דף מב שאלה על הגמרא בדף מ"ב:

HaimL

משתמש ותיק
---תחילת ציטוט ---
ורבי אליעזר נמי לישני ליה שקדם ושחטו אמר לך התם הוא דנתכוון להרוג את הבהמה והרג את האדם דשור לאו בר קטלא הוא כלל דס"ד אמינא ניחייב אצטריך קרא למעוטי אבל הכא דמעיקרא בר קטלא הוה לא צריך קרא אע"ג דשחטיה

 אבל הכא - דשור בר קטלא הוא תחילת דינו נפטר מממון ולא חלה עליו תשלומין דאיכא למימר הביאהו לב"ד הלכך כי קדים ושחטו נמי בלא קרא מיפטר ולא צריך קרא:
---סוף ציטוט---

ע"כ נראה ברור ממהלך הסוגיא ומדברי רש"י ז"ל שבזה שהמית ע"פ עד אחד או ע"פ הבעלים לא צריך כלל קרא למעט היכא דקדם ושחטו, שהרי אין תחילת דינו פוטרת אותו מקטלא, שהרי סו"ס אם יבואו שני עדים כשרים ייהרג (זה אם תחילת דינו הייתה ע"פ עד אחד, או למ"ד מודה בקנס ואח"כ באו עדים חייב).

ולא דמי לנתכוון להרוג את הבהמה והרג את האדם, שאם יבואו שני עדים כשרים ויעידו בו שנתכוון להרוג את האדם, אם כן, ה"ל עדות מוכחשת, וייפטר השור.

ואם כן, תהיה מכאן קושיא לרב כהנא משמיה דרבא, דאמר משכח רברבי שקיל זוטרי שקיל, דהא לפום ריהטא דסוגיא הכא, לא צריך קרא (גם לרבי אליעזר) אפילו היכא דקדם ושחטו, אלא רק בנתכוון להרוג את הבהמה והרג את האדם, דלאו בר קטלא הוא מעיקרא, אבל להמית ע"פ עד אחד או ע"פ הבעלים לא צריך קרא לקדם ושחטו, דבר קטלא הוא.

ודוחק לומר שלא ידעו את הברייתא דרבי עקיבא. ואי לא שמיע להו תירוצו של רב שמואל בר רב יצחק, כיצד יוכלו לתרצה.
 
חלק עליון תַחתִית