כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
חליפין בגט
תגובות: 1
על ידי
א סו » 19 יוני 2022, 01:14
זמן קריאה: 0 דקות
הקצה ח (סי' רב ס ק ד) מביא מהגמ' (ב ב קנא:) דל מ חליפין בגט משום דבעי' ונתן וחליפין הוי דרך מו מ. ומבואר ג כ בתוס' רא ש (גיטין עז:).
אך לא ראיתי שמישהו מעיר מדברי הריטב א והר ן (שם) דס ל דמהני חליפין.
אשמח לדעת אם להלכה מישהו התייחס לשיטה זו.
- 1 תגובות
- 80 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דיין
19 יוני 2022, 01:53
-
-
כתב ספר תורה והסופר אומר דלא כתב לשמה
תגובות: 40
על ידי
מיכי » 30 מאי 2022, 22:51
זמן קריאה: 17 דקות
גיטין נד
ההוא דאתא לקמיה דרבי אמי אמר ליה ספר תורה שכתבתי לפלוני אזכרות שלו לא כתבתים לשמן אמר ליה ספר תורה ביד מי אמר ליה ביד לוקח אמר ליה ו נאמן אתה להפסיד שכרך ואי אתה נאמן להפסיד ספר תורה אמר ליה רבי ירמיה נהי דהפסיד שכר אזכרות שכר דספר תורה כוליה מי הפסיד אמר ליה אין שכל ספר תורה שאין אזכרות...
- 40 תגובות
- 324 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיכי
06 יוני 2022, 23:48
-
-
- 7 תגובות
- 114 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
03 יוני 2022, 18:01
-
-
ניסיון הסבר מדוע שבתי זה שם יהודי ומשא"כ בשבתאי בדרך מספרית
על ידי
במבי » 23 מאי 2022, 14:04
זמן קריאה: 1 דקות
הגמ' בגיטין (להסבר תוס' עכ פ) כותבת ששבתי זה שם יהודי ושבתאי זה שם שאיננו יהודי וצריך ביאור מדוע תוספת של א' כבר משנה את המשמעות
נקדים ששבתי בגי' זה 712 ושבתאי זה 713 ויש משהו מיוחד במספר 711.111 ועם הכולל זה 712 (ומשא כ בשבתאי)
ו26.66666 כפול 26.66666 יוצא 711.111 ויש משהו מעניין ב710 שאם...
- 0 תגובות
- 57 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
23 מאי 2022, 14:04
-
-
גיטין לז עמוד ב - "ותלי לי' עד דאמר הכי", למה אין בזה איסור "לא תחמוד"?
תגובות: 12
על ידי
חימקו » 04 מאי 2022, 12:17
זמן קריאה: 4 דקות
גמ': המחזיר חוב לחבירו בשביעית - צריך שיאמר לו משמט אני, ואם אמר לו אף על פי כן - יקבל הימנו, שנאמר: וזה דבר השמטה. אמר רבה: ותלי לי' עד דאמר הכי. איתיביה אביי: כשהוא נותן לו, אל יאמר לו בחובי אני נותן לך, אלא יאמר לו שלי הן ובמתנה אני נותן לך. אמר ליה: תלי ליה נמי עד דאמר הכי.
רש י: ותלי ליה -...
- 12 תגובות
- 167 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצעיר שבחבורה
09 מאי 2022, 22:49
-
-
ביאור תירוץ הגמרא 'נתחרש'. גיטין ה.
תגובות: 10
על ידי
יאיר1 » 02 פברואר 2022, 21:36
זמן קריאה: 3 דקות
מי שעוסק בענין ויכול לסייע לי בפשט פשוט.
אני מעתיק תחילה את דברי הגמרא עליה נסובה שאלתי.
תנן המביא גט ממדינת הים ואינו יכול לומר בפני נכתב ובפני נחתם אם יש עליו עדים יתקיים בחותמיו והוינן בה מאי ואינו יכול לומר אילימא חרש חרש בר איתויי גיטא הוא והתנן הכל כשרים להביא את הגט חוץ מחרש שוטה וקטן ואמר...
- 10 תגובות
- 270 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חיים כולכם היום
20 אפריל 2022, 04:27
-
-
תופס לבעל חוב
תגובות: 1
על ידי
יואלב » 28 פברואר 2022, 00:24
זמן קריאה: 0 דקות
למה גדולי האחרונים ביארו בסוגיא ע פ היסוד של שליחות של בעל הממון במקום לבאר פשוט החסרון של תופס לבעל חוב גרידא ועוד במקום שחב לאחרים?
- 1 תגובות
- 117 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אהרן פישר
28 פברואר 2022, 01:49
-
-
בחזקת שהוא קיים
תגובות: 8
על ידי
מיכי » 28 ינואר 2022, 10:29
זמן קריאה: 2 דקות
תלמוד בבלי מסכת גיטין דף כח עמוד א
מתני'. המביא גט, והניחו זקן או חולה - נותן לה בחזקת שהוא קיים.
חידושי הרשב א מסכת גיטין דף כח עמוד א
ומצאתי בירושלמי אפי' הניחו בן מאה שנה ועשה שליח בדרך עוד מאה שנה נותנו לה בחזקת שהוא קיים,
מה הביאור בדין זה הרי אין בנמצא אדם בדורות האחרונים שהגיע לגיל הזה...
- 8 תגובות
- 133 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיכי
28 ינואר 2022, 13:56
-
-
גיטין לו. בזמן שאי אתה משמט קרקע
תגובות: 1
על ידי
זאת נחמתי » 03 מרץ 2021, 00:55
זמן קריאה: 1 דקות
כתב רש י שם ד ה בשביעית בזמן הזה - והלל כרבי סבירא ליה דאמר שביעית להשמטת מלוה בזמן הזה דרבנן הוא ואע ג דהלל בבית שני הוה סבירא ליה לאביי דבבית שני הואיל ולא היה יובל נוהג לא נהגו שמיטין מדאורייתא ודאמרינן בערכין מנו יובלות לקדש שמיטין מדרבנן קאמר ומצאתי בתלמידי רבינו יצחק הלוי שכתב במסכת גיטין...
- 1 תגובות
- 347 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דעתו יפה
14 אוקטובר 2021, 18:34
-
-
שיטת הב"י בענין אין קנין לעכו"ם להפקיע מידי א"י
על ידי
rk1234 » 10 אוקטובר 2021, 01:17
זמן קריאה: 1 דקות
הנה ידוע שיטת הב י בשיטת הרמב ם שגם אם אין קנין לעכו ם בכ ז הפירות מופקעים מקדושה והנה בתורא ש שם כתב לגבי ביכורים שראית הגמ' שיש קנין מביכורים שיש קנין היא משום שאם לא היה קנין אז היה חייב מדאו'
ולכאורה כתוב כאן דלא כהב י שאם אין קנין אז הפירות באים לביכורים
ואפשר לישב עפ י שיטת הרשב א...
- 0 תגובות
- 141 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
10 אוקטובר 2021, 01:17
-
-
ריש מסכתין (ב:) - עיקר דין עדות הוא בע"א?!
תגובות: 27
על ידי
מחכה לתשובה » 26 ספטמבר 2021, 19:30
זמן קריאה: 11 דקות
בלומדי סוגיית עד אחד נאמן באיסורין בריש גיטין יצא לי פשט בד' רש י שעיקר דין עדות נאמר בע א משום שאזל' בתר דעת בנ א ורק במקרים מסוימים כגון בממונות ונפשות בעינן שניים ולפי ז הפ' ע פ שניים עדים יקום דבר אינו עיקר הדין אלא בא לאפוקי מעיקר הדין השאלה היא האם באמת שייך לומר שדין הכתוב בתורה אינו אלא...
- 27 תגובות
- 321 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מחכה לתשובה
05 אוקטובר 2021, 21:04
-
-
אותם בני אדם הן אמה וכובען אמה ומדברין מחצייהן
תגובות: 1
על ידי
במבי » 25 אוגוסט 2021, 15:17
זמן קריאה: 0 דקות
...א ל אמאי תיעבד הכי א ל אותן בני אדם הן אמה וכובען אמה ומדברין מחצייהן ושמותיהן מבוהלין ארדא וארטא ופילי בריש אומרין כפותו כופתין אומרין הרוגו הורגין אילו הרגו את דוסתאי מי נתן לינאי אבא בר כמותי א ל בני אדם הללו קרובים למלכות הן א ל הן יש להן סוסים ופרדים שרצים אחריהן א ל הן א ל אי הכי שפיר עבדת...
- 1 תגובות
- 171 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עניו מעכשיו
25 אוגוסט 2021, 16:08
-
-
במשנה בדף ע"ח.
על ידי
HaimL » 26 יוני 2021, 21:46
זמן קריאה: 0 דקות
מתני' אמר לה כנסי שטר חוב זה או שמצאתו מאחוריו קוראה והרי הוא גיטה אינו גט עד שיאמר לה הא גיטיך נתן בידה והיא ישנה ניעורה קוראה והרי הוא גיטה אינו גט עד שיאמר לה הא גיטיך:
---
קצת קשה
1. אמאי לא עריב ותני א ל כנסי שט ח זה או שמצאתו מאחוריו או נתן בידה והיא ישנה וניעורה, קוראה וה ה גיטה וכו'. וא...
- 0 תגובות
- 240 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
26 יוני 2021, 21:46
-
-
תוס' גיטין לה: - ותוס' ג: -בענין לכתחילה ובדיעבד בדאורייתא
תגובות: 28
על ידי
יושב אוהלים » 06 יוני 2021, 17:30
זמן קריאה: 13 דקות
גיטין לה:
בתוס' ד ה ליחוש כתוב שהמודר הנאה מחברו לכתחילה אין מתירין את הנדר אלא בפני חבירו, והוא מדאורייתא ודרשינן לה מקרא, אבל בדיעבד אם התירו שלא בפניו הותר הנדר.
ושאלני בני היקר נ י שלכאורה זה שלא כדברי התוס' הידועים (לעיל דף ג: ד ה וכי) שרק בדרבנן איכא לכתחילה ובדיעבד, אבל בדאורייתא אין דינים...
- 28 תגובות
- 503 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ואראה בחזון
25 יוני 2021, 11:02
-
-
קושי בפירש"י דף ע"ז:
תגובות: 19
על ידי
HaimL » 19 יוני 2021, 21:30
זמן קריאה: 10 דקות
אלא בחצר דידיה כי לא הוי ארבע אמות מאי הוי לא צריכא דאושלה מקום דחד מקום מושלי אינשי תרי מקומות לא מושלי אינשי
דאושלה מקום - בחצרו לקנות בו גט:
דאושלה - השאילה:
---
לא הצלחתי להבין פשט. ומסתימת דברי הרמב ם ז ל (מבלי להיכנס למה שנשאו ונתנו המפרשים בדבריו), משמע דאיירי בהשאילה מקום בחצרו...
- 19 תגובות
- 165 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
20 יוני 2021, 19:00
-
-
בקשת ביאור דברי רש"י בשליחות קטן והגדיל לגט, דף כ"ג ע"א
תגובות: 5
על ידי
מתלבט » 03 יוני 2021, 10:14
זמן קריאה: 2 דקות
במתני' שם דקטן והגדיל פסול,
וברש י שם כ' והגדיל קודם שנתנו לה, וכן הוא בפי' הרע ב ובעוד ראשונים ומפרשים,
ולכאו' צ ב מה החידוש בזה הרי ודאי איירי בהגדיל קודם שנתנו לה, ומה הוצרכו לפרש זאת וכי הו א לפרש מתני' שהגדיל אחר שנתנו לה,
- 5 תגובות
- 112 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מתלבט
04 יוני 2021, 00:18
-
-
הטועה בסברה פ"א אינו ת"ח!!
תגובות: 19
על ידי
נתן הבבלי » 22 מרץ 2021, 20:39
זמן קריאה: 3 דקות
גיטין ו: בשלמא מילתא דתליא בסברא – לחיי , ופ רש י לחיי - כלומר שפיר מצית למימר דלאו גברא רבה הוא. וצ ב וכי בשביל שטעה פ א בסברא לאו גברא רבה הוא.
- 19 תגובות
- 395 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
25 מרץ 2021, 00:10
-
-
ביטול גט ע"י שליח
תגובות: 2
על ידי
מעל הסטנדרט » 10 יוני 2020, 13:36
זמן קריאה: 0 דקות
ידוע קושית רע א לב. בגיטין כיצד מהני ביטול גט ע י שליח, והרי הוי מילי, וישב דאין זה מילי מאחר וביטול הוי גמר הדבר, האם יש למשהוא יותר ביאור
- 2 תגובות
- 148 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מעל הסטנדרט
15 מרץ 2021, 18:44
-
-
בדין נחקרה
תגובות: 13
על ידי
תלמיד חבר » 24 אוגוסט 2019, 22:46
זמן קריאה: 10 דקות
הגמ' בגיטין דף ג. מביאה את דינא דר ל שעדים החתומים בשטר נעשה כמי שנחקרה עדותם בב ד ואין אפשרות לבע ד לטעון עליהם טענות ולומר שהשטר הוא מזויף ובאו רסנן וקבעו שעלינו לקיים שטר שתבע עליו בע ד שהוא מזויף ויש להבין מה השתנה בדינא דרבנן מה רבנן פעלו בכדי לומר שעלינו לייחס משמעות לטענתו הרי היע כמו עדים...
- 13 תגובות
- 282 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי מעיין
15 מרץ 2021, 14:46
-
-
גיטין דף לה: - כשבא להתיר נדר צריך לפרט הנדר
תגובות: 12
על ידי
יושב אוהלים » 11 מרץ 2021, 10:48
זמן קריאה: 9 דקות
בגמ' דף לה: איבעיא להו: צריך לפרט את הנדר, או אינו צריך? רב נחמן אמר: אינו צריך, רב פפא אמר: צריך.
וקיי ל כר פ שצריך לפרט הנדר. (תוס' שם בשם הירושלמי, וכן בתוס' בכורות מה ע ב, וכ פ הרמב ם פ ו מהל' שבועות ה ה):
.
ויש לעיין מה הדין במי שנדר או נשבע שלא יגלה דבר מסויים לשום אדם, היאך יכול להתיר...
- 12 תגובות
- 197 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
15 מרץ 2021, 10:08
-
-
- 12 תגובות
- 293 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
28 פברואר 2021, 10:39
-
-
שאלה על הריב"א בתוספות דף ב:
תגובות: 31
על ידי
HaimL » 28 ספטמבר 2020, 21:44
זמן קריאה: 17 דקות
בתוספות (שהעתקתי להלן) מובאת סברת הריב א, דאי אתיוהו בי תרי, לרבא א צ לומר בפ נ ובפ נ, שהבעל אינו נאמן נגד תרי לומר לא שלחתים, וגם אין חוששים שמא החתים עדים פסולים.
ולא הצלחתי להבין את סברתו. אם מאמינים לעד אחד, שבא ואמר בפ נ ובפ נ, גם אם יבוא אחר כך הבעל ויטען שהשליח כתב בעצמו את הגט לאישה,...
- 31 תגובות
- 479 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
15 אוקטובר 2020, 21:18
-
-
- 17 תגובות
- 641 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן יקר
30 יולי 2020, 15:38
-
-
בנידון מה נקרא דשב"ע שצריך שני עדים
תגובות: 5
על ידי
יצחק » 27 יולי 2020, 18:01
זמן קריאה: 2 דקות
ידוע הנידון (ויש קצת סתירה בתוס' בתחילת גיטין) מה נקרא דשב ע אם רק גיטין וקידושין ואיסור אשה לבעלה או גם כל איסורי עריות כמו אחותו וכו',
השאלה שלי היא האם ידוע לאחד מהת ח דפה על שיטה כזו שמציעה פשרה כדלהלן:
כל איסורי עריות שמקורן בקשרי אישות דינם כדבר שבערוה, למשל אחות אשתו חמותו כלתו וכו', משום...
- 5 תגובות
- 140 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוספי
27 יולי 2020, 22:11
-
-
גילוי דעתא בגיטא
תגובות: 2
על ידי
יאיר 32 » 17 יוני 2020, 09:53
זמן קריאה: 0 דקות
מה הגמ' באה להגיד גילוי דעתא בגיטא? הרי גם גילוי דעת לא בגט יש מחלוקת אז מה החידוש בגט? למה הגמ' אמרה דווקא בגט?
- 2 תגובות
- 149 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כי הם חיינו
17 יוני 2020, 11:18
-
-
גיטין לג. תוד"ה ואפקעינהו
תגובות: 14
על ידי
יאיר 32 » 25 מאי 2020, 13:17
זמן קריאה: 3 דקות
רציתי לשאול הרעק א אומר שהתוס' דן רק לגבי שיטת רשב ג אבל לפי רבי זה דין שחכמים יכולים לבטל ולא מדין להפקיע.
וקשה שלפי זה יוצא שזה מכאן ולהבא, ולא למפרע כמו שמבואר בדין שמפקיעים, וקשה מניין הרעק א לקח את זה שיש דין שלפי רבי רבנן יכולים לבטל מכאן ולהבא שהרי אם זה מדין הפקר בי ד הפקר הרי זה למפרע ואם...
- 14 תגובות
- 265 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יאיר 32
27 מאי 2020, 17:41
-
-
גיטין לט. גר שמת וכו' - עזרה בפשט
תגובות: 8
על ידי
שטייגען » 30 אפריל 2020, 18:00
זמן קריאה: 8 דקות
גיטין לט. גר שמת ובזבזו ישראל נכסיו והיו בהן עבדים בין גדולים ובין קטנים קנו עצמן בני חורין אבא שאול אומר גדולים קנו עצמן בני חורין קטנים כל המחזיק בהן זכה בהן. וכו'.
אמר רבי יעקב בר אידי א''ר יהושע בן לוי הלכה כאבא שאול אמר ליה רבי זירא לרבי יעקב בר אידי בפירוש שמיע לך או מכללא שמיע לך מאי כללא...
- 8 תגובות
- 282 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שטייגען
22 מאי 2020, 14:11
-
-
ספורו של גניבא (גיטין דף ז. ודף לא:)
תגובות: 6
על ידי
כדי » 17 מאי 2020, 17:57
זמן קריאה: 1 דקות
מישהו יכול להביא פה את הסיפור המלא עם גניבא?
(על מה היתה המריבה עם מר עוקבא ועל מה נתנוהו בקולר, והאם באמת מת אז?)
- 6 תגובות
- 221 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כדי
18 מאי 2020, 17:55
-
-
- 5 תגובות
- 168 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
19 אפריל 2020, 22:12
-
-
קנין חצר בעבד כפות גיטין כא.
תגובות: 16
על ידי
האחד בא לגור » 21 דצמבר 2018, 01:32
זמן קריאה: 4 דקות
קיי ל דעבד כפות קונה מדין חצר, ודעת הרמב ם דלא בעינן ישן .
והסתפקתי האם גם מתי שהעבד הגביה בידו יש בזה קנין חצר ,או רק מתי שמונח בתוכו שאז העבד עושה מעשה חצר, ונפק מ מתי שמיד אחרי שהגביה הפקיר הבעלים את העבד .
ואת ל שקונה בהגבהה, יש להסתפק האם כשהעבד נטל מידי הבעל את הגט האם יש בזה חיסרון של ונתן...
- 16 תגובות
- 396 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מעל הסטנדרט
22 מרץ 2020, 00:50
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה