טענו בחיטין והודה לו בשעורין...יוסף לחק כתב: ↑19 מאי 2022, 23:51אפשר עדיין לספור את העומר עם ברכה.מנוחת אהבה כתב: ↑17 מאי 2022, 23:19שמעתי בשם הרב אלישיב שמי שבירך אחר שאמר היום ל"ג בעומר אינו יכול לברך בשאר הימים
ואין לי מקור לזה רק מפי השמועה
אשמח לדעת אם יש למישהו מקור בעד או...
ורק אדגיש שאכן, הכוונה שאם בירך ביום שלא היה צריך לברך יותר אינו יכול לברך (שלא יחשבו שיש כאן טעות בשאלה...)
מקורות: חזון עובדיה יום טוב (עמוד רמח), והטעם: משום שלא ספר שבועות. ועוד שלא ספר המספר רק בראשי תיבות, ובזה יש לומר דלא יצא. ועוד שאין כוונתו לומר מנין ספירת העומר כלל, אלא לומר שהוא יום טוב כדי שלא יאמר וידוי.
מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?
-
- הודעות: 1076
- הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
- נתן תודה: 700 פעמים
- קיבל תודה: 699 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?
-
- הודעות: 4365
- הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
- נתן תודה: 1871 פעמים
- קיבל תודה: 5217 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?
ושמא אכן נפל טעות גם בזה, וצריך לומר להיפוך:ובכן כתב: ↑18 מאי 2022, 19:02והיינו, שהכרעת הרב אלישיב בדבר הוא שאין כאן ספק אמיתי לומר שיצא ידי ספירה באמירת 'לג בעומר', דאילו היה כאן ספק אמת, הרי היה נוצר ספק ספיקא, שמא הלכה כאומרים שאפשר לברך גם אם שכח לגמרי לספור, וגם אם אין הלכה כהמה, שמא הלכה דאמירת 'לג בעומר' הוי ספירה, ולא החסיר יום.מנוחת אהבה כתב: ↑18 מאי 2022, 16:56שמי שאמר היום ל"ג בעומר מספק סופר בלי ברכה אך צריך לחזור ולספור אך אם שכח לחזור ולספור אינו יכול להמשיך ולברך בשאר הימים כי א"א להחשיב את היום ל"ג בעומר כספירה
ובכל ספק ספיקא הרי דינא הוא שסופר להלן בברכה.
אלא ע"כ, שהרב אלישיב הכריע שאפי' ספק אין כאן, ואין זה ספירה כלל, ואי אפשר לצרפו ולהטות בכך מספק [דפלוגתא דמחסיר יום] לספק ספיקא.
ואם כן, חידוש נשגב הוא מדוע בכל זאת ביום לג בעומר עצמו - סופר בלי ברכה, כאילו יש צד שיצא באמירת ה'לג בעומר'.
ויל"ע.
אמר 'לג בעומר' - חוזר וסופר בברכה.
עבר כל היום ולא ספר כלל, עדיין ממשיך לספור בברכה, מפני שאמר 'לג בעומר'.
והסברא, הבה נדגים זאת במספרים.
אמירת 'לג בעומר' שתחשב לספירה, 20% [-נניח], ואילו 80% - שלא ספר כך, ולכן סופר בברכה, [כדין ספק ספיקא, שהואיל ויש לו 75% לברך - מברך].
החסרת יום אחד לספירה, מחל' הפוסקים הוא, והוה 50% 50%, ואינו מברך.
אבל עתה שאמר 'לג בעומר', מצטרפים ה20% שלהם לשאלה, והרי לנו 60% לברך, ו40% לא לברך, ולפיכך הוכרעו הדברים - לברך.
ונבקש מהרב @מנוחת אהבה לברר שוב, אולי באמת נכפלה השגגה במסירת השמועה.
-
- הודעות: 6605
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
- נתן תודה: 3131 פעמים
- קיבל תודה: 2993 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?
בכל ספק שיש לי בו רק 25% זה נחשב ספק ספקא? מנין לך חידוש זה?
-
- הודעות: 4365
- הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
- נתן תודה: 1871 פעמים
- קיבל תודה: 5217 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 648
- הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
- נתן תודה: 139 פעמים
- קיבל תודה: 545 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?
דיברתי עם ת"ח מופלג ששמע דבר זה מפי מרן הגרי"ש פעמיים וכך אמר הגרי"ש אם אמר היום ל"ג בעומר לא יספור בברכה ואם שכח לספור אח"כ לא יברך בימים הבאים.
והסביר מרן ז"ל שמעיקר הדין אינו מבין מדוע מי שאמר לחברו כסיפור דברים בעלמא היום כך וכך לעומר לא יוכל לספור בברכה שהרי לא כיון לספירה ומאחר שאינו מבין דין זה הרי שיתכן לדמות ולאסור אפילו אם אומר היום ל"ג בעומר, אכן אין כאן צד ספק שהרי יתכן ואינו דומה כלל והוא ספק שוטים שאינו נחשב לספק.
לסיכום הגרי"ש חשש שיצא אבל הגרי"ש לא הסתפק בזה.
והסביר מרן ז"ל שמעיקר הדין אינו מבין מדוע מי שאמר לחברו כסיפור דברים בעלמא היום כך וכך לעומר לא יוכל לספור בברכה שהרי לא כיון לספירה ומאחר שאינו מבין דין זה הרי שיתכן לדמות ולאסור אפילו אם אומר היום ל"ג בעומר, אכן אין כאן צד ספק שהרי יתכן ואינו דומה כלל והוא ספק שוטים שאינו נחשב לספק.
לסיכום הגרי"ש חשש שיצא אבל הגרי"ש לא הסתפק בזה.
-
- הודעות: 112
- הצטרף: 30 מרץ 2020, 20:00
- נתן תודה: 146 פעמים
- קיבל תודה: 29 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?
מנוחת אהבה כתב: ↑17 מאי 2022, 23:19שמעתי בשם הרב אלישיב שמי שבירך אחר שאמר היום ל"ג בעומר אינו יכול לברך בשאר הימים
ואין לי מקור לזה רק מפי השמועה
אשמח לדעת אם יש למישהו מקור בעד או...
ורק אדגיש שאכן, הכוונה שאם בירך ביום שלא היה צריך לברך יותר אינו יכול לברך (שלא יחשבו שיש כאן טעות בשאלה...)
נראה שסיפור היה שלא ידע ההוא אם לברך, אמר לו רב אלישב שיכול לברך, כי לדעתו אם לא תספור שוב, לא תוכל בימים שלאחמ"כ לספור בברכה. כי זה לא נחשב ספירה.
-
- הודעות: 4365
- הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
- נתן תודה: 1871 פעמים
- קיבל תודה: 5217 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?
שאדע שהבנתי נכון -דוד ה. כתב: ↑20 מאי 2022, 14:56דיברתי עם ת"ח מופלג ששמע דבר זה מפי מרן הגרי"ש פעמיים וכך אמר הגרי"ש אם אמר היום ל"ג בעומר לא יספור בברכה ואם שכח לספור אח"כ לא יברך בימים הבאים.
והסביר מרן ז"ל שמעיקר הדין אינו מבין מדוע מי שאמר לחברו כסיפור דברים בעלמא היום כך וכך לעומר לא יוכל לספור בברכה שהרי לא כיון לספירה ומאחר שאינו מבין דין זה הרי שיתכן לדמות ולאסור אפילו אם אומר היום ל"ג בעומר, אכן אין כאן צד ספק שהרי יתכן ואינו דומה כלל והוא ספק שוטים שאינו נחשב לספק.
לסיכום הגרי"ש חשש שיצא אבל הגרי"ש לא הסתפק בזה.
הגרי"ש לא ראה כאן ספק מסברא, והכריע ודאי שאין זאת ספירה.
אלא הואיל ולא הבין סברת ההלכה של מי שמספר לחבירו את ספירת היום - גם בצורה של ספירה, לכן לא סמך על עצמו להכריע מסברתו - שלא היה בידו ספק בה - לגבי מי שסיפר שהיום לג בעומר - שגם דרך ספירה אין כאן.
-
- הודעות: 6605
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
- נתן תודה: 3131 פעמים
- קיבל תודה: 2993 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 4365
- הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
- נתן תודה: 1871 פעמים
- קיבל תודה: 5217 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?
אכן. אני יודע שזו סוגיא רחבה.
עניין אותי מה חדש בפי מר.
-
- הודעות: 648
- הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
- נתן תודה: 139 פעמים
- קיבל תודה: 545 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?
בדיוק.ובכן כתב: ↑22 מאי 2022, 09:41שאדע שהבנתי נכון -
הגרי"ש לא ראה כאן ספק מסברא, והכריע ודאי שאין זאת ספירה.
אלא הואיל ולא הבין סברת ההלכה של מי שמספר לחבירו את ספירת היום - גם בצורה של ספירה, לכן לא סמך על עצמו להכריע מסברתו - שלא היה בידו ספק בה - לגבי מי שסיפר שהיום לג בעומר - שגם דרך ספירה אין כאן.
ההגדרה ספק שוטים אינו מפי קדשו אלא ביאור בדבריו, אבל כל מה שכתבת כך אמר.
-
- הודעות: 4365
- הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
- נתן תודה: 1871 פעמים
- קיבל תודה: 5217 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?
אני עדיין צריך ליישוב הדעת, להפנים ולהבין היטב את החילוק הנ"ל, איך לענין שאלת הברכה דבו ביום - חשש אולי יש ספק, ובכל זאת, לענין לצרף ספק זה - הספק שמא יש כאן ספק - לא ראה לנכון לצרפו לסניף ולברך בשאר ימים.
-
- הודעות: 648
- הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
- נתן תודה: 139 פעמים
- קיבל תודה: 545 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?
לכן נוסף ההסבר של ספק שוטים, כאשר יש ספק שנובע מחסרון ידיעה נאמר עליו ילך אצל חכם, אי אפשר לצרף ספק כי אני לא יודע מה כתוב בשו"ע, תלמד ותדע, כיון שהגרי"ש חש שזה חסרון בהבנה שלו לא יכל לצרף לקולא.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 21 תגובות
- 254 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוסיפוני
20 יולי 2021, 00:49
-
-
"או"א ברכנו בברכה המשולשת בתורה"... מה המקור?
על ידי המצפה לישועת ה' » 12 אוגוסט 2021, 14:58 » ב סידור התפילה - 12 תגובות
- 209 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
13 אוגוסט 2021, 04:32
-
-
- 8 תגובות
- 178 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ובכן
09 נובמבר 2021, 15:03
-
- 16 תגובות
- 281 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אליהוא
08 דצמבר 2021, 19:47
-
- 8 תגובות
- 128 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
10 דצמבר 2021, 13:16
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים