
-
-
ביאור בקדיש
תגובות: 13
על ידי
מקדש שביעי כל שביעי » 03 מרץ 2021, 00:04
זמן קריאה: 2 דקות
א. במ ב (נו סק ב) כתב: אחר תיבות כרעותיה יפסיק קצת דתיבות אלו קאי אלמעלה על יתגדל.
למה עונים אמן אחר שמיה רבא הרי זה אמצע בקשה לדברי המשנ ב, ועוד למה לא עונים אמן אחר די ברא כרעותיה.
ב. 'לעלם ולעלמי עלמיא' האם ידוע למישהו על פירוש דהיינו בארבע עולמות אבי ע?
תודה לחכמים העונים.
- 13 תגובות
- 235 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
04 אפריל 2021, 16:14
-
-
תשעה ירחי לידה - מה הקשר ליהדות?
תגובות: 45
על ידי
חייל של הרבי » 07 ינואר 2021, 21:48
זמן קריאה: 17 דקות
בפיוט אחד מי יודע,
מזכירים דברים שקשורים לתורה ויהדות.
ורק תשעה ירחי לידה, לא הבנתי מה השייכות של זה לפיוט של מושגים יהודיים ותורניים. הרי גם אצל הגויים להבדיל זה תשעה ירחים, ואין זו 'אמונה' שלנו (כמו ששת ימי הבריאה ויום השבת) אלא מציאות רפואית גשמית.
- 45 תגובות
- 781 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ובכן
04 אפריל 2021, 14:41
-
-
טעות במחזור ליום כיפור של רינת ישראל
תגובות: 14
על ידי
HaimL » 11 נובמבר 2019, 07:36
זמן קריאה: 2 דקות
בפיוט אמיץ כוח, שהודפס בנספחים, ישנה טעות בחרוז וציוויתו בלי לעוט מעץ הדעת. הדפיסו שם לעוט בשורוק
וזאת טעות מוכחת, שכן הלמ ד אינה אות שימוש (מלשון לעוט על משהו) אלא חלק מהשורש לע ט שהוא לשון אכילה, כמו הלעיטני נא. ועל כן צריך להיות לעוט בחולם, כמו עת רקוד וכו'
האם מישהו יודע כיצד ניתן ליצור איתם...
- 14 תגובות
- 417 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
02 אפריל 2021, 06:55
-
-
מה הפירוש ברוך אתה
תגובות: 4
על ידי
מענה לשון » 31 מרץ 2021, 19:50
זמן קריאה: 0 דקות
בדרך כלל מפרשים את המילה ברוך אתה - מקור הברכות, וכמו שמתארים את הקב ה רחום וחנון כך גם מקור הברכות מושפע ממנו, שלא כמו התייחסות הבורא לאדם שדווקא אז שייך לומר שהקב ה מברך את האדם אבל להיפך לא שייך לומר שהאדם גורם ברכה להקב ה
ושמעתי להעיר איך יתפרש על פי זה ברכי נפשי את ה'?
- 4 תגובות
- 133 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סלקא דעתך
31 מרץ 2021, 22:33
-
-
אמירת שלום עליכם בליל שבת למי שאינו מתפלל חוץ לביתו
תגובות: 11
על ידי
avih » 07 מאי 2020, 12:07
זמן קריאה: 3 דקות
נשאלתי באדם אשר מתפלל בביתו אם צריך לומר הפזמון (זמירון) שלום עליכם לפני סעודתו.
ואסביר שאלתי שהרי כידוע הסיבה לאמירת הפזמון היא הגמ' בשבת קיט: תניא ר' יוסי בר יהודה אומר שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בע ש מבית הכנסת לביתו אחד טוב ואחד רע וכשבא לביתו ומצא נר דלוק ושלחן ערוך ומטתו מוצעת מלאך טוב אומר...
- 11 תגובות
- 311 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי השר מקוצי
31 מרץ 2021, 16:42
-
-
תפילה על בנים ב'בריך שמיה'
תגובות: 43
על ידי
הטרוד לדעת » 24 אוקטובר 2018, 14:39
זמן קריאה: 15 דקות
יש בתפילת 'בריך שמיה' תפילה 'ותיהב לי בנין דכרין דעבדין ריעותך', ויש סידורים שהסגירו זאת בסוגריים.
ואני מעודי לא הבנתי מה המקור להסגיר זאת, הא למיטב ידיעתי במקור לתפילה בדברי הזוהר מובא הכל בלא סוגריים, וכי בגלל שיש מתפללים רווקים שלא מצפים באופן מיידי לילדים? וכי זה מניעה להתפלל על זה על העתיד...
- 43 תגובות
- 1222 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
30 מרץ 2021, 15:48
-
-
למה מותר לומר למנצח יענך ביום צרה? האין זה קטרוג?
תגובות: 6
על ידי
מתאהב על ידך » 30 מרץ 2020, 12:11
זמן קריאה: 1 דקות
השאלה היא רק כמו האידנא שמצוי שאומרים בדרך תפילה ובקשה.
ולא כשזה סתם אמירת תהלים וקריאת תנ ך בעלמא.
(סוג של לימוד תורה, כמו פיטום הקטורת ועוד).
מה מבקשים?
ישלח עזרך מקודש ומציון יסעדך.
ובזכות מה?
יזכור כל מנחותיך . (פרשת שבוע...)
ועולתך ידשנה סלה.
בקיצור: רק בזכות הקרבנות, העולות המנחות...
- 6 תגובות
- 119 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מתאהב על ידך
29 מרץ 2021, 02:40
-
-
להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע
תגובות: 69
על ידי
יעקב שלם » 19 פברואר 2021, 08:24
זמן קריאה: 16 דקות
האם יש מקור לומר פעמיים זייכר באשרי בפסד ז
(כך נוהג שכני לספסל בית הכנסת)
כמו בקריאת זכור
זה נראה לי חומרא תמוהה
בפרט שגם בזכור שזה דאורייתא ודאי יצא יד ח גם בלי לחזור
- 69 תגובות
- 837 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תולעת ספרים
26 מרץ 2021, 16:15
משתמש הגולש בפורום זה: ובכן | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה