העיר החדשה שנחשפה מתחת לאדמה - מוקפת חומה מימות יב"נ ?

אח שלך

משתמש ותיק
לאחרונה התגלתה עיר שלמה מוקפת חומה מתחת לאדמה שהחוקרים משערים אותה לתקופה מאוד קדומה וקורים אותה "תל אסור" הקדומה. 

[ואמנם מצד עצמן של ההשערות והתיאוריות - הרי כבר נודע טעויותיהם בתיארוך ההיסטוריה.
טעויות הבנויות כמגדל קלפים שקורס אם רק מזיזים מלמטה... 
אבל כיון שהמימצאים >הפיזיים< שהתגלו הם כן בעלי משמעות
(לגבי אותם חוקרים שקלטו את הטעות של עמיתיהם העקשנים...
והם סידרו ויישבו היטב את המסורת החזקה שבידינו עם המימצאים החדשים הפלא ופלא ותירצו הרבה הסתבכויות של העקשנים)
לכן אציין מילים שאינני יודע אם הן אמת - אך יועילו לאלו שמבינים בזה. 
ז"ל הארכיאולוגים המנהלים את פרוייקט החפירה מטעם רשות העתיקות:
"מדובר במגלופוליס ביחס לתקופת הברונזה הקדומה". 
ובתרגום לעברית: לפני מתן תורה היתה זו עיר גדולה ושוקקת.]


וא"כ זו שאלה רצינית לגבי קריאת המגילה בפורים דמוקפין באיזור זה. 
כי העיר נמצאת ממש על יד העיר "חריש". 
(שהופכת בקרוב לעיר חרדית בס"ד למרות שלא מזמן כולם כבר חשבו שהפסדנו אותה...)
וזה ספק המובא בביאוה"ל מה הדין בעיר הסמוכה לכרך שחרב. 
 

כותר

משתמש ותיק
הערה חשובה.
צריך ליידע את הקהילה הדתית \ חרדית שם על המידע שהעלית, שיבדקו את זה במחקר ואצל גדולי ישראל.
 

ידידיה

משתמש ותיק
אם העיר חרבה לפני יב"נ פשוט שאין דינה כמוקף
ואם יב"נ החריבה ולא יישבה, ראיתי מוכיחים מד' הר"ן על הרי"ף (ב' א' מדהרי"ף) שכ' וז"ל, וא"ת כיון דאמר דכרך דישב ולבסוף הוקף נידון ככפר עיר המוקפת מימות יהושע בן נון היאך קורין בה בט"ו ניחוש דילמא ישבה ולבסוף הוקפה י"ל ישיבת העובדי כוכבים אינה ישיבה ונמצא שבשעה שכבשה יהושע היתה בה חומה ולא ישבה עד שנתישבו בה ישראל, עכ"ל, ולפי"ז מבואר שבנידו"ד לא נחשב מוקף [ויש לעיין בחי' הר"ן על הגמ' שם האם יש סתירה לזה]
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
ההבנתי שמדובר בעיר לא חריבה, ולכאורה הייתה מיושבת גם לאחר כיבוש הארץ, השאלה ממתי החומה
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
הפרטים כלפי ישוב כזה, לגבי קריאת מגילה הם רבים, ולא זו השעה כשבונים סוכה..
רק יש לדעת שהוא הספק היותר גרוע מסוג הספיקות. (כי לא ידוע שזו עיר שישבו בה ישראל, ולא ידוע שחומתה מימי יהושע ולא קודם או אחר כן).
והכרוניקה המדעית של תקופות אלו לוקה בטעויות רבות כפי שציינו לעיל.
ולמדקדקים יתכן שיש מקום לנהוג סלסול למי שסמוך או נראה לה. וגם בדין סמוך ונראה רבו הפרטים ואין זו השעה.

רשום אצלי:
ג' מיני ספיקות הן. א. ספיקא דדינא. כלומר ספק אי חומה זו נחשבת ככרך לענין מקרא מגילה, וזהו ספיקא דטבריא כמשכ"ל. ב. עיר ישנה שידוע ושמה עליה בקבלה, שספק אי חומתה היתה מימות יהושע או אח"כ בנאוה, וזהו ספיקא דהוצל. ג. עיר ששמה הישן עליה, אלא שספק אם זו באמת העיר המקופ"ח הידועה לנו בקבלה בשמה, או שמא נתנו השם הידוע לעיר שנבנתה מחדש סמוך לה. וספק כזה הוא כגון לוד וחברון ובית שמש.
ובכלל ערים מסופקות, בפשוטו יש גם להסתפק בעיר חריבה שרואים חרבות חומתה, ואיננה ידועה בשמה. כגון תל נסבה שבין רמה ובארות שבבנימין, ותל גריסה בעיר רמת גן. ומצטרף לזה תל אסור וכיוצא בהם
 

לבי במערב

משתמש ותיק
יש גם להסתפק, מתי אם וכיצד נחשבת העיר שחרבה שהוקמה מחדש, והאם אכן מתחייבים בה בחיובי מוק"ח.
 

כותר

משתמש ותיק
יהיו השנה מחמירים שיקראו את המגילה 2 ימים בחריש ?
 
יש לדון אם יש לכל גילוי ארכיאולוגי משמעות הלכתית.
כ"ש למי שלא מטיל תכלת בבגדו (ששם על פניו מלבד הארכיאולוגיה, יש גם ראיות הלכתיות).
 

אח שלך

משתמש ותיק
פותח הנושא
הרמב"ן שינה את דעתו בשיעורין של תורה בגלל שהגיע לארץ וראה מטבע בודד עתיק.
כמותו יש עוד הרבה. 
​​​​​​
לא ידוע לי על אף מקרה שהמימצא היה אמיתי בוודאות מוחלטת והראשונים החליטו לחיות בעולם דמיוני המתעלם ממנו. 

אם מישהו מכיר - שיקום. 
 

סופר המלך

משתמש ותיק
צריך לחלק בין השערות לדברים ברורים.
גם בתוך רמת גן נמצאה עיר מוקפת חומה מתקופת הכנענים, נקראת תל ג'רישה, או תל נפוליאון.
ולפי זה צריכים בכל הערים באיזור, לרבות בני ברק ותל אביב, לקרוא מגילה רק בט"ו.
​​​​​​​אך כנראה זה לא ברור מספיק.
 

כותר

משתמש ותיק
מה עושים השנה, בחריש.
יש מחמירים לקרוא בט"ו ?
 

כותר

משתמש ותיק
לפני כחצי שנה עדכנתי את קהילת 'לעבדך באמת' - חריש
בראשות הרב אשר זגדון שליט"א
על הנתונים שהעלו כאן.

וכך הם כתבו לי:
"ישר כח על המידע.
אכן התגלה לנו השבוע ממצאי הארכאולוגים.
נראה את החומר לרבני העיר ונעדכן בעז"ה".

עתה שלחתי להם תזכורת, מעניינת התייחסות הרבנים לכך.
בפרט, אם יש שם מקהילות שמחמירים בבני ברק לקרוא גם בט"ו.
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
אח שלך אמר:
הרמב"ן שינה את דעתו בשיעורין של תורה בגלל שהגיע לארץ וראה מטבע בודד עתיק.
כמותו יש עוד הרבה. 
​​​​​​
לא ידוע לי על אף מקרה שהמימצא היה אמיתי בוודאות מוחלטת והראשונים החליטו לחיות בעולם דמיוני המתעלם ממנו. 

אם מישהו מכיר - שיקום. 

גם היום רבותינו לא חיים בעולם דמיוני,
אלא החוקרים הם שמדמיינים ובונים בנייני קלפים שמלבד הארכאולוגים אף בר דעת אף מבין הפרופסורים הגויים אינו חושב שזה רציני וארכאולוגיה מוגדר כמדע בדיוני, ואיננו דומה לרפואה ושאר מדעים מדוייקים.
ולכן באסטרונומיה מקבלים את דבריהם, ומנסים תמיד למצוא את הפירוש שיתאים עם המציאות. וכן ברפואה מתייעצים תדיר עם הרופאים.

ודמיונות בעלי התכלת רבים (גם "בממצא" ההלכתי)
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
סלקא דעתך אמר:
אח שלך אמר:
הרמב"ן שינה את דעתו בשיעורין של תורה בגלל שהגיע לארץ וראה מטבע בודד עתיק.
כמותו יש עוד הרבה. 
​​​​​​
לא ידוע לי על אף מקרה שהמימצא היה אמיתי בוודאות מוחלטת והראשונים החליטו לחיות בעולם דמיוני המתעלם ממנו. 

אם מישהו מכיר - שיקום. 

גם היום רבותינו לא חיים בעולם דמיוני,
אלא החוקרים הם שמדמיינים ובונים בנייני קלפים שמלבד הארכאולוגים אף בר דעת אף מבין הפרופסורים הגויים אינו חושב שזה רציני וארכאולוגיה מוגדר כמדע בדיוני, ואיננו דומה לרפואה ושאר מדעים מדוייקים.
ולכן באסטרונומיה מקבלים את דבריהם, ומנסים תמיד למצוא את הפירוש שיתאים עם המציאות. וכן ברפואה מתייעצים תדיר עם הרופאים.

ודמיונות בעלי התכלת רבים (גם "בממצא" ההלכתי)
אף הרפואה מלאה בשפע גם בבדיונות. וקל וחומר הרפואה הקדמונית. 

 
 
חלק עליון תַחתִית