כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
רצון שגעון בעלה
תגובות: 26
על ידי
יציר » 16 מאי 2022, 21:47
זמן קריאה: 12 דקות
אשה כשרה עושה רצון בעלה. יש להסתפק מה נכנס בגדר רצון בעלה האם גם שגעונות שאינם בקו הנורמה ג כ צריכה לשמע.
דלכאו' בגמ' נדרים ס ו בסיפור עם הנירות על ראשו של בבא בן בוטא נראה שאף שגעונות צריכה
- 26 תגובות
- 784 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איפכא מסתברא
20 מאי 2022, 09:41
-
-
שלהי פ"ג: 'שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלשׁ מֵאוֹת'
על ידי
משה נפתלי » 04 מרץ 2022, 09:48
זמן קריאה: 0 דקות
'שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלשׁ מֵאוֹת'. אָמַר רַבִּי אָמִי בַּר אַבָּא: אֱלִיעֶזֶר כְּנֶגֶד כֻּלָּם. אִיכָּא דְאָמְרִי: אֱלִיעֶזֶר הוּא, דְּחֻשְׁבָּנֵהּ הָכִי הָוֵי.
פירוש: למדרשו של רבי אמי אין 'שמנה עשר ושלש מאות' מנין חניכיו, אלא רומז על אליעזר עבד אברהם.
ללשון ראשון הכי מידריש קרא: וירק את...
- 0 תגובות
- 241 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
04 מרץ 2022, 09:48
-
-
- 8 תגובות
- 199 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ספר וסופר
24 פברואר 2022, 19:30
-
-
- 20 תגובות
- 1497 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ירא את השם
04 ינואר 2022, 04:50
-
-
מושבע ועומד מהר סיני
תגובות: 29
על ידי
המכיר את מקומו » 22 אפריל 2020, 11:55
זמן קריאה: 7 דקות
הנה היחס לשבועת הר סיני אינו כדברי אגדה בעלמא אלא כשבועה המחייבת ממש (ועל כן שבועה אינה חלה על דבר מצוה כדאיתא בנדרים ח'.),
ולכאו' קשיא טובא היאך נתחייבו בשבועה זו גופא לולא קבלת התורה?
האם ישנו חיוב קיום שבועה לולא דין התורה המחייבו?
- 29 תגובות
- 548 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
04 ינואר 2022, 04:19
-
-
נדרים ב.
תגובות: 8
על ידי
חיים חכם » 12 אוקטובר 2021, 16:07
זמן קריאה: 2 דקות
בריש המסכת מבואר בראשונים אופן של נדר בהתפסה שאומר דבר זה אסור עלי כקרבן וצריך להבין איך הפרשת קרבן בעצמו חלה האם זה גם מתורת נדר ואם לא איך מהני התפסה בדבר זה
- 8 תגובות
- 241 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מחפש תואר
04 ינואר 2022, 01:01
-
-
האם זו קושיא?
תגובות: 7
על ידי
פתח הבית » 02 ינואר 2022, 04:48
זמן קריאה: 1 דקות
משנה מסכת נדרים פרק ט משנה ט
פותחין לאדם בכבוד עצמו ובכבוד בניו אומרים לו אילו היית יודע שלמחר אומרין עליך כך היא ווסתו של פלוני מגרש את נשיו ועל בנותיך יהיו אומרין בנות גרושות הן מה ראתה אמן של אלו להתגרש ואמר אילו הייתי יודע שכן לא הייתי נודר הרי זה מותר:
כשלמד בני נ''י בשב''ק משנה זו נתקשה לו...
- 7 תגובות
- 135 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פתח הבית
02 ינואר 2022, 14:36
-
-
קוֹנָם עֵינַי בְּשֵׁנָה
תגובות: 18
על ידי
משה נפתלי » 28 דצמבר 2021, 08:46
זמן קריאה: 6 דקות
אֵין הַנְּדָרִים חָלִים אֶלָּא עַל דָּבָר שֶׁיֶּשׁ בּוֹ מַמָּשׁ. אָמַר קָרְבָּן שֶׁאֵינִי יָשֵׁן שֶׁאֵינִי מְדַבֵּר שֶׁאֵינִי מְהַלֵּךְ - אֵין הַנֶּדֶר חָל בְּכָל אֵלּוּ, וַהֲרֵי זֶה כְּאוֹמֵר דִּבּוּרִי וְהִלּוּכִי וַעֲשִׂיָּתִי קָרְבָּן שֶׁהֵן דְּבָרִים שֶׁאֵין בָּהֶן מַמָּשׁ. אֲבָל הָאוֹמֵר...
- 18 תגובות
- 168 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברהם משה
28 דצמבר 2021, 21:56
-
-
קוֹנָם עֵינַי בְּשֵׁנָה לְמָחָר אִם אִישַׁן הַיּוֹם
תגובות: 16
על ידי
משה נפתלי » 17 דצמבר 2021, 11:16
זמן קריאה: 4 דקות
וּמוֹדֶה רַב יְהוּדָה בְּאוֹמֵר 'קוֹנָם עֵינַי בְּשֵׁנָה לְמָחָר אִם אִישַׁן הַיּוֹם', שֶׁיָּשֵׁן הַיּוֹם.
כִּי לָא מִזְדְּהַר בִּתְנָאָה, אֲבָל בְּאִסּוּרָא מִזְדְּהַר.
תימה, וכי איצטריך תלמודא לאשמועינן דמודה רב יהודה דמותר לנדור נדר? ומה לי אם נדר במישרין ('קונם עיני בשינה למחר') או אם...
- 16 תגובות
- 211 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דרומאי
19 דצמבר 2021, 10:29
-
-
- 4 תגובות
- 191 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
21 נובמבר 2021, 18:06
-
-
''וגם במנוחתו לא ישכנו ערלים...'' (שייך לנדרים לא:)
תגובות: 5
על ידי
אבינועם » 26 אוקטובר 2020, 17:02
זמן קריאה: 2 דקות
זמן רב שאני תוהה מה עניין המשפט 'וגם במנוחתו לא ישכנו ערלים' שאנו אומרים בשחרית של שבת, הלא שבת אינה כקרבן פסח, וערל חייב לשבות.
אך ראיתי שאיתא בנדרים לא: (במשנה ג, יא)
קונם שאני נהנה לערלים מותר בערלי ישראל ואסור במולי נכרים. שאני נהנה למולים, אסור בערלי ישראל ומותר במולי נכרים.
שאין הערלה קרויה...
- 5 תגובות
- 1211 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
27 אוקטובר 2020, 11:03
-
-
נדר שבטל מקצתו
תגובות: 6
על ידי
הערשל » 30 ינואר 2020, 23:16
זמן קריאה: 1 דקות
הסתפקתי אם הנודר וחוזר בו תכ ד ממקצת הנדר, אם יהי' בזה דין בטל כולו.
- 6 תגובות
- 775 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רצונו כרצונו
16 אוגוסט 2020, 14:43
-
-
התרת נדרים ע"י חכם
תגובות: 2
על ידי
רצונו כרצונו » 15 אוגוסט 2020, 23:05
זמן קריאה: 1 דקות
הנה ברמב ם פ ו משבועות ה ב כתב על היתר חכ ם וז ל ודבר זה אין לו עיקר כלל בתורה שבכתב אלא כך למדו ממשה רבינו מפי הקבלה שזה הכתוב לא יחל דברו שלא יחלל הוא בעצמו דרך קלות ראש בשאט נפש כענין שנאמר וחללת את שם אלוקיך אבל אם ניחם וחזר בו חכם מתיר לו ע כ
ומבואר בדבריו דענין התרת נדרים הוא רק על הלאו דבל...
- 2 תגובות
- 99 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רצונו כרצונו
16 אוגוסט 2020, 11:18
-
-
לימוד הישיה"ק
תגובות: 17
על ידי
יחיאל סבר » 28 אפריל 2020, 12:58
זמן קריאה: 3 דקות
עיקר הנדר הוא ע ד רוב הראשו' דוקא אם התפיס וצ ע מאיפה לומדים דין זה
- 17 תגובות
- 516 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רצונו כרצונו
14 אוגוסט 2020, 14:21
-
-
שאלה במשנה בנדרים פרק ג'
תגובות: 2
על ידי
יצחק » 29 ינואר 2018, 09:56
זמן קריאה: 2 דקות
במוצש ק שיננתי משניות נדרים והתקשיתי בקושיא פשוטה
בפרק ג' משנה ב' ראה אותן אוכלים תאנים ואמר הרי עליכם קרבן ונמצאו אביו ואחיו והיו עמהן אחרים בית שמאי אומרים הן מותרין ומה שעמהן אסורין וב ה אומרים אלו ואלו מותרין.
פירוש - שזה ודאי שאביו ואחיו מותרים משום שזה נדר בטעות, ונחלקו בי ש וב ה אם נדר...
- 2 תגובות
- 674 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הערשל
16 ינואר 2020, 23:46
-
-
נדרים יח: סתם נדרים להחמיר
תגובות: 1
על ידי
אוריאל » 15 יוני 2018, 00:33
זמן קריאה: 1 דקות
נדרים יח: סתם נדרים להחמיר ופירושן להקל .
והנה, המבי ט בקרית ספר כותב שמה שסתם נדרים להחמיר הוא מדין ספק דאורייתא לחומרא, וזהו חידוש גדול שאין ע ז מלקות, ודבר זה לא התפרש בגמרא וברמב ם.
ומסתימת הר מ ושאר הראשונים משמע, שאעפ י שיש במשמעות לשונו שתי משמעויות, אעפ כ הנדר חל בתורת ודאי , ולכאו' צריך...
- 1 תגובות
- 302 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הערשל
16 ינואר 2020, 23:38
-
-
נדרים פז. הפרה אחת לכמה נדרים
תגובות: 3
על ידי
אוריאל » 26 פברואר 2019, 00:32
זמן קריאה: 2 דקות
נדרים פז. הר ן בד ה אמרה, הביא מהתוספתא שאם היו עליה חמישה נדרים הפרה אחת לכולן.
התעוררתי קודם לפי מה שאמרו בדף נט. קונמות מצוה לאיתשולי עלייהו , אם כן לכאו' כשהבעל מיפר כמה נדרים בבת אחת יש כאן משום עושין מצוות חבילות חבילות...
והנה לכאו' יש לומר בפשיטות, דאף שאמרו מצוה לאיתשולי והכוונה שזהו רצון...
- 3 תגובות
- 247 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מבקש אמת
26 פברואר 2019, 01:33
-
-
נדרים פא: דברים המותרין ואחרים נהגו בהן איסור
תגובות: 7
על ידי
אוריאל » 11 פברואר 2019, 23:52
זמן קריאה: 3 דקות
מאן תנא הא דתניא דברים המותרים ואחרים נהגו בהן איסור אי אתה רשאי לנהוג בהם היתר כדי לבטלן משום שנאמר לא יחל דברו דבר אחר לא יחל דברו מכאן לתלמיד חכם שאין מפר נדרי עצמו מני ר''ג היא .
לכאו' צ ב אי ר ג היא אמאי פסקינן להא דדברים המותרין ואחרים נהגו בהן איסור, וסימן שלם ע ז ביו ד סי' ריד, והלא אין...
- 7 תגובות
- 396 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
19 פברואר 2019, 04:29
-
-
נדרים פג: - והחי יתן אל לבו
על ידי
אוריאל » 15 פברואר 2019, 01:32
זמן קריאה: 1 דקות
נדרים פג: אמרי טומאת מת נמי אית לה צערא דכתיב והחי יתן אל לבו ותניא היה ר' מאיר אומר מאי דכתיב והחי יתן אל לבו דיספוד יספדון ליה דיבכון יבכון ליה דיקבר יקברוניה.
מבואר דמה שהולכים ללוויית המת, ומתעסקים בהספדו ובקבורתו, נחשב הדבר לעינוי נפש עבור האשה אם לא תשתתף בזה, מחמת דברי ר מ, דיספדון יספדון...
- 0 תגובות
- 138 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אוריאל
15 פברואר 2019, 01:32
-
-
נדרים ס: מי שקיבל ע"ע להתענות "היום"
תגובות: 1
על ידי
אוריאל » 04 דצמבר 2018, 22:14
זמן קריאה: 0 דקות
מי שקיבל ע ע להתענות, צם מעלוה ש עד השקיעה.
והקשה הר ן בנדרים ס: הלא מי שנדר לעשות דבר מה היום , אעפ י שמותר מן הדין לכשתחשך, מ צ צריך שאלה לאחר שחשכה, משום גזירה, ומאי שנא.
וכתב שם שתי תירוצים, ע ש.
ולא הבנתי דהא מבואר שם בגמרא ובר ן דכל הגזירה היא רק משום שמצטרף לזה מה שאמר רבי נתן הנודר כאילו...
- 1 תגובות
- 195 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הכהן
05 דצמבר 2018, 09:18
-
-
נדרים נח. פירות שביעית שהתערבו עם פירות אחרים
תגובות: 2
על ידי
אוריאל » 26 נובמבר 2018, 19:05
זמן קריאה: 1 דקות
מבואר שם דקודם הביעור אסורין בכל שהו, כיון דהוי דשיל מ כיון שאפשר הרי לאכלם בקדושת שביעית קודם הביעור .
והנה לשון הר ן שם: אבל הכא... חדא דלביעור כיון דכיש לו מתירין דמי אוסרת בכל שהוא והא חומרא בעלמא הוא ועוד דגידולין שאינן דינן לאסור אפילו בכמה יאסרו בכל שהוא ואפילו הכי דחייה ודלמא הא נמי לחומרא...
- 2 תגובות
- 223 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אוריאל
29 נובמבר 2018, 16:15
-
-
נדרים נו: - תפסת מועט תפסת
תגובות: 4
על ידי
אוריאל » 21 נובמבר 2018, 00:51
זמן קריאה: 2 דקות
הנודר מן העיר אסור בעיבורה.
ובגמרא: מנלן דעיבורא דמתא כי מתא דמי, א ר יוחנן דאמר קרא ויהי בהיות יהושע ביריחו וגו' מאי ביריחו אילימא ביריחו ממש הא כתיב ויריחו סוגרת ומסוגרת, אלא ש מ בעיבורא. אימא אפילו בתחומה וכו'.
ולכאורה יש להקשות, הא ודאי לומר שתחומה זה חלק מן העיר הוא יותר מחודש מלומר שעיבורה ,...
- 4 תגובות
- 315 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אוריאל
22 נובמבר 2018, 14:26
-
-
נדרים נ: יומא דמחייך בה רבי
תגובות: 7
על ידי
אוריאל » 31 אוקטובר 2018, 23:43
זמן קריאה: 4 דקות
יומא דמחייך ביה רבי אתיא פורענותא לעלמא א ל לבר קפרא לא תבדיחן ויהיבנא לך ארבעין גריוי חיטי .
במהרש א כתב שהיינו לפי שרבי בר יסורין הוה ויסוריו הגינו על הדור , ובר קפרא ידע מזה, אלא שאעפ כ רצה לשמח את רבי כי אמרו על אותם דבדחי לאינשי שהם בני העולם הבא.
ולכאו' מחודש שעשה כן כדי לזכות לעולם הבא, אחר...
- 7 תגובות
- 568 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
14 נובמבר 2018, 14:51
-
-
נדרים נד: סתם ואח"כ מחלוקת
על ידי
אוריאל » 14 נובמבר 2018, 14:22
זמן קריאה: 1 דקות
בנדרים נד פלוגתא בין ר ע לרשב ג אם כל דבר דמימליך שליחא עליה הוי מיניה או לא.
וכתב שם הר ן: נראה דהלכה כר ע, דהא סתם לן תנא בפרק כל הבשר כרבי עקיבא, ואע ג דלא ידעינן אי מחלוקת ואח כ סתם או סתם ואח כ מחלוקת, אפ ה נקטינן כוותיה חדא דמחמיר ועוד דהא מפרש בגמ' דמאן דפליג עליה דר ע יחידאה .
והנה לכאו'...
- 0 תגובות
- 168 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אוריאל
14 נובמבר 2018, 14:22
-
-
נדרים לח.
תגובות: 2
על ידי
אוריאל » 05 ספטמבר 2018, 01:30
זמן קריאה: 2 דקות
אמר רבא גדול מה שנאמר בשמואל יותר משנאמר במשה דאילו במשה רבינו כתיב לא חמור אחד מהם נשאתי דאפי' בשכר ואילו גבי שמואל אפי' ברצון לא שכרו דכתיב {שמואל א יב-ד} ויאמרו לא עשקתנו ולא רצותנו וגו'.
ופירשו תוס' דמשה אמר לא חמור נשאתי בשכר, בעל כרחייהו, אבל ברצון שכרה, ושמא לא היו רוצים ובושים לסרב, אבל...
- 2 תגובות
- 289 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודה אדלר
11 נובמבר 2018, 23:14
-
-
הני כהני שלוחי דרחמנא או שלוחי דידן
תגובות: 15
על ידי
אוריאל » 29 אוגוסט 2018, 00:46
זמן קריאה: 4 דקות
איבעיא להו הני כהני שלוחי דידן או שלוחי שלוחי דשמיא למאי נפקא מינה למודר הנאה אי אמרת דשלוחי דידן הוו הא מהני ליה ואסור .
לכאו' הרי הכהן מקיים מצוה במה שמקריב, וגם הבעלים מקיים מצוותו, וא כ הלא קי ל דמצוות לאו להנות נתנו?
ואין לומר דמהנהו במה שמתיר לו לאכול קדשים דהא אכילת קדשים היא גם כן מצוה...
- 15 תגובות
- 688 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אור זרוע
30 אוגוסט 2018, 17:48
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה