קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
חכם מה הוא אומר
הודעות: 88
הצטרף: 26 מרץ 2020, 00:43
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי חכם מה הוא אומר » 02 אפריל 2020, 11:32

ידוע המושג עדות שאי אתה יכול להזימה אם נחשוב על זה רגע נראה שאין מושג של עדות שאתה יכול להזימה
זאת משום שיש מספר מסיום של עדים בעולם נאמר שיש למשל אלף עדים עכשיו אם יש זוג עדים ובאו עוד זוג עדים ובאו עוד זוג עדים וכו עד העדים האלף העדים האלף לא יכולים להעיד משום שאף אחד לא יכול להזימם וא''כ העדים ה999 נמי לא יכולים להעיד שהרי אי אפשר להזימם וא''כ ה998 נמי לא וכו' 
להקל על ההבנה
למה הדבר דומה אם אני רוצה לעשות בוחן פתע כל שבוע התלמידים יודעים שביום שישי לא יהיה הבוחן כי זה לא יהיה פתע כי אם לא עשו בוחן עד יום חמישי ודאי הוא ביום שישי וא''כ גם יום חמישי לא יהיה כי בשישי אין וא''כ גם בחמישי לא פתע וכו'.


amsgula.net
הודעות: 170
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:17
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי amsgula.net » 12 אפריל 2020, 22:20

ע"פ חשבון התשובה לזה תתכן, משום שלא יוכלו דיינים אלו לישב ולשמוע כל עדויות שבעולם והדבר לא אפשרי.
וע"פ סברא התשובה לזה, שאינו מצוי במציאות שיבואו כל עדים שבעולם להעיד וממילא דיני עדות שאי אתה יכול להזימה נקבעים לפי המציאות המצויה.


כדי
הודעות: 338
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי כדי » 12 אפריל 2020, 22:24

חכם מה הוא אומר כתב:
02 אפריל 2020, 11:32
"ידוע המושג עדות שאי אתה יכול להזימה אם נחשוב על זה רגע נראה שאין מושג של עדות שאתה יכול להזימה
זאת משום שיש מספר מסיום של עדים בעולם נאמר שיש למשל אלף עדים עכשיו אם יש זוג עדים ובאו עוד זוג עדים ובאו עוד זוג עדים וכו עד העדים האלף העדים האלף לא יכולים להעיד משום שאף אחד לא יכול להזימם וא''כ העדים ה999 נמי לא יכולים להעיד שהרי אי אפשר להזימם וא''כ ה998 נמי לא וכו' 
להקל על ההבנה
למה הדבר דומה אם אני רוצה לעשות בוחן פתע כל שבוע התלמידים יודעים שביום שישי לא יהיה הבוחן כי זה לא יהיה פתע כי אם לא עשו בוחן עד יום חמישי ודאי הוא ביום שישי וא''כ גם יום חמישי לא יהיה כי בשישי אין וא''כ גם בחמישי לא פתע וכו'.
כל השאלה רק כשכל העולם העידו אולם כ"ז שאינו כך שפיר הוי עשיל"ה
 


מבית לוי
הודעות: 52
הצטרף: 30 מרץ 2020, 22:28
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי מבית לוי » 12 אפריל 2020, 22:40

זוהי שאלה שהלמדנים אוהבים להפוך בה לכאן ולכאן, כמדומני שבקונטרס מראי מקומות (קרלינשטיין) מביא זאת בשם גאון אחד מדור העבר זיע"א, עיי"ש.


שמח בחור
הודעות: 422
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 581 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי שמח בחור » 12 אפריל 2020, 22:44

לא הבנתי למה פתחת את הנושא פעמיים.
viewtopic.php?f=104&t=9516


בן ראם
הודעות: 1097
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 643 פעמים
קיבל תודה: 573 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי בן ראם » 15 אפריל 2020, 22:39

כדי כתב:
12 אפריל 2020, 22:24
חכם מה הוא אומר כתב:
02 אפריל 2020, 11:32
"ידוע המושג עדות שאי אתה יכול להזימה אם נחשוב על זה רגע נראה שאין מושג של עדות שאתה יכול להזימה
זאת משום שיש מספר מסיום של עדים בעולם נאמר שיש למשל אלף עדים עכשיו אם יש זוג עדים ובאו עוד זוג עדים ובאו עוד זוג עדים וכו עד העדים האלף העדים האלף לא יכולים להעיד משום שאף אחד לא יכול להזימם וא''כ העדים ה999 נמי לא יכולים להעיד שהרי אי אפשר להזימם וא''כ ה998 נמי לא וכו' 
להקל על ההבנה
למה הדבר דומה אם אני רוצה לעשות בוחן פתע כל שבוע התלמידים יודעים שביום שישי לא יהיה הבוחן כי זה לא יהיה פתע כי אם לא עשו בוחן עד יום חמישי ודאי הוא ביום שישי וא''כ גם יום חמישי לא יהיה כי בשישי אין וא''כ גם בחמישי לא פתע וכו'.
כל השאלה רק כשכל העולם העידו אולם כ"ז שאינו כך שפיר הוי עשיל"ה


אינני משים עצמי מבין דבר, אבל פשוט שהרב כדי צודק, ובמשל- רק אם לא עשית בוחן עד סוף יום חמישי לא הוי ביום ו' פתע. אך בכל שאר ימות השבוע הוי פתע. ישנו עוד ישוב לדבר אך אני לא בטוח בו, והוא שעדות שא"א להזימה הוי רק אם מצד העדות גופה לא ניתנת להזימה, כגון שאין בה זמן טכד' או שהודה הבע"ד, אך לא מחמת גורם חיצוני שאין עוד עדים בעולם, דזה לא בכלל א"א.


נדיב לב
הודעות: 4285
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 1617 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי נדיב לב » 15 אפריל 2020, 22:42

חכם מה הוא אומר כתב:
02 אפריל 2020, 11:32
ידוע המושג עדות שאי אתה יכול להזימה אם נחשוב על זה רגע נראה שאין מושג של עדות שאתה יכול להזימה
זאת משום שיש מספר מסיום של עדים בעולם נאמר שיש למשל אלף עדים עכשיו אם יש זוג עדים ובאו עוד זוג עדים ובאו עוד זוג עדים וכו עד העדים האלף העדים האלף לא יכולים להעיד משום שאף אחד לא יכול להזימם וא''כ העדים ה999 נמי לא יכולים להעיד שהרי אי אפשר להזימם וא''כ ה998 נמי לא וכו' 
להקל על ההבנה
למה הדבר דומה אם אני רוצה לעשות בוחן פתע כל שבוע התלמידים יודעים שביום שישי לא יהיה הבוחן כי זה לא יהיה פתע כי אם לא עשו בוחן עד יום חמישי ודאי הוא ביום שישי וא''כ גם יום חמישי לא יהיה כי בשישי אין וא''כ גם בחמישי לא פתע וכו'.

שאלה מפורסמת. זכור לי שר' שמואל רוזובסקי בעצמו עומד בה. כדאי גם לבדוק באמרי בנימין של הרב יוזוק.


HaimL
הודעות: 6410
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי HaimL » 15 אפריל 2020, 22:51

בן ראם כתב:
15 אפריל 2020, 22:39
כדי כתב:
12 אפריל 2020, 22:24
חכם מה הוא אומר כתב:
02 אפריל 2020, 11:32
"ידוע המושג עדות שאי אתה יכול להזימה אם נחשוב על זה רגע נראה שאין מושג של עדות שאתה יכול להזימה
זאת משום שיש מספר מסיום של עדים בעולם נאמר שיש למשל אלף עדים עכשיו אם יש זוג עדים ובאו עוד זוג עדים ובאו עוד זוג עדים וכו עד העדים האלף העדים האלף לא יכולים להעיד משום שאף אחד לא יכול להזימם וא''כ העדים ה999 נמי לא יכולים להעיד שהרי אי אפשר להזימם וא''כ ה998 נמי לא וכו' 
להקל על ההבנה
למה הדבר דומה אם אני רוצה לעשות בוחן פתע כל שבוע התלמידים יודעים שביום שישי לא יהיה הבוחן כי זה לא יהיה פתע כי אם לא עשו בוחן עד יום חמישי ודאי הוא ביום שישי וא''כ גם יום חמישי לא יהיה כי בשישי אין וא''כ גם בחמישי לא פתע וכו'.
כל השאלה רק כשכל העולם העידו אולם כ"ז שאינו כך שפיר הוי עשיל"ה

אינני משים עצמי מבין דבר, אבל פשוט שהרב כדי צודק, ובמשל- רק אם לא עשית בוחן עד סוף יום חמישי לא הוי ביום ו' פתע. אך בכל שאר ימות השבוע הוי פתע. ישנו עוד ישוב לדבר אך אני לא בטוח בו, והוא שעדות שא"א להזימה הוי רק אם מצד העדות גופה לא ניתנת להזימה, כגון שאין בה זמן טכד' או שהודה הבע"ד, אך לא מחמת גורם חיצוני שאין עוד עדים בעולם, דזה לא בכלל א"א.
שניהם צודקים. מבחינה לוגית, פותח הדיון צודק במשלו כי אם הבוחן מוכרח להיות מוגדר בוחן פתע, אז אין דרך לקיים בוחן פתע כלל ועיקר, לפי החשבון שהוא הציג פה אבל אתה צודק, כי מבחינה מעשית, המחנך רצה ליירא את התלמידים שילמדו היטב, והוא יכול להפתיע אותם בבוחן בכל יום, למרות שלוגית זה לא יכול להיות נקרא בשם בוחן פתע.

ואותו הדבר צ"ל גם בעדות שא"א יכול להזימה. כנראה שמבחינה לוגית, במערכת סגורה של כך וכך אנשים בעולם, לא ניתן לקיים דין עדות, כי אין עדות שא"א יכול להזימה. מבחינה מעשית, דיברה תורה כלשון בני אדם, ומכיוון שאנחנו לא יכולים להגיע בפועל לסתירה הלוגית שפיר ה"ל עדות שא"א יכול להזימה 
 


בן ראם
הודעות: 1097
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 643 פעמים
קיבל תודה: 573 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי בן ראם » 16 אפריל 2020, 02:43

HaimL כתב:
15 אפריל 2020, 22:51
בן ראם כתב:
15 אפריל 2020, 22:39
כדי כתב:
12 אפריל 2020, 22:24

כל השאלה רק כשכל העולם העידו אולם כ"ז שאינו כך שפיר הוי עשיל"ה

אינני משים עצמי מבין דבר, אבל פשוט שהרב כדי צודק, ובמשל- רק אם לא עשית בוחן עד סוף יום חמישי לא הוי ביום ו' פתע. אך בכל שאר ימות השבוע הוי פתע. ישנו עוד ישוב לדבר אך אני לא בטוח בו, והוא שעדות שא"א להזימה הוי רק אם מצד העדות גופה לא ניתנת להזימה, כגון שאין בה זמן טכד' או שהודה הבע"ד, אך לא מחמת גורם חיצוני שאין עוד עדים בעולם, דזה לא בכלל א"א.
שניהם צודקים. מבחינה לוגית, פותח הדיון צודק במשלו כי אם הבוחן מוכרח להיות מוגדר בוחן פתע, אז אין דרך לקיים בוחן פתע כלל ועיקר, לפי החשבון שהוא הציג פה אבל אתה צודק, כי מבחינה מעשית, המחנך רצה ליירא את התלמידים שילמדו היטב, והוא יכול להפתיע אותם בבוחן בכל יום, למרות שלוגית זה לא יכול להיות נקרא בשם בוחן פתע.

ואותו הדבר צ"ל גם בעדות שא"א יכול להזימה. כנראה שמבחינה לוגית, במערכת סגורה של כך וכך אנשים בעולם, לא ניתן לקיים דין עדות, כי אין עדות שא"א יכול להזימה. מבחינה מעשית, דיברה תורה כלשון בני אדם, ומכיוון שאנחנו לא יכולים להגיע בפועל לסתירה הלוגית שפיר ה"ל עדות שא"א יכול להזימה 

לא כל כך הבנתי את החשבון של הנ"ל. תכל'ס כתלמיד יושב ביום שני בערב הוא יכול להיות מופתע או לא? רק בהתקיים שני התנאים- שלא נעשה בוחן עד יום שישי ושיש בוחן כל שבוע, התלמיד ידע בוודאות שיש מבחן ביום שישי, חוץ מזה- הוא יהיה מופתע תמיד.
 


HaimL
הודעות: 6410
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי HaimL » 16 אפריל 2020, 08:11

בן ראם כתב:
16 אפריל 2020, 02:43
HaimL כתב:
15 אפריל 2020, 22:51
בן ראם כתב:
15 אפריל 2020, 22:39


אינני משים עצמי מבין דבר, אבל פשוט שהרב כדי צודק, ובמשל- רק אם לא עשית בוחן עד סוף יום חמישי לא הוי ביום ו' פתע. אך בכל שאר ימות השבוע הוי פתע. ישנו עוד ישוב לדבר אך אני לא בטוח בו, והוא שעדות שא"א להזימה הוי רק אם מצד העדות גופה לא ניתנת להזימה, כגון שאין בה זמן טכד' או שהודה הבע"ד, אך לא מחמת גורם חיצוני שאין עוד עדים בעולם, דזה לא בכלל א"א.
שניהם צודקים. מבחינה לוגית, פותח הדיון צודק במשלו כי אם הבוחן מוכרח להיות מוגדר בוחן פתע, אז אין דרך לקיים בוחן פתע כלל ועיקר, לפי החשבון שהוא הציג פה אבל אתה צודק, כי מבחינה מעשית, המחנך רצה ליירא את התלמידים שילמדו היטב, והוא יכול להפתיע אותם בבוחן בכל יום, למרות שלוגית זה לא יכול להיות נקרא בשם בוחן פתע.

ואותו הדבר צ"ל גם בעדות שא"א יכול להזימה. כנראה שמבחינה לוגית, במערכת סגורה של כך וכך אנשים בעולם, לא ניתן לקיים דין עדות, כי אין עדות שא"א יכול להזימה. מבחינה מעשית, דיברה תורה כלשון בני אדם, ומכיוון שאנחנו לא יכולים להגיע בפועל לסתירה הלוגית שפיר ה"ל עדות שא"א יכול להזימה 
לא כל כך הבנתי את החשבון של הנ"ל. תכל'ס כתלמיד יושב ביום שני בערב הוא יכול להיות מופתע או לא? רק בהתקיים שני התנאים- שלא נעשה בוחן עד יום שישי ושיש בוחן כל שבוע, התלמיד ידע בוודאות שיש מבחן ביום שישי, חוץ מזה- הוא יהיה מופתע תמיד.
שוב, כי אתה חושב מעשית. מה המחנך רוצה להרוויח, שהתלמיד ילמד כל הזמן, כי לא יידע מתי יהיה הבוחן.
ובאמת התלמיד יהיה מופתע, כשיבוא המורה בשלישי בבוקר, ויבקש לסגור ספרים ולהוציא דפים, בשביל בוחן אבל הגדרתית, זה לא יהיה בוחן פתע. כי בוחן פתע הוא כזה שיכול להתקיים בהפתעה בכל יום מימי הלימודים. אבל ביום שישי הוא לא יכול להתקיים, כי אז הוא כבר לא בוחן פתע. נניח שהוא יתקיים בחמישי. התלמידים עדיין יהיו מופתעים מקיום הבוחן (כי הוא יכול להתקיים גם ביום שישי), אבל, מאחר וביום שישי הוא לא יכול להתקיים כבוחן פתע, זאת אומרת שיום חמישי הוא היום האחרון בשבוע שהוא יכול להתקיים הגדרתית כבוחן פתע. אבל אם כך, אז גם אם הוא מתקיים בחמישי, הוא כבר לא בוחן פתע (כי בשישי כבר אמרנו שהוא לא פתע אז נשאר רק חמישי), לכן היום האחרון שהוא יכול להיות בוחן פתע, הגדרתית, הוא רק יום רביעי. אבל אז גם הוא לא יכול להיות פתע, וחוזר למעלה ולמעלה, עד לראשון.
 


בן ראם
הודעות: 1097
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 643 פעמים
קיבל תודה: 573 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי בן ראם » 16 אפריל 2020, 09:28

יש לך טעות. מחמישי הוא פתע. תחשוב טוב ונסיים בזה, כי אנחנו משמעממים את הציבור הקדוש


זאב בודד ועד קמ
הודעות: 47
הצטרף: 29 אפריל 2021, 20:53
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי זאב בודד ועד קמ » 21 מאי 2021, 11:43

הסיבה לכך שהפרדוקס הנזכר אינו פרדוקס היא שמצד הגדרת בוחן פתע אין מניעה שיידעו ביום המבחן שהגיע היום אלא רק שיידעו מלכתחילה באיזה יום יתקיים המבחן ולכן אין מניעה מצד הבוחן לבחון ביום שישי.


כמעיין המתגבר
הודעות: 2238
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2007 פעמים
קיבל תודה: 654 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 21 מאי 2021, 14:20

חכם מה הוא אומר כתב:
02 אפריל 2020, 11:32
ידוע המושג עדות שאי אתה יכול להזימה אם נחשוב על זה רגע נראה שאין מושג של עדות שאתה יכול להזימה
זאת משום שיש מספר מסיום של עדים בעולם נאמר שיש למשל אלף עדים עכשיו אם יש זוג עדים ובאו עוד זוג עדים ובאו עוד זוג עדים וכו עד העדים האלף העדים האלף לא יכולים להעיד משום שאף אחד לא יכול להזימם וא''כ העדים ה999 נמי לא יכולים להעיד שהרי אי אפשר להזימם וא''כ ה998 נמי לא וכו' 
להקל על ההבנה
למה הדבר דומה אם אני רוצה לעשות בוחן פתע כל שבוע התלמידים יודעים שביום שישי לא יהיה הבוחן כי זה לא יהיה פתע כי אם לא עשו בוחן עד יום חמישי ודאי הוא ביום שישי וא''כ גם יום חמישי לא יהיה כי בשישי אין וא''כ גם בחמישי לא פתע וכו'.
קושיית הבל, הלא התורה אמרה שעדות מועילה והיא אמרה שאי אתה יכול להזימה לא מועילה, ועל כרחינו לחלק בין אם הוא דבר מקרי במאורע או בעדות או אם זה דבר ששייך בכל עדות ותו לא מידי.
 


אבי חי
הודעות: 2506
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 332 פעמים
קיבל תודה: 974 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי אבי חי » 21 מאי 2021, 14:28

כמעיין המתגבר כתב:
21 מאי 2021, 14:20
קושיית הבל, הלא התורה אמרה שעדות מועילה והיא אמרה שאי אתה יכול להזימה לא מועילה, ועל כרחינו לחלק בין אם הוא דבר מקרי במאורע או בעדות או אם זה דבר ששייך בכל עדות ותו לא מידי.
בתור קושיא היא הבל, אבל צריך לדון מה גדר החילוק, ומה יהיה הדין באי שיש בו רק י' אנשים (ואין שום מקום להתחבא וכו' וכו'), ובאו ב' מהם והעידו שראו את ראובן הורג את שמעון. [באופן שלא שייך עדות שהיו מחוץ לאי, כגון שבאו לפני הדיינים רגע אחרי המאורע הנטען, ול"ח לארבא פרחא]
כמדו' שהפשטות היא שכל חשבון חיצוני אינו מגרע, וצ"ע בסוגיות.

(כמדומני שפותח האשכול עזבנו, לכן לא חששתי לבקשתו המפורשת בכותרת, עמו המחילה)


השפל באמת
הודעות: 443
הצטרף: 21 פברואר 2021, 15:06
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי השפל באמת » 21 מאי 2021, 14:33

הגדר הוא פשוט מאד צריך שהעדות עצמה לא תהיה ראויה להזמה ולא שמחמת סיבה צדדית לא יהא ניתן להזימה ובתור דוגמא אם כל העולם היה חשוב כמקום אחד וכגון לילידי הענק שבספר בראשית שהיו מקצה העולם ועד סופו ג"כ תאמר שא"א להזימה כיוון שלא שייך לומר עמנו הייתם? וודאי שלא.
ולהיפך תביא את הדוגמא שנראית סיבה צדדית ובכ"ז יש בה דין עדות שא"א יכול להזימה ואז נוגיע ראשנו להבין מדוע היא בעי' בעדות עצמה ואינה סיבה צדדית.
בברכה.


כמעיין המתגבר
הודעות: 2238
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2007 פעמים
קיבל תודה: 654 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 21 מאי 2021, 16:28

אבי חי כתב:
21 מאי 2021, 14:28
כמעיין המתגבר כתב:
21 מאי 2021, 14:20
קושיית הבל, הלא התורה אמרה שעדות מועילה והיא אמרה שאי אתה יכול להזימה לא מועילה, ועל כרחינו לחלק בין אם הוא דבר מקרי במאורע או בעדות או אם זה דבר ששייך בכל עדות ותו לא מידי.
בתור קושיא היא הבל, אבל צריך לדון מה גדר החילוק, ומה יהיה הדין באי שיש בו רק י' אנשים (ואין שום מקום להתחבא וכו' וכו'), ובאו ב' מהם והעידו שראו את ראובן הורג את שמעון. [באופן שלא שייך עדות שהיו מחוץ לאי, כגון שבאו לפני הדיינים רגע אחרי המאורע הנטען, ול"ח לארבא פרחא]
כמדו' שהפשטות היא שכל חשבון חיצוני אינו מגרע, וצ"ע בסוגיות.

(כמדומני שפותח האשכול עזבנו, לכן לא חששתי לבקשתו המפורשת בכותרת, עמו המחילה)
אין ספק דאף אם ישארו רק ד' אנשים הראויים לעדות בעולם דסגי בהכי ליקרא יכול להזימה, ומסתבר דאף אם ישארו ב' אנשים יהיה עדות, דכך הוא כל עדות ועל כרחך שצריך סיבה בעדות או במאורע ולא בדבר חיצוני.
 


עוד קברניט
הודעות: 5
הצטרף: 22 מאי 2021, 23:40
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי עוד קברניט » 22 מאי 2021, 23:48

אינה קושיא כלל. דהנקודה בעדות שאאי"ל היא שהעדות עצמה תוכל להתזם. (וכך לא הוי נראה כמשקר) ואין הנקודה שבחשבון אף פעם הם לא יוזמו. ופה למעשה העדות עצמה יכולה להתזם.
(זכורני השאלה בשם המייצ'טער עילוי.)


זאב בודד ועד קמ
הודעות: 47
הצטרף: 29 אפריל 2021, 20:53
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי זאב בודד ועד קמ » 23 מאי 2021, 00:00

וא"כ רצונך לומר שכאשר העיד טריפה הוי עדות שאי אתה יכול להזימה מצד העדות עצמה? לאו,וא"כ אמאי פסול?


מ אלישע
הודעות: 988
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי מ אלישע » 23 מאי 2021, 07:52

לכאורה לא יספיקו כל העדים שבעולם להעיד באותו יום. וכבר נגמר הדין 
ולכאורה אינו נכון שצריך הלנת הדין ולמחרת אפשר להזים שוב. (בדוחק י"ל שעיקר עדות שאתה יכול להזימה היא ביום הראשון.
וכשנגמר היום נפסק דינו. והרי כאן עדות גמורה. ולא מחשבים שלמחרת יזימו עוד לגבי עיקר העדות)


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1295
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 354 פעמים
קיבל תודה: 497 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה למביני דבר בלבד בעניין עדות שאי אתה יכול להזימה

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 23 מאי 2021, 08:00

תירוץ ידוע:
הרי המזימים אינם צריכים להעיד עמנו הייתם במקום פלוני ביום פלוני, וסגי אם מעידים עמנו הייתם במקום אחר שאי אפשר להגיע למקום פלוני באותו זמן.
ואם כן אם מעידים שהיו עמם באספמיא שבוע אחר המעשה, שוב הו"ל זוממים.
מעתה יכולים לעולם להעיד הנולדים שעמם היו אחר זמן במקום רחוק.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • עדות שאתה יכול להזימה
    על ידי אם תבקשנה ככסף » 26 מאי 2021, 14:14 » ב מכות
    1 תגובות
    63 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי עת הזמיר
    26 מאי 2021, 15:42
  • טריפה פסול לעדות מפני שאין אתה יכול להזימה - קושי בהבנה
    על ידי חייל של הרבי » 23 נובמבר 2020, 20:25 » ב בית המדרש
    8 תגובות
    188 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חייל של הרבי
    23 נובמבר 2020, 21:48
  • גיטין לו. בזמן שאי אתה משמט קרקע
    על ידי זאת נחמתי » 03 מרץ 2021, 00:55 » ב גיטין
    0 תגובות
    59 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי זאת נחמתי
    03 מרץ 2021, 00:55
  • קושיא עצומה בדין הנכנס לביה"כ לקרוא לחבירו
    על ידי לילה כיום יאיר » 26 דצמבר 2020, 21:20 » ב מגילה
    36 תגובות
    742 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי תלמיד נאמן
    18 מרץ 2021, 18:05
  • שיר כתוב על שמחת התורה (ולישב קושיא עצומה)
    על ידי בעל אוצר » 06 מאי 2021, 14:13 » ב בית המוסר
    2 תגובות
    82 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי קפלן
    07 מאי 2021, 00:39

חזור אל “מכות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח