כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
הערות והארות מסכת כתובות
תגובות: 35
על ידי
שמואל דוד » 19 יולי 2022, 06:05
זמן קריאה: 15 דקות
כמה הערות בפרק א׳
א) כתובות ח.
רש״י ד״ה משמח חתן וכלה - ובאחרונה משמח חתן עם הכלה וכו׳ ובאחרונה שבח שמשבח להקב ה שברא חתונת דיבוק איש באשה על ידי ״שמחה וחדוה״ לפיכך יש לחתום משמח חתן עם הכלה שהוא לשון שמחת איש באשה
יש לדקדק מדוע נקט רש״י הני תרי לשונות של שמחה.
ב) כתובות ח.
רש״י ד״ה חדא...
- 35 תגובות
- 410 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חושב,
17 אוגוסט 2022, 12:12
-
-
כל מקום שיש מכר אין קנס וכל מקום שיש קנס אין מכר (כתובות מ, ב)
תגובות: 9
על ידי
456456 » 16 אוגוסט 2022, 13:04
זמן קריאה: 3 דקות
כתובות מ, ב
דתניא קטנה מבת יום אחד ועד שתביא שתי שערות יש לה מכר ואין לה קנס משתביא שתי שערות עד שתיבגר יש לה קנס ואין לה מכר דברי ר מ שהיה ר מ אומר כ מ שיש מכר אין קנס וכ מ שיש קנס אין מכר וחכמים אומרים קטנה מבת ג' שנים ויום אחד ועד שתיבגר יש לה קנס קנס אין מכר לא אימא אף קנס במקום מכר
ידוע...
- 9 תגובות
- 62 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי 456456
16 אוגוסט 2022, 15:53
-
-
כתובות ל. -"יעקב על כל מילי אזהר"
תגובות: 13
על ידי
חימקו » 05 אוגוסט 2022, 12:01
זמן קריאה: 3 דקות
מבואר בגמ' שיעקב הזהיר את בניו גם מאסונות שבידי אדם וגם באסונות שבידי שמים, וצ ע מה יש להזהיר באסונות בידי שמים הרי אם נגזר עליהם שאריה יטרוף אותם, מה לי הכא ומה לי התם?
- 13 תגובות
- 219 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חימקו
09 אוגוסט 2022, 21:11
-
-
הערות בפשט - כתובות דף כ"ז
תגובות: 4
על ידי
שמש זורחת » 03 אוגוסט 2022, 22:45
זמן קריאה: 3 דקות
כ ז א',
אמר רב מרי לבעול יש פנאי לנסך אין פנאי, פירש י לבעול יש פנאי דתקיף להו יצרייהו עכ ל, הנה ענין ניסוך דהכא קשה לפרש דענינו דמנסכים לעבודה זרה להדיא, ולכאורה ענינו משום מגע עובדי כוכבים דגזרו בה רבנן, והיינו דמשום גזל מתעסקים ביין וממילא הוא אסור משום מגעם, ומצאתי בחכם צבי סימן קל ב דכתב...
- 4 תגובות
- 154 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הישר_והטוב
08 אוגוסט 2022, 15:03
-
-
מותר להסתכל בפני כלה...ולית הלכתא כוותיה
תגובות: 44
על ידי
חימקו » 23 יולי 2022, 21:51
זמן קריאה: 17 דקות
כתובות דף יז עמוד א
א ר שמואל בר נחמני א ר יונתן: מותר להסתכל בפני כלה כל שבעה, כדי לחבבה על בעלה. ולית הלכתא כוותיה.
מה שורש המחלוקת בין רבי יונתן שהתיר להסתכל בפני הכלה לבין החכמים שחלקו עליו,
הרי בראייה בעלמא מותר אלא מדובר על ראיה ממש ומה טעמו של רבי יונתן שהתיר זאת?
- 44 תגובות
- 832 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משיב כהלכה
04 אוגוסט 2022, 22:59
-
-
כתובות יב: האם דעת רבן גמליאל דנאמנת רק כשיש לה מיגו?
תגובות: 8
על ידי
אוריאל » 31 יולי 2022, 12:08
זמן קריאה: 4 דקות
כתובות יב: ע כ לא קאמר ר ג התם אלא דאיכא מיגו אבל הכא מאי מיגו איכא.
פירש י דאיכא מיגו דיכלה לומר מוכת עץ אני ולא אסרה נפשה לכהונה, ובמתני' דלקמיה יכלה לומר מוכת עץ אני תחתיך דאית לה מאתן (ואתיא כרבי אלעזר ודלא כרבי יוחנן, כמבואר לקמן טז. ולכאו' נצטרך לומר לפי ד רש י דרב נחמן ס ל כרבי אלעזר)....
- 8 תגובות
- 138 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
04 אוגוסט 2022, 22:52
-
-
בני כהנים גדולים
תגובות: 4
על ידי
תלמיד קטן » 27 אפריל 2022, 20:18
זמן קריאה: 1 דקות
בפרק שני דייני גזירות מביאה המשנה ב' פעמים את דעת 'בני כהנים גדולים'. האם ידוע מי הם? האם הכוונה לקבוצה מסויימת של תנאים?
- 4 תגובות
- 360 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
04 אוגוסט 2022, 19:24
-
-
מקור לאלה שמחקים את כתב ידו של רבם
תגובות: 3
על ידי
שמש זורחת » 03 אוגוסט 2022, 22:50
זמן קריאה: 1 דקות
בכתובות כ ח מבואר שנאמן אדם להיד שזה כתב ידו של רבו
וכתב על זה בשטמ ק בדברים מפורשים שמעיין כתיב יד רבו כדי לכתוב כמותו
- 3 תגובות
- 126 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דוד ה.
03 אוגוסט 2022, 22:58
-
-
כתובות כ"ז א', והא אשקלון דעל ידי ממון הוה
תגובות: 1
על ידי
שמש זורחת » 03 אוגוסט 2022, 14:01
זמן קריאה: 0 דקות
כ ז א', והא אשקלון דעל ידי ממון הוה, לעיל כ ו ב' אמרי' והא אשקלון דיד עובדי כוכבים תקיפה על עצמן, והתם נזדקק רש י ז ל לבאר מהיכי תיתי וכתב דארץ פלשתים היא ועוד כבר גלו ישראל עכ ל, ואם כן ודאי צ ב מהיכי פשיטא להו הכא דעל ידי ממון הוה, וצ ע.
- 1 תגובות
- 73 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ה' הוא האלוקים
03 אוגוסט 2022, 15:05
-
-
מי שנהנה מדבר ששייך לחברו, והדבר שנהנה ממנו אינו שוה פרוטה, אבל ההנאה שוה פרוטה, האם משלם מה שנהנה?
תגובות: 15
על ידי
יושב אוהלים » 03 אוגוסט 2022, 11:24
זמן קריאה: 9 דקות
שאלה: מי שנהנה מדבר ששייך לחברו, והדבר שנהנה ממנו אינו שוה פרוטה, אבל ההנאה שוה פרוטה, האם משלם מה שנהנה?
לכאורה יש להביא ראיה מהא דאיתא בכתובות דף ל: - זר שאכל תרומה לאביי פטור, , ולרבא חייב,
ופריך בגמ' - ולאביי פטור, והאמר רב חסדא מודה ר' נחוניא בן הקנה בגונב חלבו של חבירו ואכלו שהוא חייב, שכבר...
- 15 תגובות
- 131 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברכצ'יק
03 אוגוסט 2022, 15:04
-
-
- 6 תגובות
- 135 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
27 יולי 2022, 19:37
-
-
בעל נגרר אחר מזל אשתו
תגובות: 4
על ידי
התורה היא חיינו » 26 יולי 2022, 00:47
זמן קריאה: 1 דקות
מציא אמרה ליה נסתחפה שדהו
ובתוס' מבאר בפי' השני שאין יכול לומר לה שאדרבא, מזלך הוא גרם, שאישה היא שדה של הבעל ואין הבעל שדה שלה.
ומאידך ביבמות דף ס ד ע ב לגבי אישה קטלנית, יש שיטה שמזל גורם
לכאו גמ' מפורשת שאיש נגרר אחר מזל אישתו ??
- 4 תגובות
- 128 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
27 יולי 2022, 19:18
-
-
אם רוב העיר משיאין לכהונה
תגובות: 5
על ידי
מיכי » 22 יולי 2022, 14:52
זמן קריאה: 1 דקות
משנה יד ב אם רוב אנשי העיר משיאין לכהונה
יש לדון מי נכנס בכלל הרוב (לפחות לדעת רעק א דמי שאינו בכלל הספק לא מחשבין אותו) האם זה כולל את כולם כולל מי שאינו מסתבר כלל כגון זקנים או אנשים כשרים מופלגים וכדומה האם נותנים להם משקל דומה כמו כל אחד אחר?
- 5 תגובות
- 149 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיכי
26 יולי 2022, 23:42
-
-
כתובות יז. | לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות
תגובות: 4
על ידי
בן אבנר » 24 יולי 2022, 00:19
זמן קריאה: 2 דקות
הפשט הפשוט הוא כדפירש י לעשות לאיש איש כרצונו, דהיינו שהאדם תמיד יחשוב על השני כיצד להתיחס אליו בצורה הנעימה לו ביותר.
אמנם בעין משפט ציין לרמב ם פ ו מדעות הל א, ששם כתב הרמב ם את דבריו הידועים שדרך האדם להמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו, ומקורו מדברי המגדל עוז שם שציין על הרמב ם לדברי הגמ'...
- 4 תגובות
- 125 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
26 יולי 2022, 01:13
-
-
מדוע הצנועות מסרו את נפשן?
תגובות: 15
על ידי
חימקו » 12 יולי 2022, 21:47
זמן קריאה: 6 דקות
כתובות דף ג עמוד ב
משום דאיכא צנועות, דמסרן נפשייהו לקטלא ואתיין לידי סכנה.
בפשטות נראה שהטעם שהצנועות מסרו את נפשן הוא מטעם שחשבו שיש איסור להיבעל להגמון ולא ידעו שאם זה באונס הם לא עוברות איסור,
ועל זה הגמ' מקשה לדרוש להם דאונס שרי.
אבל באמת הפשט הוא לא כך, כל הסיבה שהצנועות מסרו את נפשן הוא...
- 15 תגובות
- 399 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
26 יולי 2022, 00:17
-
-
כתובות דף יט: - "עדים שאמרו תנאי היו דברינו" ומה טוען הקונה?
תגובות: 9
על ידי
מבין ענין » 25 יולי 2022, 14:23
זמן קריאה: 3 דקות
כשהעדים טוענים תנאי היו דברינו כותב רש י שהמוכר טוען שהקונה לא קיים את התנאי.
רש י לא כותב ומה טוען הקונה? שקיים? שלא היה תנאי?
אם תאמר שהקונה טוען שקיים תנאו - א כ אין צורך לעדים ועדותם שהיה תנאי... המוכר והקונה מסכימים על כך... ובנוגע לקיום התנאי - על זה אין לעדים שום ידיעה או עדות.
אלא מסתבר...
- 9 תגובות
- 97 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה בער
25 יולי 2022, 19:49
-
-
מי טורח בסעודת חתן, האב או הבעל?
תגובות: 12
על ידי
לילה כיום יאיר » 18 יולי 2022, 17:17
זמן קריאה: 3 דקות
בגמ' כתובות ט' ב' מבואר, שהאומר פתח פתוח נאמן להפסידה כתובתה, משום חזקה שאין אדם טורח בסעודה ומפסידה.
ולכאורה יש להקשות ע כ, מהמבואר לעיל ג' ב' שאם מת אביו של חתן אין מפסידין את הסעודה, דלית דטרח ליה, ומשמע שאביו הוא שטורח בסעודה, ולא החתן עצמו.
- 12 תגובות
- 182 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש פשוט מאד
18 יולי 2022, 22:53
-
-
כתובות דף ט.
תגובות: 3
על ידי
איזנבך » 18 יולי 2022, 10:39
זמן קריאה: 1 דקות
תלמוד בבלי מסכת כתובות דף ט עמוד א: וקינוי וסתירה - אפילו בעד אחד נמי .
טעון ביאור, הרי אחרי קינוי וסתירה, אפילו שלא ידעינן בוודאי שנטמאה, נאסרה כל עוד שלא שתתה המים, ולמה צריך עוד עד אחד שנטמאה?
- 3 תגובות
- 110 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דרומאי
18 יולי 2022, 13:20
-
-
- 0 תגובות
- 62 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לב טוב
14 יולי 2022, 19:09
-
-
- 1 תגובות
- 107 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אוהב שלום
08 יולי 2022, 10:43
-
-
- 2 תגובות
- 403 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן אליהו
04 מאי 2022, 20:46
-
-
- 9 תגובות
- 395 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לביא
14 מרץ 2022, 18:55
-
-
דף קג. אשכבתא דרבי - העיקר חסר מן הספר?
על ידי
איש מזרע אהרן » 06 פברואר 2022, 19:55
זמן קריאה: 0 דקות
ת''ר בשעת פטירתו של רבי וכו'
קשה למצוא את הקשר של כל זה לסוגיא
במדרש רבה יש תוספת:
רבנו צוה שלשה דברים לפני מיתתו, אמר להם אל תספדוני בעירות, ואל תזוז אלמנותי מתוך ביתי , ומי שנטפל בי בחיי הוא יטפל בי במותי. אל תספדוני בעירות, מפני המחלקת. ואל תזוז אלמנותי מתוך ביתי, ולא מתניתא היא אלמנה שאמרה...
- 0 תגובות
- 212 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש מזרע אהרן
06 פברואר 2022, 19:55
-
-
כתובות כג,א - חזקה שהורעה
תגובות: 2
על ידי
מבקש אמת » 25 נובמבר 2021, 19:53
זמן קריאה: 2 דקות
בכתובות כג,א איתא דאם עד אחד אומר על אשה שנתקדשה ועד אחד אומר לא נתקדשה לכתחילה לא תנשא, והקשו התוס' למה לא נעמידה אחזקת פנויה, ותירצו כגון שאנו יודעים שזרק לה קדושין ומספקא לן אי קרוב לו או קרוב לה והני ב' סהדי חד אמר קרוב לו וחד אמר קרוב לה דכיון דודאי זרק לה הקדושין לית לן למימר אוקמה אחזקה...
- 2 תגובות
- 264 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
26 נובמבר 2021, 00:19
-
-
וכי היום לא נשמע קול חתן בחוצות ירושלים? והמסתעף.
תגובות: 90
על ידי
משולש » 18 אוקטובר 2021, 00:13
זמן קריאה: 22 דקות
מדוע מבקשים מהרה ה א ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים... קול חתן וקול כלה קול מצהלות חתנים מחופתם .
היום יש בירושלים כל ערב מאות חתונות בכל רחבי העיר. וכן בערי יהודה.
זה שאלה גם על ירמיהו שאמר שבגלות הנני משבית מן המקום הזה ... קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה
וכן הוא מבטיח שבגאולה עוד ישמע...
- 90 תגובות
- 1172 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
21 אוקטובר 2021, 00:16
-
-
תוכן עניינה של הכתובה כיוצרת נישואין
תגובות: 22
על ידי
שיר השירים » 05 אוקטובר 2021, 16:39
זמן קריאה: 9 דקות
דרוש הסבר ברור בתוכן העניין של הכתובה כחלק מיצירת הנישואין כן, אני יודע שזו תקנת חז ל שלא יהא קל בעיניו לגרשה וכדו' ובכ ז אני מנסה להבין מה עומד בשרשו של הד' כיסוד ובסיס לנישואין עד כדי שאסור לאשה להיות תחת בעלה בלא כתובה ונתינת הכתובה היא גם חלק ממסגרת מעשה הנישואין ואני מנסה להבין מה עומד מאחרי...
- 22 תגובות
- 242 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
06 אוקטובר 2021, 18:02
-
-
אונס ורצון
תגובות: 6
על ידי
מנההרניק » 04 אוקטובר 2021, 23:04
זמן קריאה: 0 דקות
אני צריך מ מ על הסוגיא הזאת
אשמח אם אחד החברים יוכל לעזור לי
- 6 תגובות
- 142 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לעצמו נברא
04 אוקטובר 2021, 23:41
-
-
האם יש קלב"ם במקום שהותר משום פקו"נ
תגובות: 12
על ידי
rk1234 » 11 ינואר 2021, 23:07
זמן קריאה: 5 דקות
האם יש קלב ם במקום שהותר משום פקו נ משום דסו ס הוה מעשה המחייב מיתה רק מותר משום דהוה אונס או דלמא דצריך שאם יתרו בו יהיה חייב כמו שכתוב מה ממון לא חלקת בו לחיוב שתמיד חייבים אף מיתה תמיד פטור בקלב ם אבל במקום שמותר אז גם בממון הוא יהיה פטור אם זה פקו נ ומותר לו לגנוב בלי שיהיה לו לשלם אח כ או...
- 12 תגובות
- 319 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
01 ספטמבר 2021, 07:15
-
-
אם אין ברכה על מצוות לא תעשה איך מברכים "....וציוונו על העריות" ?!
תגובות: 5
על ידי
במבי » 11 אוגוסט 2021, 21:31
זמן קריאה: 4 דקות
רבינו יונה והראש בריש כתובות מחדשים שאין ברכה על מצוות לא תעשה וע פ ביאורו המחודש עד למאד של החת ס לא קשה מברכת הקידושין וכדלקמן !
(שו ת החת ס או ח נה - ומרגלית נאה בסוף התשובה)
נפשו היפה בשאלתו ע ד מנהג מקומו שהכלות כשטובלת טבילה ראשונה להכן לבעילת מצוה מברכת שהחיינו אי אריך או לא אריך:...
- 5 תגובות
- 273 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמנואל
24 אוגוסט 2021, 17:34
-
-
"גלגל" דר' שמעון
תגובות: 26
על ידי
משה טו » 29 יולי 2021, 19:17
זמן קריאה: 6 דקות
ידועה הסברא דמרן הגרש ש דכל חלות שאם החלתה תגרום את ביטול סיבת החיוב אינה חלה כלל
לדוג' המגרש אשה ע מ שלא תינשא לפוני והלכה ונישאת, תוס' אומר שהקידושין אינם חלים ועדיין היא גרושה,
והרי הבעל אמר להדיא שאם תנשא בכה ג כלל אינו מגרשה
ובהכרח מבאר הגרשש דאם יחולו הקידושין יתברר למפרע שכלל אינם יכולים...
- 26 תגובות
- 608 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאב בודד
30 יולי 2021, 00:13
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה