דף לז נגח שור שור וחמור ב"ק לז

שי גולד

משתמש רגיל
נחלקו בזה האחרונים.
והנה דעת הגרע"א בהגהותיו ליו"ד סי' קפט שבכה"ג אינו נעשה מועד וה"ה לגבי ווסתות של דברים חריפים אם אכלה שום שום ובצל לא קבעה וסת לדברים חריפים.
ובעניותי לא הבנתי הסברא- הרי נגח שור חמור וגמל נעשה מועד [מחלוקת ראשונים אם לכל המינים או רק לאותם מינים]
יוצא שבנגח חמור ושור, אם בשלישית הוא יגח גמל הוא יהיה מועד לשוורים אך אם הוא יגח שור הוא לא יהא מועד אף לשוורים. היתכן?!
 

שינובה

משתמש ותיק
שי גולד אמר:
נחלקו בזה האחרונים.
והנה דעת הגרע"א בהגהותיו ליו"ד סי' קפט שבכה"ג אינו נעשה מועד וה"ה לגבי ווסתות של דברים חריפים אם אכלה שום שום ובצל לא קבעה וסת לדברים חריפים.
ובעניותי לא הבנתי הסברא- הרי נגח שור חמור וגמל נעשה מועד [מחלוקת ראשונים אם לכל המינים או רק לאותם מינים]
יוצא שבנגח חמור ושור, אם בשלישית הוא יגח גמל הוא יהיה מועד לשוורים אך אם הוא יגח שור הוא לא יהא מועד אף לשוורים. היתכן?!

מקופיא ללא עיון כלל ,יש סברא דאם מועד לג סוגים ש"מ דאינו מבחין בין סוגי בהמות ושור נגחן הוא לכל 1 משא"כ ב2 סוגים
 

HaimL

משתמש ותיק
מסתבר טעמיה. אם היה מין אחד הרי"ז וסת והעדאה למין אחד. אם היו ג' מינים שונים, הרי"ז וסת והעדאה לשם הכולל.
אם היו ב' מינים, אינו כלום.
 

שי גולד

משתמש רגיל
פותח הנושא
מעולה עניתם לשי' הנמוק"י שמועד לכל
אך לשי' הר"מ כפי שפירשו המ"מ שמועד רק לאותם ג' מינים
נמצא שאין כאן שם כולל.
קשיא
 
חלק עליון תַחתִית