כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
נזיר סה. צירוף מתים למלא תרווד רקב
תגובות: 3
על ידי
chagold » 29 מרץ 2022, 23:13
זמן קריאה: 1 דקות
בסוגי' נזיר סה. 'וכמה שיעור תפוסה פירש רבי אלעזר ברבי צדוק נוטל את הקיסמין ואת הקססות. וזורק את הוודאין ומניח את הספיקות והשאר מצטרף לרוב בנינו של מת ולרובע עצמות למלא תרווד רקב' ובביאור הא דמצטרפים הספקות למלא תרווד רקב ולא הוו גלגלין, ביאר בפי' המיוחס לרש י ז ל והשאר – דברים שהן מן המת וקיסמין...
- 3 תגובות
- 334 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמיד קטן
30 מרץ 2022, 00:38
-
-
נזיר סב: עבד שנדר נזירות
על ידי
chagold » 09 מרץ 2022, 12:28
זמן קריאה: 1 דקות
בגוונא דהפר לו רבו איכא במתני' שם שיצא לחירות.
וצ ב גדר הא דאינו נדר כשהוא עבד ומ מ חל אחר כך.
דאם היינו שחלות הנזירות חלה כבר כשהוא עבד, א כ איך נמנעת מלחול בפועל, ואם נמנעת א כ איך תחול לאח ז (ומ ש בשחיטה וחליצה שבגוונא שלא חל שחיטה וחליצה מיד ולא דלא שייך לומר שתחול לאחר זמן?).
והיה מקום...
- 0 תגובות
- 191 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי chagold
09 מרץ 2022, 12:28
-
-
התראה על חצי שיעור כזית השני ?
תגובות: 39
על ידי
קושטא » 27 ספטמבר 2021, 12:00
זמן קריאה: 18 דקות
יש לחקור בהל' התראה ומלקות,
מה הדין בא' שאכל חצי זית חלב במזיד ובלא התראה וכשבא לאכול את החצי זית השני עמוד עליו שני עדים והתרו בו ואמרו לו אל תאכל כי מתחייב אתה מלקות ע''ז כי הוא משלים לכזית,
האם הוא חייב כי למעשה הי' לו התראה על האיסור ולא על 'כל' 'שיעור' האיסור,
או דלמא פטור כי צריך התראה על כל...
- 39 תגובות
- 708 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיכי
22 פברואר 2022, 00:11
-
-
מעשה מצוה שלא השלימה תכליתה האם חשיב קיום לענין עדל"ת
תגובות: 8
על ידי
chagold » 10 פברואר 2022, 23:15
זמן קריאה: 2 דקות
נזיר ומצורע כשמצוה להם לגלח (ולהקיף), והנה לכאו' אינו מחוייב (מצד דין הגילוח) שיתגלחו כל ראשם בבת אחת, ואולי כל ב' שערות הוי להו מצוה.
האם אכן זה נכון?
והאם יכול להתגלח בכמה פעמים, ועד שיגמור לגלח צד א' של ראשו כבר יגדל הצד השני והדר יצטרך לגלחו, או דבכה ג יחשב שרק עבר על לאו דהקפה ולא קיים מצות...
- 8 תגובות
- 93 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
11 פברואר 2022, 10:33
-
-
טומאת ש"ז של זב
תגובות: 2
על ידי
משה נפתלי » 25 ינואר 2022, 12:14
זמן קריאה: 1 דקות
בשלהי מכילתין תניא:
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: שִׁכְבַת זַרְעוֹ שֶׁל זָב אֵינוֹ מְטַמֵּא בְּמַשָּׂא. וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: מְטַמֵּא בְּמַשָּׂא, לְפִי שֶׁאִי אֶפְשָׁר לָהּ בְּלֹא צִחְצוּחֵי זִיבָה.
נמצאת הפרשה טהורה (רוק או מי רגלים) חמורה מהפרשה טמאה (ש ז) , שזו מטמאה הן במגע והן במשא,...
- 2 תגובות
- 97 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
26 ינואר 2022, 22:40
-
-
איזה בית אשר תבנו לי
תגובות: 6
על ידי
חיים כץ » 30 דצמבר 2021, 19:31
זמן קריאה: 2 דקות
ושלח לו רבינו חיים כהן איזה בית אשר תבנו לי דאין נזיר מגלח עליו ה''ה דכהן מוזהר עליו ואין לך בית שאין בה שום כלי מתכות שהיה באהל המת או שום מסמר כדאמרי' במס' שמחות (פ''ד הל' כא) כל טומאה שהנזיר מגלח עליה כהן מוזהר עליה
לעניות דעת מעולם לא הבנתי מה החשבון בזה
האם מוכרח שיש בבית שאני כעת נמצא...
- 6 תגובות
- 201 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אייזיק סאלאווייציק
01 ינואר 2022, 23:19
-
-
ספק נצל, ספק רקב נזיר נ. - נא. , מ"ט לא דנים את חזקת הגברא?
תגובות: 8
על ידי
chagold » 16 דצמבר 2021, 00:27
זמן קריאה: 5 דקות
בספק נצל פשטות הסוגי' נזיר נ. דאינו מגלח. ובספק רקב כתב ברא ש נא. (לגבי ס ד הגמ' דעקבו של מת אינו מטמא ברקב) דעל צד שיש בתרקב רקב גם מהעקב א כ ק' עמש כ דתרקב מב' מתים טמא שהרי 'יתכן שמביא חולין בעזרה'. ומשמע שהוי בגדר ספק.
(ובקרן אורה בסוגי' מבאר מ ט לא דנים שם מטעם ספ ט מרה י, דהוא כיון שהספק...
- 8 תגובות
- 178 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
23 דצמבר 2021, 22:23
-
-
נזיר נ. - נצל
תגובות: 7
על ידי
chagold » 16 דצמבר 2021, 00:21
זמן קריאה: 1 דקות
יש טומאת נצל לנפל שלא נתקשרו אבריו בגידין?
- 7 תגובות
- 135 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הערשל
16 דצמבר 2021, 20:27
-
-
פעם בשבוע מותר לנזיר לשתות כוס יין !
תגובות: 18
על ידי
במבי » 25 ספטמבר 2021, 20:43
זמן קריאה: 3 דקות
היום בשבתי בסוכה להנאתי קראתי בשם הגדולים ולפתע ראיתי בערך על רש י שבהגהת מנחם ציון מביא בשם ספר הישר לר ת שכותב בשם ר' קלונימוס מרומי שלנזיר מותר לעשות קידוש והבדלה כרגיל, כעת פתחתי ואכן כצעקתה !
Screenshot_20210925-203914_Chrome.jpg
- 18 תגובות
- 334 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ברוךווייס
26 ספטמבר 2021, 08:33
-
-
נזיר לד - אכילת חרצנים וזגים
תגובות: 12
על ידי
chagold » 02 יולי 2021, 10:41
זמן קריאה: 3 דקות
בכה ת מה שאינו ראוי לאכילה אין לו שם אכילה. וכאן התחדש בתורה בלשון אכילה אף על דברים שאינם ראויים לאכילה. וא כ מ ט ד ז לא מגלה ש'שם אכילה' הוי אף על דברים שאינם ראויים לאכילה.
- 12 תגובות
- 449 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
09 אוגוסט 2021, 07:18
-
-
נזיר לו. - לז: - התר מצטרף לאיסור בזאח"ז
תגובות: 4
על ידי
chagold » 05 יולי 2021, 16:05
זמן קריאה: 2 דקות
בסוג' נזיר (לו ואילך) איתא דהתר מצטרף לאיסור מהא דכתוב בנזיר 'משרת', וכן דשאור ב'בל תקטירו' מצטרפים השאור והמין האחר שהקטיר עמו (ומבואר שם דאתו לחדש דלא כאביי דס ל דיש הקטרה בפחות מכזית ואי צ להגיע להתר מצטרף לאיסור).
ובגמ' שם (לז ע ב) מבואר עוד דאליבא דר' עקיבא אף בחטאת התר מצטרף לאיסור. (ולפיכך...
- 4 תגובות
- 386 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
05 יולי 2021, 20:59
-
-
נזיר כד. גדר הפרשת הקרבן של אשה, ושל כל אדם
תגובות: 5
על ידי
chagold » 13 מאי 2021, 01:45
זמן קריאה: 2 דקות
במתני' שם מבואר דהאשה שנדרה בנזיר והפרישה קרבנה ואח כ היפר לה בעלה, דאם הבהמה היתה שלו יחזור לעדר, אבל אם שלה היתה הבהמה אז הוי קרבן (חטאת ימות כחטאת שמתו בעליו וכו').
ואני מנסה להבין את גדר הפרשת הקרבן. דהיינו, מה הוא גדר ההפרשה, ואעפ כ אפשר שיתבטל. (ואינו נדון בפלוג' דהקדש בטעות).
ולאידך גיסא,...
- 5 תגובות
- 283 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פינחס רוזנצוויג
11 יוני 2021, 00:58
-
-
חינוך ל"מוצא שפתיך תשמור" נדרים ושבועות
תגובות: 2
על ידי
יצחק » 18 ינואר 2021, 22:56
זמן קריאה: 1 דקות
בגמ' בנזיר דף כט. על הדין ש האב מדיר את בנו בנזיר , מובאת שיטת ריש לקיש שכל זה הוא מדין חינוך .
הגמ' מקשה הרבה קושיות על ריש לקיש. א. אם זה רק מדין חינוך איך מקריבים חולין בעזרה. התשובה: ר ל סבר חולין בעזרה לאו דאורייתא). ב. אם זה רק מדין חינוך איך הכהנים אוכלים חטאת העוף. התשובה: ר ל סבר אין שחיטה...
- 2 תגובות
- 355 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יצחק
18 ינואר 2021, 23:15
-
-
- 3 תגובות
- 418 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמעיה
05 ינואר 2021, 21:06
-
-
קושיא במשנה בנזיר דף יב
תגובות: 4
על ידי
יצחק » 09 אוקטובר 2020, 12:58
זמן קריאה: 1 דקות
הריני נזיר ועלי לגלח נזיר ושמע חבירו ואמר ואני ועלי לגלח נזיר, אם היו פקחים מגלחים זה את זה.
ובגמ' מבואר שאם השני היה אומר רק ואני אז השני היה חייב רק בנזירות ולא היה חייב לגלח נזיר, כי מילת ועלי קאי על תחילת דיבורו של הראשון שאמר הריני נזיר .
וקשה דלקמן בדף כ: מבואר בגמ' שאמירת ואני מועילה רק...
- 4 תגובות
- 172 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יצחק
11 אוקטובר 2020, 09:43
-
-
בלק לא נתכוין לקפח אחרים???
תגובות: 11
על ידי
החושב » 17 אוגוסט 2020, 19:10
זמן קריאה: 4 דקות
אמרינן בנזיר כג: אמר רב יהודה אמר רב לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוות אפ' שלא לשמן שמתוך שלא לשמן בא לשמן.
והקשו התוס' שם דהא אמרינן בברכות העוסק במצוה שלא לשמה נוח לו שלא נברא, ותירצו וי ל דהתם מיירי שעוסק בתורה שלא לשמה לקפח אחרים והכא קאמר שעוסק בתורה שלא לשמה להתגדר ולקנות שם עכ ל.
ואני תמה דהרי...
- 11 תגובות
- 231 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי החושב
18 אוגוסט 2020, 08:18
-
-
דף ד. בהא דאמרי' אב"א ר"ש לית ליה איסור חל על איסור.
על ידי
אלמוני » 22 יוני 2020, 23:01
זמן קריאה: 1 דקות
נזיר דף ג ע ב דתניא ר ש אומר אינו חייב עד שידור מכולם ורבנן אמרי אפילו לא נזר אלא בחד מנהון הוי נזיר וכו' (ד ע א) אב א ר ש לית ליה איסור חל על איסור.
ובמפרש שם ז ל ד ה איבעית אימא היינו טעמא דר ש דאמר אינו חייב בנזירות עד שיזיר מכולן בסתם דאמר הריני נזיר דר ש לטעמיה דלית ליה איסור חל על איסור וה נ...
- 0 תגובות
- 100 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלמוני
22 יוני 2020, 23:01
-
-
דף ד. יין של מצוה
תגובות: 13
על ידי
יצחק » 17 מאי 2020, 21:25
זמן קריאה: 5 דקות
הגמ מחדשת שנזיר אסור אפילו ביין של מצוה, והגמ' שואלת איפה מצאנו יין של מצוה (קידוש והבדלה זה רק מדברי סופרים), ותירצה הגמ' שמצאנו באופן שאדם נשבע שישתה יין.
וקשה הרי מצאנו כמה יינות של מצוה. כגון יין של תרומה שיש מצוה לשתותו כמבואר בר מ שמברכים אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וכו'
ויותר קשה שמצאנו יין...
- 13 תגובות
- 288 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יצחק
19 מאי 2020, 13:47
-
-
הרי עלי ציפרים (נזיר ג:)
תגובות: 4
על ידי
יהודה1 » 16 אוקטובר 2018, 22:41
זמן קריאה: 2 דקות
מכדי חיישינן קאמר דלמא צפורי נדבה קיבל עליו א כ הרי עלי קן מבעי ליה
מיירי שם באדם שאמר הרי עלי ציפרים שדעת ר מ שהוא נזיר כי שמא קיבל על עצמו קרבן נזיר טמא שהוא שתי תורים או שני בני יונה. ולא הבנתי, מה תירוץ הגמרא שלא ייתכן שהתכוון לציפרי נדבה, דהיינו שמתחייב להביא שתי תורים או בני יונה לעולה בלי...
- 4 תגובות
- 345 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
11 פברואר 2020, 17:44
-
-
ישוב קו' רע"א על תוס' בנזיר יב. בענין דשלב"ע
תגובות: 1
על ידי
הערשל » 22 ינואר 2020, 20:33
זמן קריאה: 1 דקות
כ' התוס' דהכלל שכל מילתא דאיהו לא מצי עביד לא מצי לשוויי שליח שייך גם בדבר שבידו להיות מצי עביד דכיון דעתה אינו מצי עביד א י למנות שליח והוכיחו זאת מהגמ' ביבמות דהאומר לחבירו כתוב גט ליבמתי לכשאכנסנה אגרשנה הגט פסול דהשליח לא נתמנה בזמן שיכול לכתוב גט, דבזמן שא י לגרש א י לכתוב, כש כ רש י שם, דבעי'...
- 1 תגובות
- 159 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
22 ינואר 2020, 21:59
-
-
ישוב קו' רע"א ביו"ד שכ"ח על תוס' בנזיר יב.
על ידי
הערשל » 22 ינואר 2020, 21:18
זמן קריאה: 1 דקות
התוס' מק' על המנהג למנות שליח להפרשת חלה עוד קודם שנילושה העיסה, שהרי זה מילתא דאיהו ל מ עביד. ותי' תוס' שבידה להביא עיסה מגולגלת ולהפריש חלה עתה כדי שתפטור את הקמח לכשיהי' נילוש, שבדבר שבידו אין חסרון של לא בא לעולם.
ומק' רע א למה הוצרכו התוס' שתביא עיסה אחרת והרי אפשר מהקמח עצמו להפריש לכשילוש....
- 0 תגובות
- 87 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הערשל
22 ינואר 2020, 21:18
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה