מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

ענייני שבת חג ומועד, ושאר ענינים הבאים מזמן לזמן

דניאלי
הודעות: 1076
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 700 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי דניאלי » 20 מאי 2022, 00:01

יוסף לחק כתב:
19 מאי 2022, 23:51
מנוחת אהבה כתב:
17 מאי 2022, 23:19
שמעתי בשם הרב אלישיב שמי שבירך אחר שאמר היום ל"ג בעומר אינו יכול לברך בשאר הימים
ואין לי מקור לזה רק מפי השמועה
אשמח לדעת אם יש למישהו מקור בעד או...
ורק אדגיש שאכן, הכוונה שאם בירך ביום שלא היה צריך לברך יותר אינו יכול לברך (שלא יחשבו שיש כאן טעות בשאלה...)
אפשר עדיין לספור את העומר עם ברכה.

מקורות: חזון עובדיה יום טוב (עמוד רמח), והטעם: משום שלא ספר שבועות. ועוד שלא ספר המספר רק בראשי תיבות, ובזה יש לומר דלא יצא. ועוד שאין כוונתו לומר מנין ספירת העומר כלל, אלא לומר שהוא יום טוב כדי שלא יאמר וידוי.

טענו בחיטין והודה לו בשעורין...

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי ובכן » 20 מאי 2022, 11:00

ובכן כתב:
18 מאי 2022, 19:02
מנוחת אהבה כתב:
18 מאי 2022, 16:56
שמי שאמר היום ל"ג בעומר מספק סופר בלי ברכה אך צריך לחזור ולספור אך אם שכח לחזור ולספור אינו יכול להמשיך ולברך בשאר הימים כי א"א להחשיב את היום ל"ג בעומר כספירה
והיינו, שהכרעת הרב אלישיב בדבר הוא שאין כאן ספק אמיתי לומר שיצא ידי ספירה באמירת 'לג בעומר', דאילו היה כאן ספק אמת, הרי היה נוצר ספק ספיקא, שמא הלכה כאומרים שאפשר לברך גם אם שכח לגמרי לספור, וגם אם אין הלכה כהמה, שמא הלכה דאמירת 'לג בעומר' הוי ספירה, ולא החסיר יום.
ובכל ספק ספיקא הרי דינא הוא שסופר להלן בברכה.

אלא ע"כ, שהרב אלישיב הכריע שאפי' ספק אין כאן, ואין זה ספירה כלל, ואי אפשר לצרפו ולהטות בכך מספק [דפלוגתא דמחסיר יום] לספק ספיקא.
ואם כן, חידוש נשגב הוא מדוע בכל זאת ביום לג בעומר עצמו - סופר בלי ברכה, כאילו יש צד שיצא באמירת ה'לג בעומר'.

ויל"ע.
ושמא אכן נפל טעות גם בזה, וצריך לומר להיפוך:
אמר 'לג בעומר' - חוזר וסופר בברכה.
עבר כל היום ולא ספר כלל, עדיין ממשיך לספור בברכה, מפני שאמר 'לג בעומר'.

והסברא, הבה נדגים זאת במספרים.

אמירת 'לג בעומר' שתחשב לספירה, 20% [-נניח], ואילו 80% - שלא ספר כך, ולכן סופר בברכה, [כדין ספק ספיקא, שהואיל ויש לו 75% לברך - מברך].

החסרת יום אחד לספירה, מחל' הפוסקים הוא, והוה 50% 50%, ואינו מברך.

אבל עתה שאמר 'לג בעומר', מצטרפים ה20% שלהם לשאלה, והרי לנו 60% לברך, ו40% לא לברך, ולפיכך הוכרעו הדברים - לברך.

ונבקש מהרב @מנוחת אהבה לברר שוב, אולי באמת נכפלה השגגה במסירת השמועה.


חימקו
הודעות: 6605
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 3131 פעמים
קיבל תודה: 2993 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי חימקו » 20 מאי 2022, 11:18

ובכן כתב:
20 מאי 2022, 11:00
אמירת 'לג בעומר' שתחשב לספירה, 20% [-נניח], ואילו 80% - שלא ספר כך, ולכן סופר בברכה, [כדין ספק ספיקא, שהואיל ויש לו 75% לברך - מברך].
בכל ספק שיש לי בו רק 25% זה נחשב ספק ספקא? מנין לך חידוש זה?

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי ובכן » 20 מאי 2022, 13:19

חימקו כתב:
20 מאי 2022, 11:18
בכל ספק שיש לי בו רק 25% זה נחשב ספק ספקא? מנין לך חידוש זה?
אדרבה, מה כבודו אומר בכך?
 


דוד ה.
הודעות: 648
הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
נתן תודה: 139 פעמים
קיבל תודה: 545 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי דוד ה. » 20 מאי 2022, 14:56

דיברתי עם ת"ח מופלג ששמע דבר זה מפי מרן הגרי"ש פעמיים וכך אמר הגרי"ש אם אמר היום ל"ג בעומר לא יספור בברכה ואם שכח לספור אח"כ לא יברך בימים הבאים.
והסביר מרן ז"ל שמעיקר הדין אינו מבין מדוע מי שאמר לחברו כסיפור דברים בעלמא היום כך וכך לעומר לא יוכל לספור בברכה שהרי לא כיון לספירה ומאחר שאינו מבין דין זה הרי שיתכן לדמות ולאסור אפילו אם אומר היום ל"ג בעומר, אכן אין כאן צד ספק שהרי יתכן ואינו דומה כלל והוא ספק שוטים שאינו נחשב לספק.
לסיכום הגרי"ש חשש שיצא אבל הגרי"ש לא הסתפק בזה.


יוסף בנימין
הודעות: 112
הצטרף: 30 מרץ 2020, 20:00
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי יוסף בנימין » 20 מאי 2022, 17:35

מנוחת אהבה כתב:
17 מאי 2022, 23:19
שמעתי בשם הרב אלישיב שמי שבירך אחר שאמר היום ל"ג בעומר אינו יכול לברך בשאר הימים
ואין לי מקור לזה רק מפי השמועה
אשמח לדעת אם יש למישהו מקור בעד או...
ורק אדגיש שאכן, הכוונה שאם בירך ביום שלא היה צריך לברך יותר אינו יכול לברך (שלא יחשבו שיש כאן טעות בשאלה...)

נראה שסיפור היה שלא ידע ההוא אם לברך, אמר לו רב אלישב שיכול לברך, כי לדעתו אם לא תספור שוב, לא תוכל בימים שלאחמ"כ לספור בברכה. כי זה לא נחשב ספירה.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי ובכן » 22 מאי 2022, 09:41

דוד ה. כתב:
20 מאי 2022, 14:56
דיברתי עם ת"ח מופלג ששמע דבר זה מפי מרן הגרי"ש פעמיים וכך אמר הגרי"ש אם אמר היום ל"ג בעומר לא יספור בברכה ואם שכח לספור אח"כ לא יברך בימים הבאים.
והסביר מרן ז"ל שמעיקר הדין אינו מבין מדוע מי שאמר לחברו כסיפור דברים בעלמא היום כך וכך לעומר לא יוכל לספור בברכה שהרי לא כיון לספירה ומאחר שאינו מבין דין זה הרי שיתכן לדמות ולאסור אפילו אם אומר היום ל"ג בעומר, אכן אין כאן צד ספק שהרי יתכן ואינו דומה כלל והוא ספק שוטים שאינו נחשב לספק.
לסיכום הגרי"ש חשש שיצא אבל הגרי"ש לא הסתפק בזה.
שאדע שהבנתי נכון -

הגרי"ש לא ראה כאן ספק מסברא, והכריע ודאי שאין זאת ספירה.

אלא הואיל ולא הבין סברת ההלכה של מי שמספר לחבירו את ספירת היום - גם בצורה של ספירה, לכן לא סמך על עצמו להכריע מסברתו - שלא היה בידו ספק בה - לגבי מי שסיפר שהיום לג בעומר - שגם דרך ספירה אין כאן.


חימקו
הודעות: 6605
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 3131 פעמים
קיבל תודה: 2993 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי חימקו » 22 מאי 2022, 12:48

ובכן כתב:
20 מאי 2022, 13:19
חימקו כתב:
20 מאי 2022, 11:18
בכל ספק שיש לי בו רק 25% זה נחשב ספק ספקא? מנין לך חידוש זה?
אדרבה, מה כבודו אומר בכך?

איני יודע, לכן שאלתי...
אולי צריך לעיין במקורות שהובאו כאן.
 

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי ובכן » 22 מאי 2022, 13:27

חימקו כתב:
22 מאי 2022, 12:48
ובכן כתב:
20 מאי 2022, 13:19
חימקו כתב:
20 מאי 2022, 11:18
בכל ספק שיש לי בו רק 25% זה נחשב ספק ספקא? מנין לך חידוש זה?
אדרבה, מה כבודו אומר בכך?
איני יודע, לכן שאלתי...
אולי צריך לעיין במקורות שהובאו כאן.
אכן. אני יודע שזו סוגיא רחבה.

עניין אותי מה חדש בפי מר.


דוד ה.
הודעות: 648
הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
נתן תודה: 139 פעמים
קיבל תודה: 545 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי דוד ה. » 22 מאי 2022, 14:05

ובכן כתב:
22 מאי 2022, 09:41
שאדע שהבנתי נכון -

הגרי"ש לא ראה כאן ספק מסברא, והכריע ודאי שאין זאת ספירה.

אלא הואיל ולא הבין סברת ההלכה של מי שמספר לחבירו את ספירת היום - גם בצורה של ספירה, לכן לא סמך על עצמו להכריע מסברתו - שלא היה בידו ספק בה - לגבי מי שסיפר שהיום לג בעומר - שגם דרך ספירה אין כאן.
בדיוק.
ההגדרה ספק שוטים אינו מפי קדשו אלא ביאור בדבריו, אבל כל מה שכתבת כך אמר.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי ובכן » 22 מאי 2022, 14:39

דוד ה. כתב:
22 מאי 2022, 14:05
בדיוק.
ההגדרה ספק שוטים אינו מפי קדשו אלא ביאור בדבריו, אבל כל מה שכתבת כך אמר.
אני עדיין צריך ליישוב הדעת, להפנים ולהבין היטב את החילוק הנ"ל, איך לענין שאלת הברכה דבו ביום - חשש אולי יש ספק, ובכל זאת, לענין לצרף ספק זה - הספק שמא יש כאן ספק - לא ראה לנכון לצרפו לסניף ולברך בשאר ימים.


דוד ה.
הודעות: 648
הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
נתן תודה: 139 פעמים
קיבל תודה: 545 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי שאמר היום ל"ג בעומר ואח"כ ספר בברכה, מה דינו?

שליחה על ידי דוד ה. » 22 מאי 2022, 15:01

ובכן כתב:
22 מאי 2022, 14:39
אני עדיין צריך ליישוב הדעת, להפנים ולהבין היטב את החילוק הנ"ל, איך לענין שאלת הברכה דבו ביום - חשש אולי יש ספק, ובכל זאת, לענין לצרף ספק זה - הספק שמא יש כאן ספק - לא ראה לנכון לצרפו לסניף ולברך בשאר ימים.
לכן נוסף ההסבר של ספק שוטים, כאשר יש ספק שנובע מחסרון ידיעה נאמר עליו ילך אצל חכם, אי אפשר לצרף ספק כי אני לא יודע מה כתוב בשו"ע, תלמד ותדע, כיון שהגרי"ש חש שזה חסרון בהבנה שלו לא יכל לצרף לקולא.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • מי שאמר בטעות רק את הנוסח של נחם
    על ידי משיב דבר » 19 יולי 2021, 10:06 » ב בית המדרש
    21 תגובות
    254 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יוסיפוני
    20 יולי 2021, 00:49
  • "או"א ברכנו בברכה המשולשת בתורה"... מה המקור?
    על ידי המצפה לישועת ה' » 12 אוגוסט 2021, 14:58 » ב סידור התפילה
    12 תגובות
    209 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
    13 אוגוסט 2021, 04:32
  • הקודים שאמר העד
    על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 08 נובמבר 2021, 17:15 » ב ראש השנה
    8 תגובות
    178 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ובכן
    09 נובמבר 2021, 15:03
  • כפילות לשון רחמים בברכה רביעית בברכת המזון.
    על ידי נחלי מים » 04 דצמבר 2021, 23:01 » ב סידור התפילה
    16 תגובות
    281 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אליהוא
    08 דצמבר 2021, 19:47
  • לשם יחוד לפני ברוך שאמר
    על ידי רוצה להחכים » 10 דצמבר 2021, 10:50 » ב סידור התפילה
    8 תגובות
    128 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
    10 דצמבר 2021, 13:16

חזור אל “ענינו של יום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים