בפשטות כוונתו משום שדרך הגוים לתכנן ביום אידם את השנה הבאה להצר ולהרע לישראל, וכנגד זה בירך שלא תתקיים מחשבתם. אך חלילה וחלילה לעם קדוש לאחל 'שנה טובה' ביום אידם.במבי אמר:הלוח דבר בעתו מביא בשם ה"אוהב ישראל" מאפטא שהיה נוהג לומר בתחילת השנה האזרחית
"יתן ה' שמהיום תחל שנה טובה לישראל" ("אהלי יעקב" קכ.) משהו יודע טעם למנהג זה?
מה זה שכ"נבמבי אמר:... שכ"נ גם הקר"י מטאלנא בית וגן - בני ברק ובשם ר"מ הולצמן מחיפה ששמע מפיו וכו'
אברך אמר:מה זה שכ"נבמבי אמר:... שכ"נ גם הקר"י מטאלנא בית וגן - בני ברק ובשם ר"מ הולצמן מחיפה ששמע מפיו וכו'
מי זה הקר"י, ומאיפה הוא? מטאלנא? מבית וגן? מבני ברק? משלשתם?
מי זה ר"מ הולצמן? ומפיו של מי שמע? של הקר"י הנ"ל?
שכן נהג גם הקדוש ר' יוחנן מטאלנא - בית וגן (ובסוף ימיו בבני ברק)אברך אמר:מה זה שכ"נבמבי אמר:... שכ"נ גם הקר"י מטאלנא בית וגן - בני ברק ובשם ר"מ הולצמן מחיפה ששמע מפיו וכו'
מי זה הקר"י, ומאיפה הוא? מטאלנא? מבית וגן? מבני ברק? משלשתם?
מי זה ר"מ הולצמן? ומפיו של מי שמע? של הקר"י הנ"ל?
לאחל שיהיה מכאן ואילך שנה טובה זה נקרא למנות למנין העכו"ם?אברך כולל אמר:לכאורה יש בזה משום ושם אלהים אחרים לא תזכירו. עי' כאומהר ם שיק.pdf
במבי אמר:הקפצה
אברך כולל אמר:לכאורה יש בזה משום ושם אלהים אחרים לא תזכירו. עי' כאומהר ם שיק.pdf
רמ"א סוף סימן קמח. תרומת הדשן סי' קצה.גבריאל פולארד אמר:במבי אמר:הקפצה
יש רמ"א (כמודמני בסי' קמח בשם תרומת הדשן) שמותר לתת מתנה לגוי בר"ה האזרחי.
בהמשך אביא מקור מדויק
הטענה היתה על הלשון 'תחל שנה טובה', שמשמעותה שעתה זה תחילת השנה, וזה ודאי לפי מנין העכו"ם [ואולי חמור מכך].פולני אמר:לאחל שיהיה מכאן ואילך שנה טובה זה נקרא למנות למנין העכו"ם?אברך כולל אמר:לכאורה יש בזה משום ושם אלהים אחרים לא תזכירו. עי' כאומהר ם שיק.pdf
אין קשר בין דברי המהר"מ שיק למנהג האוהב ישראל.
מנהג שאינו נהוג.רוצה לדעת אמר:יש מנהג ישראל [כמדו' מהחת"ס, ואיני יודע המקור] שלא לחתום על מסמך שרשום בו שנה אזרחית, וצ"ע.
רוצה לדעת אמר:יש מנהג ישראל [כמדו' מהחת"ס, ואיני יודע המקור] שלא לחתום על מסמך שרשום בו שנה אזרחית, וצ"ע.
לעצמו נברא אמר:כוונתו שכיום גם אצלינו, השנה האזרחית היא הגדרה של שיעור זמן ושל מצב מסוים, ובפרט בתחום הכלכלי.
וממילא כמו שנהוג לברך בתחילת החורף חורף בריא, כך גם בתחילת השנה הכלכלית החדשה.
למה לא מעניינו???יוסף מיכל אמר:וא"כ לאחר שמליונים של גוים מונים מנין מסויים (ואי"ז מענייננו למה),
נראה לי שההבדל ברור.מהמבקשים אמר:למה לא מעניינו???יוסף מיכל אמר:וא"כ לאחר שמליונים של גוים מונים מנין מסויים (ואי"ז מענייננו למה),
אולי תאמר את זה גם על יום השנה לניקוי היהודים מאירופה?
לכאורה אין שייך לשנות הגז"ד של ר"ה כעת, ואולי יועיל לשנה הבאה.במבי אמר:מבקשים שתפילות ר"ה תתקבלנה ואכן נזכה לשנה טובה
פינחס רוזנצוויג אמר:אני לא מבין למה צריך לתרץ מנהג של הבל שהולבש על קדוש ישראל הרה"ק מאפטא,
ושרי ליה ללוח דבר בעתו שהמציא המצאה שפלה זו
וגרם לת"ח להתפלפל בה,
ה' הטוב יכפר בעדו, כיון שיש בלוח גם דברים טובים מאוד.