כיסוי הילדים בטלית בעת "ברכת כהנים"

במבי

משתמש ותיק
ישנו מנהג במשפחתי שבעת ברכת כהנים (בשבת) ילדי באים לחסות בצל טליתי.
ידוע לי שבקהלות ספרד גם נהוג כך, ופעם משהו אמר לי שזה היה נוהג יהודי אטליה.
אשמח אם היודע פרטים אודות מנהג זה, יחכימני.
 

דרומאי

משתמש ותיק
במבי אמר:
ישנו מנהג במשפחתי שבעת ברכת כהנים (בשבת) ילדי באים לחסות בצל טליתי.
ידוע לי שבקהלות ספרד גם נהוג כך, ופעם משהו אמר לי שזה היה נוהג יהודי אטליה.
אשמח אם היודע פרטים אודות מנהג זה, יחכימני.
הוא מנהג ותיקין, ואני זוכר בילדותי שר' חיים קניבסקי היה אוסף את ילדיו לטליתו בעת ברכת כהנים.
 
וכי בשביל שאין הילדים עטופים בטלית הפסידו?
במ"ב הביא בשם ד"מ שנהגו העם לכסות פניהם בברכת כהנים
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
אולי,
מצינו ענין עטיפת הטלית בהקבלת פני שכינה כמו בשבת שהיו יוצאין מעוטפין ואומרים בואי כלה וכו'
וכן מצינו בישיבת הדיינים שהיו יושבין מעוטפין כדאי' בשבת דף י' ע"א עיי"ש בפרש"י מאימת שכינה, וכ"ה בשו"ע חו"מ סי' ה' וסמ"ע שם סקט"ו,
והענין כי על ציצית אי' כל הזהיר זוכה ורואה פני שכינה.
מעתה,
בברכת כהנים יש גילוי שכינה השורה על ידי הכהנים כנודע,
לכך נהגו לעטף אף הקטנים בטלית,
כמובן שזה השערות בעלמא
וצריך מקודם לברר מקור המנהג.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כ"ק אדה"ז נ"ע נהג לכסות בטליתו את נכדו, כ"ק אדמו"ר הצ"צ נ"ע מליובאוויטש (שהי' יתום מאם ונתגדל בביתו), עד לחתונתו (לקו"ד ח"א כט, סע"ב).
 

דוידי חיים

משתמש רגיל
זהו מנהג נפוץ בקרב יהודי צפון אפריקה (הרב מאיר מאזוז שליט"א, 'אור תורה' תשרי תשמ"ח עמ' יב). הדין הבסיסי הוא שאין להסתכל על ידי הכהנים או פניהם בשעת ברכת הכהנים, כדי להתרכז בשמיעת הברכה ולא להסיח את הדעת. מן הדין אין חובה על הכהנים או על הציבור להתכסות בטלית, אולם בבית יוסף (סימן קכח) הוזכר מנהג במצרים שהכהנים מכסים את עצמם: "ונוהגים הכהנים בארץ מצרים לשלשל טלית של מצוה על פניהם וידיהם, ומנהג יפה הוא, כדי שלא יוכלו הם להסתכל בעם ולא העם בהם ויבואו לידי היסח דעת". הרמ"א (בדרכי משה שם, אות טו) הביא מנהג שנועד למנוע מהכהנים ומהציבור לראות את ידי הכהנים, ולפיו הכהנים מכסים רק את פניהם, ידיהם גלויות מחוץ לטלית, ואילו הציבור המתברך על ידי הכהנים מכסה את עצמו. מנהג זה שגם הציבור מכסה את עצמו מוזכר גם בפוסקים מאוחרים יותר, כגון המשנה ברורה שם ס"ק צב, אך ללא התייחסות מיוחדת לכיסוי הילדים ולהנחת היד על ראשם. מסתבר שהמנהג נועד למנוע מהילדים לראות את הכהנים (הרב מאזוז ב'אור תורה' הנ"ל). אולם בשו"ת עשה לך רב (הרב חיים דוד הלוי, ח"ג סי' ט) כתב תועלת נוספת במנהג זה: "ביחס למנהג שאבי המשפחה פורש כנפי טליתו על בניו ומניח ידו על ראשם בשעת ברכת כהנים, לא ידעתי שום מקור למנהג זה. ובוודאי שהנוהגים כן יש להם על מה שיסמוכו, וראוי להמשיך בו, שכן לפחות מעוררת פעולה זאת את לב הבנים לעמוד בשעת ברכת כהנים באימה ויראה".
 
חלק עליון תַחתִית