האם מ"ע ד'ככל היוצא מפיו יעשה' דוחה ל"ת ד'לא תאכל כל תועבה'?

משה נפתלי

משתמש ותיק
הערשל אמר:
מה הדין אם יאמר אדם שבועה שאוכל כזית בשר, ואין לפניו אלא בשר איסור, והרי אם יאכל יקיים השבועה שהרי בכולל חלה שבועה לבטל את המצוה, האם נימא בזה עדל"ת ?
קיימא לן דאין שבועה חלה בכולל אלא על מצות עשה ולא על מצות לא תעשה.​
אלא כי תיבעי לך, משום דרבא תיבעי לך. דאמר רבא: שבועה שלא אוכל ואכל עפר – פטור; הכא מאי? מי אמרינן ליה אכול תועבה וקיים שבועתך או לא?
 
 

הערשל

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
קיימא לן דאין שבועה חלה בכולל אלא על מצות עשה ולא על מצות לא תעשה.
היכן?
משה נפתלי אמר:
אלא כי תיבעי לך, משום דרבא תיבעי לך. דאמר רבא: שבועה שלא אוכל ואכל עפר – פטור; הכא מאי? מי אמרינן ליה אכול תועבה וקיים שבועתך
לא הצלחתי להבין אולי תסביר יותר.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשל אמר:
א. היכן?
ב. לא הצלחתי להבין אולי תסביר יותר.
א. שו"ע הלכות שבועות סימן רלו סעיף ה בהגה:​
והא דשבועות חלין על דבר מצוה בכולל, היינו דוקא במצות עשה, אבל מצות ל"ת לא.​
תוס' כ"ד א' ד"ה אלא: ור"י כו'. וכ"כ הריב"ש בשם הרמב"ן, וכ"כ הר"נ וש"פ. (הגר"א)​
ב. ניקשתי בשינוני ואמרתי על הן לאו. וכצ"ל: שבועה שאוכל ואכל עפר – פטור. והיא גירסת מקצת ספרים המובאת בפירוש הר"ן.
 
 
חלק עליון תַחתִית