קרן מנלן דת"ר (שמות כא, כח) כי יגח אין נגיחה אלא בקרן שנאמר (מלכים א כב, יא) ויעש לו צדקיה בן כנענה קרני ברזל ויאמר כה אמר ה' באלה תנגח את ארם וגו' ואומר (דברים לג, יז) בכור שורו הדר לו וקרני ראם קרניו בהם עמים ינגח מאי ואומר וכי תימא דברי תורה מדברי קבלה לא ילפינן ת"ש בכור שורו הדר לו והאי מילף הוא גילוי מילתא בעלמא הוא דנגיחה בקרן הוא אלא מהו דתימא כי פליג רחמנא בין תם למועד ה"מ בתלושה אבל במחוברת אימא כולה מועדת היא ת"ש בכור שורו הדר לו וגו'
---
ותמוה, דא"כ, אמאי אצטריך לקרא דויעש לו צדקיה בן כנענה קרני ברזל וגו', דהא ילפינן דבמחוברת נמי פליג רחמנא בין תם למועד מקרא דבכור שורו הדר לו. וא"ל דאצטריך לקרא דצדקיה בן כנענה, שלא נטעה לומר שבקרן תלושה ל"ה נגיחה כלל (דהא בקרא דבכור שורו איירי במחוברת) ופטור מכלום, דהא תולדה דקרן כקרן, וגם נשיכה רביצה ובעיטה, דלא איירי בהו קרא דכי יגח וקרא דכי יגוף. וה"נ אם הזיק בקרן תלושה, דמ"ש מהני, דכוונתן להזיק וממונך ושמירתן עליך. וע"כ לא אתו קראי אלא ללמד שלא נאמר דאיכא קרן דמועדת מתחילתה.
---
ותמוה, דא"כ, אמאי אצטריך לקרא דויעש לו צדקיה בן כנענה קרני ברזל וגו', דהא ילפינן דבמחוברת נמי פליג רחמנא בין תם למועד מקרא דבכור שורו הדר לו. וא"ל דאצטריך לקרא דצדקיה בן כנענה, שלא נטעה לומר שבקרן תלושה ל"ה נגיחה כלל (דהא בקרא דבכור שורו איירי במחוברת) ופטור מכלום, דהא תולדה דקרן כקרן, וגם נשיכה רביצה ובעיטה, דלא איירי בהו קרא דכי יגח וקרא דכי יגוף. וה"נ אם הזיק בקרן תלושה, דמ"ש מהני, דכוונתן להזיק וממונך ושמירתן עליך. וע"כ לא אתו קראי אלא ללמד שלא נאמר דאיכא קרן דמועדת מתחילתה.