mmh אמר:
גופא דעובדא אמר:
כל החומרים והשיועכי"ם מעוברים בחשאי לרגיל ומבין מדעתו, ואף א' לא יפרסמם ברבים.
מה מוסיפה הילת החשאיות הזו?
'מבין מדעתו'... פששש...
מדובר בסתרי קבלה או בגילוי הקץ?
מה המקור של משחקי ההסתרה האלו?
מי מרבותינו זצ"ל נהג בסגנון זה?
לא התכוונתי בהגדרה 'מבין מדעתו' למשהו שעשוי להקניט את כבודו. התכוונתי שהדברים עוברים במידה ובמשורה לתלמידים וכדו' צר לי אם אי מי חש נפגע בהיותו בלתי ראוי או משהו כזה
דווקא כמדו' שרבים נהגו כך
ר' משה שפירא כדוגמא
גאוני בית בריסק ג"כ כדוגמא
חי' ר' נחום לא יצאו עשרות שנים אחרי פטירתו
שערי חיים של הגר"ח שמואלביץ ג"כ לא יצאו עשרות שנים אחר פטירתו
בית מדרשו של הרב הוטנר
אנסה לבאר את הנראה לי, בנושאים עדינים גם תלמודים אבל כאלו המתבססים על דיוק והגדרות עדינות יכולים להיות מובנים בצורה לא נכונה ולא מדוייקת, בשונה מאלו ששמעו בעצמם, ואגב כל א' ששמע את השיעו"כ יעיד בפניך על כך שהשיעורים פנים אל פנים הם משהוא אחר (בסתמא לא רק אצלו אולי אצל כולם זה כך)
אגב מקובל מאוד בישיבות שכתוב על השיעורים 'פנימי' או 'לשומעי השיעור' 'בלתי מוגה' מה הסיבה לזה? סתרי תורה? שמא יהיה פירור קמח בתוך הסולת?? או שמא כל ראש ישיבה מרגיש שכשהדברים כתובים הם מאבדים את זוהרם ומשמועתם ועלולים להכיל שגיאות רבות ואי דיוקים, וכ"א בסגנונו מורה על אות הוראה
ובמאמר המוסגר אני חש חובה לבקש לכתוב בדרך ארץ מעט יותר אל גאוני תורה שהעמיד תלמידים לאלפים