ת"ר ובעל השור נקי רבי אליעזר אומר נקי מחצי כופר אמר לו ר' עקיבא והלא הוא עצמו אין משתלם אלא מגופו הביאהו לבית דין וישלם לך אמר לו רבי אליעזר כך אני בעיניך שדיני בזה שחייב מיתה אין דיני אלא כשהמית את האדם על פי עד אחד או על פי בעלים על פי בעלים מודה בקנס הוא קסבר כופרא כפרה תניא אידך וכו'
לא הצלחתי להבין, מהיכן למדו ר"א ור"ע ששור תם שהמית, לו היה צריך לשלם כופר, היה משלם מגופו. הלא בתורה לא נאמר אלא וְכִֽי־יִגֹּ֧ף שֽׁוֹר־אִ֛ישׁ אֶת־שׁ֥וֹר רֵעֵ֖הוּ וָמֵ֑ת וּמָ֨כְר֜וּ אֶת־הַשּׁ֤וֹר הַחַי֙ וְחָצ֣וּ אֶת־כַּסְפּ֔וֹ וְגַ֥ם אֶת־הַמֵּ֖ת יֶֽחֱצֽוּן׃
וגם אם נלמד משור בשור לכל נזקי קרן תמה, כולל שור באדם, הרי למאן דס"ל כופרא כפרה, כופר הוא דין חדש של חיוב, ולא ממונא, שהוא תשלומי נזק על האדם המת ומי גילה לנו שבכופר התורה ג"כ חייבה לשלם רק מגופו, שמא חייב לשלם את הכופר מן העלייה. ושמא חייב נזק שלם (לו היה חייב), והיכי פשיטא להו דפטור מחצי כופר
לא הצלחתי להבין, מהיכן למדו ר"א ור"ע ששור תם שהמית, לו היה צריך לשלם כופר, היה משלם מגופו. הלא בתורה לא נאמר אלא וְכִֽי־יִגֹּ֧ף שֽׁוֹר־אִ֛ישׁ אֶת־שׁ֥וֹר רֵעֵ֖הוּ וָמֵ֑ת וּמָ֨כְר֜וּ אֶת־הַשּׁ֤וֹר הַחַי֙ וְחָצ֣וּ אֶת־כַּסְפּ֔וֹ וְגַ֥ם אֶת־הַמֵּ֖ת יֶֽחֱצֽוּן׃
וגם אם נלמד משור בשור לכל נזקי קרן תמה, כולל שור באדם, הרי למאן דס"ל כופרא כפרה, כופר הוא דין חדש של חיוב, ולא ממונא, שהוא תשלומי נזק על האדם המת ומי גילה לנו שבכופר התורה ג"כ חייבה לשלם רק מגופו, שמא חייב לשלם את הכופר מן העלייה. ושמא חייב נזק שלם (לו היה חייב), והיכי פשיטא להו דפטור מחצי כופר