דף ז סוגיית מיטב הידועה - בבא קמא ו ע"ב

שמעון יחיא

משתמש רשום
ידוע הדין שמזיק צריך לשלם ממיטב. כלומר "צורת התשלום" היא בקרקע הטובה ביותר. 
(לפי רבי ישמעאל בקרקע הדומה לטובה ביותר של הניזק, ולרבי עקיבא בטובה של המזיק)

ובגמ' שם דף ז ע"ב כתוב שזה "כי היכי דליקפוץ עליה זבינא".

ואני עומד ותמה:
האם קרקע זיבורית פחות קופצים עליה? הלא זיבורית עולה פחות, ולמה היא עולה פחות? - כי יש לה פחות ביקוש, אבל במחיר שלה יש עליה קופצים כמו לעידית. הרי המחיר נקבע לפי הביקוש ואין מצב שקרקע אחת תהיה פחות מבוקשת, תמיד זה יתבטא במחיר עד שזה יהיה באותה רמת ביקוש.
וא"כ גם מהו הטעם והמעלה לשלם עידית? במה עידית טובה יותר?



אנא תשובתכם

 
 

ayedavid

משתמש ותיק
אולי יש בקרקעות האלה הצע גדול מביקוש וזה גורם שמי שרוצה למכור לוקח לו יותר זמן, אא"כ מסכים לרדת למחיר זול מידי. מצוי היום באזורים שאין בהם ביקוש שאנשים נתקעים עם דירות שקנו בזול שנה או שנתיים עד שמצליחים למכור.
 

הלבדיקע'ר

משתמש חדש
 ודוגמא לכך בית שנמצא במרכז העיר בוודאי שיותר קל לו למכור את הבית כיון שיש מאה אנשים שרוצים לגור שם ומממילא זה גם עולה יותר אבל זיבורית יש רק עשר אנשים שרוצים לקנות ולכן גם עולה פחות
 

יעקב ראטה

משתמש רגיל
שמעון יחיא אמר:
ידוע הדין שמזיק צריך לשלם ממיטב. כלומר "צורת התשלום" היא בקרקע הטובה ביותר. 
(לפי רבי ישמעאל בקרקע הדומה לטובה ביותר של הניזק, ולרבי עקיבא בטובה של המזיק)

ובגמ' שם דף ז ע"ב כתוב שזה "כי היכי דליקפוץ עליה זבינא".

ואני עומד ותמה:
האם קרקע זיבורית פחות קופצים עליה? הלא זיבורית עולה פחות, ולמה היא עולה פחות? - כי יש לה פחות ביקוש, אבל במחיר שלה יש עליה קופצים כמו לעידית. הרי המחיר נקבע לפי הביקוש ואין מצב שקרקע אחת תהיה פחות מבוקשת, תמיד זה יתבטא במחיר עד שזה יהיה באותה רמת ביקוש.
וא"כ גם מהו הטעם והמעלה לשלם עידית? במה עידית טובה יותר?



אנא תשובתכם

האם בגלל שיש בחנות נעליים יותר זולים אתה יותר קופץ על המציאה לקנותו או שאתה מעדיף הנעליים היותר יקרים ונוחים ?
 

בית מתתניק

משתמש רגיל
שמעון יחיא אמר:
ידוע הדין שמזיק צריך לשלם ממיטב. כלומר "צורת התשלום" היא בקרקע הטובה ביותר. 
(לפי רבי ישמעאל בקרקע הדומה לטובה ביותר של הניזק, ולרבי עקיבא בטובה של המזיק)

ובגמ' שם דף ז ע"ב כתוב שזה "כי היכי דליקפוץ עליה זבינא".

ואני עומד ותמה:
האם קרקע זיבורית פחות קופצים עליה? הלא זיבורית עולה פחות, ולמה היא עולה פחות? - כי יש לה פחות ביקוש, אבל במחיר שלה יש עליה קופצים כמו לעידית. הרי המחיר נקבע לפי הביקוש ואין מצב שקרקע אחת תהיה פחות מבוקשת, תמיד זה יתבטא במחיר עד שזה יהיה באותה רמת ביקוש.
וא"כ גם מהו הטעם והמעלה לשלם עידית? במה עידית טובה יותר?



אנא תשובתכם
מבואר כאן שקרקע זיבורית אכן יש לה פחות ביקוש.
 
 

אבינועם

משתמש ותיק
אנשים מעדיפים את הטוב והיקר, מהפחות טוב וזול.
צא ולמד מכך שאין דרישה לירקות סוג ב' גם אם הם זולים באופן משמעותי, אלא כולם מבקשים דווקא סוג א'.
וכ"ש בקרקע, שהעבודה הנצרכת להשקעה בקרקע זיבורית היא כפולה ומכופלת, והתנובה אינה טובה כבעידית.
 

fantian

משתמש ותיק
שמעון יחיא אמר:
ידוע הדין שמזיק צריך לשלם ממיטב. כלומר "צורת התשלום" היא בקרקע הטובה ביותר. 
(לפי רבי ישמעאל בקרקע הדומה לטובה ביותר של הניזק, ולרבי עקיבא בטובה של המזיק)

ובגמ' שם דף ז ע"ב כתוב שזה "כי היכי דליקפוץ עליה זבינא".

ואני עומד ותמה:
האם קרקע זיבורית פחות קופצים עליה? הלא זיבורית עולה פחות, ולמה היא עולה פחות? - כי יש לה פחות ביקוש, אבל במחיר שלה יש עליה קופצים כמו לעידית. הרי המחיר נקבע לפי הביקוש ואין מצב שקרקע אחת תהיה פחות מבוקשת, תמיד זה יתבטא במחיר עד שזה יהיה באותה רמת ביקוש.
וא"כ גם מהו הטעם והמעלה לשלם עידית? במה עידית טובה יותר?



אנא תשובתכם
ניסית פעם למכור דירה? לדירה משופצת יש הרבה קופצים במחיר שלה.
לדירה שאינה משופצת יש פחות קופצים אפילו במחיר הנמוך יותר.
בגלל שאנשים נמשכים למשופצת וזה גורם יותר לקניה מאשר מחיר.
(דהיינו יש שני שווקים, שוק העידית ושוק הזיבורית ושוק העידית הוא הרבה יותר פורה חוץ מזה שהוא יותר יקר)
 
 
חלק עליון תַחתִית