הלכות המצויות ושייכות לקיץ הבעל"ט [מהרב פוקס]

סבא

משתמש ותיק
דיני הברכה על שתייה ברצף, לאורך היום
השותה מים - אינו מברך, אלא כששותה לצמאו ! אבל השותה מים רק כדי לשמור על מאזן הנוזלים בגוף, על פי ציווי הרופא, או בכדי לבלוע כדור - אינו מברך על המים, לא ברכה ראשונה ולא אחרונה.
השותים, תוך כדי הליכה, כגון: מים מינרליים או כל משקה אחר מבקבוק שנושאים עמהם לכל מקום - אם ברכו ברכה ראשונה בעודם בבית, אזי, כשיוצאים מאותו בנין, לרחוב - אסורים להמשיך ולשתות, מבלי לברך שנית.
אבל ברכו ברכה ראשונה מחוץ לבית, על מנת להמשיך ולשתות, פוטרים בברכתם זו, את כל שישתו בדרכם, אפילו כבר אינם רואים את המקום שם ברכו תחילה, ואף כשעולים לרכב לאוטובוס או לרכבת קלה, כל שלא "הסיחו דעתו" מהאכילה או השתייה, ובוודאי כשהבקבוק , בידם או בתיקם שנושאים בדרך, ואפילו נכנסו בדרך לחנות לקנות דבר מה, או לסניף בנק, דואר וכדומה - ממשיכים לשתות באותה ברכה, כיון שלא קבעו מקום לברכה הראשונה. והיינו, אף כשהברכה הראשונה נאמרה ברכב או ברכבת, כיון שרכב או רכבת אינם נחשבים למקום קביעות. אכן, אם הסיחו דעת מהשתייה, כגון שהפסיקו מלשתות, במשך 72 דקות [שמעתי מהגרי"ש אלישיב זצ"ל] - עליהם לברך שנית, על שתייה נוספת. אבל נכנסו למקום על מנת להישאר שם זמן יותר ממושך, כגון למקום לימודים או מקום עבודה או לבית כנסת או הכותל וכו' כדי להתפלל שם, - כשרוצים להמשיך ולשתות, חובה לברך מחדש.
שיעור שתייה, המחייב ברכה אחרונה
השותים משקה: בכמות של "רביעית" CC86 [מעט יותר משליש כוס חד פעמית שקופה], במשך זמן של שתיית רביעית, היינו, בהמשך אחד. ובשער הציון (ר"י, י"א) "הוא בשתי פעמים" מבלי להסיר את הכוס מן הפה - חייבים בברכה אחרונה. וביין או מיץ ענבים בברכת מעין שלש.
במשקה חם, כגון תה או קפה, בדרך כלל, אין מברכים עליו "בורא נפשות" שהרי נשתה בלגימות קטנות והוא הדין למשקה מאד קר ["ברד"], ורגיל היה מרן הגרח"פ שינברג זצ"ל להזהיר, שהשותה משקה מוגז בקשית, אל יברך ברכה אחרונה.
למעשה: בני ספרד לעולם אין מברכים ברכה אחרונה על תה או קפה - אפילו הצטננו [כולל "אייס-תה"],[ מפני שהולכים אחרי דרך שתיית המשקה, שהוא בדרך כלל חם].
בני אשכנז, אם נצטנן המשקה - מברכים ברכה אחרונה. ולדברי המשנה ברורה, ירא שמים, אשכנזי, מהדר ומשאיר מהתה או הקפה החם, כמות של רביעית שתצטנן, ושותה, בבת אחת ומברך ברכה אחרונה. וכן נהג מו"ר הגרש"ז אויערבך זצ"ל בשיעורו היומי בלומדנו בישיבת קול תורה, שבמהלך השיעור היה לוגם מידי פעם מכוס התה שלפניו, והשאיר כמות של רביעית, ובתום השיעור התאספנו סביבו, ושתה הרביעית וברך "בורא נפשות" וענינו אחריו אמן.
עד מתי מברכים ברכה אחרונה על שתייה
נפסק בשולחן ערוך סי' קפ"ד, ה: השותה יותר מרביעית משקה, והרווה את צימאונו - כל עוד מרגיש שהוא רווה, ואינו מתאווה שוב לשתות, אפילו עבר זמן רב - חייב בברכה אחרונה. אבל, השותה שיעור המחייב ברכה אחרונה, אך אינו רווה, כל עוד לא נספגה השתייה בגופו - חייב בברכה אחרונה. ושיערו חכמים, דהיינו: - תוך כדי 29 דקות מסוף השתייה. שהוא "שיעור עיכול" בשתייה (הכרעת כף החיים קפ"ד, כ"ט והוראת מרן הגרח"פ שיינברג זצ"ל, פסקי תשובות, שם וב "וזאת הברכה" עמ' 51.
הערה: דעת בעל "אור לציון" הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, שבימות הקיץ, כשחשים צימאון חזק, ועוסקים בהליכה או שחייה או פעילות ספורטיבית, אפילו שתו רביעית, מיד צמאים מאד - אין לברך ברכה אחרונה, שהרי זה כאילו התעכלה ונספגה השתייה מיד.
לעבור את הקיץ לשלום
בימי הקיץ, התעוררות כללית בטבע, וגם באדם מתעוררים כוחות הגוף והנפש. והבריות יוצאות מביתם לרחובה של עיר ועוסקים יותר בפעילות גופנית בטיולים בשחייה וכדומה. על כן, בקיץ זקוקים יותר לשמירה, ואין צורך לומר בכל תחומי הצניעות שמבחנם העיקרי בימות החמה ברשות הרבים.
ייתן ד' שהקיץ יביא בריאות, הצלחה וחיזוק בעבודת הבורא.
 

אברך

משתמש ותיק
סבא אמר:
שיעור שתייה, המחייב ברכה אחרונה
השותים משקה: בכמות של "רביעית" CC86 [מעט יותר משליש כוס חד פעמית שקופה]
חשוב לציין דדעת החזו"א לברך רק על 150[sup]CC[/sup], והוא מעט פחות מכוס ח"פ שקופה (המכילה 180[sup]CC[/sup] בד"כ).

נ. ב. @סבא אתה קיבלת את זה במייל או שעמלת להקליד? אם קיבלת במייל - אשמח לקבל את הכתובת שאפשר לקבל משם. תודה רבה.
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברך אמר:
נ. ב. @סבא אתה קיבלת את זה במייל או שעמלת להקליד? אם קיבלת במייל - אשמח לקבל את הכתובת שאפשר לקבל משם. תודה רבה.
העתקתי מאספקלריא, זהו גליון שבועי היוצא ע"י יהודי יקר מאוד בשם הרב ישראל אברהם קלאר [והשם אספקלריא הוא ראשי תבות של שמו] שמאגד עשרות רבנים שמוכרים את מרכולתם, בהלכה, באגדה, במוסר ובחסידות.
רצו"ב האספקלריא של השבוע בסוף יש שם כתובת מייל, ודרך זה תוכל להיות מנוי.
הצג קובץ מצורף אספקלריא להדפסה 164 תזריע מצורע תשעח.pdf
 
חלק עליון תַחתִית