היתכן מחלוקת ר"ש עם רשב"י?

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
(בסוף זבחים יש מחלוקת מרובעת בביאור הפסוק "כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה" - האם 'מנוחה' זו שילה ו'נחלה' זו ירושלים, או להיפך, או שבשתיהן הכוונה לשילה, או להיפך ששתיהן ירושלים)

אקיצער, גליתי שם שבין כל השיטות יש גם רבי שמעון ורשב"י.
היתכן? הרי סתם רבי שמעון הוא רשב"י? הוא חולק על עצמו?
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
(בסוף זבחים יש מחלוקת מרובעת בביאור הפסוק "כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה" - האם 'מנוחה' זו שילה ו'נחלה' זו ירושלים, או להיפך, או שבשתיהן הכוונה לשילה, או להיפך ששתיהן ירושלים)

אקיצער, גליתי שם שבין כל השיטות יש גם רבי שמעון ורשב"י.
היתכן? הרי סתם רבי שמעון הוא רשב"י? הוא חולק על עצמו?
במטותא מכב', נא לציין ברור מה כתוב (והיכן) בשם רשב"י, ומה בשם ר"ש.
 

אבי חי

משתמש ותיק
הכונה למח' בזבחים קיט סוע"א.

בפשטות תרי תנאי אליבא דר"ש (ועי"ש בע"ב דתנא דבי רי"ש נמשכו אחר ר"ש, ודוק)
אך הטורי אבן מגילה ט ב מיאן בזה וכתב דברייתא ראשונה משבשתא, ע"ש.
וע"ע במרומי שדה שם במגילה.
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
פותח הנושא
תלמיד נאמן אמר:
מתאהב על ידך אמר:
(בסוף זבחים יש מחלוקת מרובעת בביאור הפסוק "כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה" - האם 'מנוחה' זו שילה ו'נחלה' זו ירושלים, או להיפך, או שבשתיהן הכוונה לשילה, או להיפך ששתיהן ירושלים)

אקיצער, גליתי שם שבין כל השיטות יש גם רבי שמעון ורשב"י.
היתכן? הרי סתם רבי שמעון הוא רשב"י? הוא חולק על עצמו?
במטותא מכב', נא לציין ברור מה כתוב (והיכן) בשם רשב"י, ומה בשם ר"ש.
ר"ש אומר מנוחה זו ירושלים, נחלה זו שילה.
רשב"י אומר זו וזו ירושלים.
 

במבי

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
(בסוף זבחים יש מחלוקת מרובעת בביאור הפסוק "כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה" - האם 'מנוחה' זו שילה ו'נחלה' זו ירושלים, או להיפך, או שבשתיהן הכוונה לשילה, או להיפך ששתיהן ירושלים)

אקיצער, גליתי שם שבין כל השיטות יש גם רבי שמעון ורשב"י.
היתכן? הרי סתם רבי שמעון הוא רשב"י? הוא חולק על עצמו?

מקובל שר"ש הכוונה לפני המערה ורשב"י הכוונה אחרי המערה ולאחר שקיבל את דרגתו הגבוהה !
(וכן שמעתי בדם הרב מאזוז)

אך הקשתי על הנ"ל מהגמ'

רַבִּי יוֹנָתָן בֶּן עַסְמַיי וְרַבִּי יְהוּדָה בֶּן גֵּרִים תָּנוּ פָּרָשַׁת נְדָרִים בֵּי רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי אִיפְּטוּר מִינֵּיהּ בְּאוּרְתָּא לְצַפְרָא הֲדוּר וְקָא מִפַּטְרִי מִינֵּיהּ אֲמַר לְהוּ וְלָאו אִיפַּטְרִיתוּ מִינַּי בְּאוּרְתָּא כאאֲמַרוּ לֵיהּ לִמַּדְתָּנוּ רַבֵּינוּ תַּלְמִיד שֶׁנִּפְטָר מֵרַבּוֹ וְלָן בְּאוֹתָהּ הָעִיר צָרִיךְ לִיפָּטֵר מִמֶּנּוּ פַּעַם אַחֶרֶת שֶׁנֶּאֱמַר בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי שִׁלַּח אֶת הָעָם וַיְבָרֲכוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וּכְתִיב וּבְיוֹם עֶשְׂרִים וּשְׁלֹשָׁה לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי שִׁלַּח אֶת הָעָם כבאֶלָּא מִכָּאן לְתַלְמִיד הַנִּפְטָר מֵרַבּוֹ וְלָן בְּאוֹתָהּ הָעִיר צָרִיךְ לִיפָּטֵר מִמֶּנּוּ פַּעַם אַחֶרֶת כגאֲמַר לֵיהּ לִבְרֵיהּ בְּנֵי אָדָם הַלָּלוּ אֲנָשִׁים שֶׁל צוּרָה הֵם זִיל גַּבֵּיהוֹן דְּלִיבָרְכוּךְ וכו'

וקשה שהרי איתא בשבת לאחר שיצא מהמערה

.....נְפַק לְשׁוּקָא חַזְיֵיהּ לִיהוּדָה בֶּן גֵּרִים. אֲמַר: עֲדַיִין יֵשׁ לְזֶה בָּעוֹלָם? נָתַן בּוֹ עֵינָיו וְעָשָׂהוּ גַּל שֶׁל עֲצָמוֹת.

(וכן בשבת כתוב "יהודה בן גרים" וכן בתוספת התואר "רבי")
 

ובכן

משתמש ותיק
במבי אמר:
רַבִּי יוֹנָתָן בֶּן עַסְמַיי וְרַבִּי יְהוּדָה בֶּן גֵּרִים תָּנוּ פָּרָשַׁת נְדָרִים בֵּי רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי אִיפְּטוּר מִינֵּיהּ בְּאוּרְתָּא לְצַפְרָא הֲדוּר וְקָא מִפַּטְרִי מִינֵּיהּ אֲמַר לְהוּ וְלָאו אִיפַּטְרִיתוּ מִינַּי בְּאוּרְתָּא כאאֲמַרוּ לֵיהּ לִמַּדְתָּנוּ רַבֵּינוּ תַּלְמִיד שֶׁנִּפְטָר מֵרַבּוֹ וְלָן בְּאוֹתָהּ הָעִיר צָרִיךְ לִיפָּטֵר מִמֶּנּוּ פַּעַם אַחֶרֶת שֶׁנֶּאֱמַר בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי שִׁלַּח אֶת הָעָם וַיְבָרֲכוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וּכְתִיב וּבְיוֹם עֶשְׂרִים וּשְׁלֹשָׁה לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי שִׁלַּח אֶת הָעָם כבאֶלָּא מִכָּאן לְתַלְמִיד הַנִּפְטָר מֵרַבּוֹ וְלָן בְּאוֹתָהּ הָעִיר צָרִיךְ לִיפָּטֵר מִמֶּנּוּ פַּעַם אַחֶרֶת כגאֲמַר לֵיהּ לִבְרֵיהּ בְּנֵי אָדָם הַלָּלוּ אֲנָשִׁים שֶׁל צוּרָה הֵם זִיל גַּבֵּיהוֹן דְּלִיבָרְכוּךְ וכו'

וקשה שהרי איתא בשבת לאחר שיצא מהמערה

.....נְפַק לְשׁוּקָא חַזְיֵיהּ לִיהוּדָה בֶּן גֵּרִים. אֲמַר: עֲדַיִין יֵשׁ לְזֶה בָּעוֹלָם? נָתַן בּוֹ עֵינָיו וְעָשָׂהוּ גַּל שֶׁל עֲצָמוֹת.

(וכן בשבת כתוב "יהודה בן גרים" וכן בתוספת התואר "רבי")
כמדומני שהתוספות אכן כותבים שתרי הוו.
 

במבי

משתמש ותיק
ובכן אמר:
במבי אמר:
רַבִּי יוֹנָתָן בֶּן עַסְמַיי וְרַבִּי יְהוּדָה בֶּן גֵּרִים תָּנוּ פָּרָשַׁת נְדָרִים בֵּי רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי אִיפְּטוּר מִינֵּיהּ בְּאוּרְתָּא לְצַפְרָא הֲדוּר וְקָא מִפַּטְרִי מִינֵּיהּ אֲמַר לְהוּ וְלָאו אִיפַּטְרִיתוּ מִינַּי בְּאוּרְתָּא כאאֲמַרוּ לֵיהּ לִמַּדְתָּנוּ רַבֵּינוּ תַּלְמִיד שֶׁנִּפְטָר מֵרַבּוֹ וְלָן בְּאוֹתָהּ הָעִיר צָרִיךְ לִיפָּטֵר מִמֶּנּוּ פַּעַם אַחֶרֶת שֶׁנֶּאֱמַר בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי שִׁלַּח אֶת הָעָם וַיְבָרֲכוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וּכְתִיב וּבְיוֹם עֶשְׂרִים וּשְׁלֹשָׁה לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי שִׁלַּח אֶת הָעָם כבאֶלָּא מִכָּאן לְתַלְמִיד הַנִּפְטָר מֵרַבּוֹ וְלָן בְּאוֹתָהּ הָעִיר צָרִיךְ לִיפָּטֵר מִמֶּנּוּ פַּעַם אַחֶרֶת כגאֲמַר לֵיהּ לִבְרֵיהּ בְּנֵי אָדָם הַלָּלוּ אֲנָשִׁים שֶׁל צוּרָה הֵם זִיל גַּבֵּיהוֹן דְּלִיבָרְכוּךְ וכו'

וקשה שהרי איתא בשבת לאחר שיצא מהמערה

.....נְפַק לְשׁוּקָא חַזְיֵיהּ לִיהוּדָה בֶּן גֵּרִים. אֲמַר: עֲדַיִין יֵשׁ לְזֶה בָּעוֹלָם? נָתַן בּוֹ עֵינָיו וְעָשָׂהוּ גַּל שֶׁל עֲצָמוֹת.

(וכן בשבת כתוב "יהודה בן גרים" וכן בתוספת התואר "רבי")
כמדומני שהתוספות אכן כותבים שתרי הוו.
???

לשון תוספות 

ה"ג ר"ת הלך רבי יהודה בן גרים וסיפר דברים ונשמעו למלכות ויש ספרים שכתב בהן יהודה ואין נראה לרבינו תם דאמרינן בפרק קמא דמועד קטן (דף ט.) כי הוו מיפטרי ר' יהודה בן גרים ור"ש בן חלפתא מר' שמעון בן יוחי אמר ליה לבריה אנשים הללו אנשי צורה הם זיל גבייהו דליברכוך מכלל דגברא רבה היה ובסוף שמעתא ל"ג גל של עצמות בלשון גנאי אלא נח נפשיה:


ואולי "גל של עצמות" אין הכוונה כפשוטו אלא שהוא שיפד אותו במבטו אך ר' יהודה בן גרים נשאר לחיות אח"כ.
 
 

כהן

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
(בסוף זבחים יש מחלוקת מרובעת בביאור הפסוק "כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה" - האם 'מנוחה' זו שילה ו'נחלה' זו ירושלים, או להיפך, או שבשתיהן הכוונה לשילה, או להיפך ששתיהן ירושלים)

אקיצער, גליתי שם שבין כל השיטות יש גם רבי שמעון ורשב"י.
היתכן? הרי סתם רבי שמעון הוא רשב"י? הוא חולק על עצמו?
עי' ברד"ל וברש"ש שם שעמדו בזה.
 

כהן

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אך הטורי אבן מגילה ט ב מיאן בזה וכתב דברייתא ראשונה משבשתא, ע"ש.
הרד"ל כבר הביאו ודחאו עי"ש.
בכל כתבי היד הגירסא כלפנינו, וא"א לשבש כל הספרים, ולכן העיקר כדברי הרד"ל.
 

אבי חי

משתמש ותיק
כהן אמר:
לבי במערב אמר:
אך הטורי אבן מגילה ט ב מיאן בזה וכתב דברייתא ראשונה משבשתא, ע"ש.
הרד"ל כבר הביאו ודחאו עי"ש.
בכל כתבי היד הגירסא כלפנינו, וא"א לשבש כל הספרים, ולכן העיקר כדברי הרד"ל.



רד"ל לא דחאו, וגם כמעט לא יכול לדחותו, אלא לחלוק.

במקום מה שאתה כותב 'העיקר' אני כותב 'הפשטות'. וזה לא שינוי סמנטי בעלמא.
 
 
חלק עליון תַחתִית