הגמ' כותבת
עוד מנהג גדול היה בירושלים מפה פרוסה על גבי הפתח כל זמן שמפה פרוסה אורחין נכנסין נסתלקה המפה אין האורחין נכנסין (ב"ב צג:)
ונשאלת שאלה פשוטה, אחד המוזמנים איחר קצת, וכי לכן ישאר בחוץ ?! ואינו מובן כלל לכאורה !
אלא ע"פ רש"י בברכות אתי שפיר שכותב:
שאני אורחין דדעתייהו למיעקר – סופן למיעקר ולעלות ולהסב במקום אחר שאין זה מקום המסיבה אלא כאן ישבו עד שיתכנסו כל הקרואים ודרך בעלי בתים עשירים היה לזמן לסעודתם אורחים עניים להכי קרי להו אורחים והא דאמר רב יין לא בעי הסבה אלא ישיבה בעלמא שלא בשעת סעודה קאמר או בשעת סעודה ובמקום סעודה (מג.)
וממילא המילה אורחין אין הכוונה למוזמנים (קרואים) !
עוד מנהג גדול היה בירושלים מפה פרוסה על גבי הפתח כל זמן שמפה פרוסה אורחין נכנסין נסתלקה המפה אין האורחין נכנסין (ב"ב צג:)
ונשאלת שאלה פשוטה, אחד המוזמנים איחר קצת, וכי לכן ישאר בחוץ ?! ואינו מובן כלל לכאורה !
אלא ע"פ רש"י בברכות אתי שפיר שכותב:
שאני אורחין דדעתייהו למיעקר – סופן למיעקר ולעלות ולהסב במקום אחר שאין זה מקום המסיבה אלא כאן ישבו עד שיתכנסו כל הקרואים ודרך בעלי בתים עשירים היה לזמן לסעודתם אורחים עניים להכי קרי להו אורחים והא דאמר רב יין לא בעי הסבה אלא ישיבה בעלמא שלא בשעת סעודה קאמר או בשעת סעודה ובמקום סעודה (מג.)
וממילא המילה אורחין אין הכוונה למוזמנים (קרואים) !