איחולי שנה טובה בתחילת השנה האזרחית.

במבי

משתמש ותיק
הלוח דבר בעתו מביא בשם ה"אוהב ישראל" מאפטא שהיה נוהג לומר בתחילת השנה האזרחית
"יתן ה' שמהיום תחל שנה טובה לישראל" ("אהלי יעקב" קכ.) משהו יודע טעם למנהג זה?
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
יש מנהג ישראל [כמדו' מהחת"ס, ואיני יודע המקור] שלא לחתום על מסמך שרשום בו שנה אזרחית, וצ"ע.
 

דרומאי

משתמש ותיק
במבי אמר:
הלוח דבר בעתו מביא בשם ה"אוהב ישראל" מאפטא שהיה נוהג לומר בתחילת השנה האזרחית
"יתן ה' שמהיום תחל שנה טובה לישראל" ("אהלי יעקב" קכ.) משהו יודע טעם למנהג זה?
בפשטות כוונתו משום שדרך הגוים לתכנן ביום אידם את השנה הבאה להצר ולהרע לישראל, וכנגד זה בירך שלא תתקיים מחשבתם. אך חלילה וחלילה לעם קדוש לאחל 'שנה טובה' ביום אידם.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הסתכלתי במהדורה הנוכחית של דבר בעתו ושם מוזכר גם התירוץ:
ומביא שכ"נ גם הקר"י מטאלנא בית וגן - בני ברק ובשם ר"מ הולצמן מחיפה ששמע מפיו הטעם -
מכיוון שאם היה בר"ה קטרוג על עם ישראל שאינם מתפללים כיאות, הריהו נמוג כשמגיע ר"ה של הגוים
מפני שאז מתברר למפרע שלעומתם אנו צדיקים גמורים ולכן אנו מבקשים שתפילות ר"ה תתקבלנה ואכן נזכה לשנה טובה.
 

אברך

משתמש ותיק
במבי אמר:
... שכ"נ גם הקר"י מטאלנא בית וגן - בני ברק ובשם ר"מ הולצמן מחיפה ששמע מפיו וכו'
מה זה שכ"נ
מי זה הקר"י, ומאיפה הוא? מטאלנא? מבית וגן? מבני ברק? משלשתם?
מי זה ר"מ הולצמן? ומפיו של מי שמע? של הקר"י הנ"ל?
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברך אמר:
במבי אמר:
... שכ"נ גם הקר"י מטאלנא בית וגן - בני ברק ובשם ר"מ הולצמן מחיפה ששמע מפיו וכו'
מה זה שכ"נ
מי זה הקר"י, ומאיפה הוא? מטאלנא? מבית וגן? מבני ברק? משלשתם?
מי זה ר"מ הולצמן? ומפיו של מי שמע? של הקר"י הנ"ל?

עיין לוח דבר בעתו תשע"ט תאריך 1 לינואר למנינם.
 

הכהן

משתמש ותיק
אברך אמר:
במבי אמר:
... שכ"נ גם הקר"י מטאלנא בית וגן - בני ברק ובשם ר"מ הולצמן מחיפה ששמע מפיו וכו'
מה זה שכ"נ
מי זה הקר"י, ומאיפה הוא? מטאלנא? מבית וגן? מבני ברק? משלשתם?
מי זה ר"מ הולצמן? ומפיו של מי שמע? של הקר"י הנ"ל?
שכן נהג גם הקדוש ר' יוחנן מטאלנא - בית וגן (ובסוף ימיו בבני ברק)
 

נתן10

משתמש רגיל
מובא בליקוטי אוהב ישראל בסופו הספר אינו תחת ידי אך מזכרוני הענין הוא שהקב"ה התנהגות עמו המובחר כיצד הם מתנהגים בראש השנה חוזרים בתשובה ומתפללים לפניו ותוקעים בשופר וכו' ולעומת זו מה קורה באומות העולם ביום זה [ולא תכיל היריעה לצטט] על ידי כך הקבה מתעורר ברחמיו וחסדיו על עמו ישראל אמן כי"ר
 

פולני

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
לכאורה יש בזה משום ושם אלהים אחרים לא תזכירו. עי' כאומהר ם שיק.pdf
לאחל שיהיה מכאן ואילך שנה טובה זה נקרא למנות למנין העכו"ם?
אין קשר בין דברי המהר"מ שיק למנהג האוהב ישראל.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
לכאורה יש בזה משום ושם אלהים אחרים לא תזכירו. עי' כאומהר ם שיק.pdf

בשו"ת רמ"א סי' נא כתב תאריך לועזי, וכן בשו"ת מהר"ם פאדאווה סי' לו, וכן נהגו בכל הדורות. ובאמת מנין השנים אינו כלל ללידת אותו האיש אלא הוא טעות, וגם העולם אינו מתכוון לזה כלל אלא הוא רק ספירה שהתקבלה בעולם. כל מי שיצא מגבולות השכונה שלו יודע שאין אפשרות לא להשתמש בתאריכים לועזיים, שהרי בכל העולם לא מכירים בתאריך העברי, ותימה על מהר"ם שיק שכתב חומרא שאין הציבור יכול לעמוד בה.

כמו כן המהר"ם שיק שם בסי' קסט כותב שיש איסור דאורייתא להשתמש בשם לועזי מאותו הטעם, אבל למעשה נהגו בכל הדורות לא כוותיה, וכמה אמוראים וראשונים ואחרונים נקראו בשמות לועזיים, וכבר דחו האחרונים את דבריו.
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
פולני אמר:
אברך כולל אמר:
לכאורה יש בזה משום ושם אלהים אחרים לא תזכירו. עי' כאומהר ם שיק.pdf
לאחל שיהיה מכאן ואילך שנה טובה זה נקרא למנות למנין העכו"ם?
אין קשר בין דברי המהר"מ שיק למנהג האוהב ישראל.
הטענה היתה על הלשון 'תחל שנה טובה', שמשמעותה שעתה זה תחילת השנה, וזה ודאי לפי מנין העכו"ם [ואולי חמור מכך].
יתכן שקרוב הדבר לדרכי האמורי, כי החגיגות ביום זה הם מנהג שנהגו הגויים ששרשו בע"ז.
ועכ"פ כבר יישבו לעיל את מנהגו של האוהב ישראל, אם כי יישוב זה שייך רק על אדם צדיק שבודאי כוונתו לשמים. אך פשוטי העם חלילה להם לעשות כן - ולו מפני החשד.
 
 

תיובתא

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
יש מנהג ישראל [כמדו' מהחת"ס, ואיני יודע המקור] שלא לחתום על מסמך שרשום בו שנה אזרחית, וצ"ע.
מנהג שאינו נהוג.
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
רוצה לדעת אמר:
יש מנהג ישראל [כמדו' מהחת"ס, ואיני יודע המקור] שלא לחתום על מסמך שרשום בו שנה אזרחית, וצ"ע.

אכן מציינים זאת, אך ראיתי בשם שו"ת אבני דרך שמביא אגרת שהחת"ס סופר עצמו במכתבו אל הממשלה השתמש בתאריך לועזי ותירץ שם שאף לדעת החת"ס הדבר אסור רק אם עושה זאת להידמות לעכו"ם (מקור)
 

לעצמו נברא

משתמש ותיק
כוונתו שכיום גם אצלינו, השנה האזרחית היא הגדרה של שיעור זמן ושל מצב מסוים, ובפרט בתחום הכלכלי.
וממילא כמו שנהוג לברך בתחילת החורף חורף בריא, כך גם בתחילת השנה הכלכלית החדשה.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לעצמו נברא אמר:
כוונתו שכיום גם אצלינו, השנה האזרחית היא הגדרה של שיעור זמן ושל מצב מסוים, ובפרט בתחום הכלכלי.
וממילא כמו שנהוג לברך בתחילת החורף חורף בריא, כך גם בתחילת השנה הכלכלית החדשה.

ואי לכך אם חנות בר' עקיבא עושה מבצע "בלאק פריידי" ומאחלים למוכר בהצלחה אין בעיה ואף שדיני החג תלויים בזמן שהוא ביום השישי של השבוע הרביעי בחודש נובמבר שהוא יום לאחר חג ההודיה.
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
ז"ל הגר"ע יוסף בשו"ת יביע אומר (ח"ג יו"ד סי' ט):
הן אמת כי החת"ס עצמו בדרשותיו בס' תורת משה (פר' בא) בפסוק החודש הזה לכם, כתב וז"ל, אנו מונים לבריאת העולם ולא כאותם חדשים מקרוב באו שכותבים בריש מגילתא מנין לידת משיח הנוצרי, וכותב וחותם עליה שאין לו חלק באלקי ישראל, אוי להם כי גמלו לנפשם רעה. בתורת ה' מאסו, וחכמת מה להם. ע"כ. אולם נראה שכוונת הגאון ז"ל היתה כלפי המשחיתים המשכילים הסכלים, אשר שינו שמותם ולשונם ומלבושיהם להדמות לעכו"ם. וגם בכתיבתם התאריך הלועזי טינא היתה בלבם במחשבת זדון. אבל אם יש צורך מסחרי וכדומה לכתיבת התאריך הלועזי, בשביל פרסום הדבר והכרתו גם למי שאינו בן ברית שפיר דמי. ולכן גם באגרת החת"ס שהיתה מיועדת לשלטונות המכירים אך ורק בתאריך הכללי, הוצרך לכתוב להם לפי מנין הנוצרים. וראה שם עוד
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
כהמשך להודעה הקודמת,
לולא דמסתפינא הוא אמינא, שהלוח העברי בא למנות את 'מנין בני ישראל' מאז שנעשו לעם ה' ביציאת מצרים, אבל אינו בא להחליף לוחות אחרים למנין אחר. ועל דרך שאדם פרטי מונה את שנותיו לפי תאריך לידתו, ואינו סותר מנין זה כשמונה לדברים אחרים. וממילא כל מה שאמרו שבפסוק 'החודש הזה לכם' נתחדש איסור למנות ע"פ מנין אחר, מחודש. וא"כ לאחר שמליונים של גוים מונים מנין מסויים (ואי"ז מענייננו למה), בהחלט יש משמעות מסויימת למניינם, וכלפי משמעות זו אפשר שאיחל האוהב ישראל שנה טובה.
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
יוסף מיכל אמר:
וא"כ לאחר שמליונים של גוים מונים מנין מסויים (ואי"ז מענייננו למה),
למה לא מעניינו???
אולי תאמר את זה גם על יום השנה לניקוי היהודים מאירופה?
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
מהמבקשים אמר:
יוסף מיכל אמר:
וא"כ לאחר שמליונים של גוים מונים מנין מסויים (ואי"ז מענייננו למה),
למה לא מעניינו???
אולי תאמר את זה גם על יום השנה לניקוי היהודים מאירופה?
נראה לי שההבדל ברור.
לא התכוונתי אלא לשנה 'אזרחית' שהם מונים, ולא שנה לענין מסויים.
 
 
במבי אמר:
מבקשים שתפילות ר"ה תתקבלנה ואכן נזכה לשנה טובה
לכאורה אין שייך לשנות הגז"ד של ר"ה כעת, ואולי יועיל לשנה הבאה.
לבד שגוף ה"סברא" תמוהה, כי אצלם אין העניין של יום הדין וכו' ולמה להם להתפלל, טפי היה אפשר להביא ראיה מכל יום שאינם מתנהגים כמו עם ישראל.
בקיצור: כנראה המעשה היה שדברו אודות יום אידם, והרה"ק (איני זוכר כבר מי...) הפטיר בכאב: ה' יעזור שמעתה הכל יהיה טוב... ומכאן הסיפור רק השמין וגדל לפי גודל הדורות...
 
אני לא מבין למה צריך לתרץ מנהג של הבל שהולבש על קדוש ישראל הרה"ק מאפטא,
ושרי ליה ללוח דבר בעתו שהמציא המצאה שפלה זו
וגרם לת"ח להתפלפל בה,
ה' הטוב יכפר בעדו, כיון שיש בלוח גם דברים טובים מאוד.
 

יואלב

משתמש ותיק
משהו שאל על 'חורף בריא' -'גזונט ווינטער' לאלה שלא מבינים- למה מותר לאחל?
או כיון שמתחיל עונת החורף ככה אומרים, אפ' שודאי כבר נגזר מר"ה [או צינים פחים ואכמ"ל].
א"כ שנה לועזית יש לה מציאות לא פחות מ'חורף', וכמו בתחילת החורף, שמתחיל 'תקופה' של קור, חולי וכו' מאחלים ה"ה לשנת הלועזית ללא שום חלות רוחנית על הזמן.
 

יואלב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני לא מבין למה צריך לתרץ מנהג של הבל שהולבש על קדוש ישראל הרה"ק מאפטא,
ושרי ליה ללוח דבר בעתו שהמציא המצאה שפלה זו
וגרם לת"ח להתפלפל בה,
ה' הטוב יכפר בעדו, כיון שיש בלוח גם דברים טובים מאוד.

רבים מעם ישראל נוהגים לומר כן [לא אומר שהם הכי מדקדק בהלכה אבל...] וכן מי שיש לו קשר עם עכו"ם מסתבך עם שאלה זו, ולא צריכים לדחוף בכל מקום מפני דרכי שלום... 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
מסופר על הרה"ק ״בעל הישועות" מזלאטשוב זיע"א שהיה נוהג לברך בסילווסטר את כל מכריו בברכת "שנה טובה".
שאלו אותו: "מה פתאום לברך בזמן של הגויים???"
והוא השיב בחיוך: "הסילווסטר" זה יום הדין האחרון. כשהקדוש ברוך הוא רואה איך הגויים חוגגים את התחלת השנה שלהם בהוללות ושיכרות, הוא נזכר איך עמדו היהודים בראש השנה, עטופים בטלית ועמדו באימה ויראה והקשיבו לתקיעות השופר, ואז הוא ממהר לקרוע את גזר דינם של היהודים, ולכתוב אותם לשנה טובה ומתוק
 
חלק עליון תַחתִית