זמני היום בהלכה

ענייני שבת חג ומועד, ושאר ענינים הבאים מזמן לזמן

גבורות שמשון
הודעות: 235
הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 10:30
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמני היום בהלכה

שליחה על ידי גבורות שמשון » 27 אפריל 2022, 10:58

פינחס רוזנצוויג כתב:
27 אפריל 2022, 09:08
גבורות שמשון כתב:
27 אפריל 2022, 01:48
וכבר הוכיח השעה"צ שם ס"ק י', דא"א להתפלל מנחה לאחר הי"ב שעות עי"ש
כל זה לרבי יהודה, אבל לרבי יוסי אפשר להתפלל מנחה גם אחר יב שעות, עד סוף בין השמשות.


א"כ מה היא קושי' הגמ' דאי לר' יהודה עד ועד בכלל מאי איכא בין ר' יהודה לרבנן, הרי אפשר דחכמים היינו ר' יוסי, דלדידיה אפשר להתפלל גם אחר י"ב שעות, ועד הערב הכוונה לבין השמשות דר' יוסי, ולר' יהודה אפשר להתפלל רק עד סוף י"ב שעות.
ועוד, דבשעה"צ ס"ק י' דמוכיח דלשי' הלבוש והגר"א - דשעות היום הם מהנץ לשקיה"ח - אין להתפלל מנחה אחר שקיה"ח, איירי גם לשי' ר"ת, על אף דלשי' ר"ת בשקיה"ח עדיין יום הוא לכל דיני התורה, (ורק אח"כ מביא השעה"צ שי' הראשונים דדם נפסל בשקיעה ראשונה עי"ש), וא"כ מוכרח דהא דאין להתפלל אחר י"ב שעות אינו ענין לדיני יום ולילה, וא"כ מ"ש ר' יהודה מר' יוסי, אי לר' יהודה אין להתפלל אחר י"ב שעות, ה"ה דגם לר' יוסי אין להתפלל, ומהיכ"ת דפליגי גם בזה. 
 


גבורות שמשון
הודעות: 235
הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 10:30
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמני היום בהלכה

שליחה על ידי גבורות שמשון » 27 אפריל 2022, 11:10

הישר_והטוב כתב:
27 אפריל 2022, 10:54
גבורות שמשון כתב:
27 אפריל 2022, 01:26
 
ומש"כ בדעת הלבוש אינו ראיה לסתור, מפני שלדבריו שמחשבים עד שקיעה שניה, ע"כ שמחשבים מזמן הנה"ח לפי הרמ"א (סי' נ"ח ס"א) שהוא "כמו שיעור שעה אחת קודם שיעלה כל גוף השמש על הארץ", ושוב חצות יוצא כשחמה בראש כל אדם. (ונצטרך לומר ש"כמו שיעור שעה" היינו מעט פחות והוא 58 וחצי דקות, כשיעור שיש בין ב' השקיעות).

יפה מאד, אמנם קצת דחוק לפרש כן בדעת הרמ"א, עי' שם בביאור הלכה ד"ה כמו שיעור, דהוכיח דאין לפרש כן בדעת הרמ"א, וכתב שם עוד בסוגריים, דאף המג"א לא פירש כן כוונת הרמ"א עי"ש, וא"כ הדרא קושיא לדוכתה.
 


הישר_והטוב
הודעות: 328
הצטרף: 07 אוקטובר 2021, 11:11
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמני היום בהלכה

שליחה על ידי הישר_והטוב » 27 אפריל 2022, 11:30

גבורות שמשון כתב:
27 אפריל 2022, 11:10
הישר_והטוב כתב:
27 אפריל 2022, 10:54
גבורות שמשון כתב:
27 אפריל 2022, 01:26
 
ומש"כ בדעת הלבוש אינו ראיה לסתור, מפני שלדבריו שמחשבים עד שקיעה שניה, ע"כ שמחשבים מזמן הנה"ח לפי הרמ"א (סי' נ"ח ס"א) שהוא "כמו שיעור שעה אחת קודם שיעלה כל גוף השמש על הארץ", ושוב חצות יוצא כשחמה בראש כל אדם. (ונצטרך לומר ש"כמו שיעור שעה" היינו מעט פחות והוא 58 וחצי דקות, כשיעור שיש בין ב' השקיעות).
יפה מאד, אמנם קצת דחוק לפרש כן בדעת הרמ"א, עי' שם בביאור הלכה ד"ה כמו שיעור, דהוכיח דאין לפרש כן בדעת הרמ"א, וכתב שם עוד בסוגריים, דאף המג"א לא פירש כן כוונת הרמ"א עי"ש, וא"כ הדרא קושיא לדוכתה.

הערה חזקה, וכמדומה שאכן לפי הביאור הלכה א"א לבאר כן, אמנם בדעת המג"א גופיה אפשר לבאר אחרת, שלעולם לפי הרמ"א תחילת הנה"ח הוא כמו שיעור שעה קודם עלות גוף השמש עצמו, ואין נפק"מ לדינא בין הגירסאות כי זמן הנה"ח לתפילה הוא אכן כשעולה גוף השמש, ולא בתחילת הנה"ח שהוא כשעה (או עישור שעה) קודם, ואמנם לגבי שעות היום אכתי ניתן לומר שמחשבים מתחילת הנה"ח. (וביאור זה מסתדר יותר עם פירוש הב"י שהביא המג"א). וליבי מגמגם בה, וצ"ע.
 


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 5183
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 1479 פעמים
קיבל תודה: 3588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמני היום בהלכה

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 27 אפריל 2022, 12:03

גבורות שמשון כתב:
27 אפריל 2022, 10:58
פינחס רוזנצוויג כתב:
27 אפריל 2022, 09:08
גבורות שמשון כתב:
27 אפריל 2022, 01:48
וכבר הוכיח השעה"צ שם ס"ק י', דא"א להתפלל מנחה לאחר הי"ב שעות עי"ש
כל זה לרבי יהודה, אבל לרבי יוסי אפשר להתפלל מנחה גם אחר יב שעות, עד סוף בין השמשות.
א"כ מה היא קושי' הגמ' דאי לר' יהודה עד ועד בכלל מאי איכא בין ר' יהודה לרבנן, הרי אפשר דחכמים היינו ר' יוסי, דלדידיה אפשר להתפלל גם אחר י"ב שעות, ועד הערב הכוונה לבין השמשות דר' יוסי, ולר' יהודה אפשר להתפלל רק עד סוף י"ב שעות.
ועוד, דבשעה"צ ס"ק י' דמוכיח דלשי' הלבוש והגר"א - דשעות היום הם מהנץ לשקיה"ח - אין להתפלל מנחה אחר שקיה"ח, איירי גם לשי' ר"ת, על אף דלשי' ר"ת בשקיה"ח עדיין יום הוא לכל דיני התורה, (ורק אח"כ מביא השעה"צ שי' הראשונים דדם נפסל בשקיעה ראשונה עי"ש), וא"כ מוכרח דהא דאין להתפלל אחר י"ב שעות אינו ענין לדיני יום ולילה, וא"כ מ"ש ר' יהודה מר' יוסי, אי לר' יהודה אין להתפלל אחר י"ב שעות, ה"ה דגם לר' יוסי אין להתפלל, ומהיכ"ת דפליגי גם בזה. 
דפח"ח, אבל י"ל דלא בעי לאוקמי רבנן כרבי יוסי דביה"ש, ואלת"ה אם קשיא שע"צ גופיה דידיה אדידיה, דהביא ראיה זו בסק"י, והקל להדיא בסקי"ד כר' יוסי, ומש"כ שהשעה"צ הוכיח כהלבוש והגר"א גם לר"ת זה צל"ע מנ"ל שזה גם לר"ת ואדרבא הגר"א ברס"א שאותו העתיק השעה"צ, הוכיח מזה דלא כר"ת. וזה מש"כ שם שלא יתפלל אחר השקיעה היינו דלא ינהג כר"ת כמבואר בביה"ג הנ"ל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ענינו של יום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים