אמר בקיץ משיב הרוח ותיקן תוך כדי דיבור

ענייני שבת חג ומועד, ושאר ענינים הבאים מזמן לזמן
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 681
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אמר בקיץ משיב הרוח ותיקן תוך כדי דיבור

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 03 מאי 2019, 14:39

שמעתי במוצ"ש שיעור מאוד יפה מהרב יצחק יוסף, על דין תוך כדי דיבור.
עיין בתמונות והקובץ המצורפים.

הוא הביא סברא מהשבט הלוי, שתיקון מועיל תוך כדי רק להוסיף שבח, אבל לא מועיל למחוק את המילים שאינם כהוגן, ולכן כשטעה בקיץ ואמר "משיב הרוח ומוריד הגשם" לא מועיל לתקן תוכ"ד "מוריד הטל", כיון שהזכיר קללה, והתיקון תוכ"ד לא מועיל למוחקה. (וכן דעת הגרש"ז בהליכות שלמה, אמנם באשי ישראל הביא שהגרי"ש חולק וסובר שמועיל תיקון תוכ"ד עכ"פ בדיעבד כפי שכתב הבה"ל בסימן קיד על טל ומטר "בדיעבד ודאי יצא")

הרב יצחק יוסף הביא ראיה יפה מהר"ן בנדרים שתיקון תוכ"ד מועיל למחוק את השבח הקודם, ומזה דחה את דברי השבט הלוי, שכיון שמועיל התיקון גם למחוק, אז נחשב שלא הזכיר כלל גשם.
בדעת השבט הלוי נלענ"ד ליישב,
שדווקא במגרש ומקדש (עיין בקובץ המצורף את הראיה מהר"ן בנדרים באריכות), שמגלה דעתו בפירוש שמתחרט מהקידושין מועיל למחוק דבריו הקודמים, משא"כ כשמוסיף "מוריד הטל" הוא לא מגלה להדיא שחוזר בו מהזכרת הגשם, ולכן לא מועיל למחוק.
גם לא היה שייך לתקן באופן שיאמר "לא משיב הרוח" כי זה לא דרך כבוד כלפי מעלה, כי רק בקיץ זה לא טוב, אבל בחורף זה כן שבח. ובלאו הכי לא שייך לעשות גילוי דעת שחוזר בו באמצע התפילה כי זה הפסק. ולכן שייך תיקון רק בצורה שמוסיף שבח הקיץ, ומובן שחוזר בו מהזכרת הגשם. וזה לא מועיל לדעת הגרש"ז ושבט הלוי כנ"ל.

ביררתי סוגיא זו עם כמה ת"ח והאמת שיש כאן עוד קושיה על השבט הלוי, וכפי שטוען הגרי"ש, שאם הבה"ל כותב שמועיל תיקון בקיץ כשטעה וביקש "טל ומטר" מדוע שלא יועיל מחיקה זו במוריד הטל.
והשבט הלוי והגרש"ז עמדו על זה וכתבו שלומר זה בדרך שבח חמיר טפי, אבל לכאורה לא מובן החילוק. וצ"ע.

על זה נלענ"ד ליישב,
במשל ממלך בשר ודם, אם טעית וביקשת ממנו בקשה לא מתאימה, הסברא נותנת שייתן אפשרות לחזור מהבקשה, כי למה לא ?
אבל אם הזכרת דבר גנאי בפניו בטעות, מה יועיל שתתקן מיד ותגלה שטעית, מכל מקום הגנאי כבר נאמר.
ולכן הזכרת גשם בקיץ שהיא גנאי לא מועיל בה תיקון תוכ"ד - לדעתם.
[PNG[/attachment]
[attachment=0]דעת הרב ואזנר והסכים עמו הגרשז בתיקן תוכד מוריד הטל.PNG
הוכחת הרב יצחק יוסף מדעת הרן ששיך מחיקה בתיקון תוכד.PNG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אמר בקיץ משיב הרוח ותיקן תוך כדי דיבור

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 03 מאי 2019, 16:19

שמעתי על בית הכנסת ביום הראשון של פסח במוסף כך אמר הש"צ 'משיב הרוח ומוריד הגשם מוריד הטל' והמשיך הלאה, מיד נעשה רעש, למעשה הוא לא חזר.
אלא שיש כאן עוד נידון אף אם נאמר שלא מועיל חזרה תוכד"ד, אבל הרי אם לא חוזר בו תוכד"ד אין צריך לחזור לראש התפילה כל עוד לא סיים הברכה, אלא חוזר לראש הברכה ובמשנה ברורה הביא בשם הפוסקים דבדיעבד מועיל חזרה לרב להושיע, ובתהילה לדוד מבואר דהוא הדין מועיל אם חוזר ואומר מוריד הטל מכלכל חיים בחסד וכו'.
ואם כן הרי אף אם נאמר דלא מועיל חזרה בתוכד"ד, אבל אם אומר מוריד הטל מכלכל חיים וכו' הרי זה כאילו חזר לשם, וא"כ ממנ"פ מהני.
עיין גם בספר פסקי תשובות סימן קיד שהאריך בזה.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 681
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמר בקיץ משיב הרוח ותיקן תוך כדי דיבור

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 05 מאי 2019, 12:12

זקן ויושב בישיבה כתב:
03 מאי 2019, 16:19
ובמשנה ברורה הביא בשם הפוסקים דבדיעבד מועיל חזרה לרב להושיע, ובתהילה לדוד מבואר דהוא הדין מועיל אם חוזר ואומר מוריד הטל מכלכל חיים בחסד וכו'.
ואם כן הרי אף אם נאמר דלא מועיל חזרה בתוכד"ד, אבל אם אומר מוריד הטל מכלכל חיים וכו' הרי זה כאילו חזר לשם, וא"כ ממנ"פ מהני.
עיין גם בספר פסקי תשובות סימן קיד שהאריך בזה.
לא הבנתי, המשנ"ב לא כותב שיועיל חזרה לרב להושיע, כשטעה בקיץ ?
כי אח"כ אתה מביא זאת רק מהתהלה לדוד.
אין לי עכשיו משנ"ב לעיין.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אמר בקיץ משיב הרוח ותיקן תוך כדי דיבור

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 05 מאי 2019, 12:21

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
05 מאי 2019, 12:12
זקן ויושב בישיבה כתב:
03 מאי 2019, 16:19
ובמשנה ברורה הביא בשם הפוסקים דבדיעבד מועיל חזרה לרב להושיע, ובתהילה לדוד מבואר דהוא הדין מועיל אם חוזר ואומר מוריד הטל מכלכל חיים בחסד וכו'.
ואם כן הרי אף אם נאמר דלא מועיל חזרה בתוכד"ד, אבל אם אומר מוריד הטל מכלכל חיים וכו' הרי זה כאילו חזר לשם, וא"כ ממנ"פ מהני.
עיין גם בספר פסקי תשובות סימן קיד שהאריך בזה.
לא הבנתי, המשנ"ב לא כותב שיועיל חזרה לרב להושיע, כשטעה בקיץ ?
כי אח"כ אתה מביא זאת רק מהתהלה לדוד.
אין לי עכשיו משנ"ב לעיין.
לא, במשנה ברורה רק כתוב שמועיל חזרה אם יתחיל ויאמר רב להושיע, ומבארים משום שהמשנ"ב הולך לפי המנהג שאין אומרים כלל מוריד הטל, [ואם כן על כרחך אם בא לתקן את הברכה צריך לחזור לרב להושיע מכלכל חיים בחסד וכו']
אבל למנהגינו שאומרים מוריד הטל אז כתב התהילה לדוד שמועיל אם יתחיל ויאמר שוב מוריד הטל, וא"כ אף נניח שלא מועיל חזרה תוכד"ד, עכ"פ בדיעבד כיון שאמר מוריד הטל מועיל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • תוך כדי אכילת פרס בסעודת שבת
    על ידי מבקש אמת » 29 מאי 2019, 10:35 » ב הלכה ומנהג
    8 תגובות
    277 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מחשבות
    30 מאי 2019, 01:52
  • סוטה ד: כל שיש בו גסות הרוח
    על ידי אוריאל » 29 מרץ 2019, 00:38 » ב ש"ס ודף היומי
    3 תגובות
    221 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אוריאל
    29 מרץ 2019, 13:31
  • ראייה נפלאה מתוס' דזמן תוכ''ד הוא ג' מילים
    על ידי חוות דעת » 13 מאי 2019, 08:47 » ב ש"ס ודף היומי
    3 תגובות
    182 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שמעיה
    14 מאי 2019, 10:05
  • נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה
    על ידי מלמד להועיל » 21 יוני 2019, 15:09 » ב הלכה ומנהג
    40 תגובות
    972 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי פיניפיני
    30 יוני 2019, 11:12

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים