קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
חכם מה הוא אומר
הודעות: 69
הצטרף: 26 מרץ 2020, 00:43
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי חכם מה הוא אומר » 02 אפריל 2020, 11:32

ידוע המושג עדות שאי אתה יכול להזימה אם נחשוב על זה רגע נראה שאין מושג של עדות שאתה יכול להזימה
זאת משום שיש מספר מסיום של עדים בעולם נאמר שיש למשל אלף עדים עכשיו אם יש זוג עדים ובאו עוד זוג עדים ובאו עוד זוג עדים וכו עד העדים האלף העדים האלף לא יכולים להעיד משום שאף אחד לא יכול להזימם וא''כ העדים ה999 נמי לא יכולים להעיד שהרי אי אפשר להזימם וא''כ ה998 נמי לא וכו' 
להקל על ההבנה
למה הדבר דומה אם אני רוצה לעשות בוחן פתע כל שבוע התלמידים יודעים שביום שישי לא יהיה הבוחן כי זה לא יהיה פתע כי אם לא עשו בוחן עד יום חמישי ודאי הוא ביום שישי וא''כ גם יום חמישי לא יהיה כי בשישי אין וא''כ גם בחמישי לא פתע וכו'.


amsgula.net
הודעות: 172
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:17
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי amsgula.net » 12 אפריל 2020, 22:20

ע"פ חשבון התשובה לזה תתכן, משום שלא יוכלו דיינים אלו לישב ולשמוע כל עדויות שבעולם והדבר לא אפשרי.
וע"פ סברא התשובה לזה, שאינו מצוי במציאות שיבואו כל עדים שבעולם להעיד וממילא דיני עדות שאי אתה יכול להזימה נקבעים לפי המציאות המצויה.


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 211
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי כדי » 12 אפריל 2020, 22:24

חכם מה הוא אומר כתב:
02 אפריל 2020, 11:32
"ידוע המושג עדות שאי אתה יכול להזימה אם נחשוב על זה רגע נראה שאין מושג של עדות שאתה יכול להזימה
זאת משום שיש מספר מסיום של עדים בעולם נאמר שיש למשל אלף עדים עכשיו אם יש זוג עדים ובאו עוד זוג עדים ובאו עוד זוג עדים וכו עד העדים האלף העדים האלף לא יכולים להעיד משום שאף אחד לא יכול להזימם וא''כ העדים ה999 נמי לא יכולים להעיד שהרי אי אפשר להזימם וא''כ ה998 נמי לא וכו' 
להקל על ההבנה
למה הדבר דומה אם אני רוצה לעשות בוחן פתע כל שבוע התלמידים יודעים שביום שישי לא יהיה הבוחן כי זה לא יהיה פתע כי אם לא עשו בוחן עד יום חמישי ודאי הוא ביום שישי וא''כ גם יום חמישי לא יהיה כי בשישי אין וא''כ גם בחמישי לא פתע וכו'.
כל השאלה רק כשכל העולם העידו אולם כ"ז שאינו כך שפיר הוי עשיל"ה
 


מבית לוי
הודעות: 39
הצטרף: 30 מרץ 2020, 22:28
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי מבית לוי » 12 אפריל 2020, 22:40

זוהי שאלה שהלמדנים אוהבים להפוך בה לכאן ולכאן, כמדומני שבקונטרס מראי מקומות (קרלינשטיין) מביא זאת בשם גאון אחד מדור העבר זיע"א, עיי"ש.


שמח בחור
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 207 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי שמח בחור » 12 אפריל 2020, 22:44

לא הבנתי למה פתחת את הנושא פעמיים.
viewtopic.php?f=104&t=9516


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי יהודי » 12 אפריל 2020, 23:31

כי כנראה המנהלים מחקו לו מהכותרת את 'למביני דבר בלבד'...


פותח הנושא
חכם מה הוא אומר
הודעות: 69
הצטרף: 26 מרץ 2020, 00:43
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי חכם מה הוא אומר » 13 אפריל 2020, 02:05

יהודי כתב:
12 אפריל 2020, 23:31
כי כנראה המנהלים מחקו לו מהכותרת את 'למביני דבר בלבד'...
לא מחקו חי שום דבר זה היה בטעות 
ואני מתנצל אם מישהו נפגע אבל פשוט ככה גורמים שכמה שיותר בחורים ייכנסו לאשכול שהרי כל אחד רוצה לראות מה כ''כ קשה
 


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי יהודי » 13 אפריל 2020, 09:46

זה לא קשור לפגיעה, זה פשוט מאוד יהיר ומעורר סלידה.


פותח הנושא
חכם מה הוא אומר
הודעות: 69
הצטרף: 26 מרץ 2020, 00:43
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי חכם מה הוא אומר » 15 אפריל 2020, 21:38

יהודי כתב:
13 אפריל 2020, 09:46
זה לא קשור לפגיעה, זה פשוט מאוד יהיר ומעורר סלידה.
כשכתבתי את זה התכוונתי לאנשים בדיוק כמוך שחושבים ריגשית ולא רציונלית 
כי אם ראית את השאלה היא דיי מעצבנת שאדם דיגשי יכול ממש לחשוב שאני בא בצורת קינטור
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי HaimL » 15 אפריל 2020, 22:04

חכם מה הוא אומר כתב:
15 אפריל 2020, 21:38
יהודי כתב:
13 אפריל 2020, 09:46
זה לא קשור לפגיעה, זה פשוט מאוד יהיר ומעורר סלידה.
כשכתבתי את זה התכוונתי לאנשים בדיוק כמוך שחושבים ריגשית ולא רציונלית 
כי אם ראית את השאלה היא דיי מעצבנת שאדם דיגשי יכול ממש לחשוב שאני בא בצורת קינטור

על מה שכתבת נאמר שההתנצלות גרועה מהמעשה רק תסביר לקהל הקוראים שלא התכוונת להתייהר, זה הכל
 


בן ראם
הודעות: 122
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי בן ראם » 15 אפריל 2020, 22:39

כדי כתב:
12 אפריל 2020, 22:24
חכם מה הוא אומר כתב:
02 אפריל 2020, 11:32
"ידוע המושג עדות שאי אתה יכול להזימה אם נחשוב על זה רגע נראה שאין מושג של עדות שאתה יכול להזימה
זאת משום שיש מספר מסיום של עדים בעולם נאמר שיש למשל אלף עדים עכשיו אם יש זוג עדים ובאו עוד זוג עדים ובאו עוד זוג עדים וכו עד העדים האלף העדים האלף לא יכולים להעיד משום שאף אחד לא יכול להזימם וא''כ העדים ה999 נמי לא יכולים להעיד שהרי אי אפשר להזימם וא''כ ה998 נמי לא וכו' 
להקל על ההבנה
למה הדבר דומה אם אני רוצה לעשות בוחן פתע כל שבוע התלמידים יודעים שביום שישי לא יהיה הבוחן כי זה לא יהיה פתע כי אם לא עשו בוחן עד יום חמישי ודאי הוא ביום שישי וא''כ גם יום חמישי לא יהיה כי בשישי אין וא''כ גם בחמישי לא פתע וכו'.
כל השאלה רק כשכל העולם העידו אולם כ"ז שאינו כך שפיר הוי עשיל"ה


אינני משים עצמי מבין דבר, אבל פשוט שהרב כדי צודק, ובמשל- רק אם לא עשית בוחן עד סוף יום חמישי לא הוי ביום ו' פתע. אך בכל שאר ימות השבוע הוי פתע. ישנו עוד ישוב לדבר אך אני לא בטוח בו, והוא שעדות שא"א להזימה הוי רק אם מצד העדות גופה לא ניתנת להזימה, כגון שאין בה זמן טכד' או שהודה הבע"ד, אך לא מחמת גורם חיצוני שאין עוד עדים בעולם, דזה לא בכלל א"א.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2726
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 741 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי נדיב לב » 15 אפריל 2020, 22:42

חכם מה הוא אומר כתב:
02 אפריל 2020, 11:32
ידוע המושג עדות שאי אתה יכול להזימה אם נחשוב על זה רגע נראה שאין מושג של עדות שאתה יכול להזימה
זאת משום שיש מספר מסיום של עדים בעולם נאמר שיש למשל אלף עדים עכשיו אם יש זוג עדים ובאו עוד זוג עדים ובאו עוד זוג עדים וכו עד העדים האלף העדים האלף לא יכולים להעיד משום שאף אחד לא יכול להזימם וא''כ העדים ה999 נמי לא יכולים להעיד שהרי אי אפשר להזימם וא''כ ה998 נמי לא וכו' 
להקל על ההבנה
למה הדבר דומה אם אני רוצה לעשות בוחן פתע כל שבוע התלמידים יודעים שביום שישי לא יהיה הבוחן כי זה לא יהיה פתע כי אם לא עשו בוחן עד יום חמישי ודאי הוא ביום שישי וא''כ גם יום חמישי לא יהיה כי בשישי אין וא''כ גם בחמישי לא פתע וכו'.

שאלה מפורסמת. זכור לי שר' שמואל רוזובסקי בעצמו עומד בה. כדאי גם לבדוק באמרי בנימין של הרב יוזוק.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי HaimL » 15 אפריל 2020, 22:51

בן ראם כתב:
15 אפריל 2020, 22:39
כדי כתב:
12 אפריל 2020, 22:24
חכם מה הוא אומר כתב:
02 אפריל 2020, 11:32
"ידוע המושג עדות שאי אתה יכול להזימה אם נחשוב על זה רגע נראה שאין מושג של עדות שאתה יכול להזימה
זאת משום שיש מספר מסיום של עדים בעולם נאמר שיש למשל אלף עדים עכשיו אם יש זוג עדים ובאו עוד זוג עדים ובאו עוד זוג עדים וכו עד העדים האלף העדים האלף לא יכולים להעיד משום שאף אחד לא יכול להזימם וא''כ העדים ה999 נמי לא יכולים להעיד שהרי אי אפשר להזימם וא''כ ה998 נמי לא וכו' 
להקל על ההבנה
למה הדבר דומה אם אני רוצה לעשות בוחן פתע כל שבוע התלמידים יודעים שביום שישי לא יהיה הבוחן כי זה לא יהיה פתע כי אם לא עשו בוחן עד יום חמישי ודאי הוא ביום שישי וא''כ גם יום חמישי לא יהיה כי בשישי אין וא''כ גם בחמישי לא פתע וכו'.
כל השאלה רק כשכל העולם העידו אולם כ"ז שאינו כך שפיר הוי עשיל"ה

אינני משים עצמי מבין דבר, אבל פשוט שהרב כדי צודק, ובמשל- רק אם לא עשית בוחן עד סוף יום חמישי לא הוי ביום ו' פתע. אך בכל שאר ימות השבוע הוי פתע. ישנו עוד ישוב לדבר אך אני לא בטוח בו, והוא שעדות שא"א להזימה הוי רק אם מצד העדות גופה לא ניתנת להזימה, כגון שאין בה זמן טכד' או שהודה הבע"ד, אך לא מחמת גורם חיצוני שאין עוד עדים בעולם, דזה לא בכלל א"א.
שניהם צודקים. מבחינה לוגית, פותח הדיון צודק במשלו כי אם הבוחן מוכרח להיות מוגדר בוחן פתע, אז אין דרך לקיים בוחן פתע כלל ועיקר, לפי החשבון שהוא הציג פה אבל אתה צודק, כי מבחינה מעשית, המחנך רצה ליירא את התלמידים שילמדו היטב, והוא יכול להפתיע אותם בבוחן בכל יום, למרות שלוגית זה לא יכול להיות נקרא בשם בוחן פתע.

ואותו הדבר צ"ל גם בעדות שא"א יכול להזימה. כנראה שמבחינה לוגית, במערכת סגורה של כך וכך אנשים בעולם, לא ניתן לקיים דין עדות, כי אין עדות שא"א יכול להזימה. מבחינה מעשית, דיברה תורה כלשון בני אדם, ומכיוון שאנחנו לא יכולים להגיע בפועל לסתירה הלוגית שפיר ה"ל עדות שא"א יכול להזימה 
 


בן ראם
הודעות: 122
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי בן ראם » 16 אפריל 2020, 02:43

HaimL כתב:
15 אפריל 2020, 22:51
בן ראם כתב:
15 אפריל 2020, 22:39
כדי כתב:
12 אפריל 2020, 22:24

כל השאלה רק כשכל העולם העידו אולם כ"ז שאינו כך שפיר הוי עשיל"ה

אינני משים עצמי מבין דבר, אבל פשוט שהרב כדי צודק, ובמשל- רק אם לא עשית בוחן עד סוף יום חמישי לא הוי ביום ו' פתע. אך בכל שאר ימות השבוע הוי פתע. ישנו עוד ישוב לדבר אך אני לא בטוח בו, והוא שעדות שא"א להזימה הוי רק אם מצד העדות גופה לא ניתנת להזימה, כגון שאין בה זמן טכד' או שהודה הבע"ד, אך לא מחמת גורם חיצוני שאין עוד עדים בעולם, דזה לא בכלל א"א.
שניהם צודקים. מבחינה לוגית, פותח הדיון צודק במשלו כי אם הבוחן מוכרח להיות מוגדר בוחן פתע, אז אין דרך לקיים בוחן פתע כלל ועיקר, לפי החשבון שהוא הציג פה אבל אתה צודק, כי מבחינה מעשית, המחנך רצה ליירא את התלמידים שילמדו היטב, והוא יכול להפתיע אותם בבוחן בכל יום, למרות שלוגית זה לא יכול להיות נקרא בשם בוחן פתע.

ואותו הדבר צ"ל גם בעדות שא"א יכול להזימה. כנראה שמבחינה לוגית, במערכת סגורה של כך וכך אנשים בעולם, לא ניתן לקיים דין עדות, כי אין עדות שא"א יכול להזימה. מבחינה מעשית, דיברה תורה כלשון בני אדם, ומכיוון שאנחנו לא יכולים להגיע בפועל לסתירה הלוגית שפיר ה"ל עדות שא"א יכול להזימה 

לא כל כך הבנתי את החשבון של הנ"ל. תכל'ס כתלמיד יושב ביום שני בערב הוא יכול להיות מופתע או לא? רק בהתקיים שני התנאים- שלא נעשה בוחן עד יום שישי ושיש בוחן כל שבוע, התלמיד ידע בוודאות שיש מבחן ביום שישי, חוץ מזה- הוא יהיה מופתע תמיד.
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי HaimL » 16 אפריל 2020, 08:11

בן ראם כתב:
16 אפריל 2020, 02:43
HaimL כתב:
15 אפריל 2020, 22:51
בן ראם כתב:
15 אפריל 2020, 22:39


אינני משים עצמי מבין דבר, אבל פשוט שהרב כדי צודק, ובמשל- רק אם לא עשית בוחן עד סוף יום חמישי לא הוי ביום ו' פתע. אך בכל שאר ימות השבוע הוי פתע. ישנו עוד ישוב לדבר אך אני לא בטוח בו, והוא שעדות שא"א להזימה הוי רק אם מצד העדות גופה לא ניתנת להזימה, כגון שאין בה זמן טכד' או שהודה הבע"ד, אך לא מחמת גורם חיצוני שאין עוד עדים בעולם, דזה לא בכלל א"א.
שניהם צודקים. מבחינה לוגית, פותח הדיון צודק במשלו כי אם הבוחן מוכרח להיות מוגדר בוחן פתע, אז אין דרך לקיים בוחן פתע כלל ועיקר, לפי החשבון שהוא הציג פה אבל אתה צודק, כי מבחינה מעשית, המחנך רצה ליירא את התלמידים שילמדו היטב, והוא יכול להפתיע אותם בבוחן בכל יום, למרות שלוגית זה לא יכול להיות נקרא בשם בוחן פתע.

ואותו הדבר צ"ל גם בעדות שא"א יכול להזימה. כנראה שמבחינה לוגית, במערכת סגורה של כך וכך אנשים בעולם, לא ניתן לקיים דין עדות, כי אין עדות שא"א יכול להזימה. מבחינה מעשית, דיברה תורה כלשון בני אדם, ומכיוון שאנחנו לא יכולים להגיע בפועל לסתירה הלוגית שפיר ה"ל עדות שא"א יכול להזימה 
לא כל כך הבנתי את החשבון של הנ"ל. תכל'ס כתלמיד יושב ביום שני בערב הוא יכול להיות מופתע או לא? רק בהתקיים שני התנאים- שלא נעשה בוחן עד יום שישי ושיש בוחן כל שבוע, התלמיד ידע בוודאות שיש מבחן ביום שישי, חוץ מזה- הוא יהיה מופתע תמיד.
שוב, כי אתה חושב מעשית. מה המחנך רוצה להרוויח, שהתלמיד ילמד כל הזמן, כי לא יידע מתי יהיה הבוחן.
ובאמת התלמיד יהיה מופתע, כשיבוא המורה בשלישי בבוקר, ויבקש לסגור ספרים ולהוציא דפים, בשביל בוחן אבל הגדרתית, זה לא יהיה בוחן פתע. כי בוחן פתע הוא כזה שיכול להתקיים בהפתעה בכל יום מימי הלימודים. אבל ביום שישי הוא לא יכול להתקיים, כי אז הוא כבר לא בוחן פתע. נניח שהוא יתקיים בחמישי. התלמידים עדיין יהיו מופתעים מקיום הבוחן (כי הוא יכול להתקיים גם ביום שישי), אבל, מאחר וביום שישי הוא לא יכול להתקיים כבוחן פתע, זאת אומרת שיום חמישי הוא היום האחרון בשבוע שהוא יכול להתקיים הגדרתית כבוחן פתע. אבל אם כך, אז גם אם הוא מתקיים בחמישי, הוא כבר לא בוחן פתע (כי בשישי כבר אמרנו שהוא לא פתע אז נשאר רק חמישי), לכן היום האחרון שהוא יכול להיות בוחן פתע, הגדרתית, הוא רק יום רביעי. אבל אז גם הוא לא יכול להיות פתע, וחוזר למעלה ולמעלה, עד לראשון.
 


בן ראם
הודעות: 122
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי בן ראם » 16 אפריל 2020, 09:28

יש לך טעות. מחמישי הוא פתע. תחשוב טוב ונסיים בזה, כי אנחנו משמעממים את הציבור הקדוש

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “מכות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח