איש אל רעהו
משתמש ותיק
דף לה.
רב הונא בר תחליפא משמיה דרבא אמר רישא דסיפא תיובתא לרב הונא סלע הלויתני עליו שתים היה שוה והלה אומר לא כי אלא סלע הלויתיך עליו סלע היה שוה פטור ואם איתא לדרב הונא מגו דמשתבע מלוה שאינה ברשותו לישתבע נמי אגילגול שבועה כמה היה שוה
וברש"י דטענה שאין בה שבועה עם טענה שיש בה שבועה מגלגלין עליו שבועה לישבע על שתיהן וגילגול שבועה דאורייתא היא בקדושין (דף כז:)
רש"י מבאר לן דגלגול שבועה הוי דאורייתא, וצריך ביאור לשם מה הוצרך רש"י להוספה זו דגלגול שבועה דאורייתא היא, והרי אף אם היה רק מדרבנן גם כן קשה קושיית הגמרא.
ובפרט, דבסוגיין גופא איירי שבא לגלגל משבועה שאינה ברשותו שחידש בה רב הונא שאף בשילם חיישינן שעיניו נתן בה, ובפשטות הוי רק שבועה דרבנן, ואם כן ודאי שאף הגלגול שבא להשביע כמה היה שווה אף הוא רק מדרבנן, ולכאורה מוכח ברש"י דשבועה דאינה ברשותו בשילם הוי נמי שבועה דאורייתא ועל כן הוי גלגול דאורייתא, אבל גם אם נאמר כן, עדיין צריך ביאור לשם מה הוצרך רש"י להוסיף כן.