האיש וההגדה אמר:
אליעזר ג אמר:
אם לא היה את המושג קניין שכולל בחובו את האיסור לפעול ברכוש הבעלים ללא הסכמתו ,גם לא הייתה סמכות להשם לצוות לבני נח ומכאן בהכרח שקניין ונגזרותיו קיימים לפני ציווי התורה . בני ישראל הוסיפו גם שיעבוד גברא על האדם עצמו לעשות מצוותיו ועל זה שבועה וציווי מחייבים גם מהטעמים הללו ,אבל הטעם של שיעבוד גברא גם הוא ממוני קנייני ומעבר עליו הוא מסניפי גזל.
ח"ו האם ה' קיבל את הסמכות רק משום שיש קנינים זה ממש דברי כפירה ממש
ממש ציפיתי ל.. קופץ בראש שיקפוץ בלי להבין. השם בעלים כי הוא ברא את העולם וזה שורש מושג הבעלות ממילא לא היה חייב לקבל שום סמכות אלא היא שלו רק כבורא שברא את האדם כבוחר נתן לו מתנה את עצמו וביקש מבני ישראל לשעבד עצמם והם עשו זאת .
אני מצרף התייחסות שלי לעניין מדיון אחר להבהרת הדברים.
א. ישנה מחויבות מהכרת הטוב אבל היא מחויבות כשלעצמה לעשות רצונו ואין בה צורך או תוספת בציווי.
ב. בסיס לסמכות ציווי חייב להיות בסיס ממוני או התחיבות שאינה ממונית כשבועה. בסיס ממוני יכול להיות מצד בעלות על כל מה שקיים בעולם וכן בעלות או שעבוד על הגברא הבוחר עצמו, האני של האדם.
ג. הבורא מהיותו בורא הוא בעלים על הכל אבל כשברא את האני הבוחר החופשי של האדם העניק לו מתנה את הבעלות עליו אחרת לא היה האני אני. ויש לדון האם שייר שעבוד כולל לעשות כל אשר יצווה או רק שעבוד ספציפי לעשות את מצוות בני נח, או אפילו שמחויב האדם בהם רק מחמת בעלותו על העולם חוץ מהאני, ללא שעבוד גברא.
ד. ישנן מספר ראיות שמכוחן הדעת נוטה שלא שייר שעבוד גברא כולל ואותו קיבלו על עצמם בני ישראל במעמד הר סיני. כלומר חייבו עצמם יותר מקודם בשעבוד גברא והוסיפו על כך שבועה. ועל בסיס זה השם מצווה את המצוות.
אשמח להגדרה מושכלת אחרי העיון מה בכלל יכול לתת מקור סמכות לצוות?