מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

ענייני שבת חג ומועד, ושאר ענינים הבאים מזמן לזמן

פותח הנושא
הוי דן
הודעות: 30
הצטרף: 11 יולי 2021, 15:04
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי הוי דן » 23 יולי 2021, 16:23

שלום
האם מותר לשמוע שירים בערבית ע''י זמרת גויה שנפטרה?
והאם מותר לשמועכ בכללי שירת נשים.

מרן פאר הדור היה נוהג לשמוע את הזמרת אום כולתום, וראיתי שהקל בספרו בדבר זה, האם זה מן הדין לקולא? ומה עם " קול באישה- ערוה".


במבי
הודעות: 4234
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 1033 פעמים
קיבל תודה: 1411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי במבי » 23 יולי 2021, 16:26

למה זה תשאל לשמי כתב:
25 אפריל 2021, 15:01
ישתבח שמו לעד כתב:
25 אפריל 2021, 14:51
לעצמו נברא כתב:
25 אפריל 2021, 14:02
ידוע שהגר"ע יוסף היה שומע את אוּם כּוּלְתוּם
מנין???
זו אמנם אגדה נפוצה, אבל לא ברור שיש לה מקור, משני סיבות:
למי שזוכר, לאחר שהיו איומים על חייו מצד ערבים קיצונים, בניסיון להרגיע את הרוחות הוא התראיין לעיתון ערבי נפוץ, ותרגומו הובא אז בקו עיתונות דתית, ובין היתר הוא נשאל שם אם זה נכון שהוא מאזין למוזיקה ערבית, והוא אישר והזכיר כמה מהם, אבל לא הזכיר שם את שמה,
כ"כ משה חבושה אמר לי שלמרות כל קירבתו למרן זצוק"ל הוא לא יודע על כך.


בערך על הנ''ל בויקיפדיה הוכר שהגרע''י האזין לשירתה בהיותו במצרים (היה בהערה מקור לדבר עם משפט בסגנון: הרב יוסף למשמשו: תשים קלטת של אום כולתום ימח־שמה...) הדברים נמחקו מהערך, לענ''ד משום חוסר הקשר לערך, ולא מפני אי נכונות הדברים.

אולי ישנם כאן כאלה דנהירין להו שביליה דההוא אתרא מסאבא, ויוכלו למצוא את הדברים בגירסאות הקודמות של הערך.


 



במבי
הודעות: 4234
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 1033 פעמים
קיבל תודה: 1411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי במבי » 23 יולי 2021, 16:30

ומסתמא צריך להסביר את רצון כבוד הרב שהעדיף דווקא אותה שהרי הגמ' אומרת

שְׁלֹשָׁה מְשִׁיבִין דַּעְתּוֹ שֶׁל אָדָם, אֵלּוּ הֵן: קוֹל, וּמַרְאֶה, וָרֵיחַ (ברכות נז:)

וכותב שם רש"י

קול – של מיני זמר או קול ערב של אשה 


לעיתים רחוקות
הודעות: 95
הצטרף: 20 יולי 2021, 17:33
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי לעיתים רחוקות » 23 יולי 2021, 16:36

לפי הידוע לי יש ב' סיבות לאיסור שמיעת קול זמר של אשה א. כיון ששמיעת הקול מביאה להרהור. ב. כיון שע"י שמיעת הקול מהרהר בה.
ולפי"ז לטעם א' אין איסור לשמוע אלא קול שמביא להרהור וכפי מה שהבנתי קולה של אום כולתום היה קרוב לגברי, לפי טעם ב' אם לא מכירה אין איסור, ואכן שמעתי כשפעם ראה את תמונתה חדל מלשומעה.


פותח הנושא
הוי דן
הודעות: 30
הצטרף: 11 יולי 2021, 15:04
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי הוי דן » 23 יולי 2021, 16:37

לעיתים רחוקות כתב:
23 יולי 2021, 16:36
לפי הידוע לי יש ב' סיבות לאיסור שמיעת קול זמר של אשה א. כיון ששמיעת הקול מביאה להרהור. ב. כיון שע"י שמיעת הקול מהרהר בה.
ולפי"ז לטעם א' אין איסור לשמוע אלא קול שמביא להרהור וכפי מה שהבנתי קולה של אום כולתום היה קרוב לגברי, לפי טעם ב' אם לא מכירה אין איסור, ואכן שמעתי כשפעם ראה את תמונתה חדל מלשומעה.

אכן, אם לא מכירה חושבה לבן.
ואני הקטן לא ידעתי שזו היא, וחשבתיה לבן.


פותח הנושא
הוי דן
הודעות: 30
הצטרף: 11 יולי 2021, 15:04
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי הוי דן » 23 יולי 2021, 16:37

לעיתים רחוקות כתב:
23 יולי 2021, 16:36
לפי הידוע לי יש ב' סיבות לאיסור שמיעת קול זמר של אשה א. כיון ששמיעת הקול מביאה להרהור. ב. כיון שע"י שמיעת הקול מהרהר בה.
ולפי"ז לטעם א' אין איסור לשמוע אלא קול שמביא להרהור וכפי מה שהבנתי קולה של אום כולתום היה קרוב לגברי, לפי טעם ב' אם לא מכירה אין איסור, ואכן שמעתי כשפעם ראה את תמונתה חדל מלשומעה.

מדובר שהיא חיה, אבל כשמתה- מסתמא מותר.


לעיתים רחוקות
הודעות: 95
הצטרף: 20 יולי 2021, 17:33
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי לעיתים רחוקות » 23 יולי 2021, 16:39

הוי דן כתב:
23 יולי 2021, 16:37
לעיתים רחוקות כתב:
23 יולי 2021, 16:36
לפי הידוע לי יש ב' סיבות לאיסור שמיעת קול זמר של אשה א. כיון ששמיעת הקול מביאה להרהור. ב. כיון שע"י שמיעת הקול מהרהר בה.
ולפי"ז לטעם א' אין איסור לשמוע אלא קול שמביא להרהור וכפי מה שהבנתי קולה של אום כולתום היה קרוב לגברי, לפי טעם ב' אם לא מכירה אין איסור, ואכן שמעתי כשפעם ראה את תמונתה חדל מלשומעה.

מדובר שהיא חיה, אבל כשמתה- מסתמא מותר.

למה שיש חילוק?
הרי אין החשש הוא שמא יעשה עמה דבר עבירה (שאז היה חילוק בין חיה למתה), אלא שיהרהר בדמותה. וכמו שאמרו חז"ל שכל מי שאומר רחב מהרהר בה ומבואר שם שרק אם הכירה.


HaimL
הודעות: 7597
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1635 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי HaimL » 23 יולי 2021, 16:40

במבי כתב:
23 יולי 2021, 16:30

וכותב שם רש"י

קול – של מיני זמר או קול ערב של אשה 
קול ערב של אישה - בדיבור, דייקא, שהרי כבר כתב מיני זמר, ונכלל בזה גם של זכרים, וראה,

ואמר ר' שפטיה אמר ר' יוחנן כל הקורא בלא נעימה ושונה בלא זמרה עליו הכתוב אומר (יחזקאל כ, כה) וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים וגו' מתקיף לה אביי משום דלא ידע לבסומי קלא (יחזקאל כ, כה) משפטים לא יחיו בהם קרית ביה


פותח הנושא
הוי דן
הודעות: 30
הצטרף: 11 יולי 2021, 15:04
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי הוי דן » 23 יולי 2021, 16:42

לעיתים רחוקות כתב:
23 יולי 2021, 16:39
הוי דן כתב:
23 יולי 2021, 16:37
לעיתים רחוקות כתב:
23 יולי 2021, 16:36
לפי הידוע לי יש ב' סיבות לאיסור שמיעת קול זמר של אשה א. כיון ששמיעת הקול מביאה להרהור. ב. כיון שע"י שמיעת הקול מהרהר בה.
ולפי"ז לטעם א' אין איסור לשמוע אלא קול שמביא להרהור וכפי מה שהבנתי קולה של אום כולתום היה קרוב לגברי, לפי טעם ב' אם לא מכירה אין איסור, ואכן שמעתי כשפעם ראה את תמונתה חדל מלשומעה.

מדובר שהיא חיה, אבל כשמתה- מסתמא מותר.

למה שיש חילוק?
הרי אין החשש הוא שמא יעשה עמה דבר עבירה (שאז היה חילוק בין חיה למתה), אלא שיהרהר בדמותה. וכמו שאמרו חז"ל שכל מי שאומר רחב מהרהר בה ומבואר שם שרק אם הכירה.

גם קשה לראות תמונתה, וזאת מכיון 
א- שהתמנות היו ישנות, ולא רואים ברור.
ב. אין תמנות ברורות של פניה.
 


עמרם ישי
הודעות: 9
הצטרף: 31 אוגוסט 2020, 00:46
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי עמרם ישי » 23 יולי 2021, 16:46

לעיתים רחוקות כתב:
23 יולי 2021, 16:39

למה שיש חילוק?
הרי אין החשש הוא שמא יעשה עמה דבר עבירה (שאז היה חילוק בין חיה למתה), אלא שיהרהר בדמותה. וכמו שאמרו חז"ל שכל מי שאומר רחב מהרהר בה ומבואר שם שרק אם הכירה.
היא גמ' מפורשת בסוטה דף ח, 'התם הא מסתלקא. וכי תימא אתי לאיגרויי באחרניית'' וכו'.


HaimL
הודעות: 7597
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1635 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי HaimL » 23 יולי 2021, 16:46

הוי דן כתב:
23 יולי 2021, 16:42
לעיתים רחוקות כתב:
23 יולי 2021, 16:39
הוי דן כתב:
23 יולי 2021, 16:37
 
גם קשה לראות תמונתה, וזאת מכיון 
א- שהתמנות היו ישנות, ולא רואים ברור.
ב. אין תמנות ברורות של פניה.
תיאוריית קונספירציה - היא בכלל הייתה גמאל עבד אל נאצר, בתחפושת...
 


במבי
הודעות: 4234
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 1033 פעמים
קיבל תודה: 1411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי במבי » 23 יולי 2021, 17:11

HaimL כתב:
23 יולי 2021, 16:40
במבי כתב:
23 יולי 2021, 16:30

וכותב שם רש"י

קול – של מיני זמר או קול ערב של אשה 
קול ערב של אישה - בדיבור, דייקא, שהרי כבר כתב מיני זמר, ונכלל בזה גם של זכרים, וראה,

ואמר ר' שפטיה אמר ר' יוחנן כל הקורא בלא נעימה ושונה בלא זמרה עליו הכתוב אומר (יחזקאל כ, כה) וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים וגו' מתקיף לה אביי משום דלא ידע לבסומי קלא (יחזקאל כ, כה) משפטים לא יחיו בהם קרית ביה

לכאורה "מיני זמר" זב ניגונים כמו

עשרה נקבים היו בה כל אחד ואחד מוציא עשרה מיני זמר נמצאת כולה מוציאה מאה מיני זמר (ערכין יא.)

אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל: בְּשָׁעָה שֶׁנָּשָׂא שְׁלֹמֹה אֶת בַּת פַּרְעֹה, הִכְנִיסָה לוֹ אֶלֶף מִינֵי זֶמֶר, וְאָמְרָה לוֹ כָּךְ עוֹשִׂין לַעֲבוֹדָה זָרָה פְּלוֹנִית, וְכָךְ עוֹשִׂים לַעֲבוֹדָה זָרָה פְּלוֹנִית 

אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל: בְּשָׁעָה שֶׁנָּשָׂא שְׁלֹמֹה אֶת בַּת פַּרְעֹה, הִכְנִיסָה לוֹ אֶלֶף מִינֵי זֶמֶר, וְאָמְרָה לוֹ כָּךְ עוֹשִׂין לַעֲבוֹדָה זָרָה פְּלוֹנִית, וְכָךְ עוֹשִׂים לַעֲבוֹדָה זָרָה פְּלוֹנִית (שבת נו:)

אמר ר' יוחנן כל השותה בארבעה מיני זמר וכו' (סוטה מח)





 


HaimL
הודעות: 7597
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1635 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי HaimL » 23 יולי 2021, 17:19

במבי כתב:
23 יולי 2021, 17:11

לכאורה "מיני זמר" זב ניגונים כמו
כמובן, זה גם ניגונים בכלי, אבל גם בפה, וכמו שאומרים ביוצר - זמירות יאמרו. וראה,

מִכְּנַ֨ף הָאָ֜רֶץ זְמִרֹ֤ת שָׁמַ֙עְנוּ֙ צְבִ֣י לַצַּדִּ֔יק וגו', בפירוש המלבי"ם זצ"ל.


 


משה יעקב
הודעות: 22
הצטרף: 02 יולי 2021, 13:01
קיבל תודה: 14 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי משה יעקב » 23 יולי 2021, 17:31

עמרם ישי כתב:
23 יולי 2021, 16:46
לעיתים רחוקות כתב:
23 יולי 2021, 16:39

למה שיש חילוק?
הרי אין החשש הוא שמא יעשה עמה דבר עבירה (שאז היה חילוק בין חיה למתה), אלא שיהרהר בדמותה. וכמו שאמרו חז"ל שכל מי שאומר רחב מהרהר בה ומבואר שם שרק אם הכירה.
היא גמ' מפורשת בסוטה דף ח, 'התם הא מסתלקא. וכי תימא אתי לאיגרויי באחרניית'' וכו'.
בגמ' בסוטה מירי בעצם הסתכלות על אשה, שאסור. וע"ז אמרי' דכיון דמסתלקא ליכא בעיה. 
אומנם לענין הרהור אין חולק דאם זה יביאו לידי הרהור יהיה אסור להסתכל. ובגמ' בסוטה מירי דליכא הרהור דמבזים אותה שם עי"ש.
וכן לענין שירה. אם מכירה הוי כאילו שמסתכל בה (אם היא בחיים).
אומנם אם לא מכיר את דמותה אז כאן זה תלוי אם זה יביא אותו לידי הרהור בה או לא ופשוט.


פותח הנושא
הוי דן
הודעות: 30
הצטרף: 11 יולי 2021, 15:04
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי הוי דן » 23 יולי 2021, 17:48

ראיתי פה פעם בפורום שבשירת הים ע'י שמעו את קולם של הבנות
ומזה שהם היו הרבה ומותר לשמוע
כך אפשר לפסוק שהרבה מותר..!


במבי
הודעות: 4234
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 1033 פעמים
קיבל תודה: 1411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דין שמיעת קול אישה ערבייה

שליחה על ידי במבי » 23 יולי 2021, 18:02

הוי דן כתב:
23 יולי 2021, 17:48
ראיתי פה פעם בפורום שבשירת הים ע'י שמעו את קולם של הבנות
ומזה שהם היו הרבה ומותר לשמוע
כך אפשר לפסוק שהרבה מותר..!

החיד"א מתרץ זאת באופן שונה

במבי כתב:
18 דצמבר 2018, 15:39
אגב לגבי השאלה המפורסמת איך מרים שרה בקריעת ים-סוף זכור לי שהחיד"א מתרץ (אולי בספרו חסדי דוד) שמרוב השראת השכינה לא היה בעית הרהור כמו שמצינו על ר' יהודה בנידה יג שאגב אימתיה דרביה לא היתה בעית הרהור בעת שעמד על גג הבכנ"ס כדאיתא שם.
ואולי ג"כ הכא שמובא שבעת קריאת התורה צריכים להיות באימה וביראה יתורץ איך יכולה האשה לעלות לתורה ואין בעיית קול באשה. אך כל האמור הכא הוא בבחינת לחידודא בעלמא ולא להלכתא כמובן.

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ענינו של יום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים