סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ה' רועי
הודעות: 136
הצטרף: 21 דצמבר 2015, 17:06
מיקום: מִזְמוֹר לְדָוִד ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

שליחה על ידי ה' רועי » 12 ינואר 2016, 18:54

במסכת הוריות דף יד ע"א:
אמר רבי יוחנן: פליגו בה רבן שמעון בן גמליאל ורבנן. חד אמר: "סיני עדיף", וחד אמר: "עוקר הרים עדיף". רב יוסף - סיני. רבה - עוקר הרים. שלחו לתמן, "איזה מהם קודם?". שלחו להו: "סיני עדיף, דאמר מר: הכול צריכין למרי חטיא, ואפילו הכי, לא קביל רב יוסף עליה".
ובמסכת שבת דף לא ע"א:
בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו נשאת ונתת באמונה, קבעת עיתים לתורה, עסקת בפריה ורביה, ציפית לישועה, פלפלת בחכמה, הבנת דבר מתוך דבר.
הקטע המודגש בציטוט השני - האם אינו עונה על "עוקר הרים"? האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק כי עוקר הרים עדיף?
וגם אם תאמר ש"קבעת עיתים לתורה" - זה מה שיכול להפוך אותך ל"סיני" (שזה לא נראה לי כוונת הגמרא), הגמרא מביאה שני דברים שישאלו את האדם בדין שקשורים ל"עוקר הרים".


אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 359 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

שליחה על ידי אריך » 12 ינואר 2016, 21:06

השאלה 'מי עדיף' אינה כלפי שמיא, אלא מצד התועלת לציבור, כדחזינן המשך הגמ' "הכל צריכין למרי חיטיא".

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ה' רועי
הודעות: 136
הצטרף: 21 דצמבר 2015, 17:06
מיקום: מִזְמוֹר לְדָוִד ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

שליחה על ידי ה' רועי » 12 ינואר 2016, 21:58



Shimon100
הודעות: 11
הצטרף: 09 ינואר 2016, 23:29
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

שליחה על ידי Shimon100 » 12 ינואר 2016, 22:29

אריך כתב:השאלה 'מי עדיף' אינה כלפי שמיא, אלא מצד התועלת לציבור, כדחזינן המשך הגמ' "הכל צריכין למרי חיטיא".
גם חשבתי כך. ועוד יתכן, שאכן יש הבדל בעצם המעלה של האדם (ויהיה גם נפק"מ לגבי השאלה את מי צריך להציל קודם - כמו בישראל מול כהן וכדומה). אבל מ"מ לא נראה שיש לדייק משהו מהגמרא בשבת. שזה לא הנושא שם. ואין ספק שצריך אדם לפלפל בחכמה ולהבין דבר מתוך דבר. לכן לא הייתי מדייק משם כלום. אלא שראיתי בבאר שבע בהוריות שכן דייק משם והקשה על הגמרא בהוריות ועיי"ש מה שתירץ.


אמת
הודעות: 33
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 21:41
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

שליחה על ידי אמת » 13 ינואר 2016, 01:07

יש בזה מחלוקת ראשונים, מדברי התוספות בעירובין מ ע"א משמע שהבינו שזה לא רק כלפי בחירת רב לעיר אלא גם לגבי זה שהלכה כדברי הסיני, ואילו מדברי הרא"ש בפ"ב דשבת בשם רבנו יונה משמע שזה רק כלפי בחירת רב לעיר, אבל לעניין הלכה למעשה במקרה ספציפי כשנחלקו הסיני והעוקר ההרים, הלכה כדברי העוקר הרים, ודו"ק


אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 359 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

שליחה על ידי אריך » 13 ינואר 2016, 08:36

אמת כתב:יש בזה מחלוקת ראשונים, מדברי התוספות בעירובין מ ע"א משמע שהבינו שזה לא רק כלפי בחירת רב לעיר אלא גם לגבי זה שהלכה כדברי הסיני, ואילו מדברי הרא"ש בפ"ב דשבת בשם רבנו יונה משמע שזה רק כלפי בחירת רב לעיר, אבל לעניין הלכה למעשה במקרה ספציפי כשנחלקו הסיני והעוקר ההרים, הלכה כדברי העוקר הרים, ודו"ק
ייש"כ. אמנם גם לפי התוס' בעירובין שהדבר משליך על פסיקת הלכה, עדיין אין זה נוגע לענין השאלות בבי"ד של מעלה, כפי ששאל פותח האשכול.

ובאמת, איך מבינים את התוספות בעירובין שם, מה שייך "הכל צריכין למרי חיטיא" לענין פסק הלכה. וכנראה למדו התוס' שכוונת משפט זה לומר שהצורך בבקיאות יותר גדול מהצורך בפלפול, לא מפני שפלפול אפשר להגיע לבד, אלא שיותר קריטי בשביל פסק הלכה בקיאות מאשר פלפול, ולכן יש להמליך את רב יוסף כי דברי תורה של זה יותר ברי סמכא משל זה. ועל כן כשבאים אנו לפסוק הלכה יש להעדיף את הבקי.

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2723
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 576 פעמים
קיבל תודה: 1012 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

שליחה על ידי הכהן » 13 ינואר 2016, 08:44

פשוט שגם למ"ד סיני עדיף חובה לפלפל ולהבין


שאול
הודעות: 128
הצטרף: 29 נובמבר 2015, 00:41
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

שליחה על ידי שאול » 13 ינואר 2016, 22:40

יתכן שכיום בעידן 'אוצר החכמה' וכדו' יש מעלת יתר ל'עוקר הרים'


יעבץ
הודעות: 1076
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 413 פעמים
קיבל תודה: 430 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

שליחה על ידי יעבץ » 14 ינואר 2016, 00:15

לי זכור בנושא זה שאכן מה שנאמר סיני עדיף הוא בזמנם שלא היו המשניות כתובות והכל צריכים למרי חטיא. אבל בזמננו, ולא רק מעידן אוצר החכמה, אלא שהכל כתוב בספר, ניתי ספר ונחזי. ועל כן עוקר הרים דיכול להוציא הלכות משמועתו עדיף.
ואני לא מצליח להזכר היכן וממי סברא זו.
אין לי אוצר החכמה וכד', ובכן - הכל צריכים למרי חטיא, אשמח אם מי מהת"ח דכאן יאיר את עינינו בענין זה.


טוביה
הודעות: 5
הצטרף: 14 ינואר 2016, 12:18
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

שליחה על ידי טוביה » 14 ינואר 2016, 14:27

הגהות מהרש"ק פרי מגדים או"ח קלו
ייראה דהיינו סיני ועוקר הרים סיני עדיף. נ"ב לדעתי אין ראיה מן הש"ס, דבזמנם שלא היו ספרים נדפסים היה סיני עדיף, אבל עכשיו אחר מעט החיפוש יכול האדם למצוא מבוקשו לא שייך הטעם דהכל צריכין למארי דחיטי, לכך חריף עדיף, דהוא מוציא מלבו ואי אפשר למוצאו ממילא, ודו"ק.

וידוע מה שהביא על כך ביביע אומר יביע אומר חלק א או"ח (דברי פתיחה)
אבל מה שכתב לחלק מדעתו בין זמן הש"ס לזמנינו, נראה דאשתמטיתיה מה שכתב בשו"ת מהר"י קולון (סימן קסז דף צג ע"ג), שגם בזמנינו סיני עדיף מעוקר הרים, והאריך בראיות ביסוד הדבר דסיני עדיף. ע"ש. וכן מבואר בשו"ת הריב"ש (סי' רעא) שגם בזה"ז סיני עדיף. ע"ש. והכי נקטי האחרונים, כמבואר בספר עולת תמיד (סי' קלה סק"ד), ובס' יד אהרן שם, ובס' בתי כנסיות (סי' רפ"ב) ובספר גנזי חיים (מע' ח אות נט.

כמובן השתמשתי במאגרים השונים ויש על זה עוד הרבה.

אבל בפשטות לכאורה לגבי החשיבות בעוה"ב תלוי ביגיעה ולא בידיעה או פלפול. ויתכן שגם תלוי במי שצריכים לו יותר ונעזרים בו.


יעבץ
הודעות: 1076
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 413 פעמים
קיבל תודה: 430 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיני ועוקר הרים - האם עפ"י הציטוט הנ"ל אפשר להסיק שעוקר הרים עדיף?

שליחה על ידי יעבץ » 14 ינואר 2016, 15:15

השתמשתי באפשרות המובנית במערכת לתת לך תודה, אבל אני חייב גם במילים: אכן למקורות הנ"ל התכוונתי. תודה שהשבת לי את אבדתי.
ובנוגע לעצם השאלה שבפתיחת האשכול אני גם כן מצטרף לדעתך. החובה על כל אחד היא גם ללמוד ולדעת בבחינת סיני, וגם לפלפל כפי יכולתו בבחינת עוקר הרים. ולא עליך המלאכה לגמור וכו'. ומה שהוזכר בגמ' הוריות שם הוא לגבי רבים את מי להעדיף לראשות הישיבה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הוריות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח