חג הסוכות ייחודי לעם ישראל או לא
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1918
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 192 פעמים
- קיבל תודה: 669 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
חג הסוכות ייחודי לעם ישראל או לא
הנה מחד גיסא מצינו שמקריבים בחג הסוכות קרבנות לכפר על אומות העולם כמבואר בסוכה נה,ב, והרי שחג הסוכות הוא חג של תיקון העולם כולו, ולא רק של כלל ישראל, ואדרבה דווקא בשמיני עצרת ייחד הקב"ה חג מיוחד לישראל, אבל לא חג הסוכות.
אמנם מאידך מצינו בזוהר ובעוד מקומות שסוכה הוא שמחת הקב"ה בבניו אחר הריצוי של יוה"כ, וגם ענין ד' מינים הוא לרמז על נצחון ישראל שיצאו זכאים בדין, והוא גם נתקן כזכר לענני הכבוד שהיו מיוחדים להשראת השכינה על ישראל דייקא, וא"כ ענין הסוכה הוא דווקא מה שישראל חוסים בצילא דמהימנותא ולא אומות העולם. ויעויין בע"ז ג,א שדווקא במצות סוכה מתבטא החילוק בין כלל ישראל לאומות העולם שמבעטים בסוכה ויוצאין. ומשמע מכל זה שענין הסוכה הוא ייחודי לישראל לאפוקי אומות העולם, וצ"ע היאך זה מתיישב עם הקרבת ע' פרים לכפרת האומות.
אמנם מאידך מצינו בזוהר ובעוד מקומות שסוכה הוא שמחת הקב"ה בבניו אחר הריצוי של יוה"כ, וגם ענין ד' מינים הוא לרמז על נצחון ישראל שיצאו זכאים בדין, והוא גם נתקן כזכר לענני הכבוד שהיו מיוחדים להשראת השכינה על ישראל דייקא, וא"כ ענין הסוכה הוא דווקא מה שישראל חוסים בצילא דמהימנותא ולא אומות העולם. ויעויין בע"ז ג,א שדווקא במצות סוכה מתבטא החילוק בין כלל ישראל לאומות העולם שמבעטים בסוכה ויוצאין. ומשמע מכל זה שענין הסוכה הוא ייחודי לישראל לאפוקי אומות העולם, וצ"ע היאך זה מתיישב עם הקרבת ע' פרים לכפרת האומות.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 961
- הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
- נתן תודה: 341 פעמים
- קיבל תודה: 275 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חג הסוכות ייחודי לעם ישראל או לא
שמעתי הסבר מקורי אני כותב את העיקרון מהזיכרון רק בשביל לתת מ"מ וכיוון חדש
יש שני ציוויים על בוכות אחד בפרשת משפטים שם מוזכר רק עניין האסיף ולא מוזכר כלל החודש השביעי והוא ציווי לפני חטא העגל ששם התחיל יוכ"פ וכו
והביא מדרש שהאסיף היה אמור להיות באלול
וציווי נוסף אחרי חטא העגל שם התורה חוזרת כו"כ פעמים על עניין חודש השביעי שהוא עניין הריצוי של יוכ"פ
ושני החלקים של סוכות עניינם אחד תיקון הרע --הפסולת גורן ויקב והשני שהתחדש אחרי החטא הוא כבישת הרע
יש שני ציוויים על בוכות אחד בפרשת משפטים שם מוזכר רק עניין האסיף ולא מוזכר כלל החודש השביעי והוא ציווי לפני חטא העגל ששם התחיל יוכ"פ וכו
והביא מדרש שהאסיף היה אמור להיות באלול
וציווי נוסף אחרי חטא העגל שם התורה חוזרת כו"כ פעמים על עניין חודש השביעי שהוא עניין הריצוי של יוכ"פ
ושני החלקים של סוכות עניינם אחד תיקון הרע --הפסולת גורן ויקב והשני שהתחדש אחרי החטא הוא כבישת הרע
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חג הסוכות ייחודי לעם ישראל או לא
עוד יש להוסיף בענין זה כי לא רק שזה ייחודי לעם ישראל אלא רק לבני ישראל ולא הערב רב,
כך מפרש החיד"א למה רק לנס של ענני הכבוד יש זכר ולא לבאר ולא למן, וביאר משום שענני הכבוד היו רק לבני ישראל ולא לערב רב [שדרך אגב היו רוב בולט מכלל הציבור כמבואר בתרגום יונתן סוף פרשת בא] מה שאין כן נס הבאר והמן היו גם לערב רב.
וזהו מה שנאמר כי בסוכות הושבתי את בני ישראל.
כך מפרש החיד"א למה רק לנס של ענני הכבוד יש זכר ולא לבאר ולא למן, וביאר משום שענני הכבוד היו רק לבני ישראל ולא לערב רב [שדרך אגב היו רוב בולט מכלל הציבור כמבואר בתרגום יונתן סוף פרשת בא] מה שאין כן נס הבאר והמן היו גם לערב רב.
וזהו מה שנאמר כי בסוכות הושבתי את בני ישראל.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 779
- הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
- נתן תודה: 318 פעמים
- קיבל תודה: 336 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חג הסוכות ייחודי לעם ישראל או לא
דווקא העליונות של עם ישראל, זה מה שמתקן את האומות, ולכן דווקא בסוכות שמתבררת העליונות של עם ישראל על הגויים, מגיע תיקון לאומות.מבקש אמת כתב: ↑17 אוקטובר 2019, 08:19הנה מחד גיסא מצינו שמקריבים בחג הסוכות קרבנות לכפר על אומות העולם כמבואר בסוכה נה,ב, והרי שחג הסוכות הוא חג של תיקון העולם כולו, ולא רק של כלל ישראל, ואדרבה דווקא בשמיני עצרת ייחד הקב"ה חג מיוחד לישראל, אבל לא חג הסוכות.
אמנם מאידך מצינו בזוהר ובעוד מקומות שסוכה הוא שמחת הקב"ה בבניו אחר הריצוי של יוה"כ, וגם ענין ד' מינים הוא לרמז על נצחון ישראל שיצאו זכאים בדין, והוא גם נתקן כזכר לענני הכבוד שהיו מיוחדים להשראת השכינה על ישראל דייקא, וא"כ ענין הסוכה הוא דווקא מה שישראל חוסים בצילא דמהימנותא ולא אומות העולם. ויעויין בע"ז ג,א שדווקא במצות סוכה מתבטא החילוק בין כלל ישראל לאומות העולם שמבעטים בסוכה ויוצאין. ומשמע מכל זה שענין הסוכה הוא ייחודי לישראל לאפוקי אומות העולם, וצ"ע היאך זה מתיישב עם הקרבת ע' פרים לכפרת האומות.
וביאור הדברים מבאר הרמח"ל במאמר החכמה:
והנה תיקון העולם הוא, שיהיה הטוב שולט והרע נכפה, ובמין האנושי ישראל שולטין ואומות העולם משתעבדים תחתם.
והנה בהיות הדבר כן, הנה טוב לכל, כי הנה הקדושה מאירה בישראל ומתחזקת בם, ובהיות אומות העולם משתעבדים תחתם, נתקנים על ידם, ונמשך להם המשך מן הקדושה ההיא.
אך אם אומות העולם מתפרצים מתחת ידי ישראל ושולטים, וישראל נכנעים, הנה ישראל מפסידים, שהם בשפלות, והקדושה אינה מתחזקת בעולם, לפי שמקום המיוחד לה, שהוא ישראל, איננו בתקונו וחזקו, וגם מפסידים האומות עצמם שאין נמשך להם מהקדושה שום הארה כלל, אלא אדרבה מיטמאים והולכים ומתרחקים מן הטוב.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 297
- הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
- נתן תודה: 111 פעמים
- קיבל תודה: 71 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חג הסוכות ייחודי לעם ישראל או לא
מספר הזהר: מאן דיתיב בצלא דא, יתיב באינון יומין עלאין לעילא, דקיימין על האי תתאה, לאנהרא ליה, לחפיא עליה, ולאגנא ליה, בשעתא דאצטריך. ותו, כלהו אקרון סכות בשלימו, וכתיב סכת חסר, דא עלמא תתאה דבעא בהני שבע יומין קדישין, למיזן לשאר ממנן רברבן דעמין, בעוד דאיהי נטלא חדוה בבעלה, ולא יקטרגון חדוותא, בגין דיתערבבון (ס"א דיתעדנון) בההוא מזונא, קרבנין דלהון סגיאין יתיר משאר יומין, בגין דיתעסקון בהו ולא יתערבון לבתר בחדוה דישראל, ומאן חדוה דישראל דא יומא תמינאה דעצרת
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1299
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 214 פעמים
- קיבל תודה: 274 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חג הסוכות ייחודי לעם ישראל או לא
יפה, ויש להשוות עם דברי הגר"א שסוכות אחר יוהכ"פ שאז חזרו ענני הכבוד אחר הסליחה, א"כ זה שייך לכלל ישראל שחזרו בתשובה, משא"כ ערב רב שהם החטיאו ישראל היו מופרעים מהסליחה והענן היה פולטן, ועוד יש בזה שהסליחה עניינה שאין החטא שייך לישראל כדבר עצמי אלא מחוץ להם, משא"כ ערב רב שהחטא מעורב בהם, לכך מופקעים מענני הכבוד, שהם דבקות בה'.בבא קמא כתב: ↑17 אוקטובר 2019, 10:02עוד יש להוסיף בענין זה כי לא רק שזה ייחודי לעם ישראל אלא רק לבני ישראל ולא הערב רב,
כך מפרש החיד"א למה רק לנס של ענני הכבוד יש זכר ולא לבאר ולא למן, וביאר משום שענני הכבוד היו רק לבני ישראל ולא לערב רב [שדרך אגב היו רוב בולט מכלל הציבור כמבואר בתרגום יונתן סוף פרשת בא] מה שאין כן נס הבאר והמן היו גם לערב רב.
וזהו מה שנאמר כי בסוכות הושבתי את בני ישראל.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1918
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 192 פעמים
- קיבל תודה: 669 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חג הסוכות ייחודי לעם ישראל או לא
יעקב שלם כתב: ↑17 אוקטובר 2019, 09:09שמעתי הסבר מקורי אני כותב את העיקרון מהזיכרון רק בשביל לתת מ"מ וכיוון חדש
יש שני ציוויים על בוכות אחד בפרשת משפטים שם מוזכר רק עניין האסיף ולא מוזכר כלל החודש השביעי והוא ציווי לפני חטא העגל ששם התחיל יוכ"פ וכו
והביא מדרש שהאסיף היה אמור להיות באלול
וציווי נוסף אחרי חטא העגל שם התורה חוזרת כו"כ פעמים על עניין חודש השביעי שהוא עניין הריצוי של יוכ"פ
ושני החלקים של סוכות עניינם אחד תיקון הרע --הפסולת גורן ויקב והשני שהתחדש אחרי החטא הוא כבישת הרע
לא הבנתי היאך זה מיישב את השאלה.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 10 תגובות
- 377 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זלמן
23 אפריל 2019, 12:17
-
-
עלון מרגש על חג השבועות. ייחודי ועוצמתי. (לא מלחיץ...) כעת הוספתי עוד מציאה יפה.
על ידי ייעוץ תורני » 03 יוני 2019, 20:44 » ב ספירת העומר, ל"ג בעומר, חג השבועות - 6 תגובות
- 390 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאת תורת
06 יוני 2019, 07:38
-
-
-
דברים נפלאים מבעל שבט הלוי על סגולת ימי הסוכות
על ידי בבא קמא » 11 אוקטובר 2019, 13:32 » ב סוכות, שמחת תורה ושמיני עצרת - 4 תגובות
- 113 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מכל מלמדי השכלתי
12 אוקטובר 2019, 21:53
-
-
- 0 תגובות
- 51 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבא קמא
11 אוקטובר 2019, 14:42
-
- 12 תגובות
- 135 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמעיה
13 אוקטובר 2019, 10:34
מי מחובר
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח