תורת הגר''י ארנברג

זאב בודד

משתמש ותיק
אשמח אם יואיל מי מחברי הפורום להעלות מדברי תורת הגר''י ארנברג(אם מחומר המצוי תחת ידו, ואם מזכרונו) .
בתודה מראש.
 

גופא דעובדא

משתמש ותיק
כל החומרים והשיועכי"ם מעוברים בחשאי לרגיל ומבין מדעתו, ואף א' לא יפרסמם ברבים.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יש ספר (נמצא באוצה"ח) הנקרא שחר אורך שהוא ספר זיכרון לבחור שחר ארנון ז"ל, ושם יש כמה שטיקלך של הגר"י ארנברג שליט"א, בלימוד ובמוסר.
 

זאב בודד

משתמש ותיק
פותח הנושא
גופא דעובדא אמר:
כל החומרים והשיועכי"ם מעוברים בחשאי לרגיל ומבין מדעתו, ואף א' לא יפרסמם ברבים.
וכיצד נעשים לרגילי ומביני דעתו?
 
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
השיעו"כ של הגר"י ארנברג שליט"א נכתבו ע"י אחד מגדולי תלמידיו ורה"י שליט"א העביר עליהם את שבט הביקורת,
אך לבקשתו הם לא מודפסים,
בזמנו נגנבו כל השיעורים ממחשבי הישיבה, ומאז ועד עתה הם מועברים מאחד לאחד ובאזהרת 'בל יעביר'.
 

זאב בודד

משתמש ותיק
פותח הנושא
על כל פנים דוגמאות מתורתו יכולים התלמידים להעלות?
 

mmh

משתמש ותיק
גופא דעובדא אמר:
כל החומרים והשיועכי"ם מעוברים בחשאי לרגיל ומבין מדעתו, ואף א' לא יפרסמם ברבים.
מה מוסיפה הילת החשאיות הזו?
'מבין מדעתו'... פששש...

מדובר בסתרי קבלה או בגילוי הקץ?

מה המקור של משחקי ההסתרה האלו?
מי מרבותינו זצ"ל נהג בסגנון זה?
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
mmh אמר:
גופא דעובדא אמר:
כל החומרים והשיועכי"ם מעוברים בחשאי לרגיל ומבין מדעתו, ואף א' לא יפרסמם ברבים.
מה מוסיפה הילת החשאיות הזו?
'מבין מדעתו'... פששש...

מדובר בסתרי קבלה או בגילוי הקץ?

מה המקור של משחקי ההסתרה האלו?
מי מרבותינו זצ"ל נהג בסגנון זה?
כפי שכתבתי כל החומרים לא מועברים לאיש, לבד מה שהוא נותן להעביר לדפוס,
וממה שנגנב בזמנו ממחשבי בישיבה,

אגב, החידושים והמחברות שיש לך בביתך לא מעניינים איש,
ואת של הגר"י ארנברג שליט"א מנסים רבים וטובים להשיג, אז אולי זה גופא הסיבה שהוא כ"כ נזהר מלהוציא, כי צריך שזה יהיה סולת נקייה.

ולשאלתך מי מרבותינו נהג כך, לא שזה מעניין אותך בדיוק,
אבל כל רבותינו לבית בריסק נהגו כך.
 
 

mmh

משתמש ותיק
זך הרעיון אמר:
צריך שזה יהיה סולת נקייה.
אז החשש הוא מביקורת?...
מה יקרה אם יתגלה שם פירור של קמח, ומישהו יקשה, ומישהו יתרץ...
הרי הראש ישיבה עדיין חי, ויוכל להסביר את דבריו.
זך הרעיון אמר:
ולשאלתך מי מרבותינו נהג כך, לא שזה מעניין אותך בדיוק,
אבל כל רבותינו לבית בריסק נהגו כך.
אשמח לשמוע על הקשר של הראש ישיבה לבית בריסק.
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
mmh אמר:
אז החשש הוא מביקורת?...
מה יקרה אם יתגלה שם פירור של קמח, ומישהו יקשה, ומישהו יתרץ...
הרי הראש ישיבה עדיין חי, ויוכל להסביר את דבריו.
החשש הוא לא מביקורת,
אלא רה"י שליט"א מידי מחזור משנה ומוסיף וכו',
אז למה להוציא חציי דברים?
 
  • תודה
Reactions: mmh

mmh

משתמש ותיק
.
.
למרות שאדרבה, זה היה מעניין לראות את ההתפתחות של הסוגיא ממחזור למחזור.
זה היה מראה מאוד את היופי המיוחד בדברי תורה.

בשפת אמת יש חזרה כל שבוע ומועד כמעט על אותו נושא,
אך מי שעוקב רואה שמשנה לשנה הענין מתרחב ומעמיק.
 

אורי וישעי

משתמש רגיל
זך הרעיון אמר:
mmh אמר:
אז החשש הוא מביקורת?...
מה יקרה אם יתגלה שם פירור של קמח, ומישהו יקשה, ומישהו יתרץ...
הרי הראש ישיבה עדיין חי, ויוכל להסביר את דבריו.
החשש הוא לא מביקורת,
אלא רה"י שליט"א מידי מחזור משנה ומוסיף וכו',
אז למה להוציא חציי דברים?
וי"ל גם כלפי לייא,
הראש ישיבה חוזר כל מחזור על אותם הדברים,
אם הדברים כבר יתפרסמו בכתבם וכלשונם ערוכים בכל ושמורים
מה יהא על 'מעמד מסירת התורה כנתינתה' שיהפוך למיותר חלקית חלילה.
 

mmh

משתמש ותיק
אורי וישעי אמר:
מה יהא על 'מעמד מסירת התורה כנתינתה' שיהפוך למיותר חלקית חלילה
כלומר, יהיה צריך להכין שיעור כללי אחר?

מה הבעיה?
והרי כבר לימד אותנו -
גופא דעובדא אמר:
"אין חכמה בעולמנו בלתי אם עברה אלינו דרך נשמת חכם חי"
 

גופא דעובדא

משתמש ותיק
mmh אמר:
גופא דעובדא אמר:
כל החומרים והשיועכי"ם מעוברים בחשאי לרגיל ומבין מדעתו, ואף א' לא יפרסמם ברבים.
מה מוסיפה הילת החשאיות הזו?
'מבין מדעתו'... פששש...

מדובר בסתרי קבלה או בגילוי הקץ?

מה המקור של משחקי ההסתרה האלו?
מי מרבותינו זצ"ל נהג בסגנון זה?
לא התכוונתי בהגדרה 'מבין מדעתו' למשהו שעשוי להקניט את כבודו. התכוונתי שהדברים עוברים במידה ובמשורה לתלמידים וכדו' צר לי אם אי מי חש נפגע בהיותו בלתי ראוי או משהו כזה

דווקא כמדו' שרבים נהגו כך 
ר' משה שפירא כדוגמא
גאוני בית בריסק ג"כ כדוגמא
חי' ר' נחום לא יצאו עשרות שנים אחרי פטירתו
שערי חיים של הגר"ח שמואלביץ ג"כ לא יצאו עשרות שנים אחר פטירתו
בית מדרשו של הרב הוטנר
 
אנסה לבאר את הנראה לי, בנושאים עדינים גם תלמודים אבל כאלו המתבססים על דיוק והגדרות עדינות יכולים להיות מובנים בצורה לא נכונה ולא מדוייקת, בשונה מאלו ששמעו בעצמם, ואגב כל א' ששמע את השיעו"כ יעיד בפניך על כך שהשיעורים פנים אל פנים הם משהוא  אחר (בסתמא לא רק אצלו אולי אצל כולם זה כך)

אגב מקובל מאוד בישיבות שכתוב על השיעורים 'פנימי' או 'לשומעי השיעור' 'בלתי מוגה' מה הסיבה לזה? סתרי תורה? שמא יהיה פירור קמח בתוך הסולת?? או שמא כל ראש ישיבה מרגיש שכשהדברים כתובים הם מאבדים את זוהרם ומשמועתם ועלולים להכיל שגיאות רבות ואי דיוקים, וכ"א בסגנונו מורה על אות הוראה

ובמאמר המוסגר אני חש חובה לבקש לכתוב בדרך ארץ מעט יותר אל גאוני תורה שהעמיד תלמידים לאלפים
 
 
חלק עליון תַחתִית