ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
-
פותח הנושא - הודעות: 697
- הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
- נתן תודה: 88 פעמים
- קיבל תודה: 162 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
מה הדין לגבי קריאת המגילה בשבת אשמח אם מאן דהוא יוכל להביא את השיטות ולסכם הלכה למעשה
שאלה שנוגע למעשה
שאלה שנוגע למעשה
-
פותח הנושא - הודעות: 697
- הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
- נתן תודה: 88 פעמים
- קיבל תודה: 162 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 573
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 157 פעמים
- קיבל תודה: 281 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
אם אפשר לבאר מה הנידון. יש צד לחייב אותו 'רטרואקטיבית'?
בפשטות הדעת נותנת שכל מצוות הפורים שמקיימים אותם מיום שנתחייב במצוות הרי הוא חייב בהם והמצוות שמקיימים אותם קודם שנתחייב במצוות הרי הוא פטור מהם. למה לחשוב אחרת?
בפשטות הדעת נותנת שכל מצוות הפורים שמקיימים אותם מיום שנתחייב במצוות הרי הוא חייב בהם והמצוות שמקיימים אותם קודם שנתחייב במצוות הרי הוא פטור מהם. למה לחשוב אחרת?
-
- הודעות: 396
- הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
- נתן תודה: 129 פעמים
- קיבל תודה: 137 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
ראיתי מי שדן לחייבו באמירת הלל ע"פ המאירי מגילה י"ד שכתב שבמקום שאין מגילה אומרים הלל בפורים, וה"נ הכא מגילה אינו יכול לקרות בשבת, ובע"ש הוא קטן וגם אם יקרא את המגילה בע"ש אינו יוצא בו ידי חובתו,
-
פותח הנושא - הודעות: 697
- הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
- נתן תודה: 88 פעמים
- קיבל תודה: 162 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑22 פברואר 2021, 10:56אם אפשר לבאר מה הנידון. יש צד לחייב אותו 'רטרואקטיבית'?
בפשטות הדעת נותנת שכל מצוות הפורים שמקיימים אותם מיום שנתחייב במצוות הרי הוא חייב בהם והמצוות שמקיימים אותם קודם שנתחייב במצוות הרי הוא פטור מהם. למה לחשוב אחרת?
השאלה היא אם הוא פטור בשבת מקריאת המגילה או חייב
כי הקריאה בערב שבת הוא רק מדרבנן, ואם הוא הפך לבר חיובא בשבת מאן יימר שהוא יפטר
הפוסקים פחות דנו בהלכה זו אך רבני ירושלים הכמהרי"ל דיסקין ואחריו דנו בזה
נדמה לי שדעת המהרי"ל דיסקין היה לחיייבו
-
- הודעות: 431
- הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
- נתן תודה: 90 פעמים
- קיבל תודה: 134 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
כן כתב בשמו בשבט הלוי (חלק ה סימן פג) והכריע שם שלא יקרא.
מעשה נחלקו האחרונים (במאה שנים האחרונות) האם חייב לקרוא בשבת או שאסור לו לקרוא בשבת.
יש שכתבו שיקרא הלל בשבת.
לגבי מתנות לאביונים לא שמעתי אבל יש לי כמה צדדים לחיובא (תלוי למה לא נותנים בשבת)
הכי פשוט שייסע בשעת עלות השחר וייצא מירושלים (ולחומרא ג"כ בשעת השקיעה) ואז יתחייב ודאי בי"ד - זה נידון של פעם בחיים ופעם ראשונה שמתחייב אז אפשר להחמיר בזה.
הרבה מזל טוב ורוב נחת
-
- הודעות: 573
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 157 פעמים
- קיבל תודה: 281 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
יש הרי גזרה דרבה לא לקרוא בשבת. רבה לא התנה את הגזרה בכך שיקראו ביום אחר - לדוגמא בשופר ולולב המצוה בטלה לגמרי.איטשע מאיר לורנץ כתב: ↑22 פברואר 2021, 15:11השאלה היא אם הוא פטור בשבת מקריאת המגילה או חייב
כי הקריאה בערב שבת הוא רק מדרבנן, ואם הוא הפך לבר חיובא בשבת מאן יימר שהוא יפטר
הפוסקים פחות דנו בהלכה זו אך רבני ירושלים הכמהרי"ל דיסקין ואחריו דנו בזה
נדמה לי שדעת המהרי"ל דיסקין היה לחיייבו
(אני הבנתי שהנידון הוא אם לחייבו מבעוד מועד בי"ד כדי שכש'יתחייב' בט"ו לא ימצא מבטל מצוה למפרע, ועל זה התקוממתי).
-
- הודעות: 508
- הצטרף: 03 דצמבר 2020, 01:05
- נתן תודה: 480 פעמים
- קיבל תודה: 147 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
החיוב בי"ד לא מועיל לפטרו מחיוב ט"ו לשיטת רש"י (שהמשנ"ב נקט כמותו), אלא אם רוצה לצאת מכל ספק אז שיהיה בפרזים גם בי"ד וגם בט"ו.
-
- הודעות: 431
- הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
- נתן תודה: 90 פעמים
- קיבל תודה: 134 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
יש בזה ב' צדדים לומר שיקרא מגילה בשבת.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑22 פברואר 2021, 15:30יש הרי גזרה דרבה לא לקרוא בשבת. רבה לא התנה את הגזרה בכך שיקראו ביום אחר - לדוגמא בשופר ולולב המצוה בטלה לגמרי.
א' סיטואציה כזו הוי מילתא שלא שכיחא ולא גזרו בה חכמים.
ב' הראשונים דנים מה ההבדל בין מגילה, שופר ולולב שנדחו בשבת ממילה שלא גזרו בה ואחד מהתירוצים זה שכל אלו זה מצוות כלליות על כל עם ישראל וכיון שכך חיישינן שמתוך כולם יהיו כאלה שיבואו לידי חילול שבת משא"כ במילה שזה חיוב פרטי של אדם (למול בשבת זו) ועל כן לא חששו.
וא"כ מה שהוא נעשה בר מצוה בשבת זו יוצר לו חיוב שהוא אינו יכול לצאת ביום שישי וממילא יש לו חיוב פרטי לקרוא בשבת זו.
בזה הנידון הוא שאולי החיוב קריאה בי"ד הוא כדי שלא יעבור עליו ט"ו בלי ששמע מגילה ("ולא יעבור" כתיב) וא"כ יש לו חיוב לדאוג לעצמו כבר בי"ד לשמוע המגילה כדי שלא יעבור מחר.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑22 פברואר 2021, 15:30(אני הבנתי שהנידון הוא אם לחייבו מבעוד מועד בי"ד כדי שכש'יתחייב' בט"ו לא ימצא מבטל מצוה למפרע, ועל זה התקוממתי).
ודמיא לאחד שנעשה בר מצווה שט"ו תשרי שלכאורה מצד הסברא יש לו חיוב לקנות ד' מינים ולא יכול לפטור עצמו בטענה שביו"ט שהוא יום החיוב הוא אנוס ואינו יכול למצוא ד' מינים (כמו שכל אדם אינו יכול לפטור עצמו בטענה זו).
השאלה האם קריאת י"ד שהוא עדיין קטן פוטרת אותו מחיובו כגדול.
-
- הודעות: 573
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 157 פעמים
- קיבל תודה: 281 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
לכא' מילתא דלא שכיחא לא נקבע לפי כל סיטואציה מקרית, אלא צריך הגדרה מחלקת בעצם החיוב שתהפוך אותו ל'מילתא' (בפני עצמה) בכלל, <לכא' קשה לדון מסברא בדימוי מילתא למילתא בכגון דא>.ששמואל כתב: ↑22 פברואר 2021, 15:46יש בזה ב' צדדים לומר שיקרא מגילה בשבת.
א' סיטואציה כזו הוי מילתא שלא שכיחא ולא גזרו בה חכמים.
ב' הראשונים דנים מה ההבדל בין מגילה, שופר ולולב שנדחו בשבת ממילה שלא גזרו בה ואחד מהתירוצים זה שכל אלו זה מצוות כלליות על כל עם ישראל וכיון שכך חיישינן שמתוך כולם יהיו כאלה שיבואו לידי חילול שבת משא"כ במילה שזה חיוב פרטי של אדם (למול בשבת זו) ועל כן לא חששו.
וא"כ מה שהוא נעשה בר מצוה בשבת זו יוצר לו חיוב שהוא אינו יכול לצאת ביום שישי וממילא יש לו חיוב פרטי לקרוא בשבת זו.
דוקא לטעמי הדל בפעם הראשונה שמתחייב כדאי לו גם ללמוד שיש דרכי הכרעה ולא שבכל פעם שיש בעיה עוקפים אותה מהצד.
-
- הודעות: 431
- הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
- נתן תודה: 90 פעמים
- קיבל תודה: 134 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
ראיתי את זה באחד מספרי הפוסקים, לא זוכר כעת.
נכון, אבל לא בנושא שלא הכריעו בו הפוסקים ונחלקו אם חייבים או שאסור.
-
- הודעות: 148
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 11:41
- נתן תודה: 35 פעמים
- קיבל תודה: 34 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 101
- הצטרף: 18 אפריל 2018, 22:12
- מיקום: ירושלים עיה"ק
- נתן תודה: 113 פעמים
- קיבל תודה: 56 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
מענין לענין,
ב'המודיע' (תוספת תורנית) הביאו חידוש עצום בשם הגרשז"א, שש"ץ שקרא מגילה לבני ירושלים ביום ו', ונפטר באותו יום - לא יצאו השומעים יד"ח, כיון שהוברר שפקע חיובו, ועליהם לקרוא/לשמוע מגילה שנית.
והוסיפו לבסס ולבאר דין זה משם הגר"צ כהן זצ"ל.
ב'המודיע' (תוספת תורנית) הביאו חידוש עצום בשם הגרשז"א, שש"ץ שקרא מגילה לבני ירושלים ביום ו', ונפטר באותו יום - לא יצאו השומעים יד"ח, כיון שהוברר שפקע חיובו, ועליהם לקרוא/לשמוע מגילה שנית.
והוסיפו לבסס ולבאר דין זה משם הגר"צ כהן זצ"ל.
-
- הודעות: 431
- הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
- נתן תודה: 90 פעמים
- קיבל תודה: 134 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 84
- הצטרף: 09 אוגוסט 2019, 02:31
- נתן תודה: 73 פעמים
- קיבל תודה: 43 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
יש לדון במה שהביא המ''ב בשם הפר''ח שהמגילה בשבת היא מוקצה [והפשטות רק בשבת זו] ולכאו' ראויה היא לקטן שגדל בשבת וי"ל.
-
- הודעות: 84
- הצטרף: 09 אוגוסט 2019, 02:31
- נתן תודה: 73 פעמים
- קיבל תודה: 43 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
אי נימא דהטעם לחייב קטן שגדל, ביאורו משום שחכמים לא אסרו קריאת המגילה בשבת, אלא רק הקדימו הקריאה ליום שישי, ולהכי בקטן שלא היה לו אפשרות קורא בשבת,
ויש להעיר מד' המג''א דבפורים החל ביום א' אףדאפשר דיכולין לקרוא מגילה מפלג המנחה, היכא דחל בשבת א''א, ומשום גזירה דרבה, ולכאו' מבואר לא כהנ"ל דהרי לא תקנו לא לקרוא בשבת קודם פורים, אלא דבכלל הגזירה שלא לקרוא בשבת ולכאו' גם קטן שגדל בכלל,
ויש להעיר מד' המג''א דבפורים החל ביום א' אףדאפשר דיכולין לקרוא מגילה מפלג המנחה, היכא דחל בשבת א''א, ומשום גזירה דרבה, ולכאו' מבואר לא כהנ"ל דהרי לא תקנו לא לקרוא בשבת קודם פורים, אלא דבכלל הגזירה שלא לקרוא בשבת ולכאו' גם קטן שגדל בכלל,
-
- הודעות: 101
- הצטרף: 18 אפריל 2018, 22:12
- מיקום: ירושלים עיה"ק
- נתן תודה: 113 פעמים
- קיבל תודה: 56 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
כנראה שלמי מועד של ר' טוביה פריינד.
אשתדל להשיג את העיתון ואעלה בעז"ה צילום.
-
- הודעות: 573
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 157 פעמים
- קיבל תודה: 281 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
ברוח החידוש המקורי דלעיל,
כל הזכויות שמורות על החידוש הבא:
מי שהוציא מישהו בספירת העומר ונלב"ע באותו היום - שעדיין השומע יכול לחזור ולספור - לסוברים שכל המ"ט יום מצוה אחת, יש לשומע לחזור ולספור, שכיון שמת נמצא שלא קיים כל המצוה וספירתו כמאן דליתא
-
- הודעות: 2051
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 1136 פעמים
- קיבל תודה: 853 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 280
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 100 פעמים
- קיבל תודה: 83 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
נכתבו כאן כמה דברים תמוהים לענ"ד.
איך ביטל המהרי"ל גזירה דרבה?
מקסימום ביום ראשון. אי לאו משום עיני עניים נשואות לקריאת המגילה היו המתנות ביום ראשון.
ויחזור ויתחייב בטו בשבת, ומה הועיל?
למה לא שכיח? 10 אחוז מהשנים פורים בשבת, ואם משום שקטן שהגדיל בשבת זו לא שכיח, אטו קטן שהגדיל בראש השנה יתקע?
כקטן שהגדיל בין שני פסחים שפטור מפסח שני.
לפי זה הוא הדין אם נרדם
-
- הודעות: 431
- הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
- נתן תודה: 90 פעמים
- קיבל תודה: 134 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
נתבאר כבר לעיל שיש מהראשונים שסוברים של הגזירה היא משום דהוי לכל ישראל משא"כ כאן שיש רק אחד בר חיובא.
הנדון המרכזי בזה למה לא נותנים בשבת מתנות לאביונים (עי' רש"י מגילה ד: ובחזו"א הנ"ל)פינחס רוזנצוויג כתב: ↑23 פברואר 2021, 10:29מקסימום ביום ראשון. אי לאו משום עיני עניים נשואות לקריאת המגילה היו המתנות ביום ראשון.
ג"ז נתבאר כבר לעיל שהוא דעת המשנ"ב, ולדעת החזו"א אתה צודק.
וקטן נעשה בר מצווה בדיוק בשנה זו, והוא גר בעיר מוקפת חומה.... לא מספיק לך ?פינחס רוזנצוויג כתב: ↑23 פברואר 2021, 10:29למה לא שכיח? 10 אחוז מהשנים פורים בשבת, ואם משום שקטן שהגדיל בשבת זו לא שכיח, אטו קטן שהגדיל בראש השנה יתקע?
מה הקשר ? קטן שהגדיל אחרי פסח לא התחייב מעולם בקרבן פסח של אותה השנה משא"כ כאן שהא התחייב כמו כל תושבי עירו בקריאת המגילה, וכולם לא יכולים לקרוא בשבת ומשלימים ביום שישי ועכשיו מגיע הנדון האם שמיעתו כקטן פוטרת אותו מחיוב שהתחייב בו כגדול, כי הרי מה שכולם נפטרים בקריאת י"ד זה מכיון שאסור שיעבור עליהם התאריך ט"ו באדר בלי ששמעו קריאת המגילה, והקטן ג"כ הרי לא עבר עליו ט"ו בלי קריאת המגילה, כי הרי הוא שמע אתמול, אלא אם נאמר שמה ששמע כקטן לא חשיב שמיעה.
-
- הודעות: 101
- הצטרף: 18 אפריל 2018, 22:12
- מיקום: ירושלים עיה"ק
- נתן תודה: 113 פעמים
- קיבל תודה: 56 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 280
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 100 פעמים
- קיבל תודה: 83 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ילד הגר בירושלים והבר מצווה בשבת קודש
הגזירה בטלה לכל ישראל, רק שלשאר העם הקדימו ליום ו' ולזה אי אפשר להקדים, אבל הגזירה בטלה גם בשבילו.
לא ברורה כוונתו, שם נתבאר שמתנות ביום המגילה מפני עיני עניים (לרבה)
להמ"ב והוא דעת רש"י יתחייב, ולהחזו"א ספק.
זה מקרה פרטי, אבל הוא נכלל בכלל המקרים, אין סיבה שלא תהיה גזירה בגללו. גם אדם עם שפם ג'ינג'י שקיבל כויה ביג אדר באף, גם הוא נדיר מאוד, אבל לא ישתנה הדין בעבורו.
אבל אם לא הקריבו עבורו פסח חייב לעשות את השני, ואיך מה שהקריבו עליו בראשון פוטרו?, אלא על כרחך שאף שאין הקטן חייב מכל מקום אם עשה מצוה נפטר הימנה.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 3 תגובות
- 173 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברך
18 דצמבר 2020, 00:14
-
- 9 תגובות
- 151 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חימקו
23 ינואר 2021, 20:25
-
- 2 תגובות
- 98 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
22 נובמבר 2020, 19:27
-
- 20 תגובות
- 193 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דרומאי
14 יוני 2020, 21:49
-
-
ביקור בגן החיות בירושלים הפתוח בשבת- ע''פ הלכה
על ידי בן אהרון » 10 אוגוסט 2020, 17:17 » ב הלכה ומנהג - 4 תגובות
- 163 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חייל של הרבי
10 אוגוסט 2020, 18:07
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים