יאוש חלקי

יד אבשלום

משתמש ותיק
התעוררתי לדון באדם שאבד לו כמות של חפצים ומתיאש מחלקם מחמת שאין שום צד בעולם שכולם יחזרו אליו האם נחשב יאוש 
ואמנם יש לדון בזה בהרבה אופנים אם התיאש מרובם ומ"מ סבור שחלקם ישוב אליו או להיפך שהתיאש מחלקם וסבור שהרוב ישוב אליו ויש לדון בזה אי חשיב יאוש בכל או בחלק או בכלל לא ויל"ע
 

HaimL

משתמש ותיק
אם אין ברירה בדאורייתא, אז לכאורה אם מתייאש מחלקם, אז אי אפשר לומר, באם מצא מהם, דהשתא הוברר למפרע שהוא לא התייאש מאותם שמצא.
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
אם אין ברירה בדאורייתא, אז לכאורה אם מתייאש מחלקם, אז אי אפשר לומר, באם מצא מהם, דהשתא הוברר למפרע שהוא לא התייאש מאותם שמצא.
לכאו' אין כאן מקום לברירה כיון שאני לא רוצה לומר שהוא לא התיאש כיון שמצאתי את זה אלא גם אחרי שמצאתי יש מקום לדון שכיון שהוא מצידו מניח שלא הכל יחזור אליו אין לו תביעה שישיב לו את החפץ או להיפך
 
 
כדי לדון בשאלה מקורית זו, צריך לדון בגוף המושג 'יאוש'
בן אדם אבד את ארנקו, ביום הראשון הוא מלא תקוה, לאט לאט התקוה פגה ממנו
בערך אחרי 20יום הוא מתייאש.
מהו רגע היאוש?
אין רגע כזה, היאוש מתגנב ללב לאט לאט, עד שיש איזה מסה קריטית של יאוש, שניתן לומר שהוא התייאש.
אצל כל אדם המסה הקריטית הזו נמצאת בשלב אחר, ואפילו אותו אדם עצמו זה תלוי הרבה במצב רוחו ובמזג האויר של העונה בה נאבד החפץ.

לא נאמר בחז"ל שהוא צריך להשתכנע ב75 אחוז שהחפץ כבר לא יחזור אליו.
בדרך כלל החשיבה היא שכאשר הוא מפסיק לעשות פעולות חיפוש הוא נחשב כמי שהתיאש.
וגם זו הגדרה קשה, כי בהתחלה הוא עושה פעולות חיפוש משמעותיות ולאט לאט פעולות החיפוש נהיות קטנות יותר וזניחות יותר.

אחרי שנפתור את החידה הגדולה מהו יאוש, אולי נוכל לפתור את חידת המשנה, מה הדין יאוש למחצה.
 

נתתיו ללוי

משתמש חדש
לא זכיתי לבין את ספקו של הרב יד אבשלום אם זה דבר שאין בו סימנים וממשמש בו תדיר (שהרי יאוש שלא מדעת לא הוי יאוש) ממילא הוי יאוש.
ואם יש בחפץ סימנים תלוי אם אמר וי לי לחסרון כיס, ומכיון שיש לו כמה חפצים שעל חלקם אמר ולל"כ ועל חלקם לא אמר, על חפץ שאמר אין צריך להחזיר, ועל חפץ שלא אמר אין צריך להחזיר.
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
אולי אפש"ל שהיא גופה הדברים שהוא מתייאש מהם מייד-הם כדבר שאין בו סימן,
והדברים שאינננו מתייאש מהם מהר-כדבר שיש בו סימן שרק באופנים מסוימים יחול הייאוש כזוטו של ים או רה"ר וכו'.
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
פותח הנושא
טוביה פריד אמר:
אולי אפש"ל שהיא גופה הדברים שהוא מתייאש מהם מייד-הם כדבר שאין בו סימן,
והדברים שאינננו מתייאש מהם מהר-כדבר שיש בו סימן שרק באופנים מסוימים יחול הייאוש כזוטו של ים או רה"ר וכו'
אין דברים מסוימים שמהם מתיאש וכאלה שלא אלא במבט כללי הוא מתיאש מהמציאות שהכל יחזור אליו ולכן מתיאש מחלק מהאבידה אבל לא מתוך סיבה ליאוש בחלק מסוים
 
חלק עליון תַחתִית