A
Anonymous
Guest
ידוע ספיקו של המחנה אפרים הל' נזקי ממון סימן א', אם מזיק משלם את דמי החפץ לפי שעת ההיזק או כשעת התשלומין, האם משלם לפי דמים או לפי מדה.
עיי"ש שהביא הסוגיא בפסחים לב. דגזלן משלם לפי דמים משום דכתיב אשר גזל, וא"כ במזיק אין לנו ילפותא.
והנה רש"י שם מבאר למה דווקא בתשלומי תרומה נסתפקו שמא משלם לפי מדה משום שהדין הוא לשלם דווקא פירות אבל במקום שמשלם בכל דבר ודאי משלם לפי דמים.
וז"ל רש"י שם: כיון דגבי תרומה בשוגג קפיד רחמנא אתשלומי פירות ולא מעות כדכתיב ונתן לכהן את הקודש לפי מדה משלם או לפי דמים משלם בגזלן דחולין שוגג או מזיד וכן גזלן דתרומת מזיד לא איבעיא לן כיון דלא קפיד רחמנא אתשלומין דידהו דאמר ישיב לרבות אפילו שוה כסף ואפילו סובין ודאי לפי דמים משלםוכו'
וא"כ במזיק שלא הקפידה תורה לשלם חפץ דווקא ודאי משלם לפי דמים, ורק בתשלומי תרומה נסתפקו שמא משלם לפי מדה וצ"ע.
עיי"ש שהביא הסוגיא בפסחים לב. דגזלן משלם לפי דמים משום דכתיב אשר גזל, וא"כ במזיק אין לנו ילפותא.
והנה רש"י שם מבאר למה דווקא בתשלומי תרומה נסתפקו שמא משלם לפי מדה משום שהדין הוא לשלם דווקא פירות אבל במקום שמשלם בכל דבר ודאי משלם לפי דמים.
וז"ל רש"י שם: כיון דגבי תרומה בשוגג קפיד רחמנא אתשלומי פירות ולא מעות כדכתיב ונתן לכהן את הקודש לפי מדה משלם או לפי דמים משלם בגזלן דחולין שוגג או מזיד וכן גזלן דתרומת מזיד לא איבעיא לן כיון דלא קפיד רחמנא אתשלומין דידהו דאמר ישיב לרבות אפילו שוה כסף ואפילו סובין ודאי לפי דמים משלםוכו'
וא"כ במזיק שלא הקפידה תורה לשלם חפץ דווקא ודאי משלם לפי דמים, ורק בתשלומי תרומה נסתפקו שמא משלם לפי מדה וצ"ע.