בריה בנבלה ובטבל

דרומאי

משתמש ותיק
במכות דף ט"ז אמר רבא בר רב הונא ריסק תשעה נמלים והביא אחד חי והשלימן לכזית לוקה ו' ה' משום בריה ואחד משום כזית נבילה. ומבואר דמשום נבלה אינו לוקה אלא בכזית, אבל בריה לא מהני לענין לחייבו אפחות מכזית משום נבלה.
וקשה לי על זה, דאמרינן התם בדף י"ז גבי מחלוקת ר"ש ורבנן, דלר"ש האוכל טבל כל שהוא לוקה, ואמר להם לרבנן אי אתם מודים לי באוכל נמלה שהוא חייב, אמרו לו מפני שהיא כברייתה, אמר להם אף חטה אחת כברייתה, ורבנן בריית נשמה חשובה חטה לא חשובה. הא מבואר דאילו היה שייך גבי טבל בריית נשמה היה לוקה אפילו לרבנן על בריה כל שהיא. ומ"ש טבל מנבלה, דגבי נבלה בעינן דוקא כזית ולא אהני אפילו בריית נשמה, ואילו גבי טבל בבריית נשמה חייב אפילו פחות מכזית, וצלע"ג.
 

HaimL

משתמש ותיק
מבואר בגמרא ט"ז שבריה חשובה רק בשעה שחיה והיינו מפני שהיא שלמה כברייתה. אבל מתה אינה בריה. אבל בצומח, אין בו חי או מת, אלא כל שהוא שלם, חשיב כברייתה.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
לָאו דִּנְבֵלָה לֵיכָּא לְחַיּוּבֵי מִשּׁוּם בְּרִיָּה, דִּכְשֶׁנִּבְרָאת לֹא הָיָה עָלֶיהָ שֵׁם נְבֵלָה, הִלְכָּךְ אַלָּאו דִּנְבֵלָה לָא מִחַיַּב עַד כְּזַיִת. (לשון רש"י בפרק גיד הנשה)
 

תלמיד חכמים

משתמש רגיל
כדי שיהיה דין בריה צריך ארבעה תנאים כמבואר בשו"ע (סימן ק' הלכה א):

בריה דהיינו כגון נמלה או עוף טמא וגיד הנשה ואבר מן החי וביצה שיש בה אפרוח וכיוצא בהם אפי' באלף לא בטלה ואין לו דין בריה אא"כ הוא דבר שהיה בו חיות לאפוקי חטה אחת של איסור וכן צריך שיהא דבר שאסור מתחילת ברייתו לאפוקי עוף טהור שנתנבל ושור הנסקל וכן צריך שיהיה דבר שלם שאם יחלק אין שמו עליו לאפוקי חלב וכן צריך שיהא שלם:
 

הערשל

משתמש ותיק
ע"ע חולין צו. תוד"ה מאי טעמא שהק' מ"ט בנבילה אין חייב על בריה ותירצו שבריה זה רק בדבר שע"י שנחלק אין שמו עליו, עיי"ש שהאריכו בהסבר ובתוס' במכות גם כתבו זאת בקצרה בדף יז. ומסקנתם דאף בטבל אין דין של בריה ורבנן אמרו רק לטעמיה דר"ש.
ועי' חי' הגר"ח ה' מאכ"א שהרמב"ם סובר שגם בנבלה יש דין בריה, ואין להקשות עליו מהגמ' של אחד משום כזית נבלה כיון שהרמב"ם סובר שאין איסור נבלה בדבר שלא שייך בו שחיטה, ובע"כ הוא מפרש הגמ' כד' המאירי שם דהיינו נבלת שרצים עיי"ש במאירי.
 

HaimL

משתמש ותיק
תלמיד חכמים אמר:
כדי שיהיה דין בריה צריך ארבעה תנאים כמבואר בשו"ע (סימן ק' הלכה א):

בריה דהיינו כגון נמלה או עוף טמא וגיד הנשה ואבר מן החי וביצה שיש בה אפרוח וכיוצא בהם אפי' באלף לא בטלה ואין לו דין בריה אא"כ הוא דבר שהיה בו חיות לאפוקי חטה אחת של איסור וכן צריך שיהא דבר שאסור מתחילת ברייתו לאפוקי עוף טהור שנתנבל ושור הנסקל וכן צריך שיהיה דבר שלם שאם יחלק אין שמו עליו לאפוקי חלב וכן צריך שיהא שלם:
אבל הוא שאל על הה"א של הגמרא 
 
 
חלק עליון תַחתִית