''כל מידות חכמים כן''

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
בר נש
הודעות: 503
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 130 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

''כל מידות חכמים כן''

שליחה על ידי בר נש » 15 דצמבר 2019, 23:45

מנחות פרק  י''ב משנה ד'
מתנדב אדם מנחה של ששים עשרון, ומביא בכלי אחד.
אם אמר הרי עלי ששים ואחד, מביא ששים בכלי אחד ואחד בכלי אחד, שכן צבור מביא ביום טוב הראשון של חג שחל להיות בשבת ששים ואחד, דיו ליחיד שיהא פחות מן הצבור אחד.
אמר רבי שמעון, והלא אלו לפרים, ואלו לכבשים, ואינם נבללים זה עם זה, אלא, עד ששים יכולים להבלל.

אמרו לו, ששים נבללים, ששים ואחד אין נבללים.

אמר להם, כל מדות חכמים כן.

בארבעים סאה הוא טובל, בארבעים סאה חסר קרטוב אינו יכול לטבול בהן.

אין מתנדבים לוג, שנים, וחמשה, אבל מתנדבים שלשה וארבעה וששה, ומששה ולמעלה.
 
מה כוונת רבי שמעון? האם דעתו שבאמת לא יכול לטבול במ' סאה חסר קורטוב או שמא כוונתו רק שלדינא טבילתו לא עלתה לו אחרי ששיעור חכמים נקבע בדיוק למרות שאדם נכנס אולי במ' סאה חסר קרטוב ואולי אפילו בפחות
 


מבקש אמת
הודעות: 3634
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 375 פעמים
קיבל תודה: 1555 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''כל מידות חכמים כן''

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 דצמבר 2019, 01:12

בר נש כתב:
15 דצמבר 2019, 23:45
מנחות פרק  י''ב משנה ד'
מתנדב אדם מנחה של ששים עשרון, ומביא בכלי אחד.
אם אמר הרי עלי ששים ואחד, מביא ששים בכלי אחד ואחד בכלי אחד, שכן צבור מביא ביום טוב הראשון של חג שחל להיות בשבת ששים ואחד, דיו ליחיד שיהא פחות מן הצבור אחד.
אמר רבי שמעון, והלא אלו לפרים, ואלו לכבשים, ואינם נבללים זה עם זה, אלא, עד ששים יכולים להבלל.

אמרו לו, ששים נבללים, ששים ואחד אין נבללים.

אמר להם, כל מדות חכמים כן.

בארבעים סאה הוא טובל, בארבעים סאה חסר קרטוב אינו יכול לטבול בהן.

אין מתנדבים לוג, שנים, וחמשה, אבל מתנדבים שלשה וארבעה וששה, ומששה ולמעלה.
 
מה כוונת רבי שמעון? האם דעתו שבאמת לא יכול לטבול במ' סאה חסר קורטוב או שמא כוונתו רק שלדינא טבילתו לא עלתה לו אחרי ששיעור חכמים נקבע בדיוק למרות שאדם נכנס אולי במ' סאה חסר קרטוב ואולי אפילו בפחות


איך יתכן שבאמת אי אפשר לטבול במ' סאה חסר קורטוב, הלא הדבר תלוי בגודל האדם? ואי אפשר לומר ששיער באדם בינוני, כיון שאין שיעור מדוייק של אדם בינוני, בפרט שהדבר משתנה ממקום למקום ומדור לדור, וגם שאר השיעורים שקבעו חכמים כגון שבית הבליעה מחזיק כביצה וכדומה אינם מדע מדוייק, אלא שיעור ממוצע, ורק שחכמים תיקנו את השיעור בצורה מדוייקת.

הדבר מוכח מעצם השו"ט בין חכמים לר"ש, שהרי אם חכמים בדקו את הענין ומצאו שמדובר במדע מדוייק למה תמהים חכמים על דברי ר"ש? ברור שהויכוח היה שלא הסתבר לחכמים לקבוע שיעור מדוייק בזה כיון שבלילת המנחה משתנה כל פעם, ור"ש טען שאין זה שונה מכל שאר השיעורים שקובעים באופן מדוייק. וכן גם כתב רש"י בכתובות קד,א "העמידוה יתד ולא תמוט".


יעקב שלם
הודעות: 2421
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 853 פעמים
קיבל תודה: 917 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''כל מידות חכמים כן''

שליחה על ידי יעקב שלם » 16 דצמבר 2019, 12:36

יש חקירה של ר' אלחנן האם מידות חכמים זה הלכה למשה מסיני או אומדן של חכמים

יש לזה המון ראיות לכאן ולכאן


פותח הנושא
בר נש
הודעות: 503
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 130 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''כל מידות חכמים כן''

שליחה על ידי בר נש » 16 דצמבר 2019, 13:58

מבקש אמת כתב:
16 דצמבר 2019, 01:12
ברור שהויכוח היה שלא הסתבר לחכמים לקבוע שיעור מדוייק בזה כיון שבלילת המנחה משתנה כל פעם
או שלא הסתבר לחכמים שדווקא מספר עגול של עשרונות נבלל בלוג שמן. ואם היה צריך לקבוע שיעור היינו קובעים שיעור לפי המספר המדויק של עשרונות שיכולים להבלל בלוג שמן.


פותח הנושא
בר נש
הודעות: 503
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 130 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''כל מידות חכמים כן''

שליחה על ידי בר נש » 16 דצמבר 2019, 14:01

יעקב שלם כתב:
16 דצמבר 2019, 12:36
יש חקירה של ר' אלחנן האם מידות חכמים זה הלכה למשה מסיני או אומדן של חכמים

יש לזה המון ראיות לכאן ולכאן
איפה החקירה הזאת? אתה יכול להעלות את דבריו?
משמע מלשון המשנה הזאת שזה אומדן חכמים (''כל מידות חכמים כן'')


יעקב שלם
הודעות: 2421
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 853 פעמים
קיבל תודה: 917 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''כל מידות חכמים כן''

שליחה על ידי יעקב שלם » 16 דצמבר 2019, 15:43

בקונטרס דברי סופרים

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “מנחות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח